IPTPB2/415-359/14-2/KSM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-359/14-2/KSM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wraz z mężem w dniu 23 marca 1992 r. otrzymała przydział do lokalu mieszkalnego nr 237, wydany przez Spółdzielnię Mieszkaniową, tytułem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu oznaczonego nr 36, o łącznej powierzchni użytkowej 77,99 m2. Lokal ten znajdował się w budynku wielorodzinnym nr 203 w P. Było to pierwsze mieszkanie małżonków.

Aktem notarialnym z dnia 4 lutego 2009 r., Rep. A Nr..., została zawarta umowa pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową a małżonkami - Wnioskodawczyni i Jej mężem o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Po czym w dniu 30 marca 2011 r., na mocy aktu notarialnego Rep. A Nr..., małżonkowie dokonali sprzedaży ww. nieruchomości. W zeznaniu podatkowym za 2011 r. Wnioskodawczyni zadeklarowała, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości (lokalu mieszkalnego nr 36) zostanie przeznaczony na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od ostatniego dnia 2011 r. (art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W dniu 10 lutego 2014 r. Wnioskodawczyni złożyła korektę zeznania PIT-39 za 2011 r. i dokonała wpłaty podatku wraz z odsetkami (art. 30c ww. ustawy). Korekta była spowodowana poniesieniem niższych od planowanych kosztów (wydatków) do rozliczenia przychodu ze sprzedaży mieszkania, przy czym do kosztów uzyskania przychodu Wnioskodawczyni zaliczyła koszt wykupu mieszkania od Spółdzielni Mieszkaniowej w wysokości 49 970 zł (pismo Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 1 października 2007 r.).

Następnie w dniu 29 kwietnia 2014 r. Wnioskodawczyni złożyła kolejną korektę zeznania PIT-39 za 2011 r., co wynikało z uszczegółowienia przez Spółdzielnię Mieszkaniową podziału środków w wysokości 35 089 zł, tytułem wniesionego przez Wnioskodawczynię wkładu budowlanego, w związku z przekształceniem prawa do lokalu mieszkalnego (pismo Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 24 marca 2014 r.). Powyższa kwota obejmowała wniesiony wkład mieszkaniowy w dacie zasiedlenia (3 454 zł), kwotę spłaconego kredytu mieszkaniowego (20 803 zł) oraz zwaloryzowaną część funduszu zasobów mieszkaniowych w kwocie 10 832 zł. Ponadto, w chwili składania wniosku o przekształcenie prawa lokatorskiego Wnioskodawczyni musiała wnieść kwotę 10 287 zł, tytułem wymaganego uzupełnienia wkładu budowlanego (pismo Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 1 października 2007 r.), co zostało zapisane w akcie notarialnym, Rep. A Nr.... Stąd w korekcie PIT-39 z dnia 29 kwietnia 2014 r., Wnioskodawczyni do obliczenia podatku należnego w kosztach uzyskania przychodu ujęła kwotę wykupu (wkład budowlany) w wysokości 34 544 zł (tekst jedn.: bez kwot zwaloryzowania części funduszu zasobów mieszkaniowych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wniesiony do Spółdzielni Mieszkaniowej wkład budowlany w dacie zasiedlenia oraz spłacony kredyt mieszkaniowy, według pisma Spółdzielni Mieszkaniowej, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, celem rozliczenia dochodu ze zbycia przedmiotowej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ujęte w zapytaniu składniki finansowe (wkład budowlany i spłata kredytu mieszkaniowego) winny stanowić koszt uzyskania przychodu i podlegać odliczeniu od przychodu ze zbycia (sprzedaży) lokalu mieszkalnego. Mieszkanie to było pierwszym mieszkaniem Wnioskodawczyni i Jej męża, które otrzymali po wielu latach oczekiwania (ok. 15 lat) w kolejce mieszkaniowej w Spółdzielni. Wnioskodawczyni wskazała, że w ciągu ok. 20 lat ponosili koszty remontów i modernizacji (z kolejnego zaciągniętego kredytu). Ponadto podała, że zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są m.in. udokumentowane koszty nabycia nieruchomości. Nadmieniła również, że w jednej z interpretacji indywidualnych, tj. interpretacji z dnia 20 lutego 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej, zajęto stanowisko, zgodnie z którym, koszty nabycia i wytworzenia mogą być udokumentowane w każdy wiarygodny sposób. Podała dalej, że w przypadku Jej i męża jest to dokument przedstawiony przez Spółdzielnię Mieszkaniową, która określiła wysokość wkładu budowlanego, w celu przekształcenia prawa do nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana przed upływem ww. terminu.

Jak zatem wynika z powyższego przepisu, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma zarówno data, jak i forma ich nabycia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem w dniu 23 marca 1992 r. otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu. Aktem notarialnym z dnia 4 lutego 2009 r., Rep. A Nr.., została zawarta umowa pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową a Wnioskodawczynią i Jej mężem o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Następnie w dniu 30 marca 2011 r., na mocy aktu notarialnego Rep. A Nr.., małżonkowie dokonali sprzedaży ww. nieruchomości. W zeznaniu podatkowym za 2011 r. Wnioskodawczyni zadeklarowała, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości zostanie przeznaczony na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od ostatniego dnia 2011 r. (art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W dniu 10 lutego 2014 r. Wnioskodawczyni złożyła korektę zeznania PIT-39 za 2011 r. i dokonała wpłaty podatku wraz z odsetkami. Korekta była spowodowana poniesieniem niższych od planowanych kosztów (wydatków) do rozliczenia przychodu ze sprzedaży mieszkania, przy czym do kosztów uzyskania przychodu Wnioskodawczyni zaliczyła koszt wykupu mieszkania od Spółdzielni Mieszkaniowej w wysokości 49 970 zł.

Następnie w dniu 29 kwietnia 2014 r. Wnioskodawczyni złożyła kolejną korektę zeznania PIT-39 za 2011 r., co wynikało z uszczegółowienia przez Spółdzielnię Mieszkaniową podziału środków w wysokości 35 089 zł tytułem wniesionego przez Wnioskodawczynię wkładu budowlanego, w związku z przekształceniem prawa do lokalu. Powyższa kwota obejmowała wniesiony wkład mieszkaniowy w dacie zasiedlenia, kwotę spłaconego kredytu mieszkaniowego oraz zwaloryzowaną część funduszu zasobów mieszkaniowych. Ponadto, w chwili składania wniosku o przekształcenie prawa lokatorskiego Wnioskodawczyni musiała wnieść kwotę 10 287 zł, tytułem wymaganego uzupełnienia wkładu budowlanego. Stąd w korekcie PIT-39 z dnia 29 kwietnia 2014 r., Wnioskodawczyni do obliczenia podatku należnego w kosztach uzyskania przychodu ujęła kwotę wykupu (wkład budowlany) w wysokości 34 544 zł (tekst jedn.: bez kwot zwaloryzowania części funduszu zasobów mieszkaniowych).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222), przez umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zobowiązuje się oddać członkowi lokal mieszkalny do używania, a członek zobowiązuje się wnieść wkład mieszkaniowy oraz uiszczać opłaty określone w ustawie i w statucie spółdzielni. Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji.

Na rzecz osoby, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielnia ma obowiązek przenieść własność lokalu, po spełnieniu przez nią warunków określonych w ustawie. W przypadku spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu właścicielem i zarządzającym mieszkaniem jest spółdzielnia mieszkaniowa. Osoby zamieszkujące w takich mieszkaniach jedynie je użytkują, nie posiadają do nich tytułu własności. Mogą używać mieszkanie, ale nie są jego właścicielami.

Wyjaśnić natomiast należy, że spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego jest ograniczonym prawem rzeczowym. Jest to prawo zbywalne, przechodzi na spadkobierców i podlega egzekucji. Umożliwia ono korzystanie z lokalu oraz rozporządzanie tym prawem, z pewnymi ograniczeniami, na zasadach zbliżonych do prawa własności. Świadczy o tym chociażby umiejscowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w Księdze Drugiej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. Nr 121) - "Własność i inne prawa rzeczowe". Natomiast ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu powoduje, że osoba, której przysługuje to prawo, uzyskuje pełnię uprawnień właścicielskich do lokalu mieszkalnego oraz prawo do udziału w związanej z tym lokalem nieruchomości gruntowej.

Skoro zatem spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne, to nie ma jego nabycia ani zbycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby zamieszkujące w takich mieszkaniach jedynie je użytkują, nie posiadają do nich tytułu własności. Tym samym pięcioletni termin określony w powołanym przepisie może być liczony jedynie od nabycia prawa zbywalnego, tj. w niniejszej sprawie od momentu przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne, za datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego należy uznać dzień 4 lutego 2009 r., w którym podpisana została umowa pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową a Wnioskodawczynią i Jej mężem o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Zatem z uwagi na fakt, że nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło w 2009 r., dokonując oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia ww. nieruchomości należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316, z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie art. 22 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo-skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, że zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

W myśl art. 22 ust. 6c cyt. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 6f ww. ustawy, koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w związku z przekształceniem przez Spółdzielnię Mieszkaniową spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego poniosła wydatki tytułem wkładu budowlanego oraz wydatki związane ze spłatą kredytu mieszkaniowego.

Stosownie do art. 12 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami, a jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków - spłaty przypadającej na ten lokal części umorzenia kredytu w kwocie podlegającej odprowadzeniu przez spółdzielnię do budżetu państwa,

2.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, z członkiem spółdzielni ubiegającym się o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu. Umowa ta, zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności, powinna zobowiązywać strony do zawarcia, po wybudowaniu lokalu, umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu, a ponadto powinna zawierać:

1.

zobowiązanie członka spółdzielni do pokrywania kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na jego lokal przez wniesienie wkładu mieszkaniowego określonego w umowie;

2.

określenie zakresu rzeczowego robót realizowanego zadania inwestycyjnego, które będzie stanowić podstawę ustalenia wysokości kosztów budowy lokalu;

3.

określenie zasad ustalania wysokości kosztów budowy lokalu;

4.

inne postanowienia określone w statucie.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy członek, o którym mowa w ust. 1, wnosi wkład mieszkaniowy według zasad określonych w statucie w wysokości odpowiadającej różnicy między kosztem budowy przypadającym na jego lokal a uzyskaną przez spółdzielnię pomocą ze środków publicznych lub z innych środków uzyskanych na sfinansowanie kosztów budowy lokalu. Jeżeli część wkładu mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany uczestniczyć w spłacie tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal.

Zatem, aby dokonać przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu należy spłacić przypadającą na ten lokal część kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, tj. pokrycie w całości kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na dany lokal.

Biorąc powyższe pod uwagę, wpłata tytułem wkładu budowlanego (mieszkaniowego) i spłata kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przez spółdzielnię, który to kredyt stanowił odrębne zobowiązanie członka spółdzielni i nie został zaciągnięty w celu sfinansowania tego wkładu budowlanego (mieszkaniowego), są bezpośrednio związane z nabyciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszt uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości stanowi koszt nabycia tej nieruchomości. W przypadku nabycia własności lokalu mieszkalnego w drodze przeniesienia własności na rzecz osoby, której przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, za koszt nabycia lokalu mieszkalnego można zatem uznać wkład budowlany wniesiony w celu uzyskania spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu. Oznacza to, że przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, stanowiącego spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu może zostać pomniejszony o poniesione w określonej wysokości wydatki związane z nabyciem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, m.in. wkład budowlany (mieszkaniowy) wniesiony w celu uzyskania spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu.

Wydatkiem takim będzie również kwota spłaty kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przez spółdzielnię, który to kredyt stanowi odrębne zobowiązanie członka spółdzielni. Zatem, do kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy, należy zaliczyć wszelkie wydatki, które w sposób bezpośredni wiążą się z nabyciem danego lokalu.

Stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r. poz. 788, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Do majątku osobistego każdego z małżonków należą przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił (art. 33 pkt 2 ww. ustawy). Ponadto ustrój wspólności ustawowej, obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego, nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzenia udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

Reasumując stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, tj. wpłatę wkładu budowlanego do Spółdzielni Mieszkaniowej oraz spłatę kredytu mieszkaniowego przypadającego na przedmiotowy lokal mieszkalny. Przy czym wydatki te powinny być proporcjonalne do posiadanego przez Wnioskodawczynię udziału. Podać również należy, że warunkiem odliczenia ww. wydatków jest posiadanie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawczyni. Nie wywołuje skutków prawnych dla małżonka Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl