IPTPB2/415-597/14-4/Akr - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-597/14-4/Akr Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2014 r. (data wpływu 3 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2015 r. (data wpływu 12 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 26 stycznia 2015 r., Nr IPTPB2/415-597/14-2/AKr, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 26 stycznia 2015 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 stycznia 2015 r.). W dniu 12 lutego 2015 r. (nadano w dniu 4 lutego 2015 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, będącą polskim rezydentem podatkowym (posiada stałe miejsce zamieszkania w Polsce). Wnioskodawca był studentem i uzyskiwał stypendium naukowe w związku z odbywaniem studiów na Akademii, w ramach programu edukacyjnego realizowanego w ramach działalności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii ("EIT"), organizującego transgraniczne ośrodki innowacji, zwane wspólnotami wiedzy i innowacji ("WWil" - ang. Knowledge and Innovation Communities - "KIC").

Misją EIT jest stworzenie mechanizmów, które zmniejszą innowacyjny dystans Europy względem najbardziej rozwiniętych krajów świata. Celem działalności WWil, w której uczestniczy Akademia, jest realizacja zadań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 z dnia 11 marca 2008 r. (Dz. U.UE.L . 2008.97.1 z późn. zm.) ustanawiającego Europejski Instytut Innowacji i Technologii (dalej jako "Rozporządzenie EIT") w celu m.in. integrowania szkolnictwa wyższego oraz działalności badawczej i innowacyjnej, transferu działalności edukacyjnej badawczej i innowacyjnej do kręgów gospodarczych oraz ułatwiania i usprawniania tworzenia sieci współpracy między środowiskami innowacyjnymi w Europie.

Jak wynika z pkt 20 Preambuły Rozporządzenia EIT, EIT jest organem powołanym przez Wspólnoty w rozumieniu art. 185 ust. 1 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002, w związku z czym powinien odpowiednio stosować wynikające z niego zasady finansowe. Do EIT powinno zatem mieć zastosowanie rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002. Zgodnie z art. 11 Rozporządzenia EIT, EIT jest organem Wspólnoty i ma osobowość prawną. Zgodnie z art. 14 EIT jest finansowany z wkładu z budżetu ogólnego Unii Europejskiej w ramach koperty finansowej określonej w art. 19 (obowiązującej początkowo do końca 2013 r., a następnie w ramach programu "Horyzont 2020" w latach

2014-2020) i z innych źródeł prywatnych i publicznych. Podstawowym zadaniem EIT jest tworzenie WWil (KIC). Stanowią one zintegrowane konsorcja, w skład których wchodzą uniwersytety, ośrodki badawcze oraz innowacyjne przedsiębiorstwa z całej Europy, współpracujące ze sobą nad poszczególnymi projektami badawczymi. W wyniku bezpośredniej interakcji i współpracy naukowców, przedsiębiorców i menedżerów, we WWil powstawać mają nowe firmy, technologie i projekty dla przemysłu. Każdą ze Wspólnot muszą tworzyć minimum trzy jednostki partnerskie, mające siedzibę w co najmniej dwóch państwach uczestniczących w projekcie. WWil (KIC) InnoEnergy finansowany jest z EIT, czyli z budżetu ogólnego Unii Europejskiej oraz innych źródeł, w tym prywatnych.

W ramach poszczególnych WWil realizowane są programy edukacyjne, w tym program Clean Coal Technology (CCT), realizowany przez WWil/KIC InnoEnergy, w których uczestniczą różne podmioty, w tym Akademia ("Program"). W ramach realizacji tego Programu, Akademia przyjmuje studentów, umożliwiając im odbywanie na tej uczelni studiów przez oznaczony czas. Studia w programie CCT prowadzone są w systemie czterosemestralnym, w ramach których dwa semestry studiów odbywają się na Akademii.

Studenci, w tym Wnioskodawca, uzyskiwali stypendia naukowe, które były finansowane przez WWil InnoEnergy, ze środków pochodzących z EIT (KIC InnoEnergy nie finansował ich ze źródeł prywatnych). Akademia była tylko swoistym "agentem płatności", tzn. uzyskiwał środki dedykowane na stypendia i bezpośrednio przekazywał je uprawnionym osobom w sposób określony w umowie edukacyjnej. Środki te nie pochodziły w żadnej mierze z zasobów własnych Akademii lecz były bezpośrednio przekazywane przez KIC i pochodziły z właściwych funduszy europejskich, przeznaczonych na działalność innowacyjno-edukacyjną.

Wnioskodawca zawarł z Akademią umowę o świadczenie usług edukacyjnych na studiach dziennych ("educational services during full-time studies" - "Umowa edukacyjna") w ramach Programu CCT. Zgodnie ze wskazaniami tej Umowy edukacyjnej Student otrzymywał stypendium ze środków KIC InnoEnergy ("a scholarship out of KIC InnoEnergy funds"), wypłacane mu w miesięcznych ratach przez okres do 24 miesięcy. Umowa zawierana na podstawie ustawy o szkolnictwie wyższym szczegółowo określała prawa i obowiązki studenta, w tym Wnioskodawcy w zakresie uczestnictwa w studiach w Programie CCT.

Każdy ze Studentów, w tym Wnioskodawca, otrzymywał te środki na rachunek bankowy prowadzony w tym celu w Banku Europejskim. Środki na ten cel były deponowane przez KIC InnoEnergy na rachunku Programu CCT i uruchamiane przez lokalnego koordynatora ze strony Uczelni.

W odniesieniu do tego programu edukacyjnego i stypendiów w jego ramach, zasady przyznawania stypendiów studenckich i ich regulamin zostały zatwierdzone przez Ministra do spraw Nauki i Szkolnictwa Wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z dnia 4 marca 2014 r. Regulamin natomiast wszedł w życie z dniem 1 października 2012 r. i na jego podstawie, w okresie od października 2012 r. do marca 2014 r. wypłacane były przedmiotowe stypendia. Akademia, zostawiając do dyspozycji studentów w ramach Programu, zgodnie z powyższymi zasadami, wskazane wyżej stypendia miesięczne, potrącała i wpłacała, jako płatnik, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 lutego 2015 r. stwierdzono, że Wnioskodawca otrzymywał przedmiotowe stypendium w okresie od 1 października 2012 r. do 31 marca 2014 r. Środki finansowe, z których wypłacane było Wnioskodawcy stypendium naukowe pochodziły z programu finansowanego z budżetu Unii Europejskiej za pośrednictwem EIT. Środki te nie pochodzą z żadnego z programów/funduszów wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o finansach publicznych. Jednak tak jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji, nie jest to katalog zamknięty, gdyż pkt 6 wskazanego przepisu mówi o "innych środkach". Brak jest podstaw, aby uznać, że środki, z których zostało wypłacone stypendium nie były środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy stypendium przyznawane i wypłacane w powyższy sposób, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z faktem, że środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę jako stypendium to pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich (środków publicznych) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), stypendium uzyskiwane przez Niego w całości podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca, jako uczestnik Programu CCT otrzymywał stypendium stanowiące pomoc udzielaną w ramach projektu w całości finansowanego ze środków Unii Europejskiej. W związku z tym stypendium to podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jak już wyżej wskazano, przedmiotowe stypendia były wypłacane ze środków KIC InnoEnergy i przekazanych jej przez EIT. Natomiast EIT jest finansowany bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku dochodowego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stypendium wypłacane Wnioskodawcy jest realizowane przez EIT jako organ powołany przez Wspólnoty Europejskie w ramach systemowego projektu, realizowanego przez EIT z funduszy Unii Europejskiej i w związku z tym będzie miało do niego zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pochodzenie środków z Programu, z którego jest finansowane stypendium Wnioskodawcy, ma swoje oparcie w powołanym Rozporządzeniu EIT, które wprost i bezpośrednio ustanawiało tzw. kopertę finansową na lata 2008-2013, a obecnie na lata 2014-2020, w określonej w tym rozporządzeniu wysokości z przeznaczeniem na programy EIT. Służy ono finansowaniu kosztów związanych z założeniem oraz działaniami administracyjnymi i koordynacyjnymi EIT i WWil, w tym stypendiów, kosztów nauki i studiów. Działania te stanowią samoistną, odrębną podstawę i nie korzystają jednocześnie ze środków pochodzących z innych programów. Należy podkreślić, że do środków EIT, z których pochodziło stypendium Wnioskodawcy ma zastosowanie procedura budżetowa Wspólnoty. Kontrolę ksiąg rachunkowych przeprowadzi Trybunał Obrachunkowy zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich. Okoliczność, że Akademia pośredniczyła w transferze funduszy, nie zmienia faktu, że były to środki europejskie, Akademia nie mogła nimi samodzielnie dysponować poza przekazaniem ich na wskazany rachunek Wnioskodawcy ani zmienić ich przeznaczenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Następnie w ust. 3 wskazanego przepisu ustawodawca dokonał przykładowego wyliczenia rodzajów środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej stanowiących środki publiczne. Nie jest to katalog zamknięty, gdyż w ostatnim punkcie przepisu (art. 5 ust. 3 pkt 6) wskazano "inne środki". Dodatkowo Rada Ministrów przyjęła Rozporządzenie w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych z dnia 23 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 928). W rozporządzeniu tym nie wskazano środków pochodzących z EIT. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, środki finansowe pochodzące z EIT, a przekazywane w ramach stypendium, stanowią środki publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Również w przypadku, gdyby Akademia wypłacała najpierw środki na stypendia z zasobów własnych, a następnie otrzymywałaby refinansowanie wydatkowanych kwot w ramach Programu CCT od EIT, należy przyjąć, że wypłacane stypendium pochodzi ze środków europejskich. Na takim stanowisku stanął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 września 2008 r. (sygn. akt II FSK 874/07), który stwierdził, że "istotne jest źródło pochodzenia dochodu (Unia Europejska), bez znaczenia, czy środki wypłacane są bezpośrednio, czy też za pośrednictwem podmiotów krajowych (...), w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania. Obowiązek płacenia podatku dochodowego od wypłaconego z projektu stypendium stwarzałby sytuację, w której Państwo osiągałoby korzyść (dochód) ze środków unijnych, co jest niezgodne z prawodawstwem unijnym".

Przedmiotowe stypendium podlega zwolnieniu z opodatkowania w całości, gdyż powołany przepis nie wprowadza jakichkolwiek ograniczeń kwotowych w tym względzie. W konsekwencji wypłaty stypendium nie powinny być pomniejszane przez płatnika o jakąkolwiek kwotę podatku dochodowego od osób fizycznych i Wnioskodawca powinien otrzymywać pełną kwotę bez jakichkolwiek potrąceń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu kryją się więc wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również - zgodnie z utrwalonym orzecznictwem - przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Równocześnie, przepis art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródła przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że był studentem i uzyskiwał stypendium naukowe w związku z odbywaniem studiów na Akademii w ramach programu edukacyjnego realizowanego w ramach działalności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii ("EIT"), organizującego transgraniczne ośrodki innowacji, zwane wspólnotami wiedzy i innowacji ("WWil" - ang. Knowledge and Innovation Communities - "KIC"). Ww. stypendium Wnioskodawca otrzymywał w okresie od 1 października 2012 r. do 31 marca 2014 r. Środki finansowe, z których wypłacane było Wnioskodawcy to stypendium pochodziły, jak wskazał Wnioskodawca z programu finansowanego z budżetu Unii Europejskiej za pośrednictwem EIT. Jednak środki te nie pochodziły z żadnego z programów/funduszów wymienionych w art. 5 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o finansach publicznych

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 12 września 2014 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.,) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 tej ustawy.

Są to zatem:

* art. 5 ust. 3 pkt 1- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

* art. 5 ust. 3 pkt 2- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* art. 5 ust. 3 pkt 4- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

* Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki ściśle określone w ustawie,

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Ww. art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. W ustawie tej jednoznacznie zostało zdefiniowane (a nie przykładowo podane - jak twierdzi Wnioskodawca) co należy rozumieć przez "środki europejskie"; są to te środki, które zostały szczegółowo określone w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 tej ustawy.

W artykule tym nie został jednak wymieniony art. 5 ust. 3 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, do którego Wnioskodawca się odwołuje. Skoro zatem ustawodawca ściśle określił katalog środków uznawanych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych za środki europejskie, to brak jest jakichkolwiek uzasadnionych podstaw, aby ten katalog rozszerzać. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 pkt 137 odsyła do ściśle określonych środków europejskich, to oznacza, że tylko pomoc udzielona z udziałem tych właśnie środków, może korzystać ze zwolnienia na mocy omawianego przepisu.

Zatem przedmiotowe stypendium - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie będzie podlegało zwolnieniu uregulowanemu w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż stypendium to nie było finansowane ze środków europejskich, które zostały szczegółowo wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 w związku z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że do stypendium otrzymywanego przez Wnioskodawcę nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy otrzymywane stypendium winno zostać zakwalifikowane do przychodów z innych źródeł i opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

W konsekwencji - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - płatnik postąpił prawidłowo opodatkowując przedmiotowe stypendium podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl