IPTPB2/415-38/13-4/KSM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-38/13-4/KSM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 16 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych z tytułu zwrotu kosztów budowy sieci wodociągowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych z tytułu zwrotu kosztów budowy sieci wodociągowej na druku ORD-OG (interpretacja ogólna) zamiast na druku ORD-IN (interpretacja indywidualna).

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 4 marca 2013 r., Nr IPTPB2/415-38/13-2/KSM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 ww. ustawy, wystąpił do Wnioskodawczyni o usunięcie braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 marca 2013 r., natomiast w dniu 13 marca 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 12 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni i Jej mąż wybudowali dom jednorodzinny na działce stanowiącej ich własność. Nie posiadają Oni rozdzielności majątkowej. Projekt i realizacja inwestycji jest zgodna z otrzymanymi decyzjami i uzgodnieniami dostawców mediów.

Z uwagi, iż przy przedmiotowej posesji nie była wykonana sieć wodociągowa, do której mogliby się włączyć, by korzystać z wody, a Zakład Wodociągów i Kanalizacji działający w imieniu miasta B., w najbliższej przyszłości nie planował realizacji tej sieci, Wnioskodawczyni wraz z mężem zdecydowali się wykonać ją we własnym zakresie i z własnych środków finansowych. Brak dostępu do wody uniemożliwiałby zakończenie budowy i małżonkowie nie otrzymaliby pozwolenia na użytkowanie.

Powyższa decyzja zaakceptowana była przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji, zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Całkowity koszt brutto budowy sieci wyniósł 39.960,00 zł. Wnioskodawczyni wskazuje, iż posiada faktury VAT wystawione w 2011 r. i 2012 r. przez wykonawcę sieci. Następnie, na postawie zawartej w dniu 15 października 2012 r. umowy z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji, oboje przekazali odpłatnie sieć, otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie w wysokości 35.505,04 zł, po 17.752,52 zł każdy z małżonków. Wnioskodawczyni oraz Jej mąż otrzymali z tego tytułu PIT-8C - informacja o wysokości przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2012 r. Wnioskodawczyni ma prawo pomniejszyć uzyskany przychód z tytułu odpłatnego przekazania sieci wodociągowej o udokumentowane koszty związane z jej wybudowaniem. Czy w zeznaniu rocznym należy wykazać faktyczny przychód i faktycznie poniesione koszty, a tym samym wykazać stratę.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje Jej prawo pomniejszenia uzyskanego przychodu z tytułu przekazania sieci wodociągowej o poniesione i udokumentowane koszty związane z jej budową.

Nie ulga wątpliwości, iż na podstawie otrzymanego PIT-8C, Wnioskodawczyni zobowiązana jest uwzględnić przychód z odpłatnego przekazania sieci w zeznaniu rocznym (art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychód ten, jest bezpośrednio związany z poniesionymi kosztami. Otrzymany zwrot środków pieniężnych za wybudowanie wodociągu nie pokrył poniesionych wydatków, transakcja ta nie przyniosła realnych korzyści majątkowych. Wnioskodawczyni poniosła stratę finansową.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, "dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Z kolei art. 22 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego wynika, że poniesiony koszt budowy sieci wodociągowej jest niewątpliwie kosztem uzyskania przychodu.

Wnioskodawczyni wskazała, iż w rozliczeniu rocznym PIT-36 wykaże:

* przychód z odpłatnego przekazania sieci (PIT-8C),

* połowę kosztów poniesionych na budowę sieci (udokumentowane fakturami),

* stratę z transakcji wybudowania i przekazania sieci.

Dodała ponadto, że za przedstawionym stanowiskiem przemawiają również następujące interpretacje indywidualne o numerach: IPTPB1/415-122/12-3/KO, ITPB2/415-553/10/TJ, ILPB2/415-299/11-2/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem, o przychodzie można mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego, tj. mającego konkretny wymiar finansowy.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni wraz z mężem wybudowali dom jednorodzinny na działce stanowiącej ich własność. Z uwagi, iż przy przedmiotowej posesji nie była wykonana sieć wodociągowa, do której mogliby się podłączyć, by korzystać z wody, a Zakład Wodociągów i Kanalizacji działający w imieniu miasta B., w najbliższej przyszłości nie planował realizacji tej sieci, Wnioskodawczyni i Jej mąż zdecydowali się wykonać ją we własnym zakresie i z własnych środków finansowych.

Wnioskodawczyni posiada faktury VAT wystawione w 2011 r. i 2012 r. przez wykonawcę sieci. Na postawie zawartej w dniu 15 października 2012 r. umowy z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji oboje z mężem przekazali odpłatnie sieć, otrzymując z tego tytułu wynagrodzenie. Wnioskodawczyni oraz Jej mąż otrzymali z tego tytułu PIT-8C - informacja o wysokości przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż dokonana przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji wypłata wynagrodzenia z tytułu odpłatnego przekazania sieci wodociągowej, stanowi dla Wnioskodawczyni przychód, w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23

Aby dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów,

* musi być należycie udokumentowany.

Jak wskazano powyżej, aby można było mówić o koszcie uzyskania przychodu musi dojść do poniesienia przez podatnika wydatku, a więc rzeczywistego wydatkowania środków. Ponadto, to na podatniku spoczywa ciężar udokumentowania poniesienia określonego kosztu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odpłatnego przekazania, w wyniku realizacji zawartej umowy, wybudowanej sieci wodociągowej podlega opodatkowaniu, po pomniejszeniu o udokumentowane koszty, tj. faktycznie poniesione wydatki związane z tą inwestycją, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, przychód wynikający z otrzymanej informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C) oraz koszty uzyskania przychodu poniesione w związku z ww. inwestycją, w części przypadające na Wnioskodawczynię, należy wykazać w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-36 w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło odpłatne przekazanie i opodatkować łącznie z pozostałymi dochodami osiągniętymi w roku podatkowym według skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wierszu zatytułowanym inne źródła, łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w tym roku, zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy koszty uzyskania przychodu przekroczą sumę przychodów, różnica będzie stratą z ww. źródła przychodów, którą należy wykazać w zeznaniu rocznym, o którym mowa powyżej.

Należy nadmienić, iż zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

W związku z tym, zaznacza się, że niniejsza interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawczyni i nie ma zastosowania do Jej małżonka.

Końcowo podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazywałoby, że poniesiony wydatek spełnia znamiona kosztu podatkowego. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Dodatkowo tut. Organ wskazuje, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl