IPTPB2/415-233/11-2/MP - Obowiązek skorygowania formularzy PIT-8C w związku z wypłatą odszkodowań z własnych środków na rzecz członków spółdzielni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-233/11-2/MP Obowiązek skorygowania formularzy PIT-8C w związku z wypłatą odszkodowań z własnych środków na rzecz członków spółdzielni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności skorygowania wystawionych formularzy PIT-8C w związku z wypłatą z własnych środków odszkodowań członkom spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności skorygowania wystawionych formularzy PIT-8C w związku z wypłatą z własnych środków odszkodowań członkom spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, Spółdzielnia ubezpieczyła w 2010 r. majątek na wypadek szkód powstałych na skutek zdarzeń losowych. Związana z tym polisa ograniczała odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń do określonego w niej limitu. W związku z tym Spółdzielnia zdecydowała się przejąć na siebie wypłatę odszkodowań tytułem poniesionych kosztów naprawy uszkodzeń powstałych na skutek zalania mieszkań swoich członków z własnych środków.

Spółdzielnia powołując się na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. akt IPPB2/415-553/10-5/AS na wypłacone kwoty odszkodowań wystawiła PIT-8C za 2010 r.

Członkowie Spółdzielni w związku z tym musieli zapłacić podatek dochodowy.

Obecnie istnieje pismo Ministerstwa Finansów nr DD3/0602/25/CRS/11/BM19-4854 z dnia 27 kwietnia 2011 r., z którego wynika, że otrzymane przez członków Spółdzielni odszkodowania nie stanowią dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Spółdzielni nie ciążył obowiązek wystawienia PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób skorygować wystawione informacje PIT-8C oraz zapłacony przez mieszkańców podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy skorygować wystawione formularze PIT-8C, a podatnicy, którzy z tego tytułu zapłacili podatek za rok 2010 powinni skorygować zeznania roczne za 2010 rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Opodatkowaniu podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Z kolei z brzmienia art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że źródłami przychodów są także inne źródła, tj. w tym w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być - co do zasady - tylko takie czynności, w wyniku których po stronie osoby fizycznej następuje przysporzenie majątkowe.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Spółdzielnia ubezpieczyła majątek na wypadek szkód powstałych na skutek zdarzeń losowych. Związana z tym polisa ubezpieczeniowa ograniczała odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń do określonego w niej limitu. W związku z powyższym Spółdzielnia przejęła wypłatę odszkodowań związanych z poniesionymi kosztami naprawy uszkodzeń powstałych na skutek zalań mieszkań dla swoich członków z własnych środków. Kwota wypłacona została następnie wykazana w informacji PIT-8C.

Odnosząc się do przedstawionej sytuacji, należy stwierdzić, iż otrzymany przez członków Spółdzielni zwrot wydatków tytułem poniesionych kosztów naprawy uszkodzeń powstałych na skutek zalań mieszkań, w żadnym razie nie może być uznany za przysporzenie majątkowe po ich stronie, a w konsekwencji nie stanowi też przychodu podlegającego opodatkowaniu. Tym samym zwrot przez Spółdzielnię powyższych kosztów nie stanowi dla członków Spółdzielni, którzy otrzymali ten zwrot przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji na Spółdzielni nie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast z przepisu art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Z kolei z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W związku z tym, że Spółdzielnia przekazała swoim członkom informacje PIT-8C, wskazując w nich wartość zwróconych kosztów naprawy uszkodzeń powstałych w wyniku zalania mieszkań jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, dlatego też ma obowiązek ich skorygowania poprzez wskazanie, że wartość przychodu dla członków Spółdzielni wyniosła "0".

Członkowie Spółdzielni, którym zrekompensowano poniesioną szkodę nie mieli obowiązku wykazania otrzymanego ze Spółdzielni zwrotu kosztów naprawy uszkodzeń powstałych w wyniku zalania mieszkań w rocznym zeznaniu podatkowym i opodatkowania go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy. Zatem oni również będą zobowiązani do złożenia stosownych korekt własnych zeznań rocznych.

Reasumując, otrzymane przez członków Spółdzielni odszkodowanie do wysokości wyrządzonej szkody nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Spółdzielni będzie ciążył obowiązek skorygowania wystawionych uprzednio informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć ponadto, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Wobec powyższego poszczególni członkowie spółdzielni, chcąc uzyskać własną interpretację przepisów prawa podatkowego, powinni indywidualnie wystąpić z wnioskiem o jej wydanie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl