IPTPB3/423-114/14-2/GG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-114/14-2/GG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania ulgi na nabycie nowej technologii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania ulgi na nabycie nowej technologii.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka Akcyjna zwana dalej: Spółką jest producentem piwa na lubelszczyźnie. Spółka sprzedaje swoje produkty na terenie całej Polski oraz poza granicami kraju. Spółka prowadzi swoją działalność w 3 lokalizacjach:

* L, ul. - jednostki organizacyjno-administracyjne,

* L, ul. - zakład produkcyjny,

* Z, ul. - zakład produkcyjny.

W związku z dynamicznym z rozwojem swej działalności, biorąc pod uwagę standardy współczesnego zarządzania przedsiębiorstwem, a także mając na celu sprostanie oczekiwaniom rynku, klientów i dostawców oraz zapewnienie gwarancji jakości swoich wyrobów, Spółka podjęła decyzję o wdrożeniu zintegrowanego systemu informatycznego one4all opartego o system ERP Microsoft Dynamics Ax (dalej: "system ERP") w modelu chmury prywatnej do wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem.

System wdrażany w Spółce jest wielomodułowym systemem klasy ERP (Enterprise Resorce Planning - planowanie zasobów przedsiębiorstwa) wspomagającym pracę głównych obszarów działalności przedsiębiorstwa.

Dnia 17 kwietnia 2013 r. Spółka zawarła Umowę na dostawę i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego klasy ERP (dalej: "umowa na wdrożenie").

Proces i harmonogram wdrożenia systemu ERP zgodnie z umową zakładał kilka etapów prac:

I.

etap prac "Inicjowanie Projektu";

II.

etap "Analiza", który to etap dostarcza Koncepcję Wdrożenia;

III.

etap "Projektowanie";

IV.

etap "Wykonanie";

V.

tap "Uruchomienie".

Na podstawie wykonanej Koncepcji Wdrożenia strony umowy podpisały aneks nr 01/10/2013, w którym wskazano, że zmianie podlega rozszerzenie przedmiotu umowy poprzez dodanie nowych funkcjonalności. W związku z powyższym do Procesu i Harmonogramu wdrożenia Projektu dodano Etapy VI-X, zakresem prac obejmujące: projektowanie, wykonanie, uruchomienie, nadzór powdrożeniowy i zarządzanie projektem w zakresie niezbędnym do realizacji rozszerzonego zakresu prac.

W 2013 r. na podstawie protokołów odbioru Spółka oddała do używania Pierwszy Etap prac obejmujący Etapy I-V wskazane w umowie - wyłącznie w tym zakresie System mógł być wykorzystywany w Spółce, przy czym na wartość początkową Etapu Pierwszego składały się wyłącznie wydatki na nabycie licencji, jego wdrożenie, usługi doradcze - wszystkie związane z Pierwszym Etapem.

Zakres rozwiązania wdrożony w Pierwszym Etapie to:

* Finanse (Pełna obsługa procesów księgowych, Środki trwałe, Amortyzacja, Rejestr wyposażenia jako odrębne wpisy w kartotece środków trwałych wyróżnione inną grupą ŚT);

* Administracja (Wystawienie faktur i paragonów, Wystawienie dokumentów za Czynsze itp., Obsługa kasy);

* Zakupy (Tworzenie zamówień zakupu, Ręczne przyjęcia towarów PZ, Rejestracja i księgowanie faktur zakupowych, Uzgodnienie cen faktury do cen z zamówienia zakupu);

* Produkcja (Produkcja on-line, z modyfikacjami standardu, Sprzedaż pozostała przy produkcji, Podstawowe raporty ilościowe i transakcyjne wspomagające tworzenie dokumentów w Excel, Raporty ilościowe w poszczególnych fazach produkcji, Wyliczanie ubytków na poszczególnych fazach);

* Zarządzanie zapasami (Zlecenia przeniesienia jako MM z tranzytem, Podstawowe operacje magazynowe typu PW, RW, MM);

* Inwentaryzacja zapasów (obsługa inwentaryzacji);

* Sprzedaż (Realizacja zamówień sprzedaży, Cenniki i rabaty w systemie AX, Realizacja wydań zewnętrznych z magazynu WZ, Wystawianie faktur sprzedaży do ZS, Obsługa opakowań zwrotnych i kaucjonowania opakowań zwrotnych);

* CRM (Ewidencja relacji biznesowych, możliwość dołączania załączników);

* Inne (Podstawowe raporty dostępne w standardzie systemu AX, Księgowanie ilościowe sprzedaży produktów na kontach pozabilansowych).

Dokumentem OT nr 130T048/12 z dnia 31 grudnia 2013 r. Spółka oddała do używania Pierwszy Etap Prac - wyodrębniony WNIP nadający się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, składający się z następujących pozycji kosztowych:

* Licencje Microsoft Dynamice Ax;

* Usługi wdrożeniowe (obejmujące poszczególne Etapy I - V Projektu);

* Platforma One4all;

* Wymiary finansowe do systemu MS DAX (Dimensions, Dynamice AX);

* Usługi doradztwa prawno-podatkowego związane z wdrożeniem Pierwszego Etapu;

* Usługi audytu bezpieczeństwa informatycznego;

* Konsultacje dot. Rachunku Kosztów w nowym systemie MS DAX;

* Licencje do dostępu do domeny.

Wydatki te złożyły się na wartość początkową Pierwszego Etapu wdrożonego systemu ERP.

Część wskazanych wyżej wydatków Spółka poniosła (zapłaciła) w 2013 r. tj. Spółka uregulowała zobowiązania względem dostawcy z tytułu kosztów nabycia licencji, platformy One4all, wymiarów finansowych do systemu, usług audytu bezpieczeństwa informatycznego, konsultacje, licencje do domeny oraz część usług wdrożeniowych. Pozostałą wartość usług wdrożeniowych związanych z wdrożonych Etapem Pierwszym Spółka zapłaci w 2014 r.

W 2014 r. prowadzone są kolejno Etapy VII-X zakresem obejmujące rozwiązania:

* Finanse (Zamknięcie miesiąca, Raporty, których brak w standardzie - niezbędne do produkcyjnego uruchomienia zakresu prac);

* Zakupy (Obiegi Workflow i zapotrzebowanie zakupu, Zapytania ofertowe, Raporty inne, których brak w standardzie - niezbędne do produkcyjnego uruchomienia zakresu prac);

* Produkcja (Finansowe rozliczanie produkcji);

* Logistyka (integracje z kolektorami radiowymi kodów kreskowych i etykieciarkami na produkcji);

* Integracja z systemem HUZAR;

* CRM (Integracja z Systemem Eleader, Kampanie marketingowe).

Na Drugi Etap prac będą składać się następujące pozycje kosztowe, które stanowić będą oddzielną wartość niematerialną i prawną nadającą się do gospodarczego wykorzystania dopiero w dniu przyjęcia do używania:

* Licencje Microsoft Dynamice Ax;

* Usługi wdrożeniowe (obejmujące poszczególne Etapy VII-X Projektu);

* Usługi doradcze.

Wydatki powyższe będą ponoszone w 2014 r., kwoty wydatków na nabycie nowej technologii zostaną przez Spółkę w całości zapłacone na rzecz uprawnionych podmiotów, najpóźniej w roku wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym Spółka rozpozna dwie odrębne wartości niematerialne i prawne w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. wdrożony Etap Pierwszy w 2013 r. obejmujący prace etapów I-V oraz Etap Drugi obejmujący VII-X etapy prac - po oddaniu do używania w 2014 r.

Wdrożony Pierwszy Etap, a także planowany Drugi Etap wdrożenia systemu ERP pozwala obsłużyć nie tylko rosnącą sprzedaż, ale też poprawić jakość i przyśpieszyć dostęp do informacji zarządczej. Rozwiązanie to umożliwia pracownikom Spółki i całej organizacji na podejmowanie bardziej optymalnych decyzji biznesowych. Pozwala na usprawnienie zarządzania i koordynowania działalności Spółki, będącej spółką wielozespołową. System ERP zapewnia zwiększenie bezpieczeństwa działalności gospodarczej Spółki, poprawną ewidencję operacji gospodarczych i poziom satysfakcji rozliczeń z kontrahentami, umożliwia ewidencję dokumentów księgowych oraz wewnętrzną weryfikację w ramach organizacji, co przekłada się na lepszą i szybszą obsługę klienta.

Spółka uzyskała opinię dotyczącą wdrożonego w 2013 r. Etapu Pierwszego, opinię o której mowa w art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sporządzoną przez Politechnikę będącą:

* niezależną jednostką naukową, w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, tj.: jednostką naukową - prowadzącą w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe, taką jak:

a.

podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni;

b.

jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),

c.

instytuty badawcze,

d.

międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e. Polską Akademię Umiejętności,

* centrum badawczo-rozwojowym, czyli przedsiębiorcą spełniającym warunki określone w art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730, z późn. zm.), któremu został nadany status centrum badawczo-rozwojowego, co potwierdza kopia decyzji ministra właściwego do spraw gospodarki.

Zgodnie z opinią Politechniki "System Microsoft Dynamics AX charakteryzuje się zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań biznesowych i technologicznych, których użycie pozwoliło na znaczące usprawnienie obsługi realizowanych w firmie Wnioskodawcy procesów wewnętrznych (finansowo-księgowych, produkcyjnych, logistycznych i analitycznych) oraz zewnętrznych (obsługa klienta, sprzedaż)". Opinia dotyczy nowej technologii nabytej przez Spółka Akcyjna w postaci wartości niematerialnych i prawnych. Opinia ta potwierdza, że technologia, jaką niesie ze sobą wdrożenie przedmiotowego systemu ERP, umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług, a także nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.

Jednocześnie Spółka informuje, że:

* nie prowadzi działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej,

* nie otrzymała w żadnej formie zwrotu całości bądź części poniesionych wydatków na zakup i wdrożenie Licencji,

* nie udzieliła w żadnej formie lub części innym podmiotom prawa do Licencji, tym samym wdrożony w Spółce System jest wykorzystywany wyłącznie przez Spółkę i nie planuje Ona udzielić takiego prawa w przyszłości na rzecz innych podmiotów,

* nie znajduje się w stanie upadłości/likwidacji.

Spółka rozważa skorzystanie z odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków związanych z nabyciem oraz wdrożeniem Licencji, na podstawie art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że Spółka uzależnia prawo do skorzystania z przedmiotowego odliczenia od rozstrzygnięcia w interpretacji indywidualnej, o wydanie której Spółka składa niniejszy wniosek, mając jednocześnie na względzie fakt, że rok podatkowy Spółki jest równy rokowi kalendarzowemu, w przypadku otrzymania pozytywnej interpretacji Spółka zamierza dokonać korekty zeznania o wysokości osiągniętego dochodu za rok 2013 w celu dokonania omawianego odliczenia wydatków z tytułu nabycia nowej technologii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka spełnia warunki do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem czy będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania:

1.

w zeznaniu za 2013 r. 50% wydatków poniesionych w 2013 r. (zapłaconych w 2013 r. i 2014 r.) na nabycie oraz wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego ERP - Etap Pierwszy (obejmujący wdrożenia etapów I-V), stanowiący wartość niematerialną i prawną (WNIP) przyjętą do używania w 2013 r.

2.

w zeznaniu za 2014 r. 50% wydatków poniesionych w 2014 r. na nabycie oraz wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego ERP - Etap Drugi (obejmujący wdrożenia etapów VII-X), stanowiący wartość niematerialną i prawną (WNIP) przyjętą do używania w 2014 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie On uprawniony do odliczenia:

1.

od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków poniesionych w 2013 r. (zapłaconych w 2013 r. i 2014 r.) na nabycie nowej technologii w postaci WNIP jaką stanowi system ERP wraz z kosztami wdrożenia, w wysokości 50% wartości tych wydatków, w zeznaniu podatkowym za 2013 r.

2.

od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków poniesionych w 2014 r. na nabycie nowej technologii w postaci WNIP jaką stanowi system ERP wraz z kosztami wdrożenia, w wysokości 50% wartości tych wydatków, w zeznaniu podatkowym za 2014 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi na nabycie nowych technologii, tj. prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonej do ewidencji w roku 2013, w wysokości 50% tych wydatków, które zostały poniesione (zapłacone) przez Spółkę w latach 2013-2014.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwało prawo do skorzystania z tzw. ulgi na nabycie nowych technologii, w zeznaniu za 2014 r., tj. prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych - Etap Drugi - wprowadzonej do ewidencji w roku 2014, w wysokości 50% tych wydatków, które zostały poniesione (zapłacone) przez Spółkę w 2014 r., pod warunkiem wdrożenia i wprowadzenia do ewidencji w roku 2014 oraz uzyskania opinii niezależnej od podatnika jednostki naukowej.

Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy y dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Zgodnie z art. 18b ust. 2 ww. ustawy za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych (...), która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Definicję tę uzupełnia art. 18b ust. 2a: "Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw".

W odniesieniu do przytoczonych wyżej regulacji Wnioskodawca stwierdził, że istnieje 5 zasadniczych przesłanek warunkujących możliwość objęcia poniesionych przez podatnika wydatków ulgą na nabycie nowych technologii, tj.:

a.

podatnik nabywa wiedzę technologiczną w drodze Umowy o przeniesienie oraz o korzystanie z tych praw,

b.

wiedza technologiczna ma postać wartości niematerialnych i prawnych,

c.

nabyta wiedza technologiczna umożliwia wytwarzanie nowych bądź udoskonalonych wyrobów lub usług,

d.

wiedza ta nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat,

e.

podatnik posiada potwierdzającą powyższe opinię niezależnej od podatnika jednostki naukowej.

Analizując prawo Spółki do skorzystania z ulgi na nowe technologie, o której mowa we wskazanym powyżej art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca stwierdził, że spełnione zostały wszystkie powyższe przesłanki, tj. Spółka nabyła Licencję, zawarta została umowa dotycząca korzystania z praw do Systemu.

Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, nabyte licencje, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią wartości niematerialne i prawne (WNIP).

W ocenie Spółki, Licencja, której wartość została powiększona o koszty wdrożenia (jak opisano w stanie faktycznym), w dniu przyjęcia jej do używania spełniała powyższe ustawowe przesłanki do uznania ją za WNIP, podlegającą amortyzacji dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, w szczególności w dniu przyjęcia jej do używania nadawała się do gospodarczego wykorzystania. Tym samym, skoro nabyta przez Spółkę Licencja, wraz z kosztami wdrożenia, stanowi WNIP w rozumieniu ww. ustawy, spełniona jest druga z wymienionych powyżej przesłanek dla skorzystania przez Spółkę z ulgi na nabycie nowych technologii.

Jak potwierdza pozyskana opinia Politechniki "wdrożenie Systemu umożliwia wytwarzanie ulepszonych produktów i dostarczanie usprawnionych usług wobec analizy całego modelu biznesowego firmy (w podziale na wspomniane grupy procesów), a nie tylko na skupieniu się na pojedynczych procesach biznesowych; w rezultacie technologia uwzględnia analizę styku między poszczególnymi procesami oraz ich grupami przyczyniając się do budowy spójnego, optymalnego i dostosowanego do konkretnej organizacji modelu procesowego, który z kolei przekłada się na wytwarzanie ulepszonych produktów i dostarczanie usprawnionych usług otoczeniu biznesowemu Perły".

Opinia potwierdza również, że wiedza technologiczna zastosowana w Spółce w wyniku wdrożenia przedmiotowego Systemu informatycznego nie była stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku wydatków poniesionych na nabycie Licencji wraz ze zwiększającymi jej wartość kosztami wdrożenia, spełnione zostały wszystkie wymagane ustawowo przesłanki warunkujące objęcie tych wydatków ulgą na nabycie nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym Spółce przysługuje prawo do odliczenia tych wydatków od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jako wydatków na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 18b ww. ustawy do wysokości 50% wydatków kwalifikujących się do objęcia przedmiotowym odliczeniem.

Jednocześnie w ocenie Spółki podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W uzupełnieniu do tego przepisu art. 18b ust. 4 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stwierdza, że odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W ocenie Spółki powyższe przepisy de facto stanowią o tym, że podatnik jest uprawniony do pomniejszenia podstawy opodatkowania o ulgę z tytułu nabycia nowych technologii w wartości początkowej nowej technologii w roku podatkowym, w którym podatnik wprowadzi wartość niematerialną i prawną do ewidencji, ale tylko w części w której została zapłacona w roku wprowadzenia tej technologii do ewidencji lub w roku następnym.

Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 19 grudnia 2013 r. (sygn. ILPB4/423-386/13-6/DS)"Z regulacji art. 18b wynika również, że podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym, dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku. (...) Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie Zintegrowanego SAP, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone (w 2012 i 2013 r.) podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków. Przy czym, odliczenie to winno mieć miejsce w zeznaniu podatkowym CIT-8 za 2012 r."

Podobnie uznał np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2011 r. (sygn. ILPB4/423-237/11-3/MC): "Spółka nie jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym 2011 żadnych wydatków na nabycie Systemu zapłaconych w 2011 r. Spółka może natomiast dokonać odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii w tym roku podatkowym, w którym System został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, czyli w roku 2010".

Powyższe zdaje się potwierdzać również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w indywidualnej interpretacji z dnia 14 czerwca 2013 r. (sygn. ITPB3/423-146a/13/PS), w której uznał, że "dla obliczenia wielkości przysługującego Spółce odliczenia należy obliczyć rzeczywistą kwotę wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, którą utworzyła. Wartość ta, stosownie do treści art. 18b ust. 4 ustawy, jest potrącalna w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadziła nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym".

Podsumowując, w ocenie Spółki - jest ona uprawniona do skorzystania z tzw. "ulgi na nowe technologie" w rozliczeniu za 2013 r. w zakresie wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej zarówno w części zapłaconej w 2013 r., jak i tej zapłaconej w styczniu, lutym 2014 r.

Jednocześnie, w ocenie Spółki wydatki na wdrożenie Systemu, które powiększyły wartość początkową WNIP w postaci Licencji również kwalifikują się do odliczenia ich od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w ramach limitu 50%, wskazanego w art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia (...)".

Natomiast według ust. 3 ww. przepisu za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikom nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, na wartość początkową WNIP w postaci Licencji, składać się powinny także koszty wdrożenia, rozumiane w tym przypadku jako koszty uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, usługi doradcze/audytu bezpieczeństwa, które zostały wykonane przed oddaniem wartości niematerialnej i prawnej do używania oraz dotyczą testowania przed oddaniem do używania w celu sprawdzenia czy produkt działa poprawnie. Konsekwentnie, zarówno wydatki na nabycie Licencji, jak i skapitalizowane do jej wartości początkowej wydatki na jej wdrożenie, poniesione do dnia przyjęcia Licencji do używania, kwalifikują się do objęcia ich ulgą z tytułu nabycia nowych technologii, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przypadku wdrożenia Etapu Drugiego (obejmującego VII-X etapy prac), po oddaniu do używania w 2014 r. wartości niematerialnej i prawnej i spełnieniu 5 zasadniczych przesłanek o których mowa w powyższej warunkujących możliwość objęcia poniesionych przez podatnika wydatków ulgą na nabycie nowych technologii - Spółce będzie przysługiwało prawo do skorzystania z tzw. ulgi na nabycie nowych technologii, w zeznaniu za 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl