IPTPB2/415-312/14-4/JR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-312/14-4/JR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływy), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 4 sierpnia 2014 r., Nr IPTPB2/415-312/14-2/JR, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 sierpnia 2014 r., natomiast w dniu 12 sierpnia 2014 r. wpłynęło uzupełnienie ww. wniosku (data nadania 11 sierpnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w D. S.A. pracowała do dnia 30 grudnia 2012 r. Stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania umowy o pracę, cyt. "porozumienie stron z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844 z późn. zm.) art. 10 ust. 1 ustawy". Od dnia 28 grudnia 2012 r. do dnia 27 czerwca 2013 r., Wnioskodawczyni z powodu choroby przebywała na zwolnieniu lekarskim.

Wnioskodawczyni, od dnia 28 czerwca 2013 r. jest rencistką (całkowita niezdolność do pracy-nowotwór złośliwy). Od firmy D.S.A., już jako rencistka otrzymała w dniu...listopada 2013 r. kwotę 733 zł 46 gr tytułem ekwiwalentu za energię elektryczną oraz w dniu...grudnia 2013 r. kwotę 1 565 zł tytułem ekwiwalentu za prezent z tytułu przejścia na rentę. Na te kwoty został wystawiony PIT-8C.

W związku z powyższym opisem zadano (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku) następujące pytanie:

Czy kwotę, którą Wnioskodawczyni otrzymała od byłego pracodawcy powinna opodatkować tylko w części przekraczającej kwotę 2 280 zł, czy w całości.

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna zapłacić 10% podatku od nadwyżki kwoty 2 280 zł tj. od kwoty 18 zł 46 gr, ponieważ świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty są wolne od podatku do kwoty 2 280 zł dla emerytów i rencistów, których łączył stosunek pracy z zakładem, od którego otrzymali takie świadczenie lub ekwiwalent. W ocenie Wnioskodawczyni Ona te warunki spełnia. W tej sprawie Wnioskodawczyni dzwoniła do Krajowej Informacji podatkowej, gdzie jak wskazuje otrzymała wyjaśnienie, że PIT-8C nie powinien być wystawiony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowym w wysokości 10% należności.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 38 tej ustawy wskazuje, że wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł.

W związku z tym, aby możliwym było zastosowanie powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

* świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,

* świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, oraz przez związki zawodowe,

* wartość świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2 280 zł.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w 2013 r. jako rencista otrzymała od byłego pracodawcy świadczenia pieniężne: ekwiwalent za energię elektryczną oraz ekwiwalent za prezent z tytułu przejścia na rentę.

Zatem, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia otrzymane przez Wnioskodawczynię od byłego zakładu pracy stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednakże przychód ten bez względu na źródło finansowania korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wartość otrzymanych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2 280 zł.

Opodatkowanie otrzymanych środków od byłego pracodawcy wystąpi dopiero wówczas, gdy roczna wartość tych świadczeń przekroczy kwotę 2 280 zł. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od nadwyżki ponad tę kwotę, tj. ponad 2 280 zł, płatnik zobowiązany jest pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy.

Dochodów (przychodów) od których pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27, co wynika z postanowień art. 30 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane przez Wnioskodawczynię (rencistkę) świadczenia od byłego pracodawcy do kwoty 2 280 zł korzystają ze zwolnienia. Natomiast nadwyżka ponad tą kwotę podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Dochodów tych nie należy łączyć z innymi uzyskanymi w 2013 r. przychodami (dochodami) i wykazywać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W niniejszej interpretacji indywidualnej nie odniesiono się do przedstawionego wyliczenia kwoty do opodatkowania z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) nakłada na Ministra Finansów obowiązek wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zatem, liczbowe przykłady nie podlegają urzędowej interpretacji. Szczegółowe ustalenia w tym zakresie mogą być poczynione wyłącznie w ramach prowadzonego przez właściwy organ podatkowy postępowania podatkowego.

Ponadto należy dodać, że w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl