IPTPB2/415-643/11-6/MF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-643/11-6/MF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru podatku przy zwrocie dopłat dla wspólnika będącego osobą fizyczną, który nabył udziały w drodze darowizny #61485; jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. do Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru podatku przy zwrocie dopłat dla wspólnika będącego osobą fizyczną, który nabył udziały w drodze darowizny oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z poboru podatku od odsetek dla wspólnika będącego osobą prawną.

Pismem z dnia 6 lipca 2011 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kielcach, na podstawie art. 170 w związku z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) przekazał wniosek zgodnie z właściwością do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi.

Zgodnie bowiem z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia, od 1 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim, opolskim, lub świętokrzyskim.

Przedmiotowy wniosek wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim w dniu 8 lipca 2011 r.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), pismem z dnia 26 września 2011 r. oraz z dnia 12 października 2011 r., wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwania, dnia 5 października 2011 r. oraz dnia 24 października 2011 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie uchwały zgodnej z umową Spółki, w październiku 2007 r. dwaj Wspólnicy: osoba prawna oraz osoba fizyczna wnieśli oprocentowane dopłaty zwrotne do kapitału w proporcji takiej, jak kapitał udziałowy, tj. 60% oraz 40%.

W grudniu 2007 r. na podstawie uchwały i aktu notarialnego wspólnicy dokonali darowizny części swoich udziałów na rzecz osoby fizycznej. Od tego czasu Spółka posiada trzech wspólników w proporcji udziałów 51% (osoba prawna), 34% osoba fizyczna oraz 15% nowy udziałowiec - osoba fizyczna.

Obecnie uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników oraz po miesiącu od dnia ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym zdecydowano o wypłacie wspólnikom dopłat do kapitału, a wraz z nimi odsetek.

W uzupełnieniu wniosku, wskazano, iż w bieżącym roku zdecydowano o zwrocie dopłat wspólnikom w dwóch terminach. Wypłaty dokonano w miesiącu lipcu, zaś drugą transzę Spółka wypłaci w miesiącach październik-listopad wraz z należnymi odsetkami.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

* Spółka wypłacająca odsetki od dopłat, korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, działalność prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* wspólnik uzyskujący odsetki od dopłat jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, posiada w kapitale Spółki wypłacającej dywidendę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, 51% udziałów nieprzerwanie przez okres dwóch lat, co potwierdza oświadczenie będące w posiadaniu spółki wypłacającej odsetki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych przy wypłacie udziałowcowi dopłat zwrotnych, który ich nie wniósł, a udziały nabył w drodze darowizny, powinna pobrać i odprowadzić podatek.

2.

Czy Spółka wypłacająca odsetki od dopłat dla osoby prawnej w stanie przedstawionym powinna pobrać i odprowadzić podatek.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 1.

W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot dopłat do kapitału w wysokości wniesionych jest wolny od podatku, w proporcji takiej jak kapitał udziałowy w momencie wypłaty, a wspólnik który ich nie wniósł lecz jest udziałowcem i z tego tytułu nabył prawo do ich zwrotu jest zwolniony z podatku, w wyniku czego Spółka jako płatnik nie pobiera podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Instytucję dopłat w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością regulują przepisy art. 177 #61485; 179 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Zgodnie z art. 177 § 1 Kodeksu spółek handlowych, umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów. W myśl art. 178 § 1 Kodeksu spółek handlowych, wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników.

Cechą charakterystyczną dopłat jest to, że mogą być zwracane (art. 179 § 1 Kodeksu spółek handlowych). Stosownie do treści art. 179 § 2 Kodeksu spółek handlowych, zwrot dopłat może nastąpić po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń spółki. Zwrot dopłat, może wystąpić pod warunkiem, że nie są one wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym (art. 179 § 3 ww. Kodeksu). Do zwrotu dopłat wymagana jest uchwała wspólników (art. 228 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych). Zwrot powinien być dokonany równomiernie wszystkim wspólnikom.

W kontekście powyższego, dopłaty to wynikające z umowy spółki i zarządzone przez zgromadzenie wspólników lub zarząd dodatkowe wpłaty wspólników na rzecz spółki związane z sytuacją ekonomiczną spółki. Dopłaty są wkładem pieniężnym i stanowią część majątku spółki. Chociaż dopłaty są wkładami wspólników do spółki, to jednak nie powiększają one dotychczasowych udziałów wspólnika w kapitale zakładowym, a w następstwie kapitału zakładowego spółki, który jest sumą udziałów.

Prawo do zwrotu dopłat jest prawem majątkowym, ściśle związanym z faktem posiadania udziałów przez wspólnika, co oznacza, iż w razie zbycia udziałów przez wspólnika, który wniósł dopłaty, prawo do otrzymania zwrotu wniesionych dopłat przechodzi na nabywcę udziałów.

Zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Wymieniony w przepisie art. 18 ww. ustawy katalog przychodów z tytułu praw majątkowych jest katalogiem otwartym, w którym mieści się także zwrot dopłat w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Z kolei, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu dopłat wniesionych uprzednio, zgodnie z odrębnymi przepisami, do spółki mającej osobowość prawną - do wysokości wniesionych dopłat.

Z brzmienia powyższego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 51 ww. ustawy wynika, że przychody otrzymane przez wspólnika spółki kapitałowej z tytułu zwrotu dopłat korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, ale tylko do wysokości dopłat wniesionych uprzednio przez tegoż wspólnika. Innymi słowy oznacza to, że przedmiotowemu zwolnieniu podlega przychód uzyskany przez wspólnika z tytułu dopłat wniesionych przez niego, natomiast nadwyżka wynikająca ze zwrotu dopłat przysługujących wspólnikowi z tytułu nabycia przez niego udziałów od innego wspólnika spółki kapitałowej, z tegoż zwolnienia nie korzysta i tym samym podlega opodatkowaniu, jako przychód z tytułu praw majątkowych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż zwrot dopłat dokonany do wysokości dopłat wniesionych przez poprzednich wspólników nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy podatkowej, a tym samym osiągnięty przez wspólnika przychód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Spółka dokonująca zwrotu dopłat w przedstawionym stanie faktycznym jako płatnik jest obowiązana do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl