IPTPB2/415-821/12-4/KSM - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz lokatorów wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-821/12-4/KSM Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz lokatorów wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze m.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 27 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 19 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), pismem z dnia 10 grudnia 2012 r., Nr IPTPB2/415-821/12-2/KSM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego pisma, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 11 grudnia 2012 r., które skutecznie zostało doręczone w dniu 15 grudnia 2012 r. W dniu 19 grudnia 2012 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie złożone na druku ORD-IN (data nadania 17 grudnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia mieszkaniowa z funduszu remontowego dokonuje zwrotu części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej osobom, które posiadają spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu, oraz osobom posiadającym prawo odrębnej własności lokalu.

Dofinansowanie do wymiany stolarki okiennej przyznawane jest na podstawie uchwalonego przez Radę Nadzorczą regulaminu, a jego zasady stosowane są również do osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy i rozlicza fundusz remontowy na poszczególne nieruchomości - nie jest on tworzony ani rozliczany oddzielnie dla osób, które maja prawo odrębnej własności lokalu.

W spółdzielni nie ma żadnego budynku w obrębie danej nieruchomości, w którym wyodrębniona byłaby własność wszystkich lokali. Nie została też podjęta uchwała przez właścicieli lokali, że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Dalej osoby posiadające prawo odrębnej własności pozostają pod zarządem spółdzielni.

Osoby posiadające prawo odrębnej własności - tylko podatek od nieruchomości wnoszą bezpośrednio do Gminy, natomiast pozostałe opłaty, w tym na fundusz remontowy wnoszą na takich samych zasadach i w takich samych wysokościach jak osoby, które posiadają spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu. Również dofinansowanie do wymiany stolarki okiennej otrzymują w takich samych wysokościach zarówno osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu, jak i prawo odrębnej własności lokalu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż jest członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej i posiada prawo do mieszkania o wyodrębnionej własności. Na podstawie obowiązujących przepisów jest zobowiązana do wnoszenia opłat na rzecz spółdzielni, w tym funduszu remontowego. Po wymianie okien i protokólarnym odbiorze przez przedstawiciela Spółdzielni Mieszkaniowej, otrzymała częściowy zwrot kosztów, zgodnie z regulaminem wewnętrznym spółdzielni. Jednocześnie została poinformowana, że od otrzymanej refundacji ma obowiązek uiścić podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy refundacja kosztów wymiany okien członkom Spółdzielni i osobom posiadającym prawo odrębnej własności wypłacana przez Spółdzielnię mieszkaniową z funduszu remontowego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy spółdzielnia ma obowiązek wystawić PIT-8C.

W uzupełnieniu wniosku, przeformułowano następująco powyższe pytanie:

Czy kwota zwrotu wydatków poniesionych na wymianę okien stanowi dla Wnioskodawczyni, członka spółdzielni posiadającego prawo do odrębnej własności, przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 10 ust. 1 pkt 9 w powiazaniu z art. 20 ust. 1).

Zdaniem Wnioskodawczyni, w 2006 r. na podstawie protokołu sporządzonego przez przedstawicieli Spółdzielni Mieszkaniowej, Wnioskodawczyni otrzymała zgodę na wymianę okien w Jej mieszkaniu. Okna zostały wymienione w maju 2012 r., a w czerwcu 2012 r. otrzymała częściową refundację (zał. 1). Na podstawie Uchwały Spółdzielni Mieszkaniowej (zał. 2). "Z dniem 1 stycznia 2003 r. wprowadzić odpłatność dla wszystkich za wymienioną stolarkę okienną, w wys. 25% kosztów wymiany stolarki" oraz wyliczenie kosztów należnych członkowi z tytułu wymiany okien dokonuje Spółdzielnia na podstawie średnich cen z roku poprzedniego. Zwrot naliczonej należności następuje w terminie 7 dni od protokolarnego odbioru wykonania robót".

Regulamin Funduszu Remontowego Spółdzielni Mieszkaniowej jednoznacznie określa środki pozyskiwane na fundusz. (zał. 3).

"Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy:

a.

członków Spółdzielni posiadających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych,

b.

osób niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych,

c.

właścicieli lokali mieszkalnych nabytych od Spółdzielni".

Natomiast "Regulamin określający obowiązki osób uprawnionych do lokali mieszkalnych oraz obowiązki osób uprawnionych do lokali mieszkalnych spółdzielni w zakresie używania i remontów tych lokali oraz mienia wspólnego" (zał. 4) zobowiązuje osobę uprawniona do lokalu mieszkalnego do utrzymania lokalu i pomieszczeń do niego przynależnych we właściwym stanie technicznym i sanitarnym.

Z powyższego wynika, że obowiązki lokatorów są takie same, bez względu na statut posiadanego mieszkania. W przypadku otrzymania przez osobę posiadającą odrębną własność lokalu zwrotu wydatków poniesionych uprzednio na wymianę stolarki okiennej, drzwiowej oraz instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej nie wystąpi przysporzenie majątkowe, bowiem otrzyma ona jedynie zwrot poniesionych uprzednio wydatków. Nie ma przy tym znaczenia tytuł prawny do lokalu skoro niezależnie od niego spółdzielnia pobiera na fundusz pieniądze służące m.in. takim remontom. Ponieważ rzeczywisty koszt wymiany okien jest wyższy niż częściowa refundacja nie może być mowy o przysporzeniu majątkowym. Poza tym, nastąpiłoby podwójne opodatkowanie, ponieważ obowiązkowe opłaty na rzecz spółdzielni Wnioskodawczyni uiszcza z dochodów już opodatkowanych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż ponieważ zwrot kosztów wymiany okien pochodzi z funduszu remontowego, do opłacania którego jest Ona zobowiązana, uważa, że po Jej stronie nie powstaje przysporzenie majątkowe. Spółdzielnia zwróciła Wnioskodawczyni jedynie cześć poniesionych przez Nią kosztów wypłacając im uprzednio poniesione wydatki. Gdyby Spółdzielnia wymieniała okna w swoim zakresie takie zdarzenie było by dla Wnioskodawczyni obojętne podatkowo.

Ponieważ rzeczywisty koszt wymiany okien jest wyższy niż zwrot dokonany przez spółdzielnię, Wnioskodawczyni uważa, że nie ma zastosowania art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, niezaliczane do pozostałych źródeł przychodów, stanowią przychody objęte tym przepisem.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni posiada prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego, w którym dokonała wymiany stolarki okiennej. Na podstawie obowiązujących przepisów jest zobowiązana do wnoszenia opłat na rzecz spółdzielni, w tym funduszu remontowego. Po wymianie okien i protokólarnym odbiorze przez przedstawiciela Spółdzielni Mieszkaniowej otrzymała częściowy zwrot, zgodnie regulaminem wewnętrznym spółdzielni.

Stosowanie do art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 116 z późn. zm.) właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

W odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność - stosownie do uregulowań zawartych w art. 27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Z treści art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wynika jednoznacznie, iż w zakresie nieuregulowanym w ustawie, do prawa odrębnej własności lokalu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o własności lokali, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Natomiast zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi współwłasność spółdzielni jest wykonywany przez spółdzielnię jak zarząd powierzony, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali, choćby właściciele lokali nie byli członkami spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 241 i art. 26 (art. 27 ust. 2 zdanie pierwsze powołanej ustawy).

Z treści powołanych przepisów wynika zatem jednoznacznie, iż w zakresie nieuregulowanym w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych stosuje się do prawa odrębnej własności lokalu odpowiednie przepisy ustawy o własności lokali, bez względu na to, czy właściciele lokali podejmą uchwałę o stosowaniu ustawy o własności lokali w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną. W przypadku braku takiej uchwały nie stosuje się przepisów ustawy o własności lokali za wyjątkiem ściśle określonych w art. 27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, natomiast w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy, każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Jak z powyższego wynika, osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są z mocy prawa do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali, a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie posiadają pozostałe osoby wymienione we wniosku, tj. ani osoby posiadające spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie prawo do lokalu (osoby te jedynie partycypują w kosztach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości spółdzielni), ani też osoby będące najemcami lokalu, z uwagi na uregulowania art. 662 § 1, art. 663, art. 680 i art. 681 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W tym przypadku koszty utrzymania lokalu w stanie przydatnym do umówionego użytku oraz napraw (remontów), bez których lokal nie jest przydatny do umówionego użytku obciążają wynajmującego.

Tym samym wydatki poniesione przez osoby posiadające odrębną własność lokali obciążają te osoby w myśl przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zwracanie kosztów osobom posiadającym odrębną własność lokali - w sytuacji, kiedy te osoby zgodnie z prawem winny partycypować w tychże kosztach, bezwzględnie powoduje powstanie po ich stronie przychodu. Osoby te otrzymują bowiem zwrot kwoty, którą słusznie winny były ponieść na utrzymanie nieruchomości. Oznacza to, że choć były obowiązane ponieść koszt, czyli uszczuplić swój majątek, to kosztu w ostatecznym rozrachunku nie poniosły, bo Spółdzielnia odpowiednie kwoty im zwróciła. Bez znaczenia pozostaje zatem, że pieniądze na tenże zwrot pochodziły z funduszu remontowego. Ich wypłata spowodowała, że osoby posiadające odrębną własność lokali nie partycypowały wbrew obowiązkowi w kosztach utrzymania i eksploatacji nieruchomości.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w sytuacji zwrotu właścicielowi lokalu mieszkalnego poniesionych wydatków na wymianę w lokalu okien, po stronie tegoż właściciela powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi, co do zasady, przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten powstanie po stronie właściciela lokalu, który w chwili ponoszenia wydatków na wymianę okien (a nie na dzień dokonywania zwrotu tych wydatków) był osobą posiadającą tytuł odrębnej własności lokali.

Zgodnie z art. 42a cyt. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Przenosząc powołane powyżej przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że zwrot wydatków, z tytułu wymiany okien, ponoszonych przez Wnioskodawczynię, jako właściciela lokalu mieszkalnego (posiadającego odrębną własność lokalu), będzie stanowił dla Wnioskodawczyni przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym na Spółdzielni będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, zgodnie z art. 42a ww. ustawy.

Końcowo podkreślić należy, iż bez znaczenia dla powstania po stronie ww. osób przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest fakt, że źródłem zwracanych wydatków jest fundusz remontowy spółdzielni. Wpłaty na fundusz remontowy pochodzące od członków spółdzielni jak i osób niebędących członkami spółdzielni są gromadzone przez spółdzielnię, uprawnioną do tworzenia i zarządzania tym funduszem, zatem stanowią one przychód spółdzielni. W związku z powyższym zwracane przez spółdzielnię kwoty nie należy traktować jako własnych środków osób wcześniej dokonujących wpłat na ten fundusz, lecz jako środki własne spółdzielni.

Reasumując, stwierdzić należy, że okolicznością, która ma decydujące znaczenie w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego lub jest najemcom lokalu mieszkalnego, zajmującym ten lokal bez tytułu prawnego, czy też ma odrębne prawo własności lokalu mieszkalnego.

Zatem, z uwagi na to, iż Wnioskodawczyni posiada prawo odrębnej własności, w którym dokonała wymiany stolarki okiennej, zwrot kosztów wymiany okien stanowi dla Wnioskodawczyni przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zgodnie z rozumieniem art. 10 ust. 1 pkt 9. Bez znaczenia pozostaje również fakt, czy osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu jest członkiem, czy też nie Spółdzielni Mieszkaniowej.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, iż interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawczyni. Nie wywołuje ona skutków prawnych dla innych członków Spółdzielni.

Nadmienia się również, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl