IPTPB3/423-156/13-2/PM - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymania przez spółkę z o.o., powstałą w wyniku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-156/13-2/PM Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymania przez spółkę z o.o., powstałą w wyniku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum X, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania nieodpłatnego świadczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania nieodpłatnego świadczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Centrum od 1997 r. jest samodzielnym zakładem opieki zdrowotnej, dla którego organem założycielskim jest Województwo.

Działalność medyczna prowadzona jest na podstawie wpisu do KRS i do rejestru publicznych zakładów opieki zdrowotnej przy Wojewodzie.

Podstawowa działalność Wnioskodawcy to działalność medyczna finansowana ze środków publicznych w ramach zawartej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia i polega na całodobowej opiece szpitalnej w zakresie leczenia zaburzeń nerwicowych i rehabilitacji psychiatrycznej.

W dniu 29 maja 2012 r. Sejmik Województwa podjął uchwalę Nr w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Dz. Urz. Woj. X z 2012 r. poz. 820). Obecnie Województwo analizuje jakie zastosować wobec przyszłej spółki rozwiązanie związane z konstrukcją kapitału zakładowego oraz tytułu prawnego.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz majątkiem własnym (otrzymanym lub zakupionym).

Zgodnie natomiast z art. 80 ust. 4, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, spółka kapitałowa z dniem przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem był samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

Z kolei, w myśl art. 82 ust. 1 podmiot tworzący dokonuje na dzień poprzedzający dzień przekształcenia jednorazowego określenia wartości nieruchomości znajdujących się w tym dniu w posiadaniu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, jeżeli nieruchomości te są przekazywane na własność spółce.

Ustawodawca pozostawił więc do decyzji podmiotu tworzącego, który jest właścicielem nieruchomości będących w nieodpłatnym użytkowaniu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej na podstawie art. 54 ustawy o działalności leczniczej, czy odda na własność spółce użytkowaną nieruchomość, czy też postanowi pozostawić nieruchomości w użytkowaniu spółki, która na podstawie aktu przekształcenia w ramach sukcesji uniwersalnej weszłaby we wszelkie prawa i obowiązki samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, w tym również w prawo nieodpłatnego użytkowania posiadanej na dzień przekształcenia nieruchomości i posiada tytuł prawny do posiadania nieruchomości, jako przedmiotu sukcesji uniwersalnej na mocy art. 80 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej.

Zgodnie z § 7 ust. 1 Statutu Centrum jest utworzone i utrzymywane w celu udzielania świadczeń zdrowotnych:

1.

stacjonarnych i całodobowych szpitalnych oraz innych niż szpitalne,

2.

ambulatoryjnych.

Przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie jedynie zmianą formy organizacyjno-prawnej, a nie utworzeniem nowego podmiotu. Przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową nastąpi z chwilą wpisania spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, a tym samym nastąpi z urzędu wykreślenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.

Wszystkie udziały w spółce powstałej w wyniku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej Centrum zostaną objęte przez Województwo X.

W związku z powyższym zadano następujące pytane:

Czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej Centrum otrzymując w nieodpłatne użytkowanie nieruchomości (w trybie sukcesji uniwersalnej, o której mowa w art. 80 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej) jak również później użytkując przedmiotową nieruchomość, będzie z tego tytułu zobowiązana do wykazania przychodu podatkowego opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej Centrum nabywając w ramach sukcesji uniwersalnej prawo nieodpłatnego użytkowania nieruchomości, jak również później użytkując przedmiotową nieruchomość, nie będzie z tego tytułu zobowiązana do wykazania przychodu podatkowego opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), do przychodów podatkowych zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy:

1.

świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego (np. Województwa);

2.

jest ono związane z używaniem środków trwałych (np. nieruchomości) otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie;

3.

świadczeniobiorcą jest spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego (np. świadczeniobiorcą zostanie jednoosobowa spółka Województwa, której celem będzie udzielanie świadczeń zdrowotnych).

Pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, jednak zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcie to ma szerzy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje nie tylko świadczenia w znaczeniu cywilistycznym, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy.

Przy definiowaniu pojęcia "spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego" należy mieć w przedmiotowej sytuacji na uwadze przepisy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), zgodnie z art. 2 ust. 2 do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, nie zastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej; natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie promocji i ochrony zdrowia. W myśl art. 8 ust. 1 przedmiotowej ustawy, w celu wykonywania zadań województwo tworzy samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Biorąc natomiast pod uwagę fakt, że przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (wojewódzkiej jednostki organizacyjnej) w spółkę kapitałową jest formą tworzenia spółki. Zasadnym jest również przywołanie art. 13 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, który stanowi, że w sferze użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne lub spółdzielnie, a także może przystępować do takich spółek lub spółdzielni. Z uwagi na charakter prowadzonej przez Centrum działalności (udzielania świadczeń zdrowotnych całodobowych szpitalnych, innych niż szpitalne oraz ambulatoryjnych), powstała w wyniku przekształcenia spółka będzie spółką użyteczności publicznej.

W przedmiotowej sytuacji spełnione zostaną wszystkie powyżej wymienione warunki, co oznacza, że nieodpłatne użytkowanie nieruchomości przez spółkę nie będzie stanowiło przychodu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl