IPTPB3/423-114/12-2/GG - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o. wydatków poniesionych na realizację projektów realizowanych ze środków własnych spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB3/423-114/12-2/GG Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów spółki z o.o. wydatków poniesionych na realizację projektów realizowanych ze środków własnych spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na realizację projektu zrealizowanych ze środków własnych Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na realizację projektu zrealizowanych ze środków własnych Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. zbieranie, obróbka i przetwarzanie odpadów innych niż niebezpieczne, działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami. Jest to działalność opodatkowana na zasadach ogólnych, Wnioskodawca prowadzi pełną księgowość.

W ramach Projektu Europejskiego Infrastruktura i Środowisko współfinansowanego z Funduszu Spójności "Budowa Zakładu Przetwarzania Odpadów Komunalnych i Rekultywacja Składowisk", Wnioskodawca wybudował Zakład Przetwarzania Odpadów Komunalnych i przeprowadził rekultywację 12 składowisk gminnych. Spółka była beneficjentem środków unijnych w ramach projektu, miała nadzór nad realizacją projektu, prowadziła administracyjną obsługę projektu, a z jego wykonania składała sprawozdania oraz wnioski w celu rozliczenia zaliczek ze środków unijnych do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektu, a na jego realizację otrzymał środki w formie.

1.

płatności ze środków europejskich w wysokości 85% wartości udzielonego dofinansowania projektu (wydatków kwalifikowalnych projektu) z konta Banku Gospodarstwa Krajowego (środki z Europejskiego Funduszu Społecznego),

2.

środki własne w wysokości 15%.

Wnioskodawca dodaje, iż środki pieniężne pochodzące z dofinansowania przeznaczone są na pokrycie ściśle określonych wydatków koniecznych do zrealizowania projektu. Spółka otrzymała dofinansowanie na podstawie umowy o dofinansowanie, w której był zapis mówiący o otrzymywaniu zaliczek na wykonanie zadań związanych z projektem. Spółka wnioskowała do WFOŚ o środki unijne po każdorazowym rozliczeniu zaliczki. Wnioskodawca wydatki pokryte z Funduszu Spójności w wysokości 85% nie zaliczał do kosztów uzyskania przychodu, zaś wydatki pokryte ze środków własnych (15%) zaliczał do kosztów uzyskania przychodów.

Na dzień 31 grudnia 2011 r., po przeliczeniu projektu przez Ministerstwo Finansów, kwota dofinansowania uległa pomniejszeniu. Różnica wynikająca z przeliczenia projektu nie została pokryta z Funduszu Spójności tylko ze środków obrotowych beneficjenta projektu (Spółki).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione ze środków własnych Spółki w związku z realizacją projektu, które nie zostały pokryte ze środków europejskich na skutek końcowego przeliczenia projektu stanowią koszt uzyskania przychodu dla Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty niekwalifikowalne dotyczące całego projektu (włączając w to różnicę pokrytą przez Spółkę ze środków własnych, po końcowym przeliczeniu projektu), powinny zwiększyć wartość środków trwałych, które w ramach projektu zostały oddane do użytkowania. W związku z powyższym amortyzacja powstałych środków trwałych powinna stanowić koszt uzyskania przychodu dla Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty niekwalifikowane (nie ujęte w budżecie projektu, a ponoszone na realizację projektu ze środków obrotowych beneficjenta projektu), które nie są zwracane ze środków unijnych będą stanowiły koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych.

Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), w myśl art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...) - dotyczy kosztów niekwalifikowalnych. Wolne od podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy, są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców - dotyczy płatności ze środków europejskich.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa między innymi w art. 17 ust. 1 pkt 52 - są to koszty kwalifikowalne.

Zgodnie z cytowanymi przepisami ustawy, Wnioskodawca uważa, iż środki, które otrzymał na realizację projektu stanowią przychód z prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej, zwolniony jednakże z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie wydatki i koszty sfinansowane z otrzymanych środków europejskich nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie inne wydatki bezpośrednio sfinansowane ze środków własnych beneficjenta (Spółki), związane z realizowanym projektem, które nie zostały objęte dofinansowaniem (stanowiące wydatki niekwalifikowalne), powinny zwiększyć wartość środków trwałych i w wyniku powyższego amortyzacja środków trwałych powinna stanowić koszty uzyskania przychodów dla Spółki.

Takie twierdzenie wynika z faktu, że wydatki, które nie zostały sfinansowane środkami z otrzymanego dofinansowania, mogą co do zasady stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniać będą przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl