IPTPB2/415-26/14-5/KSM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-26/14-5/KSM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) i z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym.

Pismem z dnia 18 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

Wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2014 r., nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 lutego 2014 r., Nr IPTPB2/415-26/14-3/KSM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wystąpił do Wnioskodawcy o usunięcie braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 lutego 2014 r., natomiast w dniu 24 lutego 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 20 lutego 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2010 r. rodzice Wnioskodawcy przekazali Wnioskodawcy i Jego bratu w formie darowizny lokal mieszkalny. Lokal ten został zbyty w 2011 r., za łączną kwotę 205 000 zł (po 102 500 zł dla każdego). Za pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania, aktem notarialnym z dnia 6 grudnia 2013 r., Wnioskodawca wykupił 1/3 udziałów w mieszkaniu rodziców za kwotę 100 000 zł, co z przypadającymi na Wnioskodawcę kosztami aktu notarialnego przekroczyło kwotę 102 500 zł, tj. zakup udziałów przewyższył kwotę uzyskaną ze sprzedaży lokalu otrzymanego w formie darowizny.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 stycznia 2014 r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego i wskazał, że aktem notarialnym z dnia 28 kwietnia 2010 r., nabył (wraz z bratem) w drodze darowizny od rodziców lokal mieszkalny. Następnie podał, że w miesiącu marcu 2011 r., rodzice Wnioskodawcy otrzymali klucze do nowego, kupionego od dewelopera mieszkania. Rodzice kupili mieszkanie dla siebie i zamieszkują w nim od miesiąca maja 2011 r. Wnioskodawca zaczął rozważać możliwość sprzedaży darowanego mieszkania, kierując się szybkim spadkiem cen nabytego lokalu. Wnioskodawca wskazał, że mieszkanie położone było w szybko degradującym się kilkunastopiętrowym bloku, usytuowane w niezbyt dobrej dzielnicy X. Stąd też ustalono, że w przypadku uzyskania dobrej ceny, darowany lokal mieszkalny zostanie sprzedany, przeznaczając pieniądze na zakup małych kawalerek. Wyznaczono cenę 210 000 zł. Mieszkanie sprzedano w miesiącu czerwcu w 2011 r., za kwotę 205 000 zł, aktem notarialnym Rep. Nr.... Wnioskodawca wraz z bratem uzyskali po 102 500 zł każdy. Wnioskodawca podał, że przez długi okres prowadził rozpoznanie rynku nieruchomościami, jednak za uzyskaną kwotę brak było możliwości zakupu nawet najmniejszych odrębnych lokali, bez zaciągania kredytu hipotecznego. Stąd też zrezygnował z tej możliwości, decydując się na zakup udziałów w nowym mieszkaniu rodziców.

Następnie w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. Wnioskodawca dodał, że sprzedaż lokalu mieszkalnego nabytego w 2010 r. w drodze darowizny, nie została dokonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 stycznia 2014 r.:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym sprawy Wnioskodawca może skorzystać z ulgi mieszkaniowej (zwolnienie od podatku) od sprzedaży 1/2 lokalu mieszkalnego w okresie krótszym niż 5 lat, jeżeli Wnioskodawca przeznaczył te pieniądze na zakup 1/3 mieszkania będącego do tej pory własnością rodziców.

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie przez Niego (również przez brata) lokalu mieszkalnego otrzymanego w formie darowizny, rodzi co do zasady obowiązek zapłaty 19% podatku dochodowego, chyba że skorzysta się ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przeznaczając uzyskane środki na własne cele mieszkaniowe. W opinii Wnioskodawcy miał On pełne prawo zrealizowania własnych celów mieszkaniowych dokonując zakupu od rodziców 1/3 udziałów w ich mieszkaniu. Nie ma bowiem żadnych przeszkód prawnych, by nabyć udziały w mieszkaniu rodziców i mieszkać z nimi. Wnioskodawca podał, że w związku z faktem, że koszty uzyskania udziałów w mieszkaniu rodziców przekroczyły kwotę z tytułu sprzedaży lokalu otrzymanego w formie darowizny, podatek dochodowy nie występuje.

Do wyrażenia własnego stanowiska w sprawie Wnioskodawca wykorzystał m.in. interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Nr IBPBII/2/415-1332/10/ŁCz, jak również wyroki WSA. Wnioskodawca podkreślił, że jest bardzo zadowolony z zakupu udziałów w lokalu mieszkalnym. Stał się współwłaścicielem 1/3 udziałów. Poprzez zakup zmienia się Jego sytuacja prawna. Będąc współwłaścicielem nie musi się już obawiać utraty dachu nad głową (rodzice mają środki finansowe na spłatę kredytu i normalne funkcjonowanie). Wnioskodawca dodał, że nie musi się także obawiać wyeksmitowania z mieszkania przez rodziców. W przypadku zaś zawarcia małżeństwa może bez problemów mieszkać w tym mieszkaniu z małżonką. Dodał, że w pełni realizuje to Jego własny cel mieszkaniowy. Dodatkowo Wnioskodawca zwrócił uwagę, że za pieniądze uzyskane ze sprzedaży darowanego lokalu mieszkalnego, nie miał szans na zakup chociażby jakiejkolwiek kawalerki bez zaciągnięcia kredytu hipotecznego. Przy obecnym rynku pracy podjęcie takiego kroku byłoby w Jego ocenie zbyt ryzykowne.

Reasumując Wnioskodawca uważa, że nabycie udziałów w mieszkaniu rodziców, jak najbardziej zaspokaja Jego własne cele mieszkaniowe.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 stycznia 2014 r., Wnioskodawca dodał, że art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienie od podatku dochodowego dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 30e ww. ustawy w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości. Powyższy zapis stanowi jedną z form realizacji przez państwo konstytucyjnego obowiązku prowadzenia polityki sprzyjającej zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w szczególności przez przeciwdziałanie bezdomności, wspieranie rozwoju budownictwa oraz popieranie działań obywateli zmierzających do uzyskania własnego mieszkania. Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie precyzują jak należy rozumieć pojęcie "własne cele mieszkaniowe", niemniej ważne jest, aby podatnik faktycznie mieszkał lub miał możliwość mieszkania w nabytej nieruchomości (Wyrok WSA w Łodzi z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. akt. I SA/Łd 1639/11). Dalej wskazał, że Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w interpretacji z dnia 2 lipca 2013 r., Nr IPTPB2/415-220/13-4/TS stwierdził, że "wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia odziedziczonego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (przed upływem 5 lat od nabycia) na nabycie 1/3 udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego (od żony) oraz dokonanie remontu tego mieszkania, stanowi realizację własnego celu mieszkaniowego (o ile środki te wydatkowane zostaną nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie)".

Wnioskodawca dodał, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że po sprzedaży lokalu mieszkalnego w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie darowanego mieszkania, nabył z bratem po 1/3 udziałów w lokalu mieszkalnym rodziców. W lokalu tym zamieszkuje (zakup udziałów umożliwia Mu zamieszkanie, aż do czasu, który uzna za stosowny), a wszystkie środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczył na własne cele mieszkaniowe (102 500 zł). Wyrażając zatem własne stanowisko w sprawie, w ocenie Wnioskodawcy, korzysta On ze zwolnienia w podatku dochodowym z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości (zwolnieniu podlega całość środków z odpłatnego zbycia mieszkania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu. Natomiast każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana przed upływem ww. terminu.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i forma ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 28 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca nabył wspólnie z bratem w drodze darowizny od rodziców lokal mieszkalny. Z uwagi na spadek cen mieszkań, podjęto decyzję o sprzedaży ww. mieszkania. W miesiącu czerwcu 2011 r. lokal ten został sprzedany za kwotę 205 000 zł, z czego obaj sprzedający (Wnioskodawca i Jego brat) uzyskali kwotę po 102 500 zł każdy. Sprzedaż nie była dokonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), w szczególności zaś Działu III, Tytułu I Księgi drugiej tej ustawy wskazują, że nabycie własności może nastąpić m.in. poprzez jej przeniesienie w wyniku umowy, zasiedzenie bądź też w wyniku innych zdarzeń.

Stosownie do art. 888 § 1 ww. ustawy, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Zgodnie z prawem cywilnym darowizna dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnie zobowiązującej, której treścią jest zarówno zobowiązanie darczyńcy do spełnienia świadczenia pod tytułem darmym na rzecz obdarowanego czyli do dokonania rozporządzenia i wydania przedmiotu darowizny, jak i oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny. Jeżeli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, to umowa darowizny pod rygorem nieważności winna mieć formę aktu notarialnego. Tym samym zawarcie umowy darowizny nieruchomości powoduje przejście jej własności na obdarowanego z chwilą zawarcia aktu notarialnego, w którym darczyńca daruje tę nieruchomość obdarowanemu a obdarowany darowiznę przyjmuje. Z tą datą darczyńca traci własność nieruchomości.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że nabycie przez Wnioskodawcę udziału w przedmiotowym lokalu mieszkalnym miało miejsce w 2010 r.

W związku z tym dokonując oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia tego udziału należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316, z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z zapisem art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (m.in. sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) rzeczy lub praw nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 cytowanej ustawy).

Na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Z treści art. 21 ust. 26 ww. ustawy wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Uwzględniając treść zacytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu w ustawowym terminie i wyłącznie na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania, ma bowiem charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Z wniosku wynika, że środki pieniężne uzyskane z odpłatnego zbycia w 2011 r. udziału w lokalu mieszkalnym, nabytego w drodze darowizny, przeznaczone zostały na nabycie w dniu 6 grudnia 2013 r. 1/3 udziału w lokalu mieszkalnym rodziców. Nabycie tego udziału nastąpiło za kwotę 100 000 zł, co z przypadającymi na Wnioskodawcę kosztami aktu notarialnego przekroczyło kwotę 102 500 zł, stanowiącą przychód z odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym.

Mając zatem na uwadze katalog wydatków określonych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki, tj. cena jaką uiścił przy zakupie udziału w lokalu mieszkalnym oraz koszty notarialne związane z zakupem tego udziału, wpisują się w rozumienie powyższego przepisu i stanowią cel mieszkaniowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

Reasumując, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia w czerwcu 2011 r. 1/2 udziału w lokalu mieszkalnym, nabytego w 2010 r. w drodze darowizny, przeznaczony na nabycie w 2013 r. 1/3 udziału w lokalu mieszkalnym rodziców korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ podatkowy informuje, że zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania. Wszelkie ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Tym samym podkreślenia wymaga fakt, że tylko określone zdarzenia prawne bądź spełnienie określonych przesłanek, od których ustawodawca uzależnia prawo do zwolnienia z opodatkowania - skutkuje zwolnieniem przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w prawie podatkowym w stosunku do wszelkich ulg i zwolnień zabronione jest stosowanie rozszerzającej wykładni.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla brata Wnioskodawcy.

Końcowo dodać należy, że przedmiotowy wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego. Zatem, opłata od złożonego wniosku powinna być uiszczona w kwocie 40 zł, na rachunek Izby Skarbowej w Łodzi. W dniu 13 stycznia 2014 r. dokonano opłaty od złożonego wniosku w kwocie 70 zł, w związku z tym kwota 30 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona na wskazany we wniosku rachunek bankowy, w terminie określonym w art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl