IPTPB2/415-346/13-5/AKr - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-346/13-5/AKr Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 6 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 24 lipca 2013 r., nr IPTPB2/415-346/13-2/AKr, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 24 lipca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 lipca 2013 r.). W dniu 6 sierpnia 2013 r. (data nadania 5 sierpnia 2013 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodne z art. 3 ust. 1a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 - (dalej Ustawa). W związku z tym na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 Ustawy podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Spółka z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (dalej Spółka) planuje powołanie Wnioskodawcy w skład jej organów jako członka zarządu (dyrektora) na podstawie podjętej uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki. Z tytułu pełnionej funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu (dyrektora) Spółki, Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie oraz ewentualnie inne należności i świadczenia. Wnioskodawcy nie łączyłaby ze Spółką jakakolwiek inna umowa, na mocy której byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki jakichkolwiek usług.

Spółka, której członkiem zarządu (dyrektorem) zostałby Wnioskodawca, uzyskałaby potwierdzenie, że posiada siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i jest tam zarejestrowana.

W danym roku podatkowym Wnioskodawca może, ale nie musi osiągać inne przychody ze źródeł położonych na terytorium Polski.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że wynagrodzenie oraz ewentualnie inne należności i świadczenia, które będzie otrzymywał z tytułu pełnionej funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu (dyrektora) Spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich mieści się w definicji art. 19 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Spółka jest tzw. spółką typu onshore i będzie podlegać opodatkowaniu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu (dyrektora) Spółki oraz inne należności i świadczenia związane z pełnieniem funkcji członka zarządu (dyrektora) będą, na podstawie przepisu art. 19 Umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373 - (dalej Umowa), opodatkowane wyłącznie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

2.

Czy wynagrodzenie uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu (dyrektora) Spółki oraz inne należności i świadczenia przysługujące Mu z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) będą miały wpływ wyłącznie na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, według której będą opodatkowane inne dochody Wnioskodawcy podlegające w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, tzn. na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jeżeli takie wystąpią.

3.

Czy w przypadku, gdy wynagrodzenie z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu (dyrektora) Spółki oraz inne należności i świadczenia związane z pełnieniem funkcji członka zarządu (dyrektora) przysługujące Wnioskodawcy i osiągane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, będą jedynym źródłem dochodów Wnioskodawcy - tzn. brak jakichkolwiek innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce - to czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do składania corocznego zeznania podatkowego za dany rok podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie (oraz ewentualnie inne należności i świadczenia) związane z pełnieniem funkcji członka zarządu (dyrektora) w Spółce przez Wnioskodawcę będzie opodatkowane wyłącznie na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich. (ad. 1)

W sytuacji, w której Wnioskodawca będzie otrzymywał dochody i na terytorium Polski, i na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich, dochody uzyskiwane na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. Będą one natomiast miały wpływ na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, według której opodatkowane będą dochody Wnioskodawcy uzyskane na terytorium Polski. (ad. 2)

Jeżeli Wnioskodawca będzie w danym roku podatkowym otrzymywał dochody wyłącznie z tytułu wykonywania funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich to wówczas nie będzie zobowiązany do składania w Polsce corocznego zeznania podatkowego za dany rok podatkowy. (ad. 3)

Powyższe stanowisko w zakresie pytań nr 1-3 Wnioskodawca uzasadnił następująco.

W ocenie Wnioskodawcy w zaistniałym stanie faktycznym wynagrodzenie z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu (dyrektora) Spółki oraz inne należności i świadczenia związane z pełnieniem funkcji członka zarządu (dyrektora) przysługujące Mu, będą opodatkowane wyłącznie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, natomiast dochód ten będzie zwolniony w Polsce z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Udzielając odpowiedzi na zadane we wniosku pytania, według Wnioskodawcy, należy w pierwszej kolejności dokonać analizy przepisów Ustawy oraz Umowy.

Zgodnie z treścią przepisu art. 3 ust. 1a Ustawy "za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym".

Zgodnie natomiast z ustępem 1 cytowanego przepisu Ustawy "osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy)".

Jednakże, w świetle przepisu art. 4a Ustawy "przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska".

Według Wnioskodawcy, odnosząc zacytowane przepisy do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić co następuje. Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która posiadała miejsce zamieszkania na terytorium Polski bowiem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ma centrum interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) oraz przebywa na nim dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Skoro Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski to podlega On obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia tych źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jednakże w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca planuje, że będzie otrzymywał dochody także (bądź wyłącznie) spoza Polski (tekst jedn.: ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich) należy, według Niego, uwzględnić przepisy odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stwierdza, że w analizowanym przypadku znajdzie zastosowanie Umowa, która w świetle prawa międzynarodowego, musi być stosowana przed ustawodawstwem krajowym, np. przed Ustawą).

Zgodnie z przepisem art. 19 Umowy zatytułowanym "wynagrodzenie dyrektorów", "wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie".

Zdaniem Wnioskodawcy, z powołanego powyżej przepisu jednoznacznie wynika, że wynagrodzenie bądź też inne podobne należności (a więc przykładowo inne świadczenia związane z pełnieniem zajmowanej funkcji/stanowiska), które uzyskuje osoba mająca miejsce zamieszkania w jednym państwie z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej czy innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim państwie objętym Umową mogą być opodatkowane właśnie w tym drugim Państwie. Według Wnioskodawcy, należy w tym miejscu podkreślić, że użyte przez ustawodawcę słowo "może" w kontekście unikania podwójnego opodatkowania oznacza, że dany dochód musi być opodatkowany w tym państwie i nie zależy to od wyboru podatnika czy danego państwa.

Uważa, że zestawiając razem regulacje krajowe wynikające z Ustawy i regulacje dot. unikania podwójnego opodatkowania ukonstytuowane w Umowie można stwierdzić, że Wnioskodawca podlegać będzie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Dochody (oraz inne należności i świadczenia) z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu (dyrektora) Spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegać będą opodatkowaniu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i zwolnione będą z opodatkowania w Polsce.

W tej sytuacji jednak w Polsce będzie miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania zawarta w art. 24 Umowy - metoda wyłączenia z progresją.

Zgodnie z tym przepisem Umowy podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b) taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Zacytowany przepis wprowadza zasadę, zgodnie z którą, jeżeli osobie fizycznej można przypisać miejsce zamieszkania na terytorium Polski i uzyskuje ona dochód, który może być opodatkowany na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich to unikanie podwójnego opodatkowania będzie polegało na tym, że Polska zwolni taki dochód od opodatkowania lecz może jednocześnie przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Powyższe będzie oznaczać, że uzyskane na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich dochody nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce jednakże zgodnie z art. 27 ust. 8 Ustawy będą one miały wpływ na wyliczenie wysokości efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, która zostanie zastosowana do obliczenia podatku od dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie bowiem z tym przepisem, jeżeli podatnik oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadzie ogólnej (tekst jedn.: podlegających opodatkowaniu w Polsce), osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...), zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym".

Konsekwentnie wynagrodzenie (oraz inne należności i świadczenia) otrzymywane ze Spółki przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) będą miały wpływ na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, która znajdzie zastosowanie w odniesieniu do innych dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca wskazuje, że Jego stanowisko znajduje potwierdzenie w wydanych na gruncie analogicznego stanu faktycznego i tego samego stanu prawnego przez Ministra Finansów następujących interpretacjach indywidualnych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2012 r., IPPB2/415-930/11-2/AK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 marca 2012 r., IBPBII/1 /415-1017/11/AA,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 lipca 2012 r., nr IPTPB2/415-298/12-2/TS;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 września 2012 r., IPPB2/415-641/12-2/AS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 września 2012 r. IPPB2/415-642/12-2/AS,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 października 2012 r., IPPB4/415-804/12-2/SP,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 października 2012 r., IPPB4/415-805/12-2/SP,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 października 2012 r. IPPB2/415-777/12-2/AK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 października 2012 r., IPPB4/415-592/12-2/SP.

(ad. 1-2)

Zgodnie z treścią przepisu art. 27 ust. 8 Ustawy "jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...), zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym".

Powołany przepis, według Wnioskodawcy, jasno wskazuje, że ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, w której podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wykazuje także dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Odnosząc ten przepis do przedmiotowej sprawy i zadanego w jej ramach pytania nr 3 można a contrario wskazać, że w sytuacji, w której podatnik będzie osiągał wyłącznie dochody zwolnione w Polsce z opodatkowania na podstawie odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego podatkowania to nie będzie on musiał dokonywać rozliczania tego podatku także w Polsce skoro został on już opodatkowany za granicą.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych (a więc na terytorium Polski) oprócz dochodów (oraz należności i innych świadczeń) otrzymywanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) Spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to dochody te będą opodatkowane tylko w tym państwie (tzn. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich), a na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego. Takie stanowisko jest efektem analizy powołanego powyżej przepisu art. 27 ust. 8 Ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że jego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w z dnia 9 lipca 2012 r., IPTPB2/415-298/12-2/TS. (ad. 3)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska - o czym stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady opodatkowania wynagrodzeń dyrektorów regulują postanowienia art. 19 Umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373).

W myśl art. 19 ww. Umowy wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Odnosząc się do użytego w art. 19 Umowy określenia przedmiotu opodatkowania należy wskazać, że przez wynagrodzenia i inne podobne należności otrzymywane z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki należy rozumieć wyłącznie należności wynikające z pełnienia funkcji zarządczych i nadzorczych w spółce, a nie innych funkcji pełnionych dodatkowo przez osoby będące członkami zarządu, rady nadzorczej lub innego podobnego organu spółki (np. funkcji doradcy, konsultanta). Chodzi zatem o należności z tytułu czynności charakterystycznych dla wykonywania obowiązków dyrektora w spółce, dla zarządzania spółką i nadzoru nad zarządzaniem spółką. Wskazać również należy, że z Komentarza do art. 16 Modelowej Konwencji (Klaus Vogel on Double Taxation Conventions, Third Edition, str. 957-958) wynika, że artykuł ten obejmuje wyłącznie wynagrodzenie wypłacone w zamian za nadzór nad zarządzaniem spółką.

Ponadto, użyty w wyżej powołanym przepisie art. 19 Umowy zwrot "mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie" określa, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w państwie rezydencji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt e) Umowy, określenie "osoba" obejmuje osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób utworzone w jednym z Umawiających się Państw zgodnie z jego ustawodawstwem.

Jednocześnie określenie "spółka" oznacza każdą osobę prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną - art. 3 ust. 1 pkt f) umowy.

Artykuł 4 Umowy wskazuje natomiast kryteria pozwalające uznać osobę za rezydenta umawiającego się państwa. Zazwyczaj ustawodawstwa poszczególnych państw nakładają nieograniczony obowiązek podatkowy oparty na osobistych więzach podatnika z danym państwem, polegających przede wszystkim na fakcie zamieszkania lub posiadania siedziby w tym państwie.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w umawiającym się państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Jeżeli spółka posiada siedzibę w obu umawiających się państwach, to uważa się ją za mającą siedzibę w tym państwie, w którym znajduje się miejsce jej faktycznego zarządu (art. 4 ust. 3 Umowy).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że nie każdy przypadek posiadania przez spółkę siedziby w umawiającym się państwie oznacza, iż spółka podlega w tym państwie opodatkowaniu z tytułu rezydencji podatkowej. Nie przesądza również o rezydencji podatkowej fakt zarejestrowania spółki w danym państwie. W przypadku, gdy spółka posiada siedziby w obu umawiających się państwach, spółka może zostać uznana za rezydenta tylko tego państwa, w którym znajduje się miejsce jej faktycznego zarządu.

Miejsce faktycznego zarządu to miejsce, w którym, z merytorycznego punktu widzenia, podejmowane są najważniejsze decyzje w sprawach zarządzania i w sprawach handlowych, niezbędne do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, jako całości. W celu ustalenia miejsca faktycznego zarządu powinny być brane pod uwagę wszystkie fakty i okoliczności. Dany podmiot może mieć więcej, niż jedno miejsce zarządu, lecz może mieć tylko jedno miejsce faktycznego zarządu (pkt 24 Komentarza do art. 4 MK).

Dokonując interpretacji celowościowej art. 16 MK OECD nie ulega wątpliwości, że warunek w nim wymieniony odnoszący się do posiadania przez spółkę siedziby w drugim państwie dotyczy rezydencji podatkowej spółki, czyli podlegania przez spółkę nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w drugim państwie (a nie faktu zarejestrowania jej czy posiadania siedziby w drugim państwie).

Taką interpretację potwierdza np. wersja angielska art. 19 umowy między Polską a ZEA, która stanowi: "Directors' fees and similar payments derived by a resident of a Contracting State in his capacity as member of the board of directors of a company which is a resident of the other Contracting State may be taxed in that other State.". Stosownie do art. 30 Umowy została ona sporządzona w językach polskim, arabskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W przypadku rozbieżności przy interpretacji umowy tekst angielski będzie rozstrzygający.

Z powyższych przepisów wynika, że wynagrodzenie dyrektora mającego miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu członkostwa w organach zarządzających (board of directors) spółki ZEA będzie podlegało opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19 Umowy, o ile spółka ta jest rezydentem ZEA. W takim przypadku dochód dyrektora może być opodatkowany w ZEA, a w Polsce należy zastosować metodę wyłączenia z progresją, o której mowa w art. 24 Umowy i art. 27 ust. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a ww. Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b) taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Wobec tego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, ale może przy obliczaniu podatku od pozostałej części dochodu lub majątku takiej osoby stosować stopę podatkową, która byłaby zastosowana w razie, gdyby zwolniona część dochodu lub majątku nie podlegała takiemu zwolnieniu.

W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Spółka z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich planuje powołanie Wnioskodawcy w skład jej organów jako członka zarządu (dyrektora) na podstawie podjętej uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki. Z tytułu pełnionej funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu (dyrektora) Spółki, Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie oraz ewentualnie inne należności i świadczenia, które mieszczą się w definicji art. 19 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Wnioskodawcy nie łączyłaby ze Spółką jakakolwiek inna umowa, na mocy której byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki jakichkolwiek usług. Spółka, której członkiem zarządu (dyrektorem) zostałby Wnioskodawca, uzyskałaby potwierdzenie, że posiada siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i jest tam zarejestrowana. Spółka jest tzw. spółką typu onshore i będzie podlegać opodatkowaniu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. W danym roku podatkowym Wnioskodawca może, ale nie musi osiągać inne przychody ze źródeł położonych na terytorium Polski.

W świetle powyższego przyjmując za Wnioskodawcą, że Spółka, w której będzie pełnił funkcję członka zarządu (dyrektora) będzie rezydentem podatkowym Zjednoczonych Emiratów Arabskich, tj. będzie podlegać opodatkowaniu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, należy stwierdzić, iż wynagrodzenie z tego tytułu - stosownie do treści art. 19 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - będzie podlegało opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednocześnie jednak - zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a tej Umowy - ww. dochody będą zwolnione z opodatkowania w Polsce.

W sytuacji natomiast osiągnięcia dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu na zasadach ogólnych, będą one opodatkowane w sposób określony w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnione z opodatkowania dochody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) Spółki będącej rezydentem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, należy wówczas uwzględnić do ustalenia stopy procentowej, według której Wnioskodawca powinien obliczyć podatek należny od dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Jeśli natomiast Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego.

Jednocześnie należy stwierdzić, że przepisy Umowy oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakładają na podatnika obowiązku posiadania certyfikatu rezydencji zagranicznej spółki, przy czym podatnik powinien posiadać wiedzę konieczną do zastosowania art. 19 Umowy, tj. ustalić, czy spółka, której jest członkiem zarządu (dyrektorem) jest rezydentem podatkowym Zjednoczonych Emiratów Arabskich i być w stanie udokumentować ten fakt w przyszłości na potrzeby czynności sprawdzających organów podatkowych.

Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie wynagrodzenia członka zarządu (dyrektora) spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, o którym mowa w art. 19 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Gdyby Wnioskodawca otrzymywał od Spółki wynagrodzenie z innego, niż wskazany wyżej, tytułu - interpretacja w tym zakresie nie wywoła skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl