IPTPB2/415-274/11-5/KR - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród rzeczowych otrzymanych przez młodzież w związku z udziałem w konkursie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-274/11-5/KR Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród rzeczowych otrzymanych przez młodzież w związku z udziałem w konkursie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewódzkiego Urzędu Pracy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia świadczeń otrzymanych przez młodzież, studentów w związku z udziałem w konkursie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia świadczeń otrzymanych przez członków Rady Zatrudnienia, pracowników: powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy, Akademickich Biur Karier, organizacji pozarządowych w związku z udziałem w szkoleniu, oraz świadczeń otrzymanych przez młodzież, studentów w związku z udziałem w konkursie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu województwa, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, nie posiadającą osobowości prawnej. Wykonuje zadania określone w art. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm. - dalej ustawa o promocji zatrudnienia (...)).

Na podstawie art. 8 ust. 1:

a.

pkt 4 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 6 oraz art. 23 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia (...);

b.

pkt 9 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 31a ustawy o promocji zatrudnienia (...);

c.

pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 38 ustawy o promocji zatrudnienia (...),

na realizację przez wojewódzkie urzędy pracy ustawowych zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy Minister Pracy i Polityki Społecznej przyznaje środki: Funduszu Pracy, Grantu EURES (Porozumienie zawarte pomiędzy Ministrem Pracy a samorządem województwa, zasady określone w dokumencie Komisji Europejskiej), przeznaczone m.in. na finansowanie organizacji szkoleń (kilkudniowych) kadr publicznych służb zatrudnienia (pracowników: powiatowych i innych wojewódzkich urzędów pracy) oraz członków wojewódzkich rad zatrudnienia.

Wnioskodawca zamierza w ramach realizacji zadań swojej działalności organizować szkolenia w oparciu o przytoczone na wstępie przepisy ustawy o promocji zatrudnienia odpowiednio:

1.

dla członków Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia,

2.

pracowników: powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy (w tym: kierowników liniowych, doradców i asystentów EURES, pośredników pracy), Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych.

Organizacja szkoleń może obejmować koszty: zakwaterowania, wyżywienia (cateringu), wynajmu sali, transportu dla grupy uczestników oraz ubezpieczenia, przy czym nie od wszystkich składników kosztów istnieje możliwość precyzyjnego ustalenia indywidualnego przychodu uczestnika.

Na podstawie art. 8 ust. 1:

a)

pkt 9 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 31a ustawy o promocji zatrudnienia (...);

c)

pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 30 ustawy o promocji zatrudnienia (...),

na realizację przez wojewódzkie urzędy pracy ustawowych zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy Minister Pracy i Polityki Społecznej przyznaje środki: Funduszu Pracy, Grantu EURES (Porozumienie zawarte pomiędzy Ministrem Pracy a samorządem województwa, zasady określone w dokumencie Komisji Europejskiej), przeznaczone m.in. na finansowanie organizacji: szkoleń (jednodniowych), spotkań informacyjnych, konferencji dla pracowników powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy, a także Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych.

Organizacja wspomnianych przedsięwzięć może dotyczyć m.in.: wynajmu Sali, usług gastronomicznych i cateringu lub zakupionych artykułów spożywczych, przy czym nie istnieje możliwość precyzyjnego ustalenia indywidualnego przychodu uczestnika od wspomnianych składników kosztów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 33 ustawy o promocji zatrudnienia (...) wojewódzkie urzędy pracy przeprowadzają konkursy wiedzy nt. rynku pracy adresowane m.in. do młodzieży uczącej się w tym także do osób niepełnoletnich oraz studentów. Wnioskodawca ze środków Funduszu Pracy dokonuje zakupu nagród dla uczestników konkursu m.in. w postaci akcesoriów komputerowych np.: odtwarzaczy MP3, pamięci USB (PenDrive) o wartości jednostkowej ok. 200,00 zł. Praktykuje się przekazywanie nagród bezpośrednio laureatom lub za pośrednictwem współorganizatora, z którym Wnioskodawca stosownie do przepisów ustawy o promocji zatrudnienia (...) zawarł stosowne porozumienie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje uczestnictwo w szkoleniu (kilkudniowym) organizowanym przez Wnioskodawcę, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia, finansowanym ze środków Funduszu Pracy, dla członków Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia.

2.

Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje uczestnictwo w szkoleniu (kilkudniowym) organizowanym przez Wnioskodawcę, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia, finansowanym ze środków Funduszu Pracy, Grantu EURES dla pracowników powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy a także Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych.

3.

Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje uczestnictwo w szkoleniu (jednodniowym), spotkaniu informacyjnym, konferencji organizowanych przez Wnioskodawcę, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia, finansowanym ze środków Funduszu Pracy, Grantu EURES dla pracowników powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy a także Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych.

4.

Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje otrzymanie nagród rzeczowych przez laureatów konkursów w tym niepełnoletnią młodzież, studentów (bezpośrednio w trakcie przeprowadzonego konkursu lub za pośrednictwem współorganizatora).

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 4, natomiast wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 1, 2 i 3 zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 4, w następstwie uznania kosztów przedmiotowych przedsięwzięć - niezbędnych z punktu widzenia realizacji przez samorząd województwa ustawowych zadań, jako źródeł przychodu, a następnie konieczności przekazania zaliczki od ich wartości - zainteresowanie podnoszeniem kwalifikacji zawodowych (przez pracowników powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy) oraz współpracy na rzecz aktywizacji zawodowej (z udziałem przedstawicieli Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych) znacznie się obniży. Wobec powyższego alternatywą będzie udział w szkoleniu oferowanym przez zewnętrzne instytucje szkoleniowe i bezpośrednio finansowanym przez pracodawcę (np. Dyrektora PUP/ WUP), co z kolei spowoduje dodatkowe zaangażowanie znacznie większych środków publicznych.

Obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od wartości nagród może spowodować spadek zainteresowania organizowanymi konkursami. Nagroda działa mobilizująco na uczestników i stanowi formę gratyfikacji za wkład i zaangażowanie w tego rodzaju przedsięwzięciach.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wartość otrzymanych przez młodzież, studentów nagród finansowanych ze środków Funduszu Pracy nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, i tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia deklaracji PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako jedno ze źródeł przychodów wskazano tzw. "inne źródła".

Stosownie do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i należy do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Jak wynika z powyższego, co do zasady, wygrane w grach i konkursach również stanowią przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 21 powołanej ustawy, niektóre przychody korzystają ze zwolnienia od podatku.

Podkreślenia jednak wymaga, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. Wszelkie zwolnienia podatkowe są bowiem odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym przypadku zastosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.

W przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych trzeba mieć na uwadze także przepis art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), zgodnie z którym każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, co wynika z art. 217 Konstytucji. Tym samym, każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, w tym także ulga podatkowa, nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera.

W celu ustalenia, w jakich sytuacjach wygrane w grach i konkursach nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy przeanalizować przepisy dotyczące zwolnień, o których mowa w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jako organizator konkursów nie spełnia wymagań, o których mowa powyżej, powołany przepis nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

Z kolei, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W ocenie organu podatkowego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Kolejne zwolnienie dotyczące wygranych zostało uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 115 ww. ustawy. I tak, w myśl powołanej normy prawnej wolne od podatku dochodowego są wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu województwa, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, nie posiadającą osobowości prawnej. Zainteresowany wykonuje zadania określone w art. 8 ustawy dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm. - dalej ustawa o promocji zatrudnienia (...).

Wnioskodawca, w ramach realizacji nałożonych na niego zadań przeprowadza również konkursy wiedzy na temat rynku pracy adresowane m.in. do młodzieży uczącej się, w tym także do osób niepełnoletnich oraz studentów.

Wnioskodawca ze środków Funduszu Pracy dokonuje zakupu nagród dla uczestników konkursu m.in. w postaci akcesoriów komputerowych np.: odtwarzaczy MP3, pamięci USB (PenDrive) o wartości jednostkowej ok. 200,00 zł.

Nagrody są przekazywanie bezpośrednio laureatom lub też za pośrednictwem współorganizatora, z którym Wnioskodawca, stosownie do przepisów ustawy o promocji zatrudnienia (...), zawarł stosowne porozumienie.

Mając na uwadze powyżej opisaną sytuację oraz uregulowania prawne w tym zakresie stwierdzić należy, iż nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w powołanych przepisach, a zatem brak jest podstaw do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymywanych przez uczestników konkursów nagród.

W konsekwencji, wygrana w konkursie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z dyspozycją art. 42 ust. 1 powołanej ustawy w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Ponadto na płatniku spoczywa obowiązek przesłania, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę) do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika rocznej deklaracji, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

W konsekwencji zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl