IPTPB2/436-33/11-4/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-33/11-4/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 27 października 2011 r. (data wpływ 2 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania podziału spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania podziału spółki.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 13 października 2011 r., wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 14 października 2011 r., (skutecznie doręczono dnia 20 października 2011 r.). Pismem z dnia 27 października 2011 r. (data nadana w dniu 27 października 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą na rynku polskim jak i na rynkach zagranicznych. Spółka posiada czterech akcjonariuszy, osoby fizyczne. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowa działalność Spółki polega na dystrybucji felg, opon, akcesoriów wulkanizacyjnych oraz części samochodowych. Jednocześnie w celu zwiększenia swoich przychodów oraz lepszego wykorzystania majątku należącego do Spółki, Spółka zdecydowała o rozpoczęciu działalności w zakresie wynajmu powierzchni biurowej i magazynowej na rzecz podmiotów trzecich.

W tym celu na podstawie uchwały Zarządu została podjęta decyzja o wyodrębnieniu z majątku Spółki departamentu, który będzie zajmował się wynajmem powierzchni biurowej (dalej "Departament Nieruchomości"). W uchwale tej został określony majątek Spółki, który jest wykorzystywany dla celów działalności w zakresie wynajmu, w tym w szczególności nieruchomość (prawo użytkowania gruntów oraz prawo własności budynków i urządzeń stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności) położona ("Nieruchomość"). Zgodnie z powyższą uchwałą powołano również stanowisko Dyrektora Departamentu Nieruchomości, który jest odpowiedzialny za monitorowanie stanu Nieruchomości, zarządzania nią, bieżące sprawy związane z Nieruchomością oraz nadzorowanie umów najmu zawartych z najemcami. Stanowisko to zostało objęte przez jednego z dotychczasowych pracowników Spółki, którego obowiązki były najbardziej zbliżone do wskazanych w uchwale.

Departament Nieruchomości nie sporządza bilansu, a wyniki jego prowadzenia ujęte są w księgach Spółki. W ramach prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej wyodrębnione są konta księgowe Departamentu, na których ewidencjonowane są określone aktywa i pasywa oraz przychody i koszty związane wyłącznie z działalnością Departamentu. Dla potrzeb Departamentu prowadzony jest również odrębny rejestr środków trwałych. System księgowy Spółki pozwala na wygenerowanie danych finansowych dotyczących wyłącznie Departamentu (np. raportu kosztów i przychodów, które dotyczą Departamentu). Dodatkowo, dla celów działalności prowadzonej przez Departament w zakresie wynajmu powierzchni otwarty został specjalny rachunek bankowy. Zgodnie z aneksami do umów najmu czynsze są wpłacane na ten właśnie rachunek. Również wydatki związane z Nieruchomością są regulowane za pośrednictwem tego rachunku (z wyjątkiem wydatków, które są realizowane w formie gotówkowej).

Zgodnie z decyzjami restrukturyzacyjnymi podjętymi przez Zarząd Spółki, Departament Nieruchomości zostanie przeniesiony do nowej spółki ("SPV"). Przeniesienie Departamentu Nieruchomości do SPV zostanie przeprowadzone w formie podziału przez wydzielenie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej "k.s.h."). Udziałowcami SPV zostaną wyłącznie akcjonariusze Spółki, Wnioskodawca nie obejmie udziałów w SPV. Do SPV zostaną przeniesione składniki majątkowe oraz niemajątkowe wchodzące w skład Departamentu Nieruchomości, tj.: Nieruchomość, środki trwałe oraz elementy wyposażenia Nieruchomości, prawa z umów najmu zawartych przez najemców. Przedmiotem wydzielenia będą także zobowiązania związane z działalnością Departamentu Nieruchomości, takie jak zobowiązania z umów najmu, zobowiązania wobec dostawców usług. Przedmiotem wydzielenia do SPV będą również umowy dotyczące utrzymania Nieruchomości, np. umowa na sprzątanie Nieruchomości, umowa na ochronę Nieruchomości, umowy na dostawę mediów do Nieruchomości, umowa na obsługę księgową, umowa ubezpieczenia Nieruchomości, umowa na prace konserwacyjno-remontowe.

Dodatkowo, do SPV zostanie przeniesiona osoba odpowiedzialna za zarządzanie Nieruchomością oraz nadzorowanie wykonywania umów najmu - wskazany powyżej Dyrektor Departamentu Nieruchomości.

Po przeprowadzeniu podziału przez wydzielenie Spółki, Spółka będzie dalej prowadzić działalność w zakresie dystrybucji felg, opon oraz sprzętu samochodowego, natomiast SPV będzie kontynuować działalność prowadzoną dotychczas przez Departament Nieruchomości, tj. wynajmować powierzchnię biurową i magazynową dotychczasowym najemcom oraz poszukiwać kolejnych najemców na pozostałą wolną powierzchnię Nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowane przeniesienie Departamentu Nieruchomości do SPV, poprzez jego wydzielenie nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie Departamentu Nieruchomości do SPV dokonane w formie podziału przez wydzielenie, zgodnie z przepisami k.s.h., nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Powyższe wynika z zasady, iż podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie te czynności, które są wymienione enumeratywnie w ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.). Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych został wymieniony w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i jest katalogiem zamkniętym, wobec czego każda niewymieniona w nim czynność nie podlega opodatkowaniu. Zamknięty charakter katalogu czynności podlegających opodatkowaniu wskazuje jednoznacznie, że nie są objęte tym podatkiem czynności w katalogu niewymienione, choćby miały takie same skutki ekonomiczne lub ich regulacja zawarta w odpowiednich przepisach odsyłała do przepisów właściwych dla umów wymienionych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wśród czynności podlegających opodatkowaniu w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wymienione zostały umowy spółki, a także (na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych) zmiany umowy spółki, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Następnie w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ustawodawca sprecyzował, jakie czynności na potrzeby tego podatku - należy uznawać za zmiany umowy spółki wskazując, iż "w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

1.

przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;

2.

przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;

3.

przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego;

4.

przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim;

a.

rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

b.

siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

- także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego."

Analizując przytoczoną powyżej regulację podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmiany umowy spółki - zdaniem Spółki - zauważyć należy, iż w punkcie 3 wymienione zostały wprost czynności obejmujące przekształcania oraz łączenia spółek, z dodatkowym zastrzeżeniem, brakuje natomiast na tej liście czynności podziału spółek, które to czynności uregulowane są w tytule IV Kodeksu spółek handlowych: "Łączenie, podział i przekształcanie spółek". Zgodnie zatem ze wskazaną powyżej zasadą zamkniętego katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w ocenie Spółki, czynność podziału przez wydzielenie nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Wskazany brak, wśród czynności podlegający opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podziału jest konsekwencją zmiany ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wdrażającej do polskiego systemu prawnego Dyrektywę Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r., dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L46 z 21.02.2008, str. 11), dokonanej z dniem 1 stycznia 2009 r.

W preambule wskazanej Dyrektywy wskazane zostało, iż regulacja Dyrektywy ma na celu ujednolicenie prawodawstwa dotyczącego podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, tak aby w możliwie największym stopniu wyeliminować czynniki, które mogą zakłócać warunki konkurencji lub utrudniać swobodny przepływ kapitału. W ocenie Spółki, głównym celem wskazanej Dyrektywy oraz jej wdrożenia do polskiego systemu prawnego było zatem wyeliminowanie nierównego traktowania, podwójnego opodatkowania oraz możliwej dysproporcji. Zgodnie z regulacją art. 3 i 4 wskazanej Dyrektywy, wyłącznie czynności obejmujące swoim zakresem wkład kapitałowy oraz działania restrukturyzacyjne objęte mogą zostać obowiązkiem podatkowym w ramach podatku kapitałowego, jakim jest podatek od czynności cywilnoprawnych.

Do czynności dotyczących wkładów kapitałowych Dyrektywa zalicza m.in. następujące operacje:

a.

utworzenie spółki kapitałowej,

b.

przekształcenie spółki, przedsiębiorstwa, stowarzyszenia lub osoby prawnej, która nie jest spółką kapitałową, w spółkę kapitałową,

c.

podwyższenie kapitału spółki kapitałowej poprzez wniesienie wkładów jakiegokolwiek rodzaju.

Natomiast do czynności dotyczących działań restrukturyzacyjnych Dyrektywa zalicza:

a.

przeniesienie przez jedną łub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej,

b.

przejęcie przez spółkę kapitałową, która jest w trakcie tworzenia lub już istnieje, udziałów dających większość głosów w innej spółce kapitałowej, pod warunkiem, że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał tej pierwszej spółki (...).

W konsekwencji, spośród zakresu czynności, które mogą zostać objęte przez ustawodawstwo krajowe podatkiem kapitałowym, wyłączono czynności związane z podziałem spółek, co - w ocenie Spółki - jest konsekwencją naczelnej zasady jednokrotności opodatkowania kapitału. Kapitał zakładowy spółki powstającej w wyniku podziału ma bowiem swoje źródło w kapitale zakładowym spółki dzielonej (w przypadku podziału z obniżeniem kapitału zakładowego spółki dzielonej), który został już opodatkowany podatkiem kapitałowym, bądź też w zyskach spółki dzielonej przeznaczanych na kapitał zapasowy, które opodatkowane zostały podatkiem dochodowym (w przypadku podziału bez obniżania kapitału zakładowego spółki dzielonej).

Wdrażając wskazaną powyżej Dyrektywę WE, ustawodawca polski dokonał zmian z dniem 1 stycznia 2009 r. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W uzasadnieniu do projektu zmiany ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazano jednoznacznie, iż w zakresie opodatkowania spółek kapitałowych, wprowadzane są zmiany dotyczące katalogu czynności uznawanych za zmianę umowy spółki kapitałowej dla celów opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w tym m.in. zniesienie opodatkowania podziału spółek jako czynności restrukturyzacyjnych w świetle Dyrektywy.

Analiza przytoczonych powyżej regulacji ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w jej obecnym brzmieniu wskazuje, zdaniem Spółki, iż czynność podziału spółki przez wydzielenie, jako czynność restrukturyzacyjna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie numer 2 zawarte we wniosku ORD-IN, dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych. W sprawie odpowiedzi na pytanie numer 1 zawarte w tym wniosku, a dotyczące podatku od towarów i usług, została wydana przez tut. Organ interpretacja z dnia 26 października 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl