IPTPB3/423-140/14-2/PM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-140/14-2/PM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku złożonym w dniu 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 30 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości środka trwałego,

* ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości środka trwałego

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

X SA Oddział X (dalej: Spółka), w kwietniu 2014 r. zamierza zawrzeć umowę (tzw. umowę kolizyjną) z Gminą Miejską X (dalej: Inwestor), której przedmiotem będą zasady i warunki udostępniania Inwestorowi elementów infrastruktury elektroenergetycznej stanowiącej własność Spółki w celu realizacji inwestycji drogowej pn.: "...".

W treści przedmiotowej umowy wyspecyfikowane zostaną linie kablowe i urządzenia elektroenergetyczne będące elementem infrastruktury elektroenergetycznej, których właścicielem jest Spółka, na których to Inwestor dokona szeregu szczegółowo określonych prac (demontażu, przeniesienia, montażu, etc) w związku z koniecznością zmiany ich lokalizacji, zwanej też kolizją energetyczną.

Inwestor oświadcza, że niezbędna jest zmiana lokalizacji infrastruktury elektroenergetycznej wymienionej w umowie w związku z realizacją inwestycji drogowej, pn.: "...", objętej decyzją Wojewody X znak: z dnia 5 kwietnia 2013 r.

W związku z powyższym, Inwestor na własny koszt (własnym kosztem i staraniem) wykona szereg czynności, w tym m.in.:

* pozyska prawo do ustawienia na nowych nieruchomościach urządzeń (sieci) Spółki,

* dokona zmiany lokalizacji odcinków sieci (urządzeń) Spółki w ten sposób, że zdemontuje dotychczasowe urządzenia i usytuuje na innych nieruchomościach, a w przypadku braku technicznych możliwości przeniesienia urządzeń - odtworzy urządzenia w sposób uzgodniony przez strony z innych elementów niż pochodzące z demontażu, po uzyskaniu na takie rozwiązanie zgody Spółki,

* przez czas trwania procesu zmiany lokalizacji urządzeń Spółki zapewni możliwość kontynuowania Spółce dostarczania energii,

* ustanowi własnym kosztem i staraniem służebność przesyłu dla przenoszonych, czy też nowo wybudowanych urządzeń energetycznych, w tym wypłaci wynagrodzenia za ustanowienie tychże służebności,

* dokona procesu utylizacji uszkodzonych w wyniku przenoszenia elementów odcinka sieci,

* w przypadku braku możliwości technicznych lub braku przesłanek ekonomicznych do przeniesienia odcinka sieci (urządzeń), Inwestor może w uzgodnieniu ze Spółką podjąć decyzję o odtworzeniu urządzeń Spółki na koszt Inwestora,

* przypadku, gdy niezbędne byłoby odtworzenie sieci Inwestor przeniesie na Spółkę nieodpłatnie własność nowo wybudowanych urządzeń.

Spółka ustaliła wartości początkowe i dotychczasowe umorzenie infrastruktury elektroenergetycznej, która aktualnie stanowi jej własność, a która w wyniku realizacji postanowień powyższej umowy kolizyjnej musi zostać zdemontowana a zarazem także zlikwidowana i na podstawie protokołu likwidacji środka trwałego wykreślona z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki.

Według stanu na dzień 28 lutego 2014 r. łączna wartość początkowa likwidowanej infrastruktury elektroenergetycznej wynosi 209 604 zł 75 gr, dotychczasowe jej umorzenie wynosi 57 038 zł 91 gr, zaś wartość netto (wartość niezamortyzowana) wynosi 152 565 zł 34 gr.

W celu umożliwienia realizacji Inwestycji, Spółka przekaże Inwestorowi infrastrukturę elektroenergetyczną do jego dyspozycji, celem zmiany przebiegu (lokalizacji) sieci elektroenergetycznej. Na tę okoliczność zostanie sporządzony stosowny protokół, na mocy którego Spółka postawi do dyspozycji Inwestora (przekaże Inwestorowi) infrastrukturę elektroenergetyczną dotychczas stanowiącą Jej własność w celu umożliwienia mu realizacji prac związanych ze zmianą przebiegu (lokalizacji) sieci elektroenergetycznej.

Na dzień sporządzenia powyższego protokołu, Spółka dokona jednocześnie stosownego wpisu, w jej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, polegającego na likwidacji (wykreśleniu) na podstawie sporządzonego dodatkowo dokumentu LT, przekazanej do dyspozycji Inwestora infrastruktury elektroenergetycznej.

Przebudowa infrastruktury elektroenergetycznej Spółki, na skutek jej kolizji z planowaną inwestycją zostaje przeprowadzona na wyłączny wniosek Inwestora. Wydatki poniesione przez Spółkę na wytworzenie (zakup) infrastruktury elektroenergetycznej, którą aktualnie Spółka zamierza zlikwidować zostały w Spółce zakwalifikowane jako wydatki na nabycie środków trwałych. Infrastruktura elektroenergetyczna (urządzenia i sieci) są ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki, i są od wielu lat wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, jaką jest m.in. dystrybucja energii elektrycznej.

Od przedmiotowych środków trwałych Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych, które w świetle przepisów podatkowych są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Na skutek likwidacji ww. środków trwałych nie nastąpi zmiana rodzaju dotychczas prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dotychczas niezamortyzowaną wartość (wartość netto) infrastruktury elektroenergetycznej zakwalifikowanej do środków trwałych, zlikwidowanej na skutek obowiązku realizacji umowy kolizyjnej zawartej z Inwestorem.

2. Czy Spółka słusznie uważa, że momentem (dniem) zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości dotychczas niezamortyzowanej infrastruktury elektroenergetycznej stanowiącej środki trwałe będzie dzień podpisania protokołu, na mocy którego Spółka postawi do dyspozycji Inwestora (przekaże Inwestorowi) urządzenia elektroenergetyczne, w celu umożliwienia mu realizacji prac związanych ze zmianą lokalizacji przebiegu sieci elektroenergetycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), dalej zwanej u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p., do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.

Mając na uwadze powyższe uregulowania Spółka uznaje, że ma Ona prawo odliczyć od osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychodów wszelkie koszty ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Kosztem spełniającym powyższe warunki jest także koszt odpowiadający wartości dotychczas niezamortyzowanej (wartość netto) infrastruktury elektroenergetycznej, którą Spółka zamierza zlikwidować na skutek obowiązku realizacji umowy kolizyjnej zawartej z Inwestorem.

Za powyższym przemawia okoliczność, że wydatki poniesione przez Spółkę na wytworzenie (zakup) infrastruktury elektroenergetycznej urządzeń elektroenergetycznych, które Spółka zamierza zlikwidować, są ujęte w ewidencji środków trwałych Spółki i były wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jaką jest m.in. dystrybucja energii elektrycznej.

Wydatki na wytworzenie (zakup) urządzeń elektroenergetycznych służyły zatem bezpośrednio celowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., czyli uzyskaniu przychodów. Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem osiągnięcia przychodów.

Wydatki na wytworzenie (zakup) urządzeń elektroenergetycznych miały charakter wydatku definitywnego, tzn. nie zostały one Spółce w jakiejkolwiek formie zwrócone. Były one też należycie udokumentowane.

Planowana likwidacja urządzeń elektroenergetycznych jest spowodowana koniecznością, opisanej w stanie faktycznym umowy kolizyjnej zawartej z Inwestorem, który to Inwestor jest z kolei zobowiązany do realizacji inwestycji drogowej, pn.: "...", objętej decyzją Wojewody X znak: z dnia 5 kwietnia 2013 r.

W celu umożliwienia realizacji inwestycji Spółka przekaże Inwestorowi urządzenia elektroenergetyczne do jego dyspozycji, celem zmiany przebiegu (lokalizacji) sieci elektroenergetycznej. Datą likwidacji przedmiotowych urządzeń będzie dzień podpisania protokołu pomiędzy Spółką a Inwestorem, na mocy którego Spółka postawi do dyspozycji (przekaże) Inwestorowi urządzenia elektroenergetyczne, w celu umożliwienia mu realizacji prac związanych ze zmianą lokalizacji sieci elektroenergetycznej.

W ocenie Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, nie może mieć zastosowania norma prawna wyrażona w art. 16 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p., na mocy, której wyłączone z kosztów podatkowych są straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.

W przypadku Spółki nie ma bowiem miejsca zmiana rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Likwidacja środków trwałych (infrastruktury elektroenergetycznej) Spółki, na skutek jej kolizji z planowaną inwestycją zostaje przeprowadzona na wyłączny wniosek Inwestora, który jest zobowiązany do realizacji inwestycji drogowej pn: "...",

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki może Ona zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dotychczas niezamortyzowaną wartość (wartość netto) infrastruktury elektroenergetycznej zakwalifikowanej do środków trwałych, zlikwidowanej na skutek obowiązku realizacji umowy kolizyjnej zawartej z Inwestorem.

Odnośnie zaś momentu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów, wartość niezamortyzowaną (wartość netto) likwidowanych urządzeń elektroenergetycznych, wskazać należy, że przepisy podatkowe nie zawierają żadnych uregulowań w tym zakresie. Niemniej jednak nie powinno budzić wątpliwości, że zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków w postaci niezamortyzowanej wartości likwidowanego środka trwałego, zwanego w doktrynie także często tzw. stratą w środkach trwałych - powinno być związane z istotnym zdarzeniem, mającym miejsce w toku prowadzenia działalności gospodarczej, które to zdarzenie uzasadnia racjonalność decyzji o likwidacji środka trwałego z punktu widzenia prowadzonej działalności gospodarczej.

W ocenie Spółki, momentem (dniem) zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości dotychczas niezamortyzowanej infrastruktury elektroenergetycznej stanowiącej środki trwałe będzie dzień podpisania protokołu, na mocy którego Spółka postawi do dyspozycji (przekaże) Inwestorowi urządzenia elektroenergetyczne, w celu umożliwienia mu realizacji prac związanych ze zmianą lokalizacji przebiegu sieci elektroenergetycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl