IPTPB3/423-152/13-4/GG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez gminę w związku z wniesieniem aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komunalnej w zamian za udziały tej spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-152/13-4/GG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego przez gminę w związku z wniesieniem aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komunalnej w zamian za udziały tej spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r., w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego z tytułu wniesionego aportu do spółki gminnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 21 czerwca 2013 r., IPTPP2/443-319/13-2/AW, IPTPB3/423-152/13-2/GG (doręczonym w dniu 25 czerwca 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, w dniu 3 lipca 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku, z zachowaniem obowiązującego terminu oraz w dniu 1 lipca 2013 r. wniesiono brakującą opłatę od wniosku w wysokości 40 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Gmina przekazała przed przekształceniem Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w sprzęt zakupiony w ramach projektu "Uzupełnienie Zintegrowanego Systemu Gospodarki Odpadami Miasta i Gminy " realizowanego ze środków EFRR RPO Województwa

Podatek VAT zgodnie z zawartą umową jest kosztem kwalifikowanym.

Gmina uchwałą z dnia 27 lutego 2012 r. postawiła z dniem 1 czerwca 2012 r. w stan likwidacji samorządowy zakład budżetowy pod nazwą "Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem jest Gmina.

Powstała spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu, przejęła składniki mienia stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa, należności i zobowiązania oraz pracowników likwidowanego Zakładu. W akcie założycielskim Spółki z dnia 6 grudnia 2012 r. określono, że kapitał zakładowy spółki wynoszący 1.405.500,00 zł został pokryty w gotówce 150.000 zł oraz aportem rzeczowym o wartości 1.256.500 zł w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa likwidowanego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w, w skład którego wchodzi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenie samodzielnej działalności.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej funkcjonował w formie zakładu budżetowego Gminy na bazie statutu Gminy był wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie. Jako zakład budżetowy nie posiadał osobowości prawnej, prowadził wyodrębnione księgi rachunkowe, a majątek zakładu stanowił własność Gminy.

Działając w trybie art. 22 i 23 w związku z art. 6 i 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) Gmina zlikwidowała uchwałą z dnia 27 lutego 2012 r. samorządowy zakład budżetowy pod nazwą "Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w ", a na bazie jego mienia funkcjonującego przez cały czas jako zorganizowana i wyodrębniona finansowo, funkcjonalnie i organizacyjnie całość, utworzyła spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością której jedynym wspólnikiem jest Gmina.

W ocenie Wnioskodawcy wniesione do spółki mienie spełnia wymogi definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2001 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W akcie założycielskim Spółki z dnia 6 grudnia 2012 r. określono, że kapitał zakładowy spółki wynoszący 1.406.500,00 zł został pokryty w gotówce 150.000 zł oraz aportem rzeczowym o wartości 1.256.500 zł w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa likwidowanego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w, w skład którego wchodzi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenie samodzielnej działalności, ogół praw i obowiązków związanych ze zorganizowaną częścią wnoszonego przedsiębiorstwa w postaci umów w tym także zezwolenia, koncesje, licencje, wszelkie umowy, wynikające z innych stosunków prawnych zawartych w ramach lub związanych z wniesionymi aportami, księgi i dokumenty związane z działalnością prowadzoną przez spółkę. Całość mienia po zlikwidowanym zakładzie łącznie z prawami i obowiązkami zakładu stanowi zorganizowaną wyodrębnioną finansowo i organizacyjnie całość i była przedmiotem aportu wprost do spółki.

Majątek po zlikwidowanym zakładzie nie był wprowadzony do ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy, gdyż na zasadzie art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej stawał się majątkiem spółki. Od składników majątku trwałego nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych z uwagi na to, że nie były ujęte w księgach Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wniesienie przez Gminę aportem do spółki gminnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa skutkuje powstaniem obowiązku w zakresie podatku VAT.

2.

Czy wniesienie przez Gminę aportem do spółki gminnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa skutkuje powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca ostatecznie sformułował pytanie nr 2 w następujący sposób:

Czy wniesienie przez Gminę aportem do spółki gminnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa i objęcie udziałów z tego wynikających skutkuje powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku, natomiast w kwestii pytania nr 1 zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochodami jednostek samorządu terytorialnego są dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa (art. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego). Na podstawie zaś art. 4 ust. 1 pkt 4 tej ustawy źródłami dochodów własnych gminy są dochody z jej majątku. Zatem przychód z objęcia udziałów wynikających z przeniesienia składnika majątku w drodze aportu będzie dla Gminy zwolniony od podatku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Wobec powyższego, w ocenie pytającego przychód z objęcia udziałów wynikających z przeniesienia składników majątku w drodze aportu w trybie art. 22 i 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, będzie dla Gminy zwolniony od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z przepisu tego wynika, że przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów (akcji) w spółce kapitałowej lub wkładów w spółdzielni powstaje wyłącznie w przypadku, gdy na pokrycie tych udziałów, akcji lub wkładów wniesiono do spółki aport w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Jeżeli przedmiotem aportu było przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa, to wartość nominalna udziałów objętych w zamian za taki wkład niepieniężny nie stanowi przychodu.

Należy jednakże mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z powyższym przepisem od podatku zwolnione podmiotowo są jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są m.in. gminy. Dochody jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest Gminą, zastosowanie znajdzie zatem art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którym źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż działając w trybie art. 22 i 23 w związku z art. 6 i 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) Gmina zlikwidowała uchwałą z dnia 27 lutego 2012 r. samorządowy zakład budżetowy pod nazwą "Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w ", a na bazie jego mienia funkcjonującego przez cały czas jako zorganizowana i wyodrębniona finansowo, funkcjonalnie i organizacyjnie całość, utworzyła spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem jest Gmina. Powstała Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu, przejęła składniki mienia stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa, należności i zobowiązania oraz pracowników likwidowanego Zakładu. Całość mienia po zlikwidowanym Zakładzie, łącznie z prawami i obowiązkami zakładu stanowi zorganizowaną wyodrębnioną finansowo i organizacyjnie całość i była przedmiotem aportu wprost do Spółki. Majątek po zlikwidowanym zakładzie nie był wprowadzony do ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy, gdyż na zasadzie art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej stawał się majątkiem Spółki. Od składników majątku trwałego nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych z uwagi na to, że nie były ujęte w księgach Gminy.

W świetle powyższych przepisów, należy uznać, że dochód związany z wyposażeniem spółki gminnej w składniki majątkowe (aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa) należy zakwalifikować jako dochód z majątku Gminy. Konsekwencją powyższego będzie uznanie, iż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, wskazać należy, iż wniesienie aportu przez Gminę do spółki gminnej w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl