IPTPB2/436-28/13-4/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-28/13-4/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Pismem z dnia 29 maja 2013 r., Nr IPTPB2/436-28/13-2/k.k., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 29 maja 2013 r. (data doręczenia 3 czerwca 2013 r.), natomiast w dniu 14 czerwca 2013 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania 10 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej (dalej jako: "Spółka"), w której jest jednym ze wspólników. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa odpadów i złomu.

W przyszłości, planowana jest zmiana formy prawnej spółki jawnej na spółkę komandytową (dalej w odniesieniu do Wnioskodawcy po przekształceniu: "SP.K." lub "Spółka komandytowa") w trybie art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h."). Cały zysk bieżący, będący na tzw. kapitale zakładowym według bilansu, opodatkowany jest u wspólników. W pasywach bilansu Spółka wykazuje kapitał (fundusz) podstawowy i kapitał (fundusz) zapasowy.

Spółka nie jest jeszcze pewna czy w razie przekształcenia kapitał (fundusz) zapasowy spółki jawnej przejdzie na kapitał zapasowy spółki komandytowej czy też kapitał (fundusz) podstawowy spółki jawnej przejdzie na kapitał podstawowy spółki komandytowej. Bądź też połączony zostanie kapitał (fundusz) podstawowy i kapitał (fundusz) zapasowy spółki przekształcanej i taka całość - wartość bilansowa stanie się kapitałem podstawowym spółki komandytowej.

W piśmie z dnia 10 marca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka wskazała, że w wyniku przekształcenia nastąpi jedynie zmiana formy prawnej, w jakiej prowadzona będzie działalność - formalnie nastąpi wykreślenie jednego podmiotu (spółki jawnej), w miejsce którego sąd rejestrowy zarejestruje nowy podmiot (spółkę komandytową), który zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, będzie sukcesorem prawnym Spółki. W wyniku przekształcenia majątek spółki przekształconej nie ulegnie zmianie i będzie równy majątkowi spółki jawnej. W szczególności, w wyniku przekształcenia, zmianie nie ulegnie wysokość wkładów poszczególnych wspólników spółki jawnej, którzy w momencie przekształcenia staną się wspólnikami spółki komandytowej. Kapitał zapasowy spółki jawnej stanie się kapitałem zapasowym spółki komandytowej, natomiast kapitał podstawowy spółki jawnej przejdzie w wyniku przekształcenia na kapitał podstawowy spółki komandytowej.

Ponadto, nie dojdzie do połączenia kapitału zapasowego spółki jawnej z jej kapitałem podstawowym, i w wyniku tego, tak ustalona wartość bilansowa spółki stanie się kapitałem podstawowym spółki komandytowej, tylko w wyniku przekształcenia kapitał (fundusz) zapasowy spółki jawnej przejdzie na kapitał zapasowy spółki komandytowej, natomiast kapitał (fundusz) podstawowy spółki jawnej przejdzie na kapitał podstawowy spółki komandytowej. Wnioskodawca podkreśla, że w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową nie dojdzie do zwiększenia majątku spółki przekształconej, tzn. w związku z przekształceniem dotychczasowi wspólnicy spółki jawnej nie wniosą do spółki komandytowej żadnych nowych wkładów (spółka komandytowa tym samym nie otrzyma żadnego dodatkowego majątku w wyniku przekształcenia w porównaniu do majątku spółki jawnej).

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytania:

1. Czy, jeśli celem przekształcenia będzie wyłącznie zmiana formy prowadzenia działalności zarówno bez zmiany po stronie wspólników jak i posiadanych przez Spółkę aktywów, zatem w wyniku przekształcenia obecny kapitał podstawowy spółki jawnej stałby się kapitałem podstawowym spółki komandytowej, a kapitał zapasowy spółki jawnej - kapitałem zapasowym spółki komandytowej - to czy przekształcenie Spółki jawnej w Spółkę komandytową będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

2. Czy, jeśli podczas przekształcenia doszłoby do połączenia kapitałów: kapitału zapasowego spółki jawnej z jej kapitałem podstawowym, i w wyniku tego tak ustalona wartość bilansowa spółki stałaby się kapitałem podstawowym spółki komandytowej - to czy wówczas Spółka powinna zapłacić stosowny podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 0,5%, a jeśli tak, to czy kapitał zapasowy stanowiłby podstawą opodatkowania tym podatkiem.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 wniosku. W sprawie odpowiedzi na pytanie Nr 2 tut. Organ wyda odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli celem przekształcenia będzie wyłącznie zmiana formy prowadzenia działalności zarówno bez zmiany po stronie wspólników jak i posiadanych przez Spółkę aktywów, zatem w wyniku przekształcenia obecny kapitał podstawowy spółki jawnej stałby się kapitałem podstawowym spółki komandytowej, a kapitał zapasowy spółki jawnej - kapitałem zapasowym spółki komandytowej - to przekształcenie Spółki jawnej w Spółkę komandytową nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k w związku z pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r.; Nr 101 poz. 649, z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają umowy spółki i ich zmiany jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Ustawa zawiera przy tym zamknięty katalog czynności, które są uważane za zmianę umowy spółki w rozumieniu tego aktu prawnego.

Przedmiotowe czynności zostały wskazane w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. I tak, zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podlega przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego. Zgodnie z art. la pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (art. 4 § 1 Kodeksu spółek handlowych), przez spółkę osobową rozumie się spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną. Zatem, w celu określenia czy istnieje przedmiot opodatkowania (co warunkuje ewentualne powstanie obowiązku podatkowego i następnie ustalenie podstawy opodatkowania) na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku przekształcenia spółek osobowych zastosowanie znajduje jedynie wskazany przepis (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Z powyższego przepisu wynika, że przekształcenie spółki osobowej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wyłącznie jeżeli skutkiem takiego przekształcenia jest zwiększenie majątku tej spółki przekształconej. Konsekwentnie, zgodnie z literalnym brzmieniem powyższych przepisów, przekształcenie Spółki jawnej w Spółkę komandytową będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłącznie, jeżeli w związku z przekształceniem dojdzie do zwiększenia majątku Spółki komandytowej.

A contrario, zgodnie z powyższymi przepisami, jeżeli w związku z przekształceniem Spółki jawnej nie będzie dochodziło do zwiększenia majątku spółki przekształconej (komandytowej), wówczas takie przekształcenie nie będzie podlegać opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zauważyć, że dla określenia przesłanki opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ustawodawca użył sformułowania "zwiększenie majątku", które jest odmienne od sformułowania "zwiększenie wkładu" lub "podwyższenie kapitału zakładowego". Termin "majątek" nie został zdefiniowany na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, niemniej jednak, definicję w tym zakresie zawiera art. 28 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Analogicznie termin ten jest rozumiany w mowie potocznej.

W opinii Wnioskodawcy, nie ma powodu do uznania, że ustawodawca posługując się sformułowaniem "majątek" rozumiał ten termin odmiennie od jego normatywnego (lub/i powszechnie uznanego znaczenia), tym bardziej że w zakresie umowy spółki i zmiany umowy spółki (w tym przekształcenia spółek), ustawodawca opiera się w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych na instytucjach prawnych regulowanych przez Kodeks spółek handlowych.

Wobec powyższego, nie ulega wątpliwości, iż jako "zwiększenie majątku" dla celów opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych rozumieć należy jakikolwiek przyrost mienia (nabycie mienia) spółki, do którego doszłoby w związku z przekształceniem spółki osobowej w spółkę osobową.

W analizowanej sytuacji, dojdzie jedynie do przekształcenia Spółki jawnej w Spółkę komandytową, zatem cały majątek Spółki jawnej stanie się z dniem przekształcenia majątkiem Spółki komandytowej. Takie przekształcenie nie będzie się zatem wiązać z jakąkolwiek zmianą w stanie majątku Spółki, czyli nie dojdzie do zwiększenia majątku Spółki w wyniku przekształcenia. Nastąpi zatem jedynie zmiana formy prawnej, w jakiej prowadzona będzie działalność - formalnie nastąpi wykreślenie jednego podmiotu (Spółki jawnej), w miejsce którego sąd rejestrowy zarejestruje nowy podmiot (Spółkę komandytową), który zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, będzie sukcesorem (następcą) prawnym Spółki.

W wyniku przekształcenia nie dojdzie również do zmian w zakresie wspólników Spółki tj. wspólnicy Spółki jawnej z dniem przekształcenia staną się wspólnikami Spółki komandytowej, co potwierdza, że w wyniku przekształcenia majątek Spółki (w tym konsekwentnie udział w majątku Spółki) pozostaje bez zmian.

W konsekwencji powyższego, skoro w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku nie będzie dochodzić do zwiększenia majątku Spółki w wyniku przekształcenia, przekształcenie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (ze względu na brak przedmiotu opodatkowania).

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż w wyniku przedmiotowego przekształcenia nie dojdzie również do powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy podatku od czynności cywilnoprawnych, jak również do ustalenia podstawy opodatkowania, gdyż zarówno powstanie obowiązku podatkowego, jak i ustalenie podstawy opodatkowania może mieć miejsce wyłącznie gdy istnieje przedmiot opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca podnosi, że takie stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej Ministra Finansów, w tym przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 18 listopada 2010 r., zgodnie z którym "jeżeli wynikiem przekształcenia nie będzie zwiększenie majątku spółki osobowej, to czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych".

W uzupełnieniu z dnia 10 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że dla opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych bez znaczenia jest to, czy w wyniku przekształcenia, kapitał zapasowy spółki przekształcanej (spółka jawna) przejdzie na kapitał zapasowy spółki przekształconej (spółka komandytowa), bądź też czy kapitał podstawowy spółki przekształcanej przejdzie na kapitał podstawowy spółki przekształconej, czy też połączone kapitały spółki przekształcanej staną się jako całość kapitałem podstawowym spółki przekształconej. Jest tak, ponieważ mamy do czynienia z majątkiem. Pojęcie "majątku" nie zostało zdefiniowane w polskim systemie prawa. W szerokim znaczeniu majątek rozumiany jest jako ogół aktywów i pasywów należących do określonego podmiotu. Ustawa Kodeks cywilny definiuje bardzo podobne pojęcie - "mienie", przez które (art. 44 Kodeksu cywilnego) rozumie własność i inne prawa majątkowe.

Na ten majątek zarówno spółki jawnej jak i spółki komandytowej składają się wszystkie wkłady wnoszone przez wszystkich wspólników (w przypadku spółki komandytowej zarówno komplementariuszy, jak i komandytariuszy). Co do zasady, w związku z przekształceniem majątek spółki przekształcanej staje się z mocy prawa majątkiem spółki przekształconej. Zgodnie z art. 552 k.s.h., spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru. Jednocześnie sąd rejestrowy wykreśla z urzędu spółkę przekształcaną. Następuje zatem jedynie zmiana formy prawnej, w jakiej prowadzona jest działalność. W związku z przekształceniem (zmianą formy prawnej) nie następuje ani zmniejszenie, ani też zwiększenie majątku. Odrębne przepisy prawa podatkowego porządkują zasady ujęcia wybranych aktywów tego majątku w księgach i ewidencjach spółki przekształconej, z których to zasad wynika generalny nakaz kontynuacji zarówno wartości, po jakich poszczególne aktywa są ujmowane dla celów podatkowych, jak i stosowanych wobec nich zasad amortyzacji. Konsekwentnie, w związku z przekształceniem, nie dochodzi co do zasady do zmian ani w strukturze rodzajowej aktywów spółki przekształcanej, ani w ich wartości, czy to dla celów bilansowych, czy też podatkowych.

Podsumowując powyższe Wnioskodawca stwierdza, że ustawodawca pojęcie zwiększenia majątku spółki osobowej postrzega przez pryzmat art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649, z późn. zm., dalej jako: "ustawa o p.c.c."), tj. wyłącznie przez pryzmat wniesionych wkładów. Majątek z kolei jest pojęciem szerszym, gdyż oprócz wniesionych przez wspólników wkładów obejmuje również majątek nabyty przez spółkę w trakcie jej istnienia (art. 28 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).

Pomimo tego, że zdaniem Spółki, które potwierdzone jest obowiązującymi przepisami prawa wskazanymi powyżej - nie ma znaczenia dla opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to czy kapitał zapasowy spółki jawnej stanie się w wyniku przekształcenia kapitałem zapasowym spółki komandytowej, albo też czy kapitał podstawowy spółki jawnej przejdzie na kapitał podstawowy spółki komandytowej.

W wyniku przekształcenia, kapitał (fundusz) zapasowy spółki jawnej przejdzie na kapitał zapasowy spółki komandytowej, natomiast kapitał (fundusz) podstawowy spółki jawnej przejdzie na kapitał podstawowy spółki komandytowej. Skoro zatem, w wyniku przekształcenia majątek spółki komandytowej nie ulegnie zmianie i będzie równy majątkowi spółki jawnej, w szczególności w wyniku przekształcenia zmianie nie ulegnie wysokość wkładów poszczególnych wspólników spółki jawnej, którzy w momencie przekształcenia staną się wspólnikami spółki komandytowej, to nie dojdzie do zwiększenia majątku spółki komandytowej w porównaniu do majątku spółki jawnej.

Stanowisko Wnioskodawcy jest potwierdzone przez organy podatkowe - przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 maja 2011 r., znak ILPB2/436-47/11-2/MK, stwierdzono, że "planowane przekształcenie Sp. z o.o. w Sp. K. w żaden sposób nie będzie wiązać się ze zwiększeniem majątku nowopowstałej spółki osobowej. W szczególności wskazano, że majątek Sp. K. powstanie wyłącznie z majątku (kapitałów własnych) spółki kapitałowej (Wnioskodawcy), bowiem wspólnicy nie będą wnosić do niej dodatkowych wkładów w związku z procesem przekształcenia. Zatem, skoro przedstawione we wniosku przekształcenie spółki kapitałowej (Spółki z o.o. w spółkę osobową - komandytową) nie będzie się wiązać ze zwiększeniem majątku spółki osobowej, to czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych".

Zatem, przekształcenie Spółki jawnej w Spółkę komandytową nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, mamy bowiem do czynienia jedynie z czynnością formalną przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową, która stanie się sukcesorem prawnym spółki przekształcanej. Wkłady wspólników pozostaną takie same, podobnie jak ich wysokość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi temu podlegają umowy spółki i jej zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przy czym zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

W myśl art. 1a pkt 1 ww. ustawy, pod sformułowaniem spółka osobowa należy rozumieć spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Podstawa opodatkowania określona została w art. 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z jego ust. 1 pkt 8 lit. f ww. ustawy, przy przekształceniu lub łączeniu spółek podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Stosownie natomiast stosownie do treści art. 6 ust. 9 cyt. ustawy, od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się:

1.

kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki albo jej zmiany, jeżeli powoduje ona zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego;

2.

opłatę sądową związaną z wpisem spółki do rejestru przedsiębiorców lub zmianą wpisu w tym rejestrze dotyczącą wkładu do spółki albo kapitału zakładowego;

3.

opłatę za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o wpisach, o których mowa w pkt 2.

Zgodnie natomiast z art. 9 pkt 11 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczypospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.

Wskazać przy tym należy, że dokonując oceny podlegania podatkowi od czynności cywilnoprawnych zmiany umowy spółki związanej z przekształceniem nie można ograniczać się jedynie do treści art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, lecz należy uwzględniać wszystkie przepisy, które mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do takich zmian umowy, a zwłaszcza ww. art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f oraz art. 9 pkt 11 lit. a, określających podstawę opodatkowania.

Należy też mieć na uwadze, że dla ustalenia, czy zmiana umowy spółki, polegająca na przekształceniu spółki jawnej w spółkę komandytową, podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych niezbędna jest ocena, czy w wyniku tej zmiany doszło do zwiększenia majątku spółki komandytowej. Majątek spółki komandytowej stanowią wkłady wnoszone przez komplementariuszy i komandytariuszy. Podstawą opodatkowania będzie zatem suma wszystkich wkładów wniesionych do spółki.

Porównując majątki spółek przekształcanej i przekształconej należy brać pod uwagę w przypadku spółki jawnej - jej majątek, natomiast w przypadku spółki komandytowej wkłady wnoszone przez komplementariuszy i komandytariuszy. Dla ustalenia, czy zmiana umowy spółki, polegająca na przekształceniu spółki jawnej w spółkę komandytową, podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych niezbędna jest ocena, czy w wyniku tej zmiany doszło do zwiększenia majątku spółki komandytowej, w porównaniu do majątku spółki jawnej

Z treści wniosku wynika, że w wyniku przekształcenia nastąpi jedynie zmiana formy prawnej, w jakiej prowadzona będzie działalność - formalnie nastąpi wykreślenie jednego podmiotu (spółki jawnej), w miejsce którego sąd rejestrowy zarejestruje nowy podmiot (spółkę komandytową), który zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, będzie sukcesorem prawnym Spółki. W wyniku przekształcenia majątek spółki przekształconej nie ulegnie zmianie i będzie równy majątkowi spółki jawnej. W szczególności w wyniku przekształcenia zmianie nie ulegnie wysokość wkładów poszczególnych wspólników spółki jawnej, którzy w momencie przekształcenia staną się wspólnikami spółki komandytowej. Kapitał zapasowy spółki jawnej stanie się kapitałem zapasowym spółki komandytowej natomiast kapitał podstawowy spółki jawnej przejdzie w wyniku przekształcenia na kapitał podstawowy spółki komandytowej.

Wnioskodawca podkreśla, że w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową nie dojdzie do zwiększenia majątku spółki przekształconej, tzn. w związku z przekształceniem dotychczasowi wspólnicy spółki jawnej nie wniosą do spółki komandytowej żadnych nowych wkładów (spółka komandytowa tym samym nie otrzyma żadnego dodatkowego majątku w wyniku przekształcenia w porównaniu do majątku spółki jawnej).

Reasumując, jeżeli więc w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym dojdzie do przekształcenia spółki i nie nastąpi zwiększenia majątku spółki przekształconej, nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ponadto, tut. Organ zauważa że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl