IPTPB3/423-167/13-4/PM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-167/13-4/PM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej organizacji pożytku publicznego na podstawie art. 18 ust. 1b - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w X działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 13 czerwca 2013 r., nr IPTPB3/423-167/13-2/PM, (doręczonym w dniu 14 czerwca 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 21 czerwca 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 21 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) rozważa przekazywanie darowizn w postaci gruntów, budynków, budowli lub ich części i innych środków trwałych (dalej jako: "Składniki majątkowe") dla organizacji prowadzących działalność w sferze pożytku publicznego realizujących cele wskazane w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).Transakcje będą miały charakter świadczenia nieekwiwalentnego. Wnioskodawca zaznacza, że darowizny zostaną odpowiednio udokumentowane - zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a łączna kwota darowizn przekazanych w danym roku podatkowym organizacjom określonym w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przekroczy 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ww. ustawy. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione zostaną wszelkie przesłanki do dokonania odliczenia kwot darowizn od dochodu do opodatkowania. Spółka zamierza w takim przypadku skorzystać z możliwości odliczenia darowizny od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zasadniczo, Składnikami majątkowymi będą nieruchomości i inne środki trwałe dotychczas wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dalej jako: "VAT"). Składniki majątkowe (poza gruntami) podlegały lub wciąż podlegają amortyzacji, zgodnie z przepisami art. 16a-16 m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W odniesieniu do niektórych Składników majątkowych, Spółka, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa o VAT"), mogła korzystać z możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku, który został naliczony przy: (i) nabyciu Składników majątkowych, bądź (ii) nabyciu towarów i usług w związku z wytworzeniem Składników majątkowych. Konsekwentnie, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT darowizna Składników majątkowych będzie stanowiła dostawę towarów.

Dostawa towarów może podlegać opodatkowaniu, może podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a także mogą zaistnieć sytuacje, w których Spółka zrezygnuje ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybierze opcję opodatkowania VAT, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Jednocześnie, Wnioskodawca zaznacza, że przekazywane nieodpłatnie Składniki majątkowe nie będą stanowić przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bądź zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ww. ustawy oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W sytuacji opodatkowania dostawy, Spółka będzie zmuszona do naliczenia i zapłaty podatku należnego według właściwej stawki. Podstawa opodatkowania VAT może różnić się od wartości rynkowej majątku, a także od wartości początkowej w księgach podatkowych Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 tej ustawy, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. W sytuacji zwolnienia dostawy z opodatkowania VAT, Spółka może być zmuszona do dokonania korekty VAT na podstawie art. 91 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 czerwca 2013 r. w odniesieniu do pytania nr 2 i 3 Spółka zaznaczyła, iż w przypadku darowizny stanowiącej dostawę opodatkowaną VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych, (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku, a także różna od podstawy opodatkowania VAT) wraz z kwotą VAT należnego z tytułu ich przekazania. Z kolei, w przypadku darowizny stanowiącej dostawę zwolnioną z VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych, (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku) powiększoną o kwotę korekty powodującą zmniejszenie VAT odliczonego, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż:

* ustalając wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych w powyższych okolicznościach Spółka zamierza skorzystać z przepisu art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

* przekazanie Składników majątkowych organizacjom prowadzącym działalność w sferze pożytku publicznego nastąpi na podstawie umów darowizny. Zgodnie z przepisem art. 158 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), w przypadku darowizn Składników majątkowych będących nieruchomościami, umowy zostaną zawarte w formie aktu notarialnego;

* Spółka będzie dysponować oświadczeniami obdarowanych organizacji, w których potwierdzą one, iż nie prowadzą i nie rozpoczną prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 18 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (tekst jedn.: wytwarzania wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych, albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przez "towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług" z art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć Składniki majątkowe, których dostawa będzie podlegać opodatkowaniu VAT lub zwolnieniu z opodatkowania VAT lub opodatkowaniu VAT w konsekwencji wyboru przez Spółkę opcji opodatkowania i rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

2.

Czy na podstawie art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku darowizny stanowiącej dostawę opodatkowaną VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych, (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku, a także różna od podstawy opodatkowania VAT) wraz z kwotą VAT należnego z tytułu ich przekazania.

3.

Czy na podstawie 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku darowizny stanowiącej dostawę zwolnioną z VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych, (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku) powiększona o kwotę korekty powodującą zmniejszenie VAT odliczonego, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Przez "towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług" z art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć Składniki majątkowe, których dostawa będzie podlegać opodatkowaniu VAT lub zwolnieniu z opodatkowania VAT lub opodatkowaniu VAT w konsekwencji wyboru przez Spółkę opcji opodatkowania i rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 18 ust. 1b ww. ustawy, "jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14".

Poprzez sformułowanie "towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług" ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych odwołuje się bezpośrednio do pojęć stosowanych w ustawie o VAT. Przez "towary" na gruncie ustawy o VAT należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii" (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). W doktrynie podnosi się, że za towar powinien być wobec tego uznany "każdy przedmiot materialny mogący być przedmiotem obrotu" (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, LEX 2012). Oznacza to tym samym, że na gruncie ustawy o VAT, za towary należy uznać między innymi nieruchomości w postaci gruntów, budynków, budowli i ich części jak również inne środki trwałe. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nie powinno ulegać wątpliwości, że Składniki majątkowe, jakie Spółka planuje przekazać na rzecz organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego stanowią towary w rozumieniu ustawy o VAT.

Z kolei pod pojęciem "opodatkowania podatkiem od towarów i usług", o jakim mowa w art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć, według Spółki, objęcie przedmiotu darowizny w postaci towarów regulacjami ustawy o VAT na podstawie art. 5 tej ustawy, co pełniej wyraża się w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Art. 7 ust. 2 przewiduje, że przez dostawę towarów należy rozumieć również darowiznę, jeśli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów będących przedmiotem darowizny. Spółka podkreśla, że na podstawie art. 86 ustawy o VAT mogła korzystać z możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku, który został naliczony przy: (i) nabyciu Składników majątkowych, bądź (ii) nabyciu towarów i usług w związku z wytworzeniem Składników majątkowych. Zatem, przekazanie przez Wnioskodawcę towarów w ramach darowizny będzie, zasadniczo, podlegać opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca podkreśla również, że "opodatkowanie podatkiem od towarów i usług" nie oznacza tutaj wąsko rozumianego podlegania opodatkowaniu VAT z tytułu dokonywanej danej, konkretnej czynności darowizny. Zdaniem Spółki, obejmuje ona wszystkie czynności, które są uznawane za opodatkowane w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT tak długo jak nie stanowią transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, bądź czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy (art. 6 ustawy o VAT). Tym samym, termin którym posłużył się ustawodawca, obejmuje również czynności co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT, ale które w danym, konkretnym przypadku będą podlegać przedmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania VAT, ewentualnie podlegające opodatkowaniu VAT ze względu na rezygnację ze zwolnienia z opodatkowania VAT i wybór opcji opodatkowania. Przedmiotowe zwolnienie z VAT nie mogłoby bowiem funkcjonować, gdyby co do zasady, objęte nim czynności nie byłyby czynnościami opodatkowanymi. Na słuszność takiej klasyfikacji wskazuje doktryna: "Czynności i zdarzenia z punktu widzenia podatku VAT dzielą się na opodatkowane i nieopodatkowane. Generalnie rzecz ujmując, czynności opodatkowane możemy z kolei podzielić na te, które korzystają ze zwolnienia (mają charakter wyjątku) i pozostałe." (T. Michalik, VAT, Wydanie 7, C.H. Beck, Warszawa 2010, s. 575).

Tym samym zastosowanie przepisu art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinno nastąpić w każdym przypadku darowizny, niezależnie od faktu, czy darowizna konkretnego towaru będzie w danej transakcji darowizny dostawą towarów opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT, czy też opodatkowaną VAT w wyniku wyboru opcji opodatkowania i rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Mając na względzie powyższe, należy zauważyć, że w przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym przekazanie budynków i budowli lub ich części może podlegać zwolnieniu z VAT lub też podlegać opodatkowaniu w wyniku wyboru opcji opodatkowania i rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT i jednocześnie nie będzie stanowić transakcji wyłączonej z zakresu opodatkowania VAT na podstawie przepisu art. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z opodatkowania VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować z wskazanego wyżej zwolnienia z opodatkowania VAT, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części pod określonymi warunkami.

Reasumując, w świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż przez "towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług" z art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć wszystkie Składniki majątkowe przekazywane w ramach darowizny, niezależnie, czy będzie ona podlegać opodatkowaniu VAT, zwolnieniu z opodatkowania, czy też opodatkowaniu VAT w wyniku wyboru opcji opodatkowania i rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania.

Spółka zwraca uwagę, że jakikolwiek inny wniosek prowadziłby do nieuzasadnionego zawężenia zakresu zastosowania regulacji z art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz pokrzywdzenia podatników dokonujących darowizny, której przedmiot byłby zwolniony od VAT lub opodatkowany VAT w wyniku wyboru opcji opodatkowania i rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Ad. 2

Na podstawie art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku darowizny stanowiącej dostawę opodatkowaną VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku, a także różna od podstawy opodatkowania VAT) wraz z kwotą VAT należnego z tytułu ich przekazania.

Zgodnie z art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, "jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14".

Co do zasady, przepis art. 18 ust. 1b ww. ustawy stwarza podatnikowi możliwość zrekompensowania obciążenia VAT z tytułu darowizny na gruncie CIT w postaci możliwości odliczenia kwoty podatku VAT związanego z transakcją darowizny od dochodu. Wprowadzenie tego przepisu było konieczne ze względu na fakt, iż w przypadku darowizny nie będzie możliwe zastosowanie zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b powołanej ustawy, a więc zaliczenie wartości podatku należnego w związku z darowizną do kosztów uzyskania przychodów.

Na gruncie ustawy o VAT, przekazanie przez Spółkę darowizny stanowić będzie dostawę towarów. Przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przewiduje, że przez dostawę towarów należy rozumieć również darowiznę, jeśli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów będących przedmiotem darowizny. Spółka wskazuje, iż jak już podkreśliła w niniejszym wniosku, że na podstawie art. 86 ustawy o VAT mogła korzystać z możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku, który został naliczony przy: (i) nabyciu Składników majątkowych bądź (ii) nabyciu towarów i usług w związku z wytworzeniem Składników majątkowych. Zatem, przekazanie przez Wnioskodawcę Składników majątkowych w ramach darowizny będzie, zasadniczo, podlegać opodatkowaniu VAT, również na skutek rezygnacji przez Spółkę ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz wyboru opcji opodatkowania VAT zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Przepis art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza zasadę, iż za kwotę darowizny należy przyjmować wartość rynkową towaru (ustaloną z zastosowaniem art. 14 tej ustawy) wraz z należnym podatkiem VAT, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami ustawy o VAT z tytułu dokonania tej darowizny. Tym samym, wartością darowizny, która podlega odliczeniu od dochodu powinna być wartość rynkowa darowizny (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku, a także różna od podstawy opodatkowania VAT) powiększona o kwotę podatku należnego z tytułu jej przekazania. W ten sposób dla podatnika dokonującego darowizny nie powstaje dodatkowe obciążenie finansowe w postaci należnego podatku VAT z tytułu darowizny, gdyż również wartość tego podatku może zostać odliczona od dochodu. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy podatnik nie może bowiem podatku należnego uznać za koszt uzyskania przychodów, a jednocześnie jest zobowiązany do rozliczenia odprowadzenia tegoż podatku do właściwego urzędu skarbowego. W ocenie Spółki, generowanie kosztów, które faktycznie obciążałyby darczyńców w postaci należnego VAT, nie było intencją ustawodawcy.

Podstawa opodatkowania VAT z tytułu przekazania darowizny powinna zostać określona, zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT (tekst jedn.: w postaci ceny nabycia towarów bez VAT, a gdy nie ma ceny nabycia, kosztu wytworzenia, określonego w momencie dostawy towarów). Jednak podstawa opodatkowania na gruncie VAT zasadniczo może być różna od kwoty darowizny obliczonej, zgodnie z art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podlegającej odliczeniu od dochodu Spółki na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Przepis art. 18 ust. 1b powołanej ustawy przewiduje, że "przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14" tej ustawy. Wobec tego, wartość darowizny powinna odpowiadać wartości rynkowej przekazywanych Składników majątkowych, którą określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Niemniej jednak, zarówno kwota darowizny jak i kwota VAT należnego powinna podlegać odliczeniu od dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka zwraca uwagę, że kwota VAT należnego z tytułu darowizny jednocześnie nie zostanie pomniejszona o "kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny", gdyż kwota taka w przypadku Spółki nie wystąpi. Podatek naliczony został już bowiem przez Wnioskodawcę odliczony w związku z wykorzystywaniem Składników majątkowych do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Odliczenia następowały, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, a zatem, zasadniczo, w rozliczeniu za okresy, w których Wnioskodawca otrzymywał faktury od swoich kontrahentów z tytułu: (i) nabycia Składników majątkowych, bądź (ii) nabycia towarów i usług w związku z wytworzeniem Składników majątkowych.

Zatem, konfrontując opis zdarzenia przyszłego z brzmieniem art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, należy stwierdzić, że kwota VAT rozpoznanego w związku z realizacją przedmiotowej transakcji powinna zostać w całości odliczona od dochodu dla celów ww. ustawy.

Spółka zwraca również uwagę, że stanowisko analogiczne do przedstawionego przez Spółkę zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2011 r., (sygn. ITPB3/423-298/11/MT). Organ stwierdził, że: "wobec wskazanego przez Wnioskodawcę braku podatku naliczonego, który podlegałby odliczeniu zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania darowizny - ustalona przez Spółkę na dzień przekazania darowizny, wartość rynkowa przedmiotów darowizny pochodzących z jej własnej produkcji, obejmująca należny podatek od towarów i usług z tytułu dokonanej darowizny (...), stanowi kwotę darowizny, o której mowa w art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 18 ust. 1 omawianej ustawy, po spełnieniu warunków określonych w art. 18 tej ustawy."

Również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 września 2009 r., (sygn. IBPBI/2/423-681/09/MS) wskazuje na prawidłowość stanowiska Spółki. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wycenie interpretacji wynikało, że podatnik dokonywał darowizn towarów handlowych na cele kultu religijnego. Podatnik wskazał, że "w momencie zakupu towarów handlowych Spółka odliczyła podatek VAT, w związku z powyższym na mocy art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT zobowiązana została do naliczenia podatku VAT w momencie przekazania towarów handlowych w formie darowizny (zostało zmienione przeznaczenie towaru)". Organ w wydanej interpretacji uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, który stwierdził, że "wartość towarów handlowych przekazanych w formie darowizny dla potrzeb odliczenia od dochodu należy przyjąć według cen rynkowych, którymi są wartości brutto zamieszczone w cenniku stosowane dla innych kontrahentów".

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie oceny prawnej, a mianowicie Spółka ocenia, iż na podstawie art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku darowizny stanowiącej dostawę opodatkowaną VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku, a także różna od podstawy opodatkowania VAT) wraz z kwotą VAT należnego z tytułu ich przekazania.

Ad. 3

Na podstawie art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku darowizny stanowiącej dostawę zwolnioną z VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych, (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku), powiększona o kwotę korekty powodującą zmniejszenie VAT odliczonego, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie wyklucza, że dostawa niektórych Składników majątkowych (budynków, budowli lub ich części) w postaci przekazywanej przez Spółkę darowizny może podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT przewiduje, że zwalnia się od VAT dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Wnioskodawca podkreśla, że przesłanki negatywne ujęte w pkt a i b powyższego przepisu najprawdopodobniej nie zostaną spełnione. W konsekwencji darowizna przekazana przez Spółkę będzie kwalifikować się do zwolnienia od VAT, w takim zakresie, w jakim Składniki majątkowe stanowić będą budynki, budowle lub ich części.

Darowizna w postaci dostawy towarów zwolnionej od VAT co do zasady powinna podlegać regulacjom przepisu art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak jak wskazała to Spółka w pkt 1 niniejszego uzasadnienia.

Zasadniczo, przepis art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwarza podatnikowi możliwość zrekompensowania obciążenia VAT z tytułu darowizny na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych w postaci możliwości odliczenia kwoty podatku VAT związanego z transakcją darowizny od dochodu. W przypadku darowizny towarów zwolnionych z opodatkowania będących środkami trwałymi, podatek VAT obciążający dokonującego darowiznę będzie kwotą korekty VAT naliczonego, powodującą zmniejszenie podatku odliczonego, na podstawie art. 91 ustawy o VAT. Wspomniany VAT naliczony powstał dla Spółki w wyniku nabycia lub wytworzenia budynków, budowli lub ich części, a w efekcie dokonywanej korekty w określonej części nie będzie podlegał odliczeniu.

Wprowadzenie przepisu art. 18 ust. 1b było zatem konieczne ze względu na fakt, iż w przypadku darowizny nie będzie możliwe zastosowanie zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc zaliczenie kwoty korekty podatku VAT, powodującej zmniejszenie podatku odliczonego do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje, że kosztem uzyskania przychodów jest "kwota podatku od towarów i usług, nieuwzględniona w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, zgodnie z art. 16a-I6m, lub dotycząca innych rzeczy lub praw niebędących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi tej amortyzacji - w tej części, w jakiej dokonano korekty powodującej zmniejszenie podatku odliczonego, zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że korekta VAT związana z przekazaniem darowizny spełniającej przesłanki odliczenia od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie może zostać uznana za koszt podatkowy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na ogólny przepis art. 15 ust. 1 ww. ustawy, który przewiduje, że "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów". Zatem, koszty podatkowe powinny być związane z przychodem albo zachowaniem bądź zabezpieczeniem źródła przychodów. Wnioskodawca podkreśla, że na skutek przekazania darowizn organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego Spółka nie rozpozna przychodu, który wystąpiłby, np. w przypadku sprzedaży Składników majątkowych. Zatem, korekta VAT nie będzie związana z osiągnięciem przychodu albo zachowaniem bądź zabezpieczeniem źródła przychodów.

Na słuszność stanowiska Spółki w powyższym zakresie, wskazuje również charakter darowizny spełniającej przesłanki odliczenia na podstawie art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wolą ustawodawcy darowizna nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, lecz podlega odliczeniu od dochodu. Zatem nie sposób utrzymywać, iż kwota korekty VAT związanej bezpośrednio z przekazaniem darowizny jest traktowana na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych w sposób odmienny i powinna zostać ujęta jako koszt uzyskania przychodów.

Przekazanie przez Wnioskodawcę Składników majątkowych będących budynkami, budowlami oraz ich częściami w ramach darowizny będzie zasadniczo zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Przepis art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza zasadę, iż za kwotę darowizny należy przyjmować wartość rynkową towaru (ustaloną z zastosowaniem art. 14 tej ustawy) wraz z należnym podatkiem VAT, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć, zgodnie z przepisami ustawy o VAT z tytułu dokonania darowizny. Tym samym, kwotą darowizny, która podlega odliczeniu od dochodu powinna być wartość rynkowa darowizny, (która może być różna od wartości początkowej przekazywanego majątku, a także różna od podstawy opodatkowania VAT i powiększona o kwotę podatku VAT związanego z przekazaniem darowizny w postaci (i) podatku należnego w przypadku opodatkowania darowizny VAT, bądź (ii) kwoty korekty podatku odliczonego w przypadku zwolnienia darowizny z VAT. W ten sposób dla podatnika dokonującego darowizny nie powstaje dodatkowe obciążenie finansowe w postaci należnego podatku VAT z tytułu darowizny, gdyż również wartość tego podatku może zostać odliczona od dochodu. W przypadku darowizny podatnik nie może bowiem kwoty korekty podatku VAT, powodującej zmniejszenie podatku odliczonego, zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. c ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych. W ocenie Spółki, generowanie kosztów, które faktycznie obciążałyby darczyńców w postaci kwoty korekty odliczonego podatku VAT, nie było intencją ustawodawcy.

Przepis art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje, że "przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14" tej ustawy. Wobec tego, wartość darowizny powinna odpowiadać wartości rynkowej przekazywanych Składników majątkowych, którą określa się "na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia" (art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych). Tak ustalona kwota darowizny, powiększona o kwotę korekty VAT naliczonego w przypadku zwolnienia darowizny z opodatkowania powinna podlegać odliczeniu od dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony, zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Pod pojęciem darowizny należy, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zatem, umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) - do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli - i jednostronnej, jako nieprzynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Nie stanowią natomiast darowizny bezpłatne przysporzenia w wypadkach, gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami Kodeksu cywilnego, np.: użyczenie, nieodpłatne zniesienie współwłasności, nieodpłatne zlecenie, nieodpłatne przechowanie. W tych bowiem sprawach nawiązuje się między stronami stosunek trwały, co nie jest właściwe umowie darowizny (art. 889 Kodeksu cywilnego).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przepisy o działalności pożytku publicznego nie mają zastosowania do:

1.

partii politycznych;

2.

związków zawodowych i organizacji pracodawców:

3.

samorządów zawodowych;

4.

fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego

5.

fundacji utworzonych przez partie polityczne;

6.

klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.

Podkreślenia wymaga fakt, że w myśl z art. 18 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7a ust. 1.

Odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1.

osób fizycznych,

2.

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

Cytowany przepis normuje sposób ustalenia dla potrzeb odliczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 - kwoty darowizny przekazanej przez podatnika w przypadku, gdy przedmiotem tej darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Kwotę tę stanowi wartość towaru obejmująca tę część wartości podatku od towarów i usług, jaka przekracza kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Odpowiednie zastosowanie przy określaniu wartości darowizn znajduje przy tym art. 14 omawianej ustawy.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że podstawowym aktem normatywnym regulującym opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, w tym zakres i podstawę opodatkowania, wysokość podatku, a także instytucję odliczenia i zwrotu podatku, jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 198, poz. 1174 z późn. zm.). A zatem, skoro elementem uwzględnianym w kwocie darowizny jest "podatek od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny", prawidłowe ustalenie kwoty darowizny wymaga uprzedniego określenia skutków podatkowych opisanej sytuacji przekazania darowizny rzeczowej na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Konieczne jest ustalenie kwoty podatku od towarów i usług należnego z tytułu przekazania darowizny oraz rozważenie, czy z tytułu dokonania darowizny, podatnik ma prawo odliczenia podatku naliczonego, a jeśli tak - w jakiej kwocie.

Mając na względzie powyższe, można zatem stwierdzić, że:

* w przypadku, gdy zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, z tytułu dokonania darowizny podatnikowi przysługuje prawo odliczenia określonej kwoty podatku naliczonego - kwota darowizny to wartość towaru obejmująca wartość netto tego towaru i wartość podatku od towarów i usług odpowiadającą różnicy kwoty należnego podatku od towarów i usług i kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu;

* w przypadku, gdy zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, z tytułu dokonania darowizny podatnikowi nie przysługuje prawo odliczenia określonej kwoty podatku naliczonego - kwota darowizny to wartość towaru obejmująca wartość netto tego towaru i pełną kwotę należnego podatku od towarów i usług.

Należy przy tym podkreślić, że w odniesieniu do określania kwoty darowizn rzeczowych odpowiednie zastosowanie znajduje art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odpowiednie zastosowanie przepisu oznaczać może zarówno stosowanie go bezpośrednio bądź z modyfikacjami uwzględniającymi specyfikę sytuacji/zdarzenia/instytucji, do której mają mieć odpowiednie zastosowanie.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy, zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Należy przy tym podkreślić, że element wartości towaru będącego przedmiotem darowizny, o której mowa w art. 18 ust. 1b omawianej ustawy, jakim jest "część podatku od towarów i usług, jaka przekracza kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny" jest pochodną ustalenia wartości netto tych towarów i kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu. Tym samym, w analizowanej sytuacji, zasadnicze znaczenie dla oceny kwestii istnienia przesłanek odpowiedniego zastosowania art. 14 ust. 1 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma określenie przez podatnika (darczyńcę) wartości netto towaru będącego przedmiotem darowizny.

Z przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

W myśl art. 890 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli świadczenie zostało spełnione. W przypadku przekazania nieruchomości wymagane jest zachowanie formy aktu notarialnego pod rygorem nieważności, ponieważ przedmiot darowizny wymaga zachowania tej szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca rozważa przekazywanie darowizn w postaci gruntów, budynków, budowli lub ich części i innych środków trwałych (dalej jako: "Składniki majątkowe") dla organizacji prowadzących działalność w sferze pożytku publicznego realizujących cele wskazane w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).Transakcje będą miały charakter świadczenia nieekwiwalentnego. Wnioskodawca zaznacza, że darowizny zostaną odpowiednio udokumentowane - zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a łączna kwota darowizn przekazanych w danym roku podatkowym organizacjom określonym w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przekroczy 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ww. ustawy. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione zostaną wszelkie przesłanki do dokonania odliczenia kwot darowizn od dochodu do opodatkowania. Spółka zamierza w takim przypadku skorzystać z możliwości odliczenia darowizny od dochodu, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zasadniczo, Składnikami majątkowymi będą nieruchomości i inne środki trwałe dotychczas wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Składniki majątkowe (poza gruntami) podlegały lub wciąż podlegają amortyzacji, zgodnie z przepisami art. 16a-16 m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że Spółka zamierza przekazać darowizny w postaci składników majątkowych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a określenie przez Nią kwot darowizn w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej przekazanych składników wraz z należnym podatkiem od towarów i usług, tj. w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny, jest zgodne z dyspozycją art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1k ww. ustawy odliczenia darowizn, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, nie można byłoby zastosować w przypadku, gdyby podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie, należy mieć na uwadze, iż jeżeli darowizna przekazana na rzecz organizacji prowadzących działalność w sferze pożytku publicznego będzie spełniać wszystkie ww. przesłanki, w tym samo przekazanie będzie miało charakter świadczenia nieekwiwalentnego i zostanie prawidłowo udokumentowane, będzie podlegała odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem do wysokości kwoty stanowiącej maksymalnie 10% dochodu darczyńcy. Spółka, zaś nie będzie miała obowiązku dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów o odpisy amortyzacyjne uznane wcześniej za koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, w przypadku darowizny stanowiącej dostawę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług z tytułu ich przekazania. Natomiast w przypadku darowizny stanowiącej dostawę zwolnioną z VAT za kwotę darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu należy uznać wartość rynkową przekazywanych Składników majątkowych powiększoną o kwotę korekty powodującą zmniejszenie VAT odliczonego, zgodnie z art. 91 ustawy podatku od towarów i usług.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że nie dokonał interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 198, poz. 1174 z późn. zm.), a jedynie objął swoim zakresem przepisy prawa podatkowego, dotyczące ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będące przedmiotem zapytania. W związku z powyższym, w przypadku wątpliwości dotyczących powyżej wskazanych kwestii Wnioskodawca może zwrócić się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl