IPTPB3/423-152/12-4/IR - Możliwość objęcia pomocą publiczną wydatków poniesionych na nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stanowiących podstawę do obliczenia zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-152/12-4/IR Możliwość objęcia pomocą publiczną wydatków poniesionych na nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stanowiących podstawę do obliczenia zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 25 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia wydatku na nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wydatku kwalifikującego się do objęcia pomocą publiczną i jako podstawy do wyliczenia dopuszczalnej wielkości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej:

* w części dotyczącej wydatków na nabycie środków trwałych, wydatków na nabycie wartości niematerialnych i prawnych - po spełnieniu wymogów określonych we właściwych przepisach - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej wydatków na nabycie narzędzi, materiałów do produkcji, produkcji w toku, wyrobów, zapasów, atestów a także wydatków związanych z przejęciem grupy pracowników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia wydatku na nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wydatku kwalifikującego się do objęcia pomocą publiczną i jako podstawy do wyliczenia dopuszczalnej wielkości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Z uwagi na braki wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) pismem z dnia 11 lipca 2012 r., wystąpił do Wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku.

W odpowiedzi na ww. wezwanie skutecznie doręczone dnia 18 lipca 2012 r., dnia 25 lipca 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 19 kwietnia 2012 r., nadane w polskiej placówce pocztowej dnia 24 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uzyskała pozwolenie na działalność w Strefie Ekonomicznej. Spółka zajmować się będzie produkcją i sprzedażą opakowań styropianowych dla wyrobów AGD (jak pralki, lodówki).

Opakowania te służą przede wszystkim do ochrony wyrobu AGD przed uszkodzeniem w czasie transportu czy magazynowania. Spółka zamierza zakupić środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wyjaśnia, iż otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w 2010 r. W zezwoleniu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy - poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.), w wysokości co najmniej 12.234.000,00 zł (słownie: dwanaście milionów dwieście trzydzieści cztery tysiące złotych) w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r., zatrudnienie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności na terenie Strefy po dniu uzyskania zezwolenia co najmniej 16 pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 16 pracowników do dnia 31 grudnia 2019 r., zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r. Wnioskodawca poniesie wydatki kwalifikujące się do zastosowania zwolnienia podatkowego do końca roku 2016 r.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa będzie spełniać warunki zezwolenia, poprzez tą zorganizowaną część przedsiębiorstwa będzie prowadzić działalność w zakresie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, określona jako następująca pozycja Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego: 1. opakowania z tworzyw sztucznych (klasa 22.22), 2. płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych (klasa 22.21), 3. wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa (klasa 22.23), 4. pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych (klasa 22.29), 5. papier falisty i tektura falista oraz opakowania z papieru i tektury (klasa 17.21), 6. usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych, surowce wtórne (klasa 38.32). Działalność ta będzie prowadzona na obszarze strefy ekonomicznej.

Będzie to zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednakże nie będzie obejmować budynku. Zakupione środki trwałe w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będą nowe. Cała działalność Wnioskodawcy jest objęta zwolnieniem strefowym. Wnioskodawca nie jest dużym podatnikiem w rozumieniu przepisów załącznika nr I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) Dz. Urz. UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatek poniesiony - po otrzymaniu zezwolenia - na nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ZPC, w skład którego będą wchodzić, maszyny, urządzenia, narzędzia, materiały do produkcji, produkcja w toku, wyroby, zapasy) oraz niemajątkowych (oprogramowanie, know-how, patenty, atesty a także grupa pracowników, może być traktowany jako wydatek kwalifikujący się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 w związku z § 3 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej na prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych, będący podstawą do wyliczenia dopuszczalnej wielkości zwolnienia podatkowego z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatek na zorganizowaną część przedsiębiorstwa składający się z maszyn, urządzeń, narzędzi, materiałów do produkcji, produkcji w toku, wyrobów, zapasów) oraz praw niemajątkowych (jak oprogramowanie, know - how, patenty) jest wydatkiem kwalifikowanym, kwalifikującym się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 pkt 2 i 4 w związku z § 3 rozporządzenia o specjalnych strefach ekonomicznych, gdzie pkt 2 § 6 rozporządzenia odnosi się do ceny nabycia środków trwałych pod warunkiem zaliczenia ich do składników majątku podatnika oraz gdzie pkt 4 § 6 rozporządzenia dotyczy wartości niematerialnych i prawnych, jak know-how licencji i patentów).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przepisy wymienione wyżej określają, jakie wydatki kwalifikowane musi ponieść podatnik aby wysokość wydatków określona w zezwoleniu na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej mogła w przyszłości korzystać ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Według Wnioskodawcy, jeżeli Spółka zakupi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i zaliczy zorganizowaną część przedsiębiorstwa do swego majątku to ten wydatek będzie wliczany do wysokości wydatków kwalifikowanych określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Natomiast Spółka uważa, że po przekroczeniu limitu uznawanego za wydatki kwalifikowane (wraz z wartością zorganizowanej części przedsiębiorstwa) oraz po zatrudnieniu określonej liczby osób spełnione będą warunki do zwolnienia dochodu uzyskiwanego w Specjalnej Strefie Ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego ocenia się następująco.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uzyskała w 2010 r. pozwolenie na działalność w Strefie Ekonomicznej.

Spółka zamierza zakupić środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Będzie to zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednakże nie będzie obejmować budynku. Zakupione środki trwałe w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będą nowe. Cała działalność Wnioskodawcy jest objęta zwolnieniem strefowym. Wnioskodawca nie jest dużym podatnikiem. Działalność ta będzie prowadzona na obszarze strefy ekonomicznej.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie, uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy wskazać, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Jednocześnie powyższe zwolnienie stanowi pomoc publiczną, której wysokość wyznaczają wydatki kwalifikujące się do objęcia tą pomocą.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.) pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.3) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1.

kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub

2.

tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

W myśl § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez samodzielnego przedsiębiorcę w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).

Stosownie do § 5 ww. rozporządzenia nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe.

Zgodnie z treścią § 6 ww. rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

1.

ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;

2.

ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;

3.

kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;

4.

ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3;

5.

kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;

6.

ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

Tak więc w myśl § 6 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika.

Za nową inwestycję w myśl § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez samodzielnego przedsiębiorcę w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych), natomiast Spółka zakupiła jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym tut. Organ odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki stwierdza, że w przypadku nabycia przez Spółkę przedsiębiorstwa będącego w likwidacji - wydatkami kwalifikującymi jako koszty nowej inwestycji do objęcia pomocą są tylko rodzaje wydatków wymienionych w cytowanym wyżej § 6 ww. rozporządzenia.

Równocześnie dodać należy, iż, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Reasumując, biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawne tut. Organ ocenia, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie, że wydatek na nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w skład którego będą wchodzić, maszyny, urządzenia, narzędzia, materiały do produkcji, produkcja w toku, wyroby, zapasy) oraz niemajątkowych (oprogramowanie, know how, patenty, atesty a także grupa pracowników może być traktowany jako wydatek kwalifikujący się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 w związku z § 3 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej na prowadzenie działalności na terenie specjalnych strefach ekonomicznych, będący podstawą do wyliczenia dopuszczalnej wielkości zwolnienia podatkowego z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest:

* prawidłowe w części dotyczącej wydatków na nabycie środków trwałych, wydatków na nabycie wartości niematerialnych i prawnych po spełnieniu wymogów określonych w wyżej cytowanych przepisach,

* nieprawidłowe w części dotyczącej wydatków na nabycie narzędzi, materiałów do produkcji, produkcji w toku, wyrobów, zapasów, atestów a także wydatków związanych z przejęciem grupy pracowników.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl