IPTPB3/423-145/11-2/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-145/11-2/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia zwrotu nienależnej dotacji otrzymanej z PARP - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. Urzędu Skarbowego wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia zwrotu nienależnej dotacji otrzymanej z PARP.

Pismem z dnia 13 lipca 2011 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego przekazał wniosek do rozpatrzenia zgodnie z właściwością Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 18 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka Akcyjna w 2009 r. zawarł umowę na dofinansowanie projektu szkoleniowego na okres 15 października 2009 r. -14 października 2010 r. i na jej podstawie otrzymał z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej PARP) dotację rozwojową, finansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu o nazwie "Program operacyjny kapitał ludzki".

Dotacja rozwojowa otrzymana przez Wnioskodawcę przyznana była na pokrycie części kosztów projektu, natomiast pozostała cześć została pokryta z własnych środków.

Projekt polegał na przeszkoleniu pracowników Wnioskodawcy i miał łączny budżet 748.355,50 zł. Otrzymane wsparcie na realizację projektu wyniosło 477.133,30 zł. Wnioskodawca otrzymał je w pełnej wysokości przed zakończeniem projektu w 2010 r.. Zarazem Wnioskodawca zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 271.222,20 zł.

Środki pomocowe pochodzące z funduszu strukturalnego Unii Europejskiej, jakim jest Europejski Fundusz Społeczny, stanowią dotacje rozwojowe w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. W konsekwencji otrzymane dofinansowanie podlegało zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dofinansowanie było przeznaczone na pokrycie wszelkich kosztów związanych z realizacją projektu szkoleniowego - otrzymana łączna kwota dofinansowania w formie dotacji stanowiła formę zwrotu faktycznie poniesionych przez Spółkę kosztów. Ponieważ faktyczne wydatki jakie poniosła Spółka w związku z tym projektem były niższe, proporcjonalnie mniejsza należała się Jej dotacja.

Po zakończeniu projektu Wnioskodawca złożył do PARP dokumentację związaną z rozliczeniem projektu. Zgodnie z wyliczeniem Wnioskodawcy przysługuje dotacja w wysokości 458.007,75 zł. Niestety do chwili obecnej nie uzyskał z PARP potwierdzenia, czy również według PARP taka dokładnie wartość dotacji ostateczniej przysługuje Wnioskodawcy.

W listopadzie 2010 r. Wnioskodawca oddał do PARP 11.259,52 zł, a w marcu 2011 r. pozostałe 7.866,03 zł, nienależnej według Jego wyliczeń dotacji. Niestety nadal Wnioskodawca nie otrzymał z PARP ostatecznej decyzji akceptującej rozliczenie dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość otrzymanej, ale zgodnie z wyliczeniem Wnioskodawcy nienależnej dotacji niezwróconej do końca 2010 r. do PARP w wysokości 7.866,03 zł powinna być wykazana jako przychód korzystający ze zwolnienia w 2010 r., a w kolejnym roku kiedy Spółka oddała niewykorzystaną część do PARP należy pokazać w poz. 40 CIT-8 ujemną wartość, jako pomniejszenie otrzymanej dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo iż PARP nie wydała decyzji do końca 2010 r., ani też do dnia złożenia zeznania podatkowego CIT, opierając się o dane wynikające z ksiąg handlowych, Wnioskodawca powinien uznać za przychód korzystający ze zwolnienia tylko tę część otrzymanych środków, która pokrywa określony we wniosku procent wartości poniesionych wydatków (458.007,75 zł). Nadwyżka otrzymanych środków, częściowo oddana w listopadzie 2010 r., a częściowo pokazana w księgach jako zobowiązanie wobec PARP na koniec 2010 r., oddana w pierwszym kwartale 2011 r., nie stanowi kwoty wolnej, ani też przychodu podlegającego opodatkowaniu. W przypadku otrzymania decyzji z PARP (w 2011 r. po złożeniu przez Spółkę zeznania CIT za 2010 rok) określającej inną wysokość dotacji ze względu na różnice w zakwalifikowaniu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z projektem, należy zdaniem Wnioskodawcy korektę wartości (na plus lub na minus) pokazać w zeznaniu za 2011 rok w poz. 40 CIT-8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się: przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Zasady, tryb i terminy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy, określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie do którego podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Wskazana regulacja jako zasadę przyjmuje, iż przychodem są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe. Regułą zatem jest, że przychody ustalone są na zasadzie kasowej, co oznacza, że przychodem podatkowym są wartości faktycznie otrzymane.

Mając na uwadze opisany we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz w oparciu o przywołany przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazać należy, że kwota dofinansowania, jakie otrzymał Wnioskodawca, co do zasady, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych stanowi przychód.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zatem, w oparciu o powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środki otrzymane przez Wnioskodawcę od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości podlegały zwolnieniu z opodatkowania, jako kwota otrzymana od agencji rządowej, którą to kwotę agencja otrzymuje z budżetu państwa.

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2009 r. zawarł umowę na dofinansowanie projektu szkoleniowego z PARP na okres 15 października 2009 r. - 14 października 2010 r. i na jej podstawie otrzymał z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotację rozwojową, finansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego EFS na realizację projektu o nazwie "Program operacyjny kapitał ludzki". Dotacja rozwojowa otrzymana przez Wnioskodawcę przyznana była na pokrycie części kosztów projektu, natomiast pozostałą cześć Wnioskodawca pokrywał z własnych środków. Projekt polegał na przeszkoleniu Jego pracowników i miał łączny budżet 748.355,50 zł. Otrzymane wsparcie na realizację projektu wyniosło 477.133,30 zł i Wnioskodawca otrzymał je w pełnej wysokości przed zakończeniem projektu w 2010 r.. Zarazem Wnioskodawca zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 271.222,20 zł Środki pomocowe pochodzące z funduszu strukturalnego Unii Europejskiej, jakim jest Europejski Fundusz Społeczny, stanowią dotacje rozwojowe w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Ponieważ faktyczne wydatki jakie poniósł Wnioskodawca w związku z tym projektem były niższe, proporcjonalnie mniejsza należała się dotacja. Po zakończeniu projektu Wnioskodawca złożył do PARP dokumentację związaną z rozliczeniem projektu. Zgodnie z wyliczeniem przysługuje dotacja w wysokości 458.007,75 zł. Do chwili obecnej nie uzyskał z PARP potwierdzenia, czy również według Agencji taka dokładnie wartość dotacji ostatecznie Jemu przysługuje. W listopadzie 2010 r. oddał do PARP 11.259,52 zł, a w marcu 2011 r. pozostałe 7.866,03 zł nienależnej według Jego wyliczeń dotacji. Nadal nie otrzymał z PARP ostatecznej decyzji akceptującej rozliczenie dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nadwyżka otrzymanych środków, częściowo oddana w listopadzie 2010 r., a częściowo pokazana w księgach jako zobowiązanie wobec PARP na koniec 2010 r., oddana w pierwszym kwartale 2011 r., nie stanowi kwoty wolnej ani też przychodu podlegającego opodatkowaniu. W przypadku otrzymania decyzji z PARP (w 2011 r. po złożeniu przez Spółkę zeznania CIT za 2010 rok) określającej inną wysokość dotacji ze względu na różnice w zakwalifikowaniu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z projektem, należy korektę wartości (na plus lub na minus) pokazać w zeznaniu za 2011 rok w poz. 40 CIT-8.

W myśl art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Powyższy przepis zatem uprawnia Spółkę do dokonania korekty zeznania CIT - 8 za 2010 r.

Korekta przychodu związana ze zwrotem dotacji częściowo w listopadzie 2010 r., a częściowo w marcu 2011 r., powinna być dokonana w stosunku do tego przychodu, który był wykazany w ewidencji księgowej w wyniku otrzymania dotacji, a nie przychodu w 2011 r., co skutkuje zmniejszeniem przychodu wstecz, tj. w dacie uwzględnienia dotacji w przychodach (w przypadku osób prawnych, jeśli dotacje są zwolnione z opodatkowania również - zmniejszeniem dochodów wolnych od opodatkowania w informacji CIT - 8/0).

Obowiązek zwrotu środków podlegających zwolnieniu z opodatkowania skutkować będzie zwiększeniem kosztów podatkowych o wydatki, które nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie; nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Korygowanie przychodów i kosztów podatkowych w okresach, w których zostały one pierwotnie wykazane, pozwala na dokonanie korekty w każdym przypadku, nie powstają bowiem trudności techniczne. Korekta taka (wstecz) jest, zarówno jeśli dotacja była przyznana bezpodstawnie, np. w sytuacji gdy w dacie jej przyznania podatnik nie spełniał warunków otrzymania dotacji, jak i gdy dotacja przyznana została pod warunkiem, który nie został przez podatnika spełniony.

Wskazać bowiem należy, iż zasadą w podatkach dochodowych jest, że do przychodów zalicza się kwoty, które są trwałym, a nie tylko czasowym przysporzeniem. Jeżeli zatem dotacja została otrzymana nienależnie, to powinna od początku być obojętna podatkowo, bez względu na to, z jakiego powodu stała się nienależna i kiedy zostało stwierdzone, iż podatnik ma obowiązek jej zwrotu.

W sytuacji, gdy zwrot dotacji nastąpi po upływie okresu rozliczeniowego, w którym przychód został wykazany, konieczna jest korekta zeznania CIT - 8, w którym wykazano tę dotację jako przychód.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl