IPTPB2/415-825/12-3/TS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-825/12-3/TS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 28 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zwrotu wydatków na remont mieszkania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie umowy najmu z dnia 4 października 2004 r. zawartej z Gminą, w imieniu której działał Zarząd Nieruchomości Miejskich, Wnioskodawczyni była najemcą komunalnego lokalu mieszkalnego. Za zgodą i wiedzą Gminy, na podstawie zawartej umowy, Wnioskodawczyni poniosła koszty remontu ww. lokalu mieszkalnego związane z:

* wykonaniem ścianek działowych w lekkiej konstrukcji, wyodrębniających z pokoju łazienkę, a z kuchni pokój i przedpokój,

* wykonanie podłóg w pokojach z płyt panelowych, a w pozostałych pomieszczeniach z płytek ceramicznych,

* wykonanie instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej wewnętrznej z armaturą,

* wykonanie instalacji elektrycznej w przedpokoju i łazience,

* wykonanie etażowej instalacji c.o. opalanej gazem,

Ponosząc ww. wydatki Wnioskodawczyni nie korzystała z żadnych ulg podatkowych w podatku dochodowym, jak również w podatku VAT. W wyniku awarii komina konieczna była naprawa, którą wykonywała obca firma na zlecenie i koszt właściciela mieszkania. Podczas usuwania awarii, nastąpiła szkoda polegająca na cofnięciu się sadzy z komina do mieszkania, co skutkowało zabrudzeniem i zatłuszczeniem ścian, posadzek, dywanów, ubrań, itp. Wykonawca przyznał, że szkoda powstała z jego winy, w związku z czym z ubezpieczenia OC wykonawcy - w wyniku pozasądowego porozumienia, z jego ubezpieczycielem w roku 2012 Wnioskodawczyni zostało wypłacone odszkodowanie. Wnioskodawczyni nadmienia, iż nie była to szkoda dotycząca składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, gdyż była ona wyrządzona w mieszkaniu. Biorąc pod uwagę stan mieszkania, z dniem 31 lipca 2012 r., Wnioskodawczyni oddała do dyspozycji Gminy Miasta lokal, natomiast z dniem 15 listopada 2012 r., Wnioskodawczyni zawarła porozumienie z właścicielem reprezentowanym przez Zarząd Nieruchomości Miejskich w sprawie zwrotu ww. nakładów poniesionych przez Wnioskodawczynię na remont lokalu. Zgodnie z ww. porozumieniem, zwrot miał nastąpić w wysokości oszacowanej przez rzeczoznawcę majątkowego w terminie 7 dni od dnia zawarcia porozumienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota odszkodowania od ubezpieczyciela podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym - podlega zwolnieniu od podatku.

2.

Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota zwrotu wydatków poniesionych na remont mieszkania komunalnego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni (odnośnie pytania nr 2), w przedmiotowej sprawie okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów remontu stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tzn. czy podatnik posiada lokal na własność, czy też jest najemcą mieszkania.

Mając na uwadze art. 9 ust. 1 oraz art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być czynności, w wyniku których osoba fizyczna uzyskuje przysporzenie majątkowe. Takie sytuacje opisane są w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, w przypadku zwrotu (refundacji) wydatków przez Gminę (właściciela) na rzecz osoby, która w momencie ponoszenia kosztów, o których mowa wyżej, nie posiadała własności lokalu, zdaniem Wnioskodawczyni, nie można mówić o przysporzeniu majątkowym po stronie tej osoby.

Według Wnioskodawczyni dla celów podatkowych, do zwrotu wydatków związanych z remontem najętego na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy (...) lokalu komunalnego, należy wykorzystać art. 6a tej ustawy. Zgodnie z wyżej powołanym przepisem, do obowiązków wynajmującego (właściciela) należy w szczególności dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, jak również tynków. Podobne obowiązki, obciążające wynajmującego, określają przepisy art. 662-663 i art. 680-681 Kodeksu cywilnego.

Z opisanych zasad wynika, iż obowiązek zapewnienia sprawnego działania istniejących instalacji i urządzeń, napraw i wymiany wewnętrznych instalacji, podłóg, posadzek, wykładzin, tynków, itp. w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu, nie obciąża najemcy tego lokalu, lecz właściciela mieszkania komunalnego.

W związku z tym, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że jeżeli najemca podczas trwania umowy najmu, z własnych środków sfinansował wyżej opisany - remont, a następnie otrzyma od właściciela zwrot poniesionych wydatków, kwota refundacji nie będzie stanowiła przychodu podlegającego opodatkowaniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podobne stanowisko wyraził Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 17 marca 2009 r., sygn. DD3/033/33/KDJ/09/209, w której odniósł się do refundacji otrzymywanych z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są"inne źródła". Do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze - nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a po drugie - nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z ogólnej definicji przychodów, zawartej w art. 11 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Definicja ta, dla potrzeb opodatkowania dochodów uzyskiwanych z innych źródeł została uzupełniona w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z treści powołanych powyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. Do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwot uzyskanych z tytułu różnego rodzaju zwrotów własnych nakładów poczynionych za inny podmiot, pod warunkiem, ze ów zwrot rzeczywiście odpowiada kwocie uprzednio poniesionych kosztów.

Najem lokali komunalnych następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.).

Stosownie do art. 6a ust. 3 pkt 3 lit. b ww. ustawy, do obowiązków wynajmującego (właściciela) należy w szczególności dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i powyższe unormowania należy stwierdzić, że zwrot nakładów zwróconych Wnioskodawczyni za remont mieszkania czyniony przez Nią w zajmowanym lokalu mieszkalnym, którego była najemcą, nie mieści się w pojęciu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie powoduje po stronie Wnioskodawczyni przysporzenia majątkowego, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl