IPTPB2/415-208/13-4/KR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-208/13-4/KR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 24 maja 2013 r., Nr IPTPB2/415-208/13-2/Kr, Nr IPTPP2/443-224/13-2/JS Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 24 maja 2013 r. (skutecznie doręczono dnia 28 maja 2013 r.), zaś w dniu 4 czerwca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania - 3 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca razem z siostrą 15 grudnia 2007 r. nabył aktem notarialnym nieruchomość rolną - sad o powierzchni 5,2546 ha (po #189; udziału). W momencie zakupu przedmiotowa działka objęta była planem miejscowym pod mieszkalnictwo jednorodzinne. Na działce podtrzymywana była działalność rolna. W 2012 r. Wnioskodawca i Jego siostra dokonali podziału działki zgodnie z zatwierdzonym planem miejscowym. Działki po podziale nie utraciły charakteru rolnego. W 2013 r. Urząd Gminy wystąpił z zamiarem odkupu działek nr 2-346/56 i 2-346/57 na poszerzenie gminnej drogi publicznej na zasadzie porozumienia stron lub na podstawie zapisów ustawy o drogach publicznych po dokonaniu wyceny przez biegłego. Wnioskodawca i Jego siostra zmierzają do budowy swoich domów jednorodzinnych na trzech działkach (nr 2-346/24, 2-346/15, 2-346/16). W tym celu wystąpili do dostawcy energii (prąd, gaz) o doprowadzenie mediów do tych działek. Inwestycje z branży energetycznej realizowane są w całości na podstawie umowy o przyłączenie. Na dzień złożenia wniosku nie występują warunki techniczne przyłączenia tych działek do sieci na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzenie ścieków przez gminę. Wnioskodawca z siostrą będą musieli wykonać indywidualnie studnie i szamba. Pozostałe wydzielone działki w dalszym ciągu zachowują charakter rolny i stanowią ich wspólny majątek prywatny. Nie zamierzają prowadzić aktywnych działań związanych z obrotem nieruchomości. Nie wyklucza to jednak jednostronnych, okazjonalnych sprzedaży działek.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż działek gminie pod poszerzenie dróg publicznych jak również potencjalna sprzedaż działek ujętych w planie miejscowym pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną osobom fizycznym lub innym podmiotom nie nastąpi w wyniku działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od przedstawionej transakcji sprzedaży działek gminie Wnioskodawca musi opłacić:

a.

podatek dochodowy od osób fizycznych,

b.

podatek od towarów i usług.

2.

Czy od opisanej transakcji sprzedaży okazjonalnej działek pod zabudowę mieszkalną będących działkami rolnymi i stanowiącymi majątek własny Wnioskodawca musi opłacić:

a.

podatek dochodowy od osób fizycznych,

b.

podatek od towarów i usług.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości (pytanie nr 1 a) i 2 a)). W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy sprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku, od nabycia nieruchomości minął 5 letni okres czasu, a potencjalna sprzedaż nie następuje w wyniku działalności gospodarczej, nie będzie prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły, a tylko prowadzona okazjonalnie, bez reklamowania, ponoszenia kosztów związanych z ulepszeniem, a tym samym bez podniesienia wartości potencjalnie sprzedawanych działek, a więc potencjalna sprzedaż nie jest przychodem i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z późn. zm., art. 10. 1. 8. d) przychodem jest zbycie nieruchomości w okresie pięcioletnim "- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie."

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku stwierdził co następuje:

"Źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony);

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Artykuł 5. Za terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy uważa się również znajdującą się poza morzem terytorialnym wyłączną strefę ekonomiczną, w której Rzeczpospolita Polska na podstawie prawa wewnętrznego i zgodnie z prawem międzynarodowym wykonuje prawa odnoszące się do badania i eksploatacji dna morskiego i jego podglebia oraz ich zasobów naturalnych.

Orzeczenia

Artykuł 5a. Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

inwestycjach - oznacza to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm. 5), zwanej dalej "ustawą o rachunkowości";

2.

składnikach majątkowych - oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy o rachunkowości pomniejszone o przejęte długi funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zbywcy, o ile długi te nie zostały uwzględnione w cenie nabycia, o której mowa w art. 22g ust. 3;

3.

przedsiębiorstwie - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego;

4.

zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania;

5.

Ordynacji podatkowej - oznacza to ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.);

6.

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca razem z siostrą w dniu 15 grudnia 2007 r. nabył aktem notarialnym nieruchomość rolną - sad o powierzchni 5,2546 ha (po #189; udziału). W 2012 r. Wnioskodawca i Jego siostra dokonali podziału działki zgodnie z zatwierdzonym planem miejscowym. W 2013 r. Urząd Gminy wystąpił z zamiarem odkupu działek nr 2-346/56 i 2-346/57 na poszerzenie gminnej drogi publicznej. Wnioskodawca i Jego siostra zmierzają do budowy swoich domów jednorodzinnych na trzech działkach (nr 2-346/24, 2-346/15, 2-346/16). W tym celu wystąpili do dostawcy energii o doprowadzenie mediów do tych działek. Wnioskodawca wskazuje, iż na dzień złożenia wniosku nie występują warunki techniczne przyłączenia tych działek do sieci. Pozostałe wydzielone działki w dalszym ciągu zachowują charakter rolny i stanowią ich wspólny majątek prywatny. Nie zamierzają prowadzić aktywnych działań związanych z obrotem nieruchomości. Nie wyklucza to jednak jednostronnych, okazjonalnych sprzedaży działek. Sprzedaż działek gminie pod poszerzenie dróg publicznych jak również potencjalna sprzedaż działek ujętych w planie miejscowym pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną osobom fizycznym lub innym podmiotom nie nastąpi w wyniku działalności gospodarczej.

Podział działki nabytej w 2007 r. na mniejsze działki nie stanowi ich nabycia, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd czynność ta nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu o którym mowa w tym przepisie. Zatem, za datę nabycia działek, powstałych w wyniku podziału, od której liczy się upływ 5-letniego terminu należy uznać 2007 rok. Tym samym pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 a)-c) cytowanej ustawy w przypadku Wnioskodawcy upłynął z końcem 2012 r.

W związku z faktem, iż odpłatne zbycia udziału w przedmiotowych nieruchomościach (sprzedaż działek gminie oraz sprzedaż działek pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną) zostanie dokonane w roku 2013 i później, czyli po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie oraz jeżeli działki te nie były wykorzystywane w pozarolniczej działalności gospodarczej - sprzedaż nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że przychód uzyskany z ich odpłatnego zbycia nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Tutejszy Organ wskazuje, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał cyt. " Art. 10. 1. 8. d) przychodem jest zbycie nieruchomości w okresie pięcioletnim". Mając na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. Organ przyjął, iż Wnioskodawca miał na uwadze treść art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, informuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczący opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości został złożony przez Wnioskodawcę tj. jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego współwłaściciela, tj. siostry Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl