IPTPB2/415-655/11-4/KK - Opodatkowanie PIT renty otrzymanej z Belgii.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-655/11-4/KK Opodatkowanie PIT renty otrzymanej z Belgii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 28 października 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu w dniu 30 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymanej z Belgii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymanej z Belgii.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), pismem z dnia 12 stycznia 2012 r., Nr IPTPB2/415-655/11-2/k.k., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia tego wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 12 stycznia 2012 r. i doręczone zostało w dniu 18 stycznia 2012 r. W dniu 30 stycznia 2012 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź złożona na piśmie z dnia 25 stycznia 2012 r. (data nadania 25 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni pobiera od dnia 1 grudnia 2009 r. świadczenie tj. rentę rodzinną po zmarłym mężu - obywatelu Królestwa Belgii. Maż pracował w Gminnym Przedsiębiorstwie, a następnie pobierał emeryturę od dnia 1 lutego 1996 r. Po jego śmierci, na wniosek Wnioskodawczyni, została przyznana Jej renta rodzinna wypłacana z Królestwa Belgii.

Zgodnie ze stanowiskiem Federalnego Urzędu Finansów w Brukseli, z renty rodzinnej potrącana jest u źródła zaliczka na podatek.

W związku z wpływem renty rodzinnej na konto w Banku - bank, jako płatnik, pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od wpływających kwot ze świadczeń zagranicznych.

Miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni jest....

Z tytułu renty wypłacanej z Królestwa Belgii potrącana jest zaliczka na podatek w wysokości XXX euro w Belgii.

Z tytułu renty zagranicznej potrącona została zaliczka na podatek przez płatnika - Bank. Razem z zaległym podatkiem od dochodu w październiku 2011 r. w Polsce.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. wskazano, że:

1.

Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie,

2.

Wnioskodawczyni posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku podatkowym 2010 oraz 2011 r.,

3.

Wniosek niniejszy dotyczy podatku za 2010 r. i 2011 r. WnioskoWnioskodawczyni w roku podatkowym 2010 oraz w roku 2011 otrzymała tytułem:

a.

renty rodzinnej wypłacanej przez Centralne Biuro ds. Stałych Wydatków - emerytury - miesięczna należność brutto - XXX euro,

b.

renty rodzinnej wypłacanej - wypłacanej przez... - miesięczna należność brutto - XXX euro,

c.

emerytury wypłacanej przez ZUS - miesięczna należność z tego tytułu - XXX zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy renta zagraniczna otrzymywana z Belgii po zmarłym obywatelu Królestwa Belgii przez uprawnioną, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z potrącaniem zaliczki na podatek dochodowy w państwie Królestwa Belgii, renta wypłacana zwolniona jest z opodatkowania w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 18 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską, a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie w dniu 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139), z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym odbiorca emerytury ma miejsce zamieszkania. Jak stanowi art. 19 ust. 2 Konwencji, renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jego organ lokalny bezpośrednio, bądź z utworzonych przez nie funduszy, osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub organu lokalnego podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Jednakże takie renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni pobiera od dnia 1 grudnia 2009 r. świadczenie tj. rentę rodzinną po zmarłym mężu - obywatelu Królestwa Belgii. Maż pracował w Gminnym Przedsiębiorstwie, a następnie pobierał emeryturę od dnia 1 lutego 1996 r. Po jego śmierci, na wniosek Wnioskodawczyni, została przyznana Jej renta rodzinna wypłacana z Królestwa Belgii. Zgodnie ze stanowiskiem Federalnego Urzędu Finansów w Brukseli, z renty rodzinnej potrącana jest u źródła zaliczka na podatek. Z tytułu renty wypłacanej z Królestwa Belgii potrącana jest zaliczka na podatek w wysokości XXX euro w Belgii.

W związku z wpływem renty rodzinnej na konto w Banku - bank, jako płatnik, pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od wpływających kwot ze świadczeń zagranicznych.

Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie, miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni jest.... Zatem, Wnioskodawczyni posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. W związku z tym, stosownie do treści art. 19 ust. 2 cytowanej Konwencji, wypłacana renta rodzinna podlega opodatkowaniu w Polsce.

Stosownie do art. 23 ust. 2 lit. a) Konwencji między Rzeczpospolitą Polską, a Królestwem Belgii, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochody lub posiada majątek, które, stosownie do postanowień niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu w Belgii, to Polska zezwoli na:

1.

odliczenie od podatku należnego od tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Belgii (w tym, w odniesieniu do dywidend, na warunkach i w granicach przewidzianych przez ustawodawstwo polskie, na odliczenie podatku należnego w Belgii od zysków, z których dywidendy są wypłacane);

2.

na odliczenie od podatku należnego od majątku tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Belgii.

W jednym i w drugim przypadku odliczenie takie nie może jednak przekroczyć tej części podatku od dochodu lub od majątku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która w zależności od przypadku odpowiada tej części dochodu lub majątku, jaka może być opodatkowana w Belgii.

Uniknięcie podwójnego opodatkowania nastąpić powinno zatem w złożonym przez Wnioskodawczynię - po zakończeniu roku podatkowego - zeznaniu podatkowym, przy zastosowaniu metody proporcjonalnego odliczenia, określonej w ww. art. 23 ust. 2 umowy oraz w art. 27 ust. 9 lub 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 9 cytowanej ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Przepisy art. 11 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tj. posiadającego w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zasadę określoną w ust. 9 stosuje się odpowiednio (art. 27 ust. 9a ww. ustawy).

W myśl art. 27g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

1.

ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub

2.

z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wy

- ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

Odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a, a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8 (art. 27g ust. 2).

Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 25a ust. 6 (art. 27g ust. 3).

Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do podatku obliczanego zgodnie z art. 30c (art. 27g ust. 4).

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawczyni, że otrzymywana z Belgii renta nie podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.

W sytuacji Wnioskodawczyni zastosowanie ma metoda odliczenia proporcjonalnego co oznacza, że dochód osiągany za granicą jest opodatkowany w Polsce, ale od należnego podatku odlicza się podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie. Przy zastosowaniu metody odliczenia proporcjonalnego, obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym dochodu uzyskanego za granicą istnieje zawsze bez względu na to, czy oprócz dochodów z zagranicy podatnik uzyskał inne dochody opodatkowane w Polsce według skali podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl