IPTPB2/415-402/12-2/TS - Skutki podatkowe z tytułu wniesienia wkładu w postaci udziałów spółki kapitałowej do spółki osobowej z siedzibą na Cyprze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-402/12-2/TS Skutki podatkowe z tytułu wniesienia wkładu w postaci udziałów spółki kapitałowej do spółki osobowej z siedzibą na Cyprze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 6 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu wniesienia wkładu w postaci udziałów spółki kapitałowej do spółki osobowej z siedzibą na Cyprze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu wniesienia wkładu w postaci udziałów spółki kapitałowej do spółki osobowej z siedzibą na Cyprze.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (polski rezydent podatkowy).

Wnioskodawca rozważa wniesienie udziałów posiadanych w polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością ("Spółka PL"), niewykluczone, że Wnioskodawca wniesie również w przyszłości udziały w innych spółkach polskich lub zagranicznych do spółki osobowej ("Spółka Z"), zarejestrowanej na Cyprze. Umowa Spółki Z zostanie zawarta przez wspólników będących osobami fizycznymi, na czas nieokreślony. Wspólnicy ustalą między sobą zasady podziału zysków.

Spółka Z będzie podmiotem transparentnym podatkowo zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym kraju, w którym zostanie ustanowiona tj. Spółka Z nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a dochody osiągane przez Spółkę Z będą podlegać opodatkowaniu na poziomie wspólników Spółki Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w wypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki Z, tj. zagranicznej spółki niebędącej osobą prawną, Wnioskodawca powinien wykazać w Polsce przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych dodanym z dniem 1 stycznia 2011 r., przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozpoznania i opodatkowania przychodu z tytułu wniesienia udziałów w Spółce PL (lub udziałów innych spółek) do Spółki Z niebędącej osobą prawną na moment wniesienia tych wkładów.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na mocy tej nowelizacji w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano punkt 50b w brzmieniu: "Wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki".

Zgodnie z art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną, oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego. Ustawa nie precyzuje - przy tym czy powyższe przepisy znajdują zastosowanie w przypadku transakcji wniesienia aportu jedynie do polskiej spółki niebędącej osobą prawną, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, regulacje przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinny znaleźć zastosowanie zarówno do wkładów wnoszonych do polskiej jak i zagranicznej spółki niebędącej osobą prawną. Przyjęcie odmiennego stanowiska w omawianym stanie faktycznym mogłoby doprowadzić do naruszenia podstawowych swobód przewidzianych w prawie wspólnotowym UE.

W świetle powyższego, udziałowiec polskiej spółki dokonujący wniesienia aportu do spółki niebędącej osobą prawną nie będzie obowiązany do rozpoznania przychodu z tego tytułu bez względu na fakt, czy spółka do której wnoszony jest aport ma swoją siedzibę w Polsce, czy w innym kraju członkowskim UE.

W projekcie założeń do zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 30 kwietnia 2010 r. ("Założenia") Ministerstwo Finansów wskazało argumenty przemawiające za wprowadzeniem powyższej regulacji. Ministerstwo Finansów wyjaśniło m.in. że na gruncie przepisów ustawy o CIT wniesienie przez osobę prawną wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną nie rodzi skutków w podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Ministerstwo Finansów, wskazując również na rozbieżności pojawiające się w orzecznictwie oraz na dążenie do ujednolicenia zasad opodatkowania dochodów osób fizycznych i prawnych, zaproponowało, żeby wniesienie wkładu nie wywoływało skutków po stronie podmiotu wnoszącego wkład również na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W założeniach Ministerstwo Finansów wskazało potrzebę wprowadzenia regulacji niebudzącej dalszych wątpliwości, tj. przez: "wyłączenie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do przychodów z tytułu wniesienia wkładu do spółki niebędącej osobą prawną."

Powyższe rozwiązanie opiera się na konstrukcji zbliżonej do odroczenia opodatkowania, zgodnie z którą przychód ten będzie opodatkowany dopiero w momencie jego faktycznej realizacji, czyli w momencie wystąpienia przyszłych zdarzeń generujących obowiązek podatkowy takich jak np. sprzedaż udziałów.

Przed 1 stycznia 2011 r. kwestia opodatkowania wkładów wnoszonych do spółek osobowych była przedmiotem kontrowersji zarówno w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zdaniem Wnioskodawcy, dotychczasowy spór stracił rację bytu z dniem 1 stycznia 2011 r., kiedy weszła w życie nowelizacja do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obecnie, w kontekście niebudzącego wątpliwości brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz założeń przedstawionych przez Ministerstwo Finansów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ww. ustawy, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki Z nie powoduje obowiązku wykazania w Polsce przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowego od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy, przyjęcie odmiennego stanowiska, tj. ustalenie, iż przeniesienie własności składników majątku tytułem aportu do spółki niebędącej osobą prawną jest zdarzeniem kreującym obowiązek podatkowy, jest niedopuszczalne. Twierdzenie takie prowadziłoby do sytuacji, w której osoba fizyczna dokonująca uszczuplenia swego majątku w związku z wniesieniem wkładu do spółki osobowej byłaby zobowiązana do rozpoznania przychodu z tego tytułu, mimo, że faktycznie nie doszło do przysporzenia majątkowego po jej stronie. W konsekwencji, wspólnik występujący w roli podatnika (spółka niebędąca osobą prawną nie jest podatnikiem podatku dochodowego), w przypadku osiągnięcia dochodu byłby zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, choć efektywnie nie tylko wyzbył się składnika majątku (na rzecz spółki), lecz nie uzyskał w zamian nic, prócz praw, których realizacja może nastąpić jedynie ze skutkiem pro futuro.

Reasumując, stanowisko przeciwne do prezentowanego przez Wnioskodawcę powyżej jest pozbawione podstaw faktycznych, a przede wszystkim, nie znajduje oparcia w obowiązującym porządku prawnym.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest obowiązany do rozpoznania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przeniesienia składników majątku, będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreśla się, iż elementy opisu zdarzenia przyszłego przedstawione we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oceniono i wyjaśniono jedynie w kontekście zadanego przez Wnioskodawcę pytania. Tutejszy Organ, nie dokonywał analizy funkcjonowania cypryjskiej spółki, lecz przyjął wskazany przez Zainteresowanego model jako element przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

Ponadto Organ wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzeń przyszłych, które wystąpią w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałych zdarzeń przyszłych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl