IPTPB2/436-15/11-2/KK - Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki.
Pismo z dnia 26 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/436-15/11-2/KK Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (wpływ 2 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki:
* w części dotyczącej podwyższenia kapitału Spółki w dniu 28 grudnia 2009 r. i w dniu 27 grudnia 2010 r. jest prawidłowe,
* w części dotyczącej podwyższenia kapitału Spółki w 2008 r. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania podwyższenia kapitału spółki.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca, jako Spółka z o.o., została zawiązana dnia 22 stycznia 1992 r. aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej. Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 11 grudnia 2001 r. Spółka została wpisana do KRS.
Przedmiotem działalność Wnioskodawcy jest m.in:
* pobór, uzdatnianie i dostawa wody,
* odbiór, odprowadzenie i oczyszczanie ścieków, w tym również ścieków deszczowych,
* prowadzenie gospodarki konserwacyjno - remontowej sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, w celu utrzymania ich w stałej zdolności eksploatacyjnej,
* programowanie kierunków rozwoju branży wodociągowo - kanalizacyjnej,
* wykonawstwo inwestycyjne w zakresie rozbudowy technicznej infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej,
* działalność usługowa w zakresie ochrony środowiska,
* eksploatacja urządzeń wodno - melioracyjnych, w szczególności w zakresie kanalizacji deszczowej, przepompowni wód deszczowych, wpustów ulicznych, rowów komunalnych i innych,
* handel hurtowy i detaliczny w obrocie krajowym i zagranicznym,
* wytwarzanie ciepła w procesie produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu w kotłach i układzie kogeneracyjnym zasilanych biogazem oczyszczalni ścieków,
* wytwarzanie energii elektrycznej w procesie produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu w układzie kogeneracyjnym zasilanym biogazem oczyszczalni ścieków,
* handel energią elektryczną poprzez sprzedaż nadwyżek energii do sieci lokalnego dystrybutora,
* zbywanie praw majątkowych do świadectw pochodzenia wyprodukowanej energii elektrycznej.
Do 2008 r. jedynym wspólnikiem (100% udziałowcem) Wnioskodawcy była Gmina O.
W 2008 r. do Spółki przystąpiły:
* Gmina I. - obejmując 3 udziały o łącznej, wartości 3.000 zł poprzez wniesienie wkładów pieniężnych,
* Gmina K. - obejmując 9 udziałów o łącznej wartości 9.000 zł poprzez wniesienie wkładów pieniężnych,
* Gmina P. - obejmując 6 udziałów o łącznej wartości 6.000 zł poprzez wniesienie wkładów pieniężnych,
* Gmina T. - obejmując 9 udziałów o łącznej wartości 9.000 zł poprzez wniesienie wkładów pieniężnych.
W dniu 28 grudnia 2009 r. kapitał podstawowy został podwyższony o kwotę 8.890.000 zł poprzez utworzenie nowych udziałów w wartości nominalnej 1.000 zł każdy, które to udziały objęte zostały w zamian za wkład gotówkowy przez: Gminę O. - 2.975.000 zł, Gminę I.- 690.000 zł, Gminę K. - 2.061.000 zł, Gminę P. - 1.076.000 zł, Gminę T. - 2.088.000 zł.
W dniu 27 grudnia 2010 r. kapitał podstawowy został podwyższony o kwotę 5.915.000 zł poprzez utworzenie 5.915 nowych udziałów w wartości nominalnej 1.000 zł każdy, które to udziały objęte zostały w zamian za wkład gotówkowy przez: Gminę I. - 690.000 zł, Gminę K. - 2.061.000 zł, Gminę P. - 1.076.000 zł, Gminę T. - 2.088.000 zł.
Struktura własnościowa kapitału podstawowego, wg stanu na 31 grudnia 2010 r., przedstawiała się następująco:
* Gmina O. - 260.085 udziałów- 260.085.000 zł,
* Gmina I. - 1.383 udziałów - 1.383.000 zł,
* Gmina K. - 4.131 udziałów - 4.131.000 zł,
* Gmina P. - 2.158 udziałów - 2.158.000 zł,
* Gmina T. - 4.185 udziałów - 4.185.000 zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wniesione przez udziałowców - Gminy (jednostki samorządu terytorialnego) wkłady pieniężne tytułem podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z o.o. są zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, artykuł 9 punkt 11 lit. d) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia od podatku umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.
Wnioskodawca świadczy usługi użyteczności publicznej w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków. Działa na obszarze miasta O. w zakresie usług wodociągowo - kanalizacyjnych, a od 2007 r., w związku z wprowadzeniem programu ISPA, rozszerzyła obszar działalności w zakresie odbioru ścieków o gminy D., Ł., C., K., P. i T. Wspólnikami Spółki są jednostki samorządu terytorialnego tj. Gmina O., Gmina I., Gmina K., Gmina P. i Gmina T.
Wniesiony przez nich wkład gotówkowy tytułem podwyższenia kapitału zakładowego jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
* prawidłowe w części dotyczącej podwyższenia kapitału Spółki w dniu 28 grudnia 2009 r. i w dniu 27 grudnia 2010 r.,
* nieprawidłowe w części dotyczącej podwyższenia kapitału Spółki w 2008 r.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają m.in. umowy spółki.
Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).
W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, zaś podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy).
Jednakże w myśl art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnej, zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.
Użyty w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik "i" stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:
przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków,
w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, w której 100% udziałów posiadają Gminy (jednostki samorządu terytorialnego). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie zaopatrzenia w wodę ludności i zbiorowego odprowadzania ścieków. Tak więc w przedmiotowej sprawie zostały spełnione oba warunki do skorzystania z powyższego zwolnienia.
Reasumując, zmiany umowy spółki dokonane w dniu 28 grudnia 2009 r. i w dniu 27 grudnia 2010 r., związane z podniesieniem kapitału zakładowego, korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zwolnienie określone w cytowanym art. 9 pkt 11 lit. d) zostało wprowadzone ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1319). Stosownie do treści art. 3 tej ustawy, weszła ona w życie w dniu 1 stycznia 2009 r.
Wobec powyższego, do podwyższenia kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dokonanego w 2008 r. nie będzie miało zastosowanie zwolnienie wymienione w przedmiotowym art. 9 pkt 11 lit. d).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.