IPTPB2/436-68/12-2/KK - Zasady opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn dokonania przez matkę darowizny środków pieniężnych na rzecz córki, wpłaconych bezpośrednio na rachunek banku udzielającego kredytu na zakup lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-68/12-2/KK Zasady opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn dokonania przez matkę darowizny środków pieniężnych na rzecz córki, wpłaconych bezpośrednio na rachunek banku udzielającego kredytu na zakup lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania umowy darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania umowy darowizny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 25 listopada 2011 r. Wnioskodawczyni zawarła z bankiem umowę kredytu hipotecznego z dopłatami "Rodzina na swoim" z przeznaczeniem na zakup mieszkania na rynku pierwotnym od developera. Umowa kredytowa została zawarta na warunkach określonych w programie "Rodzina na swoim". Aktualnie Wnioskodawczyni studiuje i nie posiada własnych dochodów, a koszty Jej utrzymania pokrywa matka. Matka jest również współkredytobiorcą i zamierza pomóc Wnioskodawczyni w spłacie kredytu do czasu uzyskania przez Nią samodzielności i zdolności kredytowej. Do chwili obecnej, Wnioskodawczyni nie otrzymała żadnej darowizny, która stanowiłaby przysporzenie majątkowe. Umowę przedwstępną z developerem Wnioskodawczyni podpisała 12 października 2011 r. w formie aktu notarialnego. Zgodnie z warunkami określonymi w programie "Rodzina na swoim", Wnioskodawczyni będzie jedynym docelowym właścicielem mieszkania. Cena łączna mieszkania wyniosła 320.955 zł. Część należności za mieszkanie została wpłacona przez Wnioskodawczynię ze środków uzyskanych wcześniej z Jej polisy ubezpieczeniowej w wysokości 1.300 zł, część w wysokości 6.000 zł została przekazana przez Jej matkę przelewem bezpośrednio na konto developera w dniu 22 listopada 2011 r., co może zostać potwierdzone dowodem dokonania przelewu. Pozostała należność za mieszkanie została skredytowana. Łączna kwota kredytu wyniosła wraz z prowizją 319.892,91 zł. Raty kredytu będą pobierane przez bank ze wspólnego konta, założonego przez Wnioskodawczynię wraz z matką do obsługi spłaty kredytu - był to wymóg banku wynikający z umowy kredytu. Na konto będą wpływać jedynie dochody matki i tylko ona dysponuje środkami zgromadzonymi na tym koncie. Odpowiednia wysokość miesięcznych wpływów na konto została określona przez bank i była warunkiem udzielenia kredytu. Mieszkanie, zgodnie z umową zawartą z developerem, zostanie oddane do końca 2012 r. i wtedy nastąpi podpisanie umowy zakupu w formie aktu notarialnego. Zgodnie z umową zawartą z bankiem, zabezpieczeniem kredytu będzie hipoteka ustanowiona na kredytowanej nieruchomości, a w okresie przejściowym, do czasu złożenia w banku odpisu z Księgi Wieczystej - weksel własny in blanco z deklaracją wystawiony na rzecz banku. Do czasu podpisania umowy kupna mieszkania, bank pobiera z konta jedynie raty odsetkowe naliczone od przelanych na konto developera kolejnych rat kredytu, zgodnie z ustalonym w umowie kredytowej harmonogramem. Pierwsza rata odsetkowa została pobrana ze wspólnego konta przez bank w dniu 10 stycznia 2012 r. Do chwili obecnej, tj. do dnia 11 maja 2012 r., łączna wartość pobranych rat odsetkowych wyniosła 2.339,20 zł W związku z powyższym, łączna kwota darowizny pieniężnej przekazana przez matkę Wnioskodawczyni wyniosła 8.339,20 zł. Zgodnie z przewidywanym harmonogramem spłat, rata odsetkowa pobrana przez bank w dniu 10 sierpnia 2012 r. spowoduje przekroczenie kwoty wolnej od podatku od darowizn tj. 9.637 zł W chwili obecnej, nie jest możliwe wyliczenie właściwej kwoty darowizny jaką matka będzie przekazywać ze względu na zmienne oprocentowanie kredytu. Wysokość rat jest ustalana przez bank na okres 3 miesięcy. W związku z wymaganiami ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.), z chwilą otrzymania darowizny w kwocie przewyższającej kwotę wolną od podatku, Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć z matką umowę darowizny, w której zostanie zawarte ustalenie dotyczące przekazania darowizny na rachunek banku kredytującego zakup Jej mieszkania u developera i zgłosić nabycie w drodze darowizny pieniędzy naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego tj. od daty kiedy kolejna rata pobranej raty odsetkowej wraz z dokonanym wcześniej przelewem dokonanym przez matkę bezpośrednio na konto developera przekroczy kwotę 9.637 zł. Zgłoszenia Wnioskodawczyni zamierza dokonać na formularzu SD-Z2, informując każdorazowo Naczelnika Urzędu Skarbowego o wysokości kolejnej miesięcznej darowizny, wynikającej z kwot rat kredytowych pobieranych przez bank ze wspólnego rachunku. Dowodem dokonania przelewu środków będzie stanowił wyciąg bankowy dokumentujący wysokość pobranych rat ze wspólnego rachunku. Zgodnie ze stanem faktycznym, środki pobierane przez bank z tytułu spłaty kredytu są przeznaczone wyłącznie na spłatę zobowiązania wobec banku, w związku z wcześniejszym skredytowaniem przez bank budowy mieszkania, którego Wnioskodawczyni będzie w przyszłości jedynym właścicielem. Inny sposób spłaty kredytu niż ten, który wynika z zawartej umowy kredytowej nie był możliwy do zaakceptowania przez bank. Warunkiem utrzymania wysokości uzyskanego oprocentowania kredytu są comiesięczne wpływy na konto do obsługi kredytu wszystkich dochodów, więc nie jest możliwa spłata rat kredytu z innego konta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zastosowana forma przekazania darowizny przez matkę spełni przesłanki do zwolnienia z podatku od darowizn zawarte w art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.).

2.

W przypadku nie spełnienia przesłanek wymienionych w pkt 1, czy właściwą formą byłoby przekazanie przez matkę środków pieniężnych w wysokości kolejnych rat kredytu przekraczających kwotę wolną od podatku na moje odrębne konto bankowe, które następnie mogłabym przekazać na rachunek wspólny prowadzony przez kredytujący bank. Wówczas mogłabym spełnić przesłanki art. 4a ust. 2 i udokumentować otrzymaną darowiznę przelewem dokonanym bezpośrednio na konto obdarowanego.

3.

Czy przyjęty tryb postępowania dotyczący planowanego rozliczania się z podatku od darowizny jest poprawny i pozwoli mi na skorzystanie ze zwolnienia podatkowego na mocy art. 4a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przesłanką do zwolnienia otrzymanej darowizny od podatku jest art. 4a ust. 1 w brzmieniu: "Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1.

zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2-6 i ust. 2,

2.

udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym".

Warunek zastosowania zwolnienia ujęty w art. 4a ust. 1 pkt 1 zostanie spełniony przez Wnioskodawczynię poprzez złożenie nabycia darowizny pieniężnej na druku SD-Z2 właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od powstania obowiązku podatkowego, tj. od daty kiedy kolejna rata pobranej raty odsetkowej wraz z dokonanym wcześniej przelewem dokonanym przez matkę bezpośrednio na konto developera przekroczy kwotę wolną od podatku 9.637 zł, a następnie zgłaszanie comiesięcznie kolejnych miesięcznych darowizn wynikających z kwot rat kredytowych, pobieranych przez bank ze wspólnego rachunku. Podstawą przekazania darowizny będzie umowa zawarta z matką w której zostanie określony sposób przekazania darowizny na rzecz Wnioskodawczyni, poprzez przekazanie środków pieniężnych na rachunek banku finansującego zakup Jej mieszkania. Warunek zastosowania zwolnienia ujęty w art. 4a ust. 1 pkt 2 zostanie spełniony, poprzez udokumentowanie przekazania darowizny wyciągiem bankowym potwierdzającym pobranie przez bank kolejnych rat kredytu z konta wspólnego zasilanego wyłącznie przez środki finansowe przekazywane przez matkę z własnego rachunku bankowego, na który wpływa jej wynagrodzenie za pracę. Udokumentowaniem źródła finansowania rachunku może stanowić wyciąg bankowy.

Spełnienie warunku art. 4a ust. 1 pkt 2, poprzez przekazanie środków pieniężnych na rachunek banku finansującego zakup mieszkania na rzecz obdarowanego, wpisuje się w aktualną linię orzecznictwa sądów administracyjnych, która znalazła odzwierciedlenie w interpretacji ogólnej Ministra Finansów. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 7 kwietnia 2010 r., sygn. akt II FSK 1952/08, orzekł: "Zatem wprowadzone art. 4a zwolnienie podatkowe stanowi realizację w sferze przepisów regulujących obowiązki podatkowe konstytucyjnej zasady uwzględniania dobra rodziny. Zasada ta znajduje swój wyraz w art. 18 ustawy zasadniczej gwarantującym rodzinie ochronę i opiekę RP oraz art. 71 ust. 1 nakazującym państwu prowadzenie polityki społecznej i gospodarczej uwzględniającej dobro rodziny. Narzuca to obowiązek wyboru takiego kierunku wykładni, który jest zgodny z konstytucyjnymi normami i wartościami (por. wyrok TK z dnia 8 maja 2000 r., sygn. akt SK 22/99). Natomiast wprowadzenie warunków (zgłoszenie i udokumentowanie darowizny) miało na celu "zapewnienie szczelności sytemu podatkowego" oraz "uzyskanie pewności prawno podatkowej odnośnie nabytego majątku". Pod tymi eufemistycznymi zwrotami kryje się dążenie do zapobieżenia fikcyjnym umowom darowizny sporządzanym wyłącznie dla zmniejszenia obciążeń podatkowych.

Cel ten jest osiągnięty także w przypadku udokumentowania darowizny środków pieniężnych dowodem ich przekazania na rachunek bankowy innego - niż obdarowany - podmiotu, ale na jego rzecz. Nie ma tu żadnego pola do nadużyć, a zapewniona jest pełna realizacja normy celu społecznego jaką jest - o czym już była mowa - art. 4a ust. 1 cytowanej ustawy. Zatem podlega zwolnieniu od podatku nabycie tytułem darowizny środków pieniężnych, jeżeli nabycie to zostało zgłoszone organowi podatkowemu we właściwym czasie i udokumentowane dowodem przekazania na rachunek bankowy prowadzony dla innego, niż obdarowany, podmiotu, ale na rzecz obdarowanego. Sformułowanie użyte w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn "na rachunek bankowy nabywcy" nie oznacza, że musi to być konto, jakie bank prowadzi dla obdarowanego".

Orzeczenie to zostało przywołane w wydanej przez Ministra Finansów w dniu 15 lutego 2012 r. interpretacji ogólnej, dotyczącej stosowania przepisów art. 4a pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.). W interpretacji ogólnej Minister Finansów stwierdził, że "W konsekwencji przyjętej interpretacji przepisu art. 4a pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, należy stwierdzić, że w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, warunek określony w tym przepisie jest spełniony także wtedy, gdy nabywca udokumentuje ich otrzymanie dowodem przekazania bezpośrednio na rachunek dewelopera w wykonaniu zawartej z nim umowy". Wnioskodawczyni uważa, że darowizna dokonana w formie pobrania przez bank rat kredytu z rachunku wspólnego, ale ze środków wpłacanych przez matkę i przeznaczonych na zakup mieszkania, którego będzie jedynym właścicielem udokumentowana dowodem bankowym, spełnia przesłanki art. 4a ust. 1 pkt 2, a ponadto wpisuje się w linię interpretacji ogólnej Ministra Finansów oraz wyroku Sądu Najwyższego. Darowizna została dokonana w związku z umową kredytową zawartą w ramach programu "Rodzina na swoim" wyłącznie na rzecz zakupu mieszkania, którego Wnioskodawczyni będzie jedynym właścicielem. Cel zwolnienia podatkowego został spełniony mimo, że środki pieniężne nie wpłynęły bezpośrednio na rachunek developera. Skorzystanie z preferowanej przez państwo formy pozyskania własnego mieszkania nie może prowadzić do nierównego traktowania podatnika przez prawo podatkowe. W przypadku, gdy darowizny w formie gotówki na konto developera spełniają przesłanki art. 4a ust. 2, w myśl interpretacji ogólnej Ministra Finansów, to darowizna w formie spłaty rat kredytu dla banku przekazującego środki finansowe dla developera w ramach korzystania z programu"Rodzina na swoim" spełniają również ten warunek. Ustawodawca ustalając zasady dopłat w programie "Rodzina na swoim" umożliwił uzyskanie pierwszego mieszkania przy pomocy członków rodziny przy zaciągnięciu kredytu i jego spłacie. W przypadku Wnioskodawczyni, kredyt jest jedynym możliwym do zrealizowania źródłem zakupu mieszkania.

Zastosowanie tej formy udokumentowania darowizny przysporzyłoby zysku bankom, natomiast celem ustawodawcy było udzielenie pomocy członkom bliskiej rodziny w realizacji istotnych celów społecznych.

Przedstawiony przez Wnioskodawczynię planowany sposób postępowania w celu rozliczenia się z obowiązku nałożonego przez ustawę w celu skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest zgodny z obowiązującymi przepisami ponieważ:

W myśl art. 4a ust. 4 przedmiotowej ustawy, obowiązek zgłoszenia nie obejmuje m.in. przypadku gdy: "1) wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 lub 2".

Natomiast treść art. 9 ust. 1 wskazuje, że opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej.

Ponieważ matka, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy, zaliczona jest do I grupy (wstępnych), to obowiązek zgłoszenia darowizny wystąpi w momencie przekroczenia kwoty 9.637 zł przekazanej przez matkę na zakup mojego mieszkania. Wcześniej Wnioskodawczyni nie nabyła żadnego majątku w formie darowizny.

W celu skorzystania ze zwolnienia od podatku, Wnioskodawczyni dokona również zgłoszenia nabycia środków pieniężnych w formie darowizny naczelnikowi urzędu skarbowego w momencie przekroczenia kwoty wolnej, a następnie co miesiąc po spłacie przez matkę kolejnych rat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Stosownie do treści art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, przy nabyciu w drodze darowizny powstaje on z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Podstawa opodatkowania określona została w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy i stanowi ją wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru.

Z kolei, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 9.637 zł jeżeli nabywcą jest osoba, tak jak w przedstawionej we wniosku sytuacji, zaliczona do I grupy podatkowej, w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym do grupy I zalicza się małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Wskazać również należy, że stosownie do art. 9 ust. 2 jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

Zgodnie natomiast z art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1.

zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2.

udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Stosownie do art. 4a ust. 3 ww. ustawy, w przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1 i 2, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku wynika, że w dniu 25 listopada 2011 r. Wnioskodawczyni zawarła z bankiem umowę kredytu hipotecznego z dopłatami "Rodzina na swoim" z przeznaczeniem na zakup mieszkania na rynku pierwotnym od developera. Umowa kredytowa została zawarta na warunkach określonych w programie "Rodzina na swoim". Raty kredytu będą pobierane przez bank ze wspólnego konta, założonego przez Wnioskodawczynię wraz z matką do obsługi spłaty kredytu - był to wymóg banku wynikający z umowy kredytu. Na konto będą wpływać jedynie dochody matki i tylko ona dysponuje środkami zgromadzonymi na tym koncie. W związku z wymaganiami ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.), z chwilą otrzymania darowizny w kwocie przewyższającej kwotę wolną od podatku, Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć z matką umowę darowizny, w której zostanie zawarte ustalenie dotyczące przekazania darowizny na rachunek banku kredytującego zakup Jej mieszkania u developera i zgłosić nabycie w drodze darowizny pieniędzy naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego tj. od daty kiedy kolejna rata pobranej raty odsetkowej wraz z dokonanym wcześniej przelewem dokonanym przez matkę bezpośrednio na konto developera przekroczy kwotę 9.637 zł. Zgłoszenia Wnioskodawczyni zamierza dokonać na formularzu SD-Z2, informując każdorazowo Naczelnika Urzędu Skarbowego o wysokości kolejnej miesięcznej darowizny wynikającej z kwot rat kredytowych pobieranych przez bank ze wspólnego rachunku. Dowodem dokonania przelewu środków będzie stanowił wyciąg bankowy dokumentujący wysokość pobranych rat ze wspólnego rachunku.

Z treści wniosku wynika, że pieniądze będące przedmiotem darowizny będą wpłacane na rachunek bankowy Wnioskodawczyni oraz matki. Z konta tego będą pobierane przez bank raty kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania przez Wnioskodawczynię od developera. Wnioskodawczyni będzie za każdym razem zgłaszała otrzymanie darowizny od matki właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu, w terminie 6 miesięcy od daty jej otrzymania.

Podkreślić należy, że z przepisów ustawy o podatku od spadów i darowizn nie wynika obowiązek dołączania do zgłoszenia o nabyciu rzeczy i praw żadnych dokumentów, w tym wyciągu z rachunku bankowego, jednakże podatnik (obdarowany) chcący skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 4a ust. 1 ww. ustawy, w przypadku, gdy przedmiotem darowizny są środki pieniężne, powinien udokumentować wpływ darowanych środków pieniężnych na jego rachunek bankowy, na każde żądanie właściwego organu podatkowego.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, stwierdzić zatem należy, że opisane we wniosku zdarzenie przyszłe spełnia warunki do zwolnienia, określone w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zatem stanowisko zajęte przez Wnioskodawczynię dotyczące pytania Nr 1 i Nr 3 jest prawidłowe. Tym samym postępowanie w sprawie oceny odpowiedzi na pytanie Nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Do wniosku z dnia 11 maja 2012 r. Wnioskodawczyni dołączyła dokumenty (akt notarialny, umowę). Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), Organ upoważniony nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl