IPTPB2/415-722/12-4/TS - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych emerytury wypłaconej przez zakład ubezpieczeń społecznych Węgier.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-722/12-4/TS Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych emerytury wypłaconej przez zakład ubezpieczeń społecznych Węgier.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 17 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 15 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymanej z Węgier - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Pismem z dnia 7 stycznia 2013 r., Nr IPTPB2/415-722/12-2/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 7 stycznia 2013 r. (skutecznie doręczono dnia 9 stycznia 2013 r.), zaś w dniu 15 stycznia 2013 r. do tutejszego Organu wpłynęło pismo Wnioskodawczyni z dnia 11 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest obywatelką Węgier, po złożeniu stosownych dokumentów i wniosków, w dniu 26 sierpnia 1998 r. uznana została za obywatela, polskiego.

Od 2006 r. przebywa na emeryturze. Emeryturę otrzymuje z dwóch źródeł - Węgierskiego Zakładu Ubezpieczeń Emerytalnych w Budapeszcie oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Emerytura z Węgierskiego Zakładu Ubezpieczeń przekazywana była na konto bankowe w Banku i obciążana była comiesięcznym podatkiem. Po zmianie banku i nr konta bankowego, emerytura z Węgier przekazywana była do Banku. Powyższy bank nie odprowadzał od zagranicznej emerytury podatku. Kontynuując zasady jakie stosował Bank. Wnioskodawczyni rozliczała się corocznie wykazując w zeznaniu podatkowym PIT-37 osiągnięty dochód. Po zasięgnięciu informacji w Węgierskim Zakładzie Ubezpieczeń Wnioskodawczyni stwierdza, iż cząstkowa dewizowa emerytura na Węgrzech zwolniona jest od obciążeń podatkowych. Wnioskodawczyni nadmienia, iż według posiadanych informacji od Jej węgierskich współobywateli mieszkających w Polsce, nie są oni obciążani podatkiem z tytułu otrzymywanej dewizowej emerytury.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawczyni podaje, że otrzymywana z Węgier emerytura wypłacana jest z tytułu wcześniejszej pracy najemnej oraz wypłacana jest z obowiązkowego węgierskiego systemu zabezpieczeń socjalnych. Wnioskodawczyni w roku podatkowym, którego dotyczy pytanie miała miejsce zamieszkania w Polsce, w rozumieniu art. 4 Konwencji z dnia 23 września 1992 r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy emerytura otrzymywana począwszy od 2009 r. za pracę w Republice Węgierskiej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymywana emerytura począwszy od 2009 r. za pracę w Republice Węgierskiej jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na podstawie Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Budapeszcie dnia 23 września 1992 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602 z późn. zm.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od 2009 r., Wnioskodawczyni otrzymywała z Węgier emeryturę z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, która wypłacana była z obowiązkowego węgierskiego systemu zabezpieczeń socjalnych. Wnioskodawczyni otrzymując ww. emeryturę miała miejsce zamieszkania w Polsce w rozumieniu art. 4 Konwencji z dnia 23 września 1992 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

Stosownie do art. 18 ust. 2 Konwencji z dnia 23 września 1992 r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602 z późn. zm.), emerytury renty i inne podobne świadczenia wypłacane w ramach obowiązkowego systemu zabezpieczeń socjalnych umawiającego się państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim umawiającym się państwie (z tytułu wcześniejszej pracy najemnej) podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym umawiającym się państwie.

W związku z powyższym emerytury wypłacone w ramach obowiązującego na Węgrzech systemu zabezpieczeń socjalnych osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko na Węgrzech.

W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągnął również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2.

ustala się stopę procentową tego podatku od tak obliczonej sumy dochodów;

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym w przypadku, gdy w roku podatkowym podatnik uzyska dochody podlegające w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, to wymienione dochody zwolnione od podatku z tytułu emerytury otrzymanej z Węgier służą do zwiększenia podstawy obliczenia podatku dla ustalenia stopy procentowej należnego za rok podatkowy podatku zgodnie z art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, emerytura wypłacana Wnioskodawczyni od 2009 r. z węgierskiego systemu zabezpieczeń socjalnych, zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 ww. Konwencji, podlega opodatkowaniu tylko na Węgrzech i tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Natomiast, jeśli Wnioskodawczyni uzyskała w Polsce dochody z innych źródeł podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, to stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązana była wykazać dochód z emerytury wypłacanej z węgierskiego obowiązkowego systemu zabezpieczeń socjalnych w rocznym zeznaniu podatkowym dla celów obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych na terytorium Polski.

W konsekwencji powyższego należy uznać, iż w sytuacji, gdy renta otrzymywana przez Wnioskodawczynię z Węgier jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, tym samym bank nie ma obowiązku pobierania od tych dochodów zaliczek na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl