IPTPB2/415-316/11-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-316/11-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. do tut. Organu, wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca wraz z małżonką w dniu 28 lipca 2007 r., nabył w drodze darowizny niezabudowaną nieruchomość rolną, oznaczoną nr działki 955 o pow. 0,3015 ha, położoną w obrębie Gminy (akt notarialny Rep.).

Wyżej wymieniona darowizna była zwolniona od podatku.

Działka nr 955 została podzielona przez geodetę na następujące działki;

1.

955/1 o pow. 0,0282 ha stanowiącą grunt orny,

2.

955/2 o pow. 0,0222 ha stanowiącą grunt orny,

3.

955/3 o pow. 0,2189 ha stanowiącą grunt orny,

4.

955/4 o pow. 0,0224 ha stanowiącą grunt orny,

5.

955/5 o pow. 0,0098 ha stanowiącą grunt orny.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działki nr 955/2 i 955/4 przeznaczone są pod projektowaną drogę nr KDD.

Aktem notarialnym Rep. z dnia 9 czerwca 2011 r., Wnioskodawca wraz z małżonką sprzedali działki nr 955/2 i 955/4 Gminie. W akcie notarialnym znajduje się zapis, że Burmistrz oświadcza, że działając na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, działki te kupuje w imieniu i na rzecz Gminy, z przeznaczeniem na realizację ulicy oznaczonej symbolem "KDD", obsługującej projektowane zespoły zabudowy jednorodzinnej i pensjonatowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu przychodu ze sprzedaży działek nr 955/2 i 955/4, Wnioskodawca powinien odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy - nie, ponieważ uzyskane przychody powstały z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele publiczne - realizacja przez nabywcę Gminę, prawa pierwokupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ma moment jej nabycia.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2007 r. wraz z małżonką, nabył w drodze darowizny niezabudowaną nieruchomość rolną, oznaczoną nr działki 955 położoną w obrębie Gminy.

Następnie działka nr 955, została podzielona na pięć działek: w tym o nr 955/2 i nr 955/4. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działki nr 955/2 i 955/4 przeznaczone są pod projektowaną drogę nr KDD.

Aktem notarialnym z dnia 9 czerwca 2011 r. Wnioskodawca (wraz z małżonką), sprzedali działki nr 955/2 i 955/4 Gminie. W akcie notarialnym znajduje się zapis nabywcy - Burmistrza Gminy, że działając na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, działki te kupuje w imieniu i na rzecz Gminy, z przeznaczeniem na realizację ulicy oznaczonej symbolem "KDD", obsługującej projektowane zespoły zabudowy jednorodzinnej i pensjonatowej.

Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2007 r.), przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu,

Analiza przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, prowadzi do wniosku, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.

nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

2.

cena jej nabycia była, o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków, albo nie zostanie spełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na szczególne cele zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 109 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, Gminie przysługuje prawo pierwokupu w przypadku sprzedaży: nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej na obszarze przeznaczonym w planie miejscowym na cele publiczne albo nieruchomości, dla której została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;

W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawca (wraz z żoną) w 2007 r. otrzymał, w formie darowizny - czyli nieodpłatnie, niezabudowaną nieruchomość tj. działkę o nr 955, z której wyodrębnione zostały działki o nr 955/2 i 955/4, będące przedmiotem sprzedaży na rzecz Gminy, co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia tej nieruchomości.

Od istnienia ceny nabycia jest natomiast uzależniona sama możliwość spełnienia drugiego z warunków.

Stosownie do treści art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Skoro zatem przy nabyciu w drodze darowizny, z uwagi na jej nieodpłatny charakter, cena nie stanowi elementu tej umowy, nie będzie spełniony drugi warunek wyłączający zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Reasumując, jeżeli uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z odpłatnego zbycia nabytej w drodze darowizny nieruchomości tj. działek o nr 955/2 i 955/4, na rzecz Gminy nastąpił w związku z realizacją przez Gminę prawa pierwokupu, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawca uzyskując przychód ze sprzedaży tych działek, nie ma obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ przychód ten, nie podlega opodatkowaniu w związku z realizacją przez nabywcę Gminę, prawa pierwokupu. Stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Jeżeli przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny, będzie różnił się od występującego w rzeczywistości tj. gdyby sprzedaż nie nastąpiła w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, został złożony przez Wnioskodawcę jako jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego współwłaściciela (małżonki).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl