IPTPB2/415-792/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-792/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odpłatnego zbycia gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odpłatnego zbycia gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 31 maja 2008 r. na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego przez notariusza, Wnioskodawca, kupił niezabudowaną działkę gruntu oznaczoną nr 567/4, (obręb, numer jednostki rejestrowej, o powierzchni 1 hektar, 1 ar i 48 metrów kwadratowych, oznaczoną rodzajem użytków RIVB, B-RIVa, RIVa i RIIIb). Według oświadczenia sprzedających wskazana działka była nieruchomością rolną i stanowiła gospodarstwo rolne. Zakup działki nastąpił za cenę XXX zł. Wnioskodawca oświadczył, że powyższą działkę kupuje celem powiększenia gospodarstwa rodzinnego, które prowadzi przez okres przekraczający 5 lat i którego łączna powierzchnia przed niniejszym nabyciem wynosi 6,6847 hektarów. Stosownie do art. 3 ust. 7 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592) oraz, że zamieszkuje w gminie, w której znajduje się nabywana działka i spełnia warunki opisane w art. 5 i 6 tejże ustawy, na dowód czego okazuje zaświadczenie.

W dniu 18 października 2012 r. na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego przez notariusza, Wnioskodawca sprzedał niezabudowaną działkę gruntu oznaczoną nr 567/4, Sprzedający w treści aktu oświadczył, iż wskazana nieruchomość wchodzi w skład prowadzonego przez Niego gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, zaś On jest podatnikiem podatku rolnego, na dowód czego okazał decyzję z dnia 6 marca 2012 r. Jednocześnie nabywca, oświadczył, iż wraz z żoną są właścicielami gospodarstwa rolnego położonego o powierzchni użytków rolnych 1 hektar 30 arów i 49 metrów kwadratowych, na dowód czego okazał nakaz płatniczy, a ponadto są właścicielami gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych 3 hektary 16 arów i 63 metry kwadratowe i z tego tytułu są podatnikami podatku rolnego, a nabycia przedmiotowej nieruchomości dokonał w celu powiększenia należącego do niego i małżonki gospodarstwa rolnego. Sprzedaż gospodarstwa nastąpiła za cenę zzz zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu osiągnięcia dochodu w związku ze sprzedażą gospodarstwa rolnego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji, gdy odpłatne zbycie gospodarstwa rolnego nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji doszło do sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego i wskutek sprzedaży nieruchomość ta nie utraciła charakteru rolnego, co uprawnia Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od dochodu uzyskanego w wyniku sprzedaży w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a - c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 31 maja 2008 r. na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego przez notariusza, Wnioskodawca kupił niezabudowaną działkę gruntu oznaczoną nr 567/4, położoną (obręb, numer jednostki rejestrowej, o powierzchni 1 hektar, 1 ar i 48 metrów kwadratowych, oznaczoną rodzajem użytków RIVB, B-RIVa, RIVa i RIIIb). Według oświadczenia sprzedających wskazana działka była nieruchomością rolną i stanowiła gospodarstwo rolne. Wnioskodawca oświadczył, że powyższą działkę kupuje celem powiększenia gospodarstwa rodzinnego, które prowadzi przez okres przekraczający 5 lat i którego łączna powierzchnia przed niniejszym nabyciem wynosi 6,6847 hektarów. Stosownie do art. 3 ust. 7 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592) oraz, że zamieszkuje w gminie, w której znajduje się nabywana działka i spełnia warunki opisane w art. 5 i 6 tejże ustawy, na dowód czego okazuje zaświadczenie.

W dniu 18 października 2012 r. na podstawie umowy sprzedaży, sporządzonej w formie aktu notarialnego przez notariusza, Wnioskodawca sprzedał na niezabudowaną działkę gruntu oznaczoną nr 567/4. Sprzedający w treści aktu oświadczył, iż wskazana nieruchomość wchodzi w skład prowadzonego przez Niego gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, zaś On jest podatnikiem podatku rolnego. Jednocześnie nabywca, oświadczył, iż wraz z żoną są właścicielami gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych 1 hektar 30 arów i 49 metrów kwadratowych. Ponadto są właścicielami gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych 3 hektary 16 arów i 63 metry kwadratowe i z tego tytułu są podatnikami podatku rolnego, a nabycia przedmiotowej nieruchomości dokonał w celu powiększenia należącego do niego i małżonki gospodarstwa rolnego.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment ich nabycia, aby ustalić czy powstało źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy oraz jakie brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miało zastosowanie przy określeniu właściwej podstawy prawnej normującej zasady opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości (udziału w nieruchomości). Ocena prawna skutków podatkowych w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jest skonkretyzowana, odrębnie dla nieruchomości nabytych do 31 grudnia 2006 r., odrębnie dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. i odrębnie dla nieruchomości nabytych po 31 grudnia 2008 r.

Dokonując oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę części przedmiotowej nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne nabytej w 2008 r., na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego, należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku. Przy czym podstawą obliczenia podatku dochodowego jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Należy jednak zauważyć, że na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio m.in. z umowy sprzedaży, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest, aby z umowy sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy.

Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przed wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy, odnośnie dalszego przeznaczenia gruntu.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowa niezabudowana działka gruntu wchodziła w skład prowadzonego przez Niego gospodarstwa rolnego i w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego.

Jednocześnie nabywca, oświadczył, iż wraz z żoną są właścicielami gospodarstwa rolnego i dokonali zakupu przedmiotowej działki gruntu w celu powiększenia należącego do nich gospodarstwa rolnego.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że jeżeli zbyta w 2012 r. nieruchomość rolna stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym oraz w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego, przychód uzyskany z tego tytułu korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego, od dochodu z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Do wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca dołączył dokumenty (akty notarialne). Organ wydając interpretację w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie dokonuje analizy i oceny załączonych do wniosku dokumentów, a jedynie opiera się na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl