IPTPB2/436-183/12-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-183/12-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania nabycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni była właścicielką nieruchomości położonej w Ł. Nieruchomość powyższa znalazła się w całości w granicach lokalizacji autostrady.

Pomiędzy Wnioskodawczynią a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad prowadzone były rokowania co do nabycia na rzecz Skarbu Państwa powyższej nieruchomości na cele związane z lokalizacją autostrady. Ostatecznie strony doszły do porozumienia i dnia 10 kwietnia 2008 r. zawarły akt notarialny sprzedaży nieruchomości. W powyższym akcie notarialnym wskazano, iż celem nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa jest właśnie budowa autostrady i fakt, iż nieruchomość znajduje się na planowanej trasie tej autostrady zgodnie z decyzją lokalizacyjną. Przy akcie notarialnym Wnioskodawczyni została poinformowana przez notariusza, iż w przypadku późniejszego wydatkowania pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży Skarbowi Państwa nieruchomości, będzie zwolniona z obowiązku opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dnia 29 stycznia 2009 r. Wnioskodawczyni, za część pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży Skarbowi Państwa nieruchomości nabyła prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego położonego w Ł. Przy zawieraniu powyższej transakcji nie opłacała podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ podlegała zwolnieniu wynikającemu z art. 9 pkt 3 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponieważ nieruchomość zbyta Skarbowi Państwa miała powierzchnię 2.421 m. kw. i zabudowana była dużym budynkiem mieszkalnym, po zakupie lokalu mieszkalnego, Wnioskodawczyni pozostały nadal środki pieniężne, które zamierza wydatkować na zakup nieruchomości zabudowanej położonej poza granicami Ł., jednocześnie pozostając właścicielem wskazanego powyżej mieszkania. Wnioskodawczyni zwróciła się do notariusza o sporządzenie aktu notarialnego umowy sprzedaży i uzyskała informację, iż będzie zobowiązana opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych od sprzedaży, ponieważ zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 9 pkt 3 lit. b ustawy dotyczy jedynie zakupu jednej nieruchomości, która powinna być przeznaczona na cele mieszkaniowe. Nie dotyczy natomiast kolejnych nieruchomości nabywanych ze środków uzyskanych ze sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości, która mogłaby być wywłaszczona.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku zakupu przez Wnioskodawczynię kolejnej nieruchomości za cenę, która wraz z ceną za nieruchomość lokalową już zakupioną przez Nią w 2009 r., będzie mieściła się w cenie zapłaty przez Skarb Państwa za nieruchomość przeznaczoną pod autostradę oraz w sytuacji, gdy transakcja ta zostanie dokonana w terminie 5 lat od dnia zapłaty, będzie Ona zobowiązana do opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych od takiej umowy sprzedaży.

Czy też we wskazanej powyżej sytuacji, Wnioskodawczyni zwolniona będzie z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 3 lit. b ustawy.

Czy zwolnienie, o którym mowa w art. 9 pkt 3 lit. b ustawy, dotyczy nabycia jedynie nieruchomości na cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawczyni, korzysta Ona ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 9 pkt 3 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne: m.in. sprzedaż nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, jeżeli nabywcą jest były właściciel (wieczysty użytkownik) nieruchomości sprzedanej na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami, który w razie wywłaszczenia spełniałby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej - w wysokości kwoty otrzymanego odszkodowania (uzyskanej ceny), pod warunkiem, że nabycie nastąpiło w ciągu 5 lat od daty otrzymania odszkodowania (zapłaty).

Nieruchomość Wnioskodawczyni została sprzedana na cele związane z budową autostrady, zaś zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, celem publicznym jest m.in. wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.

Zgodnie z art. 131 ustawy o gospodarce nieruchomościami w ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wywłaszczonej nieruchomości może być przyznana, za jego zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna.

2.

Nieruchomość zamienną przyznaje się z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa, lub z zasobu nieruchomości odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz tej jednostki.

3.

Nieruchomość zamienna może być przyznana w porozumieniu z Prezesem Agencji Nieruchomości Rolnych, z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa.

4.

Różnicę między wysokością odszkodowania ustalonego w decyzji, a wartością nieruchomości zamiennej wyrównuje się przez dopłatę pieniężną.

5.

Przeniesienie praw do nieruchomości zamiennej na rzecz osoby, której zostało przyznane odszkodowanie, następuje z dniem, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna. Decyzja ta stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej.

Warunki, jakie wynikają z ustawy o gospodarce nieruchomościami w zakresie prawa do uzyskania nieruchomości zamiennej to:

* fakt objęcia nieruchomości wywłaszczeniem na cele publiczne,

* prawo do odszkodowania,

* zgoda właściciela na przyznanie nieruchomości zamiennej.

Ustawa nie wprowadza żadnych innych ograniczeń w tym zakresie, a zatem należy przyjąć, iż przy spełnieniu tych warunków każda osoba, której własność jest objęta wywłaszczeniem ma potencjalne prawo do nieruchomości zamiennej.

Przechodząc na grunt ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy wskazać, iż w ocenie Wnioskodawczyni prawo do zwolnienia podatkowego przysługuje przy spełnieniu następujących warunków:

* zawarcie umowy sprzedaży nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym,

* nabywcą musi być osoba będąca byłym właścicielem nieruchomości sprzedanej na cele publiczne określone w ustawie o gospodarce nieruchomościami,

* spełnienia przez byłego właściciela warunków do przyznania nieruchomości zamiennej (czyli zgodnie z przedstawionym powyżej stanem prawnym, każdy właściciel nieruchomości mogącej podlegać wywłaszczeniu na cele publiczne),

* zawarcie umowy sprzedaży w terminie 5 lat od otrzymania zapłaty.

* cena transakcji musi się mieścić w granicach uzyskanej ceny ze sprzedaży nieruchomości.

Wśród warunków tych w ocenie Wnioskodawczyni nie znalazły się wymogi, aby nieruchomość nabywana za uzyskaną cenę była przeznaczona na cele mieszkaniowe. Nie wynika z nich również, aby możliwe było zwolnienie z podatku jedynie jednej transakcji mieszczącej się w uzyskanej cenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku sprzedaż nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, jeżeli nabywcą jest były właściciel (wieczysty użytkownik):

b.

nieruchomości wywłaszczonej, któremu przyznano odszkodowanie, a nie przyznano nieruchomości zamiennej,

c.

nieruchomości sprzedanej na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami, który w razie wywłaszczenia spełniałby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej,

d.

nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, wykupionych na podstawie przepisów o ochronie i kształtowaniu środowiska

- w wysokości kwoty otrzymanego odszkodowania (uzyskanej ceny), pod warunkiem, że nabycie nastąpiło w ciągu 5 lat od daty otrzymania odszkodowania (zapłaty).

Procedurę wywłaszczenia nieruchomości reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce gruntami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy, celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni była właścicielką nieruchomości położonej w Ł. Pomiędzy Wnioskodawczynią a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad prowadzone były rokowania co do nabycia na rzecz Skarbu Państwa powyższej nieruchomości na cele związane z lokalizacją autostrady. Ostatecznie strony doszły do porozumienia i dnia 10 kwietnia 2008 r. zawarły akt notarialny sprzedaży nieruchomości. W powyższym akcie notarialnym wskazano, iż celem nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa jest właśnie budowa autostrady i fakt, iż nieruchomość znajduje się na planowanej trasie tej autostrady zgodnie z decyzją lokalizacyjną.

W dniu 29 stycznia 2009 r. Wnioskodawczyni za część pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży Skarbowi Państwa nieruchomości nabyła prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego położonego w Ł. Przy zawieraniu powyższej transakcji nie opłacała podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ podlegała zwolnieniu wynikającemu z art. 9 pkt 3 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponieważ nieruchomość zbyta Skarbowi Państwa miała powierzchnię 2.421 m. kw. i zabudowana była dużym budynkiem mieszkalnym, po zakupie lokalu mieszkalnego, Wnioskodawczyni pozostały nadal środki pieniężne, które zamierza wydatkować na zakup nieruchomości zabudowanej położonej poza granicami Ł., jednocześnie pozostając właścicielem wskazanego powyżej mieszkania.

Z treści wniosku wynika, że sprzedaż nieruchomości położonej w Ł. nastąpiła na cele przewidziane w art. 6 pkt 1 ustawy o gospodarce gruntami.

Jak stanowi art. 9 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, warunkiem zwolnienia jest zakup innej nieruchomości w terminie pięciu lat od daty sprzedaży, której wartość nie przekroczy kwoty uzyskanej ceny. Z treści tego przepisu, nie wynika, że osoba wywłaszczona może nabyć tylko jedną nieruchomość. Warunek określony w cytowanym przepisie zostanie spełniony, jeśli wartość kilka nabytych nieruchomości nie przekroczy kwoty otrzymanej zapłaty.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że nabycie przez Wnioskodawczynię drugiej nieruchomości, jeśli łączna wartość obu nabytych nieruchomości nie przekroczy kwoty uzyskanej od Skarbu Państwa, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 3 ww. ustawy.

Zgodnie z cytowanym art. 9 pkt 3, zwolnienie przysługuje w przypadku nabycia innej nieruchomości. Przepis ten nie określa rodzaju nabytej nieruchomości. Zatem, zwolnienie to obejmuje zarówno nabycie nieruchomości mieszkaniowej, jak też nieruchomości niezabudowanej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl