IPTPB2/415-763/12-4/TS - Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-763/12-4/TS Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 stycznia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Pismem z dnia 15 stycznia 2013 r., znak IPTPB2/415-763/12-2/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 15 stycznia 2013 r., natomiast w dniu 28 stycznia 2013 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania 24 stycznia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni 6 listopada 2007 r. nabyła w drodze darowizny nieruchomość rolną, oznaczoną nr działek 962/2 i 962/4 o łącznej powierzchni 0,4320 ha, położoną w obrębie. (Akt notarialny). Wyżej wymieniona darowizna była zwolniona od podatku.

Działka nr 962/2 została podzielona na działki nr:

* 962/5 o powierzchni 0,1213 ha stanowiącą grunt orny

* 962/6 o powierzchni 0,0959 ha stanowiącą grunt orny

* 962/7 o powierzchni 0,1197 ha stanowiącą grunt orny

Działka nr 962/4 została podzielona na działki nr:

* 962/8 o powierzchni 0,0375 ha stanowiącą grunt omy

* 962/9 o powierzchni 0,0576 ha stanowiącą grunt orny.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka nr 962/6 przeznaczona jest pod projektowaną drogę. Aktem notarialnym Repertorium A z dnia 31 maja 2012 r. Wnioskodawczyni sprzedała Gminie prawo własności niezabudowanej działki nr 962/6 o powierzchni 0,0959 ha. W akcie notarialnym znajduje się zapis, że Burmistrz wydał zaświadczenie dnia 19 marca 2012 r., znak:, z którego wynika, że działka o numerze ewidencyjnym 962/6 o powierzchni 0,0959 ha położona w, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru miasta zatwierdzonego uchwałą nr Rady Gminy, a następnie opublikowanym w dzienniku Urzędowym województwa, leży w terenach oznaczonych symbolom 056-KDD, dla którego przyjmuje się ustalenia: układ ulic, obsługujących zespoły projektowanej zabudowy jednorodzinnej i pensjonatowej w rejonie.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni dodała, że dokonana sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej, oraz że nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu przychodu ze sprzedaży działki nr 962/6 Wnioskodawczyni powinna odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni nie powinna, ponieważ uzyskane przychody powstały z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele publiczne - realizacja przez nabywcę Gminę prawa pierwokupu.

W uzupełnieniu ww. wniosku Wnioskodawczyni podaje że nie powinna odprowadzić podatku dochodowego, "ponieważ uzyskane przychody, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. powstały z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na realizację zadań zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na cele publiczne - realizacja przez nabywcę - Gmina prawa pierwokupu (rozdz. 3, art. 109 ust. 1 ppkt 3 i art. 110 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. z późn. zm.)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości oraz ww. praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub prawa wieczystego użytkowania gruntów następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8, dla określenia jego skutków podatkowych istotne jest zatem ustalenie daty nabycia nieruchomości lub praw.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż prawo własności do przedmiotowej nieruchomości, będącej przedmiotem zbycia na rzecz Gminy, Wnioskodawczyni nabyła w drodze darowizny 6 listopada 2007 r. Zbycie prawa własności do ww. nieruchomości miało miejsce 31 maja 2012 r.

Odpłatne zbycie prawa własności do przedmiotowej nieruchomości stanowi źródło przychodu w rozumieniu powołanego powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z pierwszego zdania zacytowanego przepisu wynika, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest uzyskanie przychodu z tytułu odszkodowania lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zawarte zostały warunki dodatkowe, według których zwolnienie to nie przysługuje, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub jej odpłatnym zbyciem,

* cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Z treści wniosku wynika, iż zbycie przedmiotowego prawa własności do omawianej nieruchomości na rzecz Gminy odbyło się zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 3 i art. 110 pkt 4 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), na realizację zadań zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na cele publiczne - realizacja przez nabywcę - Gminę - prawa pierwokupu. Przedmiotowe zbycie ww. prawa własności do nieruchomości nastąpiło w dniu 31 maja 2012 r. na drodze umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego. Ponadto nieruchomość rolną, która stanowi źródło przychodu, Wnioskodawczyni nabyła w drodze darowizny w dniu 6 listopada 2007 r., co nie pozwala na ustalenie ceny jego nabycia.

Tym samym należy uznać, iż w świetle art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych negatywne przesłanki wyłączenia zwolnienia przedmiotowego nie zostały spełnione łącznie.

W związku z powyższym, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odpłatnego zbycia prawa do przedmiotowej nieruchomości (niezabudowanej działki) na cele uzasadniające jej wywłaszczenie tj. na cele publiczne korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, iż procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 stycznia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), czy też w postępowaniu podatkowym. Tym samym w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawczynię stanie faktycznym. Jeżeli przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl