IPTPB2/415-306/12-2/TS - Odpłatne zbycie nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-306/12-2/TS Odpłatne zbycie nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odpłatnego zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odpłatnego zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 17 maja 2010 r. zmarł brat Wnioskodawczyni, który prowadził gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 5,5927 ha, na które składały się działki stanowiące: grunty rolne zabudowane o powierzchni 0,24 ha; grunty orne o łącznej powierzchni 5,1078 ha; sady o powierzchni 0,1052 ha oraz lasy i grunty leśne o powierzchni 0,1397 ha. W gospodarstwie brata Wnioskodawczyni wspomagała go mama.

Postanowieniem z dnia 4 października 2010 r. Sądu Rejonowego, stwierdzono, że spadek po zmarłym bracie na podstawie ustawy nabyła Wnioskodawczyni oraz Jej siostra, każda po #189; części, w tym wchodzące w skład spadku gospodarstwo rolne.

Na podstawie wyżej wymienionego postanowienia dokonano wpisu w prowadzonej dla gospodarstwa rolnego księdze wieczystej, wykreślając w dziale II jako właściciela i wpisując jako właścicieli Wnioskodawczynię i Jej siostrę, każdą po #189; udziału w nieruchomości.

Wnioskodawczyni i Jej siostra nie dokonały działu spadku ani zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego. Ze względu na podeszły wiek mamy i odległość od zamieszkania w stosunku do odziedziczonej nieruchomości w 2011 r. część gospodarstwa rolnego stanowiącego grunty orne zostało sprzedane przez obydwie współwłaścicielki (każda po #189; części) na rzecz nabywców.

W dniu 14 kwietnia 2011 r. Wnioskodawczyni i Jej siostra zawarły umowę sprzedaży w której sprzedały na rzecz nabywcy część odziedziczonego gospodarstwa rolnego - nieruchomości o łącznej powierzchni 3,0077 ha (wszystko grunty orne), każda całe swoje udziały wynoszące po #189; części w nieruchomości.

Dnia 8 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni i Jej siostra zawarły umowę sprzedaży w której sprzedały na rzecz nabywcy część odziedziczonego gospodarstwa rolnego - nieruchomość o łącznej powierzchni 0,8399 ha (wszystko grunty orne), każda całe swoje udziały wynoszące po #189; części w nieruchomości.

Obydwoje nabywców prowadziło na dzień sprzedaży gospodarstwa rolne (o powierzchni ok. 5 ha, i o powierzchni ponad 7 ha), a nabyte nieruchomości powiększyły ich dotychczasowy areał, co potwierdzone zostało w aktach notarialnych, gdzie stwierdzono, że nabywane nieruchomości wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością każdego z nabywców.

Nadmienia się także, że nieruchomości do dnia sprzedaży były użytkowane zgodnie z wpisem w ewidencji gruntów tj. jako grunty orne i po sprzedaży nie zmieniono ich klasyfikacji. Gmina nie posiada także aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ponieważ od daty nabycia spadku do dnia odpłatnego zbycia nieruchomości nie upłynęło 5 lat podatek dochodowy z uzyskanych przychodów został przez Wnioskodawczynię zapłacony, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w opisanym stanie faktycznym, przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu dokonania sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze dziedziczenia po zmarłym bracie jest zwolniony z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody te nie podlegają opodatkowaniu. Dla zaistnienia zwolnienia, przewidzianego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, muszą zaistnieć bowiem łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś ma charakter negatywny i stanowi, że nie może nastąpić utrata charakteru rolnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą.

W ocenie Wnioskodawczyni obie przesłanki zostały spełnione, bowiem:

1.

sprzedawane nieruchomości stanowiły część gospodarstwa rolnego, które wynosiło 5,5927 ha;

2.

sprzedawane nieruchomości sklasyfikowane były w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne (a dokładnie grunty orne) i prowadzono na nich uprawy;

3.

przychód Wnioskodawcy został uzyskany ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego (części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego);

4.

po sprzedaży grunty nie straciły rolnego charakteru - weszły w skład gospodarstw rolnych prowadzonych przez nabywców, powiększając ich areał upraw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni w dniu 17 maja 2010 r. w #189; części stała się właścicielką gospodarstwa rolnego o łącznej powierzchni 5,5927 ha w skład którego wchodziły: grunty rolne zabudowane, grunty orne, sady, oraz lasy i grunty leśne.

Wnioskodawczyni w dniu 14 kwietnia 2011 r. oraz Jej siostra sprzedały część gospodarstwa rolnego po #189; udziałów o łącznej powierzchni 3,0077 ha (wszystko grunty orne). Następnie w dniu 8 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni sprzedała razem z siostrą inną część gospodarstwa rolnego po #189; udziałów o łącznej powierzchni 0,8399 ha (wszystko grunty orne).

Obydwoje nabywców prowadziło gospodarstwa rolne na dzień sprzedaży ww. części gospodarstwa rolnego. Nabywane ww. części gospodarstwa rolnego wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością każdego z nabywców. Ww. części gospodarstwa rolnego były użytkowane zgodnie z wpisem ewidencji gruntów tj. jako grunty orne i po sprzedaży nie zmieniono ich klasyfikacji.

Tym samym pięcioletni termin o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku Wnioskodawczyni nie upłynął w dniu odpłatnego zbycia ww. części gospodarstwa rolnego w związku z czym uzyskany dochód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu z odpłatnego zbycia takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne,

2.

sady,

3.

łąki trwałe,

4.

pastwiska trwałe,

5.

grunty rolne zabudowane,

6.

grunty pod stawami,

7.

rowy.

Natomiast zgodnie z § 68 ust. 2. ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:

1.

lasy,

2.

grunty zadrzewione i zakrzewione.

Jak wynika z powyższego, las nie został wymieniony jako grunt wchodzący w skład gospodarstwa rolnego tj. nie został sklasyfikowany jako użytki rolne, zatem odpłatne zbycie lasu w żadnym wypadku nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:

1.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

2.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

3.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że dla zaistnienia przedmiotowego zwolnienia muszą zaistnieć łącznie powyższe przesłanki.

Biorąc powyższe pod uwagę, w świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości w części stanowiącej grunt orny korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zbywane grunty orne zostały zakwalifikowane jako użytki rolne stanowiły część gospodarstwa rolnego oraz nie utraciły wskutek sprzedaży charakteru rolnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczący opodatkowania dochodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości został złożony przez Wnioskodawczynię, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla osób trzecich.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl