IPTPB2/415-48/13-4/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-48/13-4/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 2 kwietnia 2013 r., Nr IPTPB2/415-48/13-2/AKr, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 3 kwietnia 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 kwietnia 2013 r.). W dniu 18 kwietnia 2013 r. (data nadania 17 kwietnia 2013 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zamierza złożyć wniosek VZM dotyczący wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, poniesionych w trakcie trwania małżeństwa na budowę domu, po ustaniu związku małżeńskiego. W trakcie dokonywania ww. wydatków pomiędzy Wnioskodawczynią a Jej mężem istniała wspólność majątkowa, wspólnie nabyli grunt z przeznaczeniem na budowę domu, jak również pozwolenie na budowę zostało wydane na oboje małżonków. Wydatki zostały poniesione wspólnie, ale zafakturowane zostały na imię byłego męża Wnioskodawczyni. Po ustaniu małżeństwa Wnioskodawczyni zamierza "odliczyć 50% zafakturowanej kwoty wydatków poniesionych w trakcie budowy domu, pozostałe 50% wydatków odliczy na oddzielnie złożonym wniosku były mąż (niezależnie od faktu, kto został ujęty na fakturze - mąż czy żona)".

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni stwierdziła, iż użyte we wniosku określenie "budowa domu" oznacza budowę budynku mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w przypadku, gdy wydatki poniesione w trakcie trwania małżeństwa na budowę wspólnego domu zostały zafakturowane na imię byłego męża Wnioskodawczyni, po ustaniu małżeństwa przysługuje Jej prawo do zwrotu części wydatków, o których mowa w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, wynikających z faktur wystawionych na byłego męża w odniesieniu do połowy wartości poniesionych wspólnie przez małżonków wydatków.

Zdaniem Wnioskodawczyni (przedstawionym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku), przysługuje Jej prawo do zwrotu części wydatków, o których mowa w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, wynikających z faktur wystawionych na byłego męża w odniesieniu do połowy wartości poniesionych wspólnie z byłym mężem wydatków. Spełnione są bowiem wszystkie warunki określone w art. 3 i art. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Kwestię majątku wspólnego natomiast reguluje art. 43 § 1 dział III rozdział I Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego z dnia 25 lutego 1964 r. (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.), który brzmi: oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot, o którym mowa w ww. art. 3 ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (art. 3 ust. 2) oraz wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (art. 3 ust. 3).

Dokumentem stanowiącym podstawę do odliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (art. 3 ust. 4).

Jak wskazano w art. 4 ust. 1 ww. ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ww. ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.

Wniosek może być złożony nie częściej niż raz w roku (art. 5 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 4 ww. ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko, identyfikator podatkowy, a w przypadku gdy osobie fizycznej składającej wniosek nie nadano go - rodzaj i numer dokumentu tożsamości tej osoby, w tym również wystawionego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska, adres zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżonków - obojga małżonków;

2.

wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;

3.

rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art. 3 ust. 1;

4.

rok rozpoczęcia inwestycji;

5.

wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele, o których mowa w art. 3 ust. 1;

6.

kwotę zwrotu, obliczoną zgodnie z art. 3 ust. 5-7;

7.

oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;

8.

wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić na rachunek bankowy - wskazanie numeru rachunku osoby fizycznej składającej wniosek, a w przypadku wspólnego wniosku małżonków - numeru rachunku obojga lub jednego z nich, na który ma być dokonany zwrot;

9.

podpis osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku małżonków - podpisy obojga małżonków bez względu na sposób złożenia wniosku: wspólnie z małżonkiem albo odrębnie przez każdego z małżonków.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, iż aby uzyskać prawo do zwrotu części wydatków związanych m.in. budową budynku mieszkalnego spełnione muszą być jednocześnie wszystkie warunki określone w ww. ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zatem, niespełnienie któregokolwiek z nich, nawet przy spełnieniu pozostałych warunków pozbawia osobę fizyczną prawa do ubiegania się o zwrot części wydatków związanych z daną inwestycją. Powołane wyżej przepisy określają przesłanki przedmiotowe i podmiotowe, jakie powinny zaistnieć, aby osoba fizyczna miała prawo otrzymać zwrot części podatku VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż ww. ustawa wymaga odpowiedniego udokumentowania poniesionych wydatków dla możliwości ubiegania się o zwrot ich części. Jej przepisy stanowią bowiem, że podstawą obliczenia wydatków jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. W związku z tym jednym z obligatoryjnych warunków uzyskania zwrotu części wydatków, który spełnić musi osoba ubiegająca się o taki zwrot jest poniesienie wydatków, udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. Tym samym brak ww. faktur przez osobę ubiegającą się o zwrot części wydatków poniesionych w związku z budową budynku mieszkalnego pozbawia ją możliwości uzyskania takiego zwrotu. Faktury powinny być wystawione na wnioskodawcę tj. na podmiot, który zamierza wnosić o zwrot. Jedyny w zasadzie wyjątek dotyczy małżonków.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem ponieśli w trakcie trwania małżeństwa wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego. W czasie dokonywania ww. wydatków pomiędzy Wnioskodawczynią a Jej mężem istniała wspólność majątkowa, wspólnie nabyli grunt z przeznaczeniem na budowę domu, jak również pozwolenie na budowę zostało wydane na oboje małżonków. Wydatki zostały poniesione wspólnie, ale faktury zostały wystawione na imię byłego męża Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni zamierza, po ustaniu związku małżeńskiego, złożyć wniosek o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z ww. budową budynku mieszkalnego, wynikających z faktur wystawionych na byłego męża w odniesieniu do połowy wartości poniesionych wspólnie przez małżonków wydatków. W odniesieniu do drugiej połowy wartości poniesionych wydatków ww. wniosek złoży były mąż.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni po ustaniu związku małżeńskiego nie przysługuje prawo do zwrotu części wydatków poniesionych w trakcie trwania małżeństwa na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego wynikających z faktur wystawionych na byłego męża Wnioskodawczyni w odniesieniu do połowy wartości poniesionych wspólnie przez małżonków wydatków z uwagi na niespełnienie jednego z obligatoryjnych warunków uzyskania zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych tj. nieposiadania faktur wystawionych na własne nazwisko.

Wnioskodawczyni jako osoba niepozostająca w związku małżeńskim ma prawo wystąpić z wnioskiem o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w swojej indywidualnej sprawie załączając faktury VAT, wystawione na własne imię i nazwisko, dokumentujące nabycie towaru lub usługi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl