IPTPB2/436-9/13-4/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-9/13-4/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2013 r. (data wpływu 22 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji spółki akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia udziałów w spółce akcyjnej.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), pismem z dnia 15 kwietnia 2013 r., Nr IPTPB2/436-9/13-2/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 15 kwietnia 2013 r., natomiast w dniu 22 kwietnia 2013 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania 18 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną - polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca planuje utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedziba w Polsce (dalej: "X").

W toku planowanych działań X może (w ramach umowy sprzedaży) nabyć od spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: "SKA") akcje spółki akcyjnej, założonej zgodnie z prawem polskim, która może być notowana na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie lub może być w trakcie składania pierwszej oferty publicznej (IPO) - dalej: "Papiery wartościowe".

W transakcję zaangażowany będzie dom maklerski lub bank prowadzący działalność maklerską (dalej: "Dom maklerski"). Czynności Domu maklerskiego będą obejmować w szczególności:

* rozliczenie nabycia Papierów wartościowych przez X poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie Papierów wartościowych;

* ujęcie Papierów wartościowych na rachunku X w ewidencji;

* wystawienie dokumentu poświadczającego dokonanie transakcji;

* wsparcie przy sporządzaniu dokumentacji transakcji;

* zapewnienie prawidłowości przeprowadzenia transakcji.

Czynności wykonywane przez Dom Maklerski nie będą obejmować znalezienia podmiotu gotowego do sprzedaży Papierów wartościowych, gdyż podmiot ten będzie X znany. Za swoje usługi Dom Maklerski otrzyma wynagrodzenie.

W ramach transakcji Dom maklerski nie wystąpi jako pełnomocnik SKA lub X.

Wnioskodawca, jako podmiot planujący utworzenie X, zwraca się w trybie art. 14n § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm., dalej: "Ordynacja podatkowa"), o wyjaśnienie konsekwencji podatkowych dla X w odniesieniu do nabycia Papierów wartościowych w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: "p.c.c.").

W piśmie z dnia 18 kwietnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która ma zostać utworzona, zamierza działać:

a.

pod firmą: XXX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

b.

pod adresem: XXX,

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie przez X Papierów wartościowych dokonane przy udziale Domu maklerskiego wykonującego wskazane w opisie zdarzenia przyszłego czynności będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepisy art. 14k i 14 m Ordynacji podatkowej (dotyczące funkcji ochronnej interpretacji indywidualnych) stosuje się odpowiednio w przypadku "zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki". W związku z powyższym, Wnioskodawca planujący utworzenie X może wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych planowanych działań dla X.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy oraz obowiązek zapłaty podatku z tytułu sprzedaży ciąży na kupującym.

Jednak, zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku "sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych" w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm., dalej: "Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi").

W konsekwencji, aby stwierdzić, czy rozważana transakcja nabycia Papierów wartościowych przez X będzie mogła korzystać ze zwolnienia z p.c.c. należy ustalić, czy:

a.

Papiery wartościowe mogą być zaklasyfikowane jako instrumenty finansowe, w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

b.

Dom maklerski zaangażowany w nabycie akcji może zostać uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz

c.

sprzedaż Papierów wartościowych zostanie dokonana za pośrednictwem Domu maklerskiego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, za instrumenty finansowe uważa się między innymi papiery wartościowe. Natomiast, na podstawie art. 3 pkt 1 lit. a tejże ustawy, ilekroć jest mowa o papierach wartościowych, rozumie się przez to między innymi akcje. W rezultacie należy stwierdzić, że Papiery wartościowe stanowią instrumenty finansowe, w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, do których odnosi się art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przez firmę inwestycyjną rozumie się "dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmą inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską". W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, że jeżeli Dom maklerski może zostać uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia "sprzedaży za pośrednictwem" firmy inwestycyjnej. W konsekwencji, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawa podatkowego, w celu rozstrzygnięcia zakresu tego terminu należy odnieść się do jego potocznego rozumienia.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (pod red. Mieczysława Szymczaka, wyd. PWN 1998), przez "pośrednictwo" należy rozumieć:

* działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron,

* występowanie w roli łącznika,

* załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami.

Jak wynika natomiast z praktyki organów podatkowych, "pośrednictwo" na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wiąże się z występowaniem takich elementów, jak:

* występowanie przez dom maklerski w Imieniu sprzedającego lub nabywcy,

* uczestniczenie domu maklerskiego w zawieraniu umowy,

* nastręczanie przez dom maklerski sposobności do zawarcia umowy lub pośredniczenie przy jej zawarciu,

* wykonywanie przez dom maklerski zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych na rachunek dającego zlecenie,

W szczególności należy podkreślić, iż dokonując klasyfikacji nabycia papierów wartościowych na gruncie ww. ustawy organy podatkowe słusznie wskazują, iż pojęcie pośrednictwa w sprzedaży akcji nie sprowadza się wyłącznie do działalności domu maklerskiego, polegającej na przyjęciu deklaracji zbycia (nabycia) oraz znalezieniu nabywcy w celu zawarcia umowy. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, brak działań Domu maklerskiego zmierzających do znalezienia podmiotu zainteresowanego zbyciem Papierów wartościowych na rzecz X nie wyklucza uznania, że doszło do sprzedaży (nabycia) akcji za pośrednictwem Domu maklerskiego w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym, biorąc pod uwagę zakres czynności jakie wykonywane będą przez Dom maklerski w celu realizacji zamierzonej transakcji, w szczególności rozliczenie nabycia Papierów wartościowych przez X poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie aktywów oraz ujęcie Papierów wartościowych na rachunku X w ewidencji, Dom maklerski powinien być uznany na gruncie przedstawionego przyszłego stanu faktycznego za podmiot występujący w roli łącznika miedzy X, a podmiotem sprzedającym Papiery wartościowe (SKA), działającym w celu zawarcia umowy sprzedaży Papierów wartościowych na wspólnie ustalonych warunkach. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, będzie miało w tym wypadku miejsce pośrednictwo Domu maklerskiego w sprzedaży Papierów wartościowych.

W odniesieniu do analogicznego zdarzenia przyszłego powyższe wnioski potwierdził Minister Finansów w wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej z 6 listopada 2012 r., sygn. IPPB2/436-412/12-2/LS.

Reasumując, w świetle przedstawionej powyżej argumentacji, zdaniem Wnioskodawcy, rozważana transakcja sprzedaży (nabycia przez X) Papierów wartościowych powinna zostać uznana za sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi, na rzecz X za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie, zamierzona transakcja podlegać będzie, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a na X nie będzie ciążył obowiązek zapłaty tego z tytułu jej dokonania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl