IPTPB3/423-205/11-6/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-205/11-6/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Syndyka Masy Upadłości XXX, XXX, w upadłości likwidacyjnej, reprezentowanej przez pełnomocnika adw. XXX, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 15 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe Spółki Skarbu Państwa w zakresie obowiązków Syndyka prowadzącego przedsiębiorstwo upadłego po ogłoszeniu upadłości jednoosobowej spółki Skarbu Państwa do wnoszenia wpłat z zysku na rzecz Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe Spółki Skarbu Państwa w zakresie obowiązków Syndyka prowadzącego przedsiębiorstwo upadłego po ogłoszeniu upadłości jednoosobowej spółki Skarbu Państwa do wnoszenia wpłat z zysku na rzecz Skarbu Państwa.

Z uwagi na braki formalne wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 24 października 2011 r., nr IPTB3/423-205/11-2/GG oraz pismem z dnia 7 listopada 2011 r., nr IPTPB3/423-205/11-4/GG, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 31 października 2011 r. oraz w dniu 15 listopada 2011 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Upadła spółka, przed datą ogłoszenia upadłości, na podstawie art. 1 pkt 1 w zw. z art. 2 i 4 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa była zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku na rzecz Skarbu Państwa. Wpłaty te, stosownie do treści art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, były ostatecznie rozliczane po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Upadły - XXX, jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

Postanowieniem z dnia 4 kwietnia 2011 r. Sąd Rejonowy w XXX, ogłosił upadłość Spółki, w celu likwidacji jej majątku wyznaczył Syndyka XXX, Wnioskodawca, na podstawie art. 312 ust. 1 prawa upadłościowego i naprawczego oraz zezwolenia udzielonego przez Sędziego Komisarza prowadzi przedsiębiorstwo upadłego.

Stosownie do treści art. 75 ust. 1 prawa upadłościowego i naprawczego, z dniem ogłoszenia upadłości, upadła Spółka utraciła prawo zarządu oraz możliwość korzystania i rozporządzania mieniem wchodzącym do masy upadłości. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorstwa wchodzącego w skład masy upadłości. Od chwili ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwo to-zgodnie z treścią art. 312 ust. 2 prawa upadłościowego i naprawczego, prowadzi Syndyk we własnym imieniu, lecz na rachunek upadłego (art. 160 ust. 1 prawa upadłościowego i naprawczego).

W związku z faktem, iż Wnioskodawca w miesiącu czerwcu i lipcu 2011 r. osiągnął zysk ze sprzedaży, zachodzi wątpliwość, czy Syndyk jest zobowiązany do dokonywania ww. wpłat z zysku na rzecz Skarbu Państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po ogłoszeniu upadłości likwidacyjnej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, Syndyk prowadzący na podstawie art. 312 ust. 1 i 2 prawa upadłościowego i naprawczego przedsiębiorstwo upadłego jest zobowiązany do wnoszenia na rzecz Skarbu Państwa wpłat z zysku, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, Syndyk prowadzący przedsiębiorstwo upadłego nie jest zobowiązany do dokonywania wpłat z zysku, o których mowa w art. 2 powołanej ustawy.

Za powyższym stanowiskiem przemawiają następujące argumenty:

Po pierwsze, Syndyk stosownie do treści art. 160 ust. 1 prawa upadłościowego i naprawczego, prowadzi przedsiębiorstwo upadłego w imieniu własnym, lecz na rachunek upadłego. Upadła Spółka, stosownie do treści art. 75 ust. 1 prawa upadłościowego i naprawczego, utraciła natomiast prawo zarządu przedsiębiorstwem. Artykuł 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. nakłada natomiast obowiązek dokonywania wpłat z zysku na jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

W zaistniałym stanie faktycznym, jednoosobowa spółka Skarbu Państwa nie prowadzi już swego przedsiębiorstwa, gdyż obowiązek ten przejął Syndyk. Tym samym jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, jaką jest upadły, nie ma możliwości dokonywania wpłat z zysku, natomiast Syndyk prowadzący przedsiębiorstwo upadłego nie ma takiego obowiązku, gdyż nie został wymieniony w katalogu określonym w art. 1 powołanej ustawy.

Po drugie, stosownie do treści art. 2 ust. 2 zdanie drugie powołanej ustawy, ostateczne rozliczenie wpłat następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

W opisywanej sytuacji, nie byłoby możliwości dokonania ostatecznego rozliczenia, gdyż stosownie do treści art. 53 ust. 2a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) sprawozdanie finansowe jednostki, w stosunku do której ogłoszono upadłość nie podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający.

Po trzecie wreszcie, analogiczny pogląd został wyrażony w uzasadnieniu wyroku NSA z dnia 5 lutego 2009 r., sygn. akt II FSK 1529/07, w którym Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż przepisy prawa upadłościowego stanowią lex specialis wobec przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. i tym samym wyłączają możliwość jej stosowania w odniesieniu do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa w upadłości likwidacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 1 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca zobowiązał jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów), nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych wpłatami z zysku, na rzecz budżetu państwa.

Zgodnie z konstrukcją przyjętą w ustawie zobowiązanie z tytułu wpłat z zysku powstaje z mocy prawa, a podmioty w niej wymienione są obowiązane samodzielnie obliczyć jego wysokość i wpłacić należność.

Obowiązek wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (art. 3 ustawy).

Ustawa z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa nie wyłącza z obowiązku dokonywania wpłat z zysku jednostek postawionych w stan upadłości.

Katalog zwolnień i wyłączeń został określony w art. 3, art. 5, art. 7 tej ustawy.

Artykuł 5 ust. 1 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa przewiduje, iż z wpłat z zysku zwolnione są jednoosobowe spółki Skarbu Państwa powstałe z przekształcenia przedsiębiorstw państwowych działających przy zakładach karnych i aresztach śledczych, podległych Ministrowi Sprawiedliwości. Ponadto na podstawie delegacji zawartej w ustawie Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 11 lutego 1997 r. w sprawie ulg we wpłatach z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 29, poz. 158 z późn. zm.).

Z kolei art. 7 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wskazuje te jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, do których przepisów ustawy o obowiązku wpłat z zysku nie stosuje się.

Powyższy katalog wynikający ze wskazanych przepisów jest katalogiem zamkniętym i nie obejmuje Spółek w upadłości.

Mając zaś na uwadze wyjaśnienie znaczenia pojęcia zysk należy wskazać, iż zawarte w ustawie z dnia 1 grudnia 1995 r. pojęcie zysku należy rozumieć w świetle ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Pojęcie to nie funkcjonuje na gruncie prawa podatkowego, które posługuje się kategorią dochodu. Nie można utożsamiać rachunkowego pojęcia zysku z podatkowym pojęciem dochodu, bowiem brak dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym nie oznacza, że nie może wystąpić zysk rachunkowy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż postanowieniem z dnia 4 kwietnia 2011 r. Sąd Rejonowy w XXX, ogłosił upadłość Spółki będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa w celu likwidacji jej majątku, wyznaczając Syndykiem XXX Wnioskodawca, na podstawie art. 312 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 z późn. zm.) oraz zezwolenia udzielonego przez Sędziego komisarza prowadzi przedsiębiorstwo upadłego.

Spółka w miesiącu czerwcu i lipcu 2011 r. osiągnęła zysk ze sprzedaży.

Skoro sama ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, nie przewiduje możliwości wyłączenia jednoosobowych spółek Skarbu Państwa w upadłości z obowiązku świadczenia danin publicznych, jakimi są wpłaty z zysku, obowiązek regulowania których powstał po ogłoszeniu upadłości, to stanowisko Wnioskodawcy kwestionujące obowiązek regulowania tych świadczeń należy uznać za nieprawidłowe.

Jeżeli Wnioskodawca (w upadłości) osiągnie zysk rachunkowy w roku podatkowym to zobowiązany będzie do wniesienia wpłaty z zysku - zgodnie z przepisami ww. ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, jako niebędące przepisami prawa podatkowego nie podlegają interpretacji w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Brak umocowania w tym zakresie powoduje, że Organ nie może odnieść się do stwierdzenia Wnioskodawcy, że w opisanej sytuacji nie byłoby możliwości dokonania ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku, gdyż sprawozdanie finansowe jednostki, w stosunku do której ogłoszono upadłość nie podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający.

Reasumując, po ogłoszeniu upadłości likwidacyjnej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, Syndyk prowadzący na podstawie art. 312 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, przedsiębiorstwo upadłego jest zobowiązany do wnoszenia na rzecz Skarbu Państwa wpłat z zysku, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Końcowo - odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, stwierdza się, że został wydany w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania do wydania niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w XXX, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl