IPTPB2/415-200/11-2/KR - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-200/11-2/KR Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Miasta zatrudnił w 2010 r. dziesięć osób niepełnosprawnych, w tym w Centrum (dziewięć osób) oraz w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych (jedna osoba). Zatrudnienie tych osób nastąpiło w ramach projektu "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie umowy pomiędzy "Instytucją wdrażającą" Samorządem Województwa - Wojewódzkim Urzędem Pracy a "beneficjentem" Miastem reprezentowanym przez Prezydenta Miasta. Przyznana Miastu kwota dofinansowania na realizację projektu stanowi płatność w 85% ze środków europejskich, zaś w 15% dotację celową z budżetu krajowego. Celem głównym projektu jest poprawa dostępu do zatrudnienia bezrobotnych lub poszukujących pracy i pozostających bez zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w tym trwale bezrobotnych zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Celem szczegółowym jest:

1.

zatrudnienie osób niepełnosprawnych w Urzędzie Miasta,

2.

podniesienie kwalifikacji osób niepełnosprawnych uczestniczących w projekcie poprzez zapewnienie szkoleń,

3.

aktywizacja osób niepełnosprawnych poprzez stosowanie nowych metod wsparcia w postaci treningu pracy i doradztwa psychologicznego,

4.

zwiększenie świadomości pracodawców, mieszkańców i przedstawicieli instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych na temat przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz potrzeb osób niepełnosprawnych w zakresie aktywności zawodowej.

Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu zatrudnienia wśród bezrobotnych lub poszukujących pracy i pozostających bez zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Poprzez zaplanowane działania uczestnicy projektu podniosą swoje kwalifikacje i zdobędą doświadczenie zawodowe. Akcje promocyjno-informacyjne przyczynią się do zwiększenia świadomości społecznej na temat potrzeb osób niepełnosprawnych i zjawiska wykluczenia społecznego. Projekt jest zgodny z prawodawstwem unijnym i krajowym, politykami i zasadami wspólnotowymi, w tym z polityką równych szans oraz założeniami polityki równości płci (otwarta rekrutacja). W ramach projektu została także zatrudniona, poza ww. jedna osoba, jako koordynator projektu (również niepełnosprawna).

Ponadto ze środków projektu finansowane są dla dwóch dotychczasowych pracowników samorządowych dodatki specjalne, które zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych zostały przyznane z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych i powierzenia dodatkowych zadań. Te dwie osoby wykonują dodatkowo pracę na stanowiskach:

1.

specjalista ds. rozliczenia i obsługi finansowej, oraz

2.

specjalista ds. monitoringu i ewaluacji.

Wątpliwość, jaka się pojawiła na tle zatrudnienia i wypłaty ww. osobom wynagrodzeń dotyczy zasadności pobierania przez Urząd Miasta, jako pracodawcę zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wyjaśnić należy, iż do chwili obecnej Urząd Miasta pobiera zaliczki od wypłaty ww. wynagrodzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłaty wynagrodzeń osobom opisanym w poz. 68 wniosku, a mianowicie, zatrudnionym dziesięciu osobom niepełnosprawnym, w tym koordynatorowi projektu oraz dwóm pracownikom samorządowym otrzymującym dodatki specjalne, korzystać winny ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w tej części, w jakiej źródłem ich finansowania są środki pochodzące ze środków europejskich i w konsekwencji nie powinny być przedmiotem poboru przez zakład pracy tj. Urząd Miasta zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w art. 31 ust. 1 tejże ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest stosunek pracy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zgodnie z art. 12 ust. 4 ww. ustawy, za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. Na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane, jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż powinien zaniechać dalszego poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w poz. 68 wniosku od kwoty stanowiącej równowartość 85% wypłaconego wynagrodzenia z uwagi na spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy spełnione są obie przesłanki, o których mowa w ww. przepisie, a więc dochody wypłacane zatrudnionym osobom niepełnosprawnym pochodzą ze środków wspólnotowych (pkt a), podatnik realizuje bezpośrednio cel pomocy (pkt b). Podkreślić należy, iż ustawodawca użył terminu "pochodzą". Nie zdefiniował jednak ww. pojęcia w art. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego należy się odwołać do potocznego rozumienia tego terminu. W potocznym znaczeniu "pochodzenie" to "miejsce, z którego dana rzecz się wywodzi". Opodatkowanie bezzwrotnej pomocy kłóciłoby się z celem jej udzielenia. Adresatem zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest podatnik bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Powyższe dotyczyłoby również dochodów pracowników uzyskanych na podstawie umowy o pracę. Ustawa nie uzależnia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego czy podatnik otrzymuje bezpośrednio środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Wymaga by realizował bezpośrednio cel programu, a celem programu w tym przypadku jest samo zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Zatrudnienie ww. osób jest celem programu, a nie środkiem czy narzędziem mającym służyć innemu celowi. Podatnikiem w myśl art. 3 ust. 1 w związku z art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zatrudniony pracownik. Urząd Miasta będąc jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, nie jest jednocześnie osobą fizyczną, do której stosować się może cytowany przepis. Urząd Miasta nie może być podatnikiem, o którym mowa w ww. przepisie, jest natomiast w stosunku do zatrudnionych pracowników (podatników podatku) płatnikiem, o którym mowa w art. 31 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązanym pobrać zaliczki na podatek dochodowy pod warunkiem jednak, iż dochody wypłacane lub pozostawione do dyspozycji pracowników nie korzystają ze zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - obowiązujący do 30 marca 2010 r. oraz tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. - obowiązujący od 31 marca w 2010 r.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

a.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

b.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Urząd Miasta zatrudnił w 2010 r. dziesięć osób niepełnosprawnych, w tym w Centrum Monitoringu (dziewięć osób) oraz w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych (jedna osoba), a także jedną osobę (również niepełnosprawną) na stanowisku koordynatora projektu. Ponadto dwóm dotychczasowym pracownikom przyznano dodatki specjalne z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych i powierzenia dodatkowych zadań. Zatrudnienie tych osób nastąpiło w ramach projektu "..." w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie umowy pomiędzy "Instytucją wdrażającą" Samorządem Województwa-Wojewódzkim Urzędem Pracy a "beneficjentem" Miastem reprezentowanym przez Prezydenta Miasta. Przyznana Miastu kwota dofinansowania na realizację projektu stanowi płatność w 85% ze środków europejskich, zaś w 15% dotację celową z budżetu krajowego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Europejski Fundusz Społeczny jest funduszem strukturalnym Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadzono nowe zasady systemu przepływów środków pomocowych (europejskich) przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zmiany te wprowadzono ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się, zatem:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 i 5 lit. a) i b) ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

W myśl art. 117 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, wydatkami budżetu państwa, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 powyższej ustawy, są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

a.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

b.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

c.

dotacje celowe dla beneficjentów;

d.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

e.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Stosownie do art. 200 ust. 1 powyższej ustawy obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Minister Finansów przedstawia do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa projekt umowy, o której mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Przy czym w myśl art. 206 ust. 1 ww. ustawy szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego. Umowa powinna określać elementy wymienione w treści art. 206 ust. 2 powyższej ustawy o finansach publicznych.

Należy podkreślić, iż opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przy realizacji programu uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata. Co prawda - na gruncie obowiązującej od 1 stycznia 2010 r. ustawy o finansach publicznych - środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji (z wyłączeniem środków na pomoc techniczną), jednakże wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 - w tym wydatki budżetu środków europejskich - są wydatkami budżetu państwa.

Taki stan prawny sprawia, iż źródłem finansowania wynagrodzeń osób zatrudnionych u Wnioskodawcy, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie są środki pochodzące bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podnieść należy, iż tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu.

Ponadto, konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników.

W rozpatrywanym przypadku, jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, beneficjentem a więc i zarazem wykonawcą projektu, na realizację, którego przyznane zostały środki pomocowe jest Urząd Miasta (pracodawca). Natomiast osoby zatrudnione przez Urząd Miasta w ramach projektu "..." realizują cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych w ramach umowy o pracę zadań. Zapłatę za wykonanie zadań osoby zatrudnione otrzymują od pracodawcy (Urzędu Miasta). Otrzymywane przez osoby zatrudnione dochody są wynagrodzeniem za wykonanie określonej pracy świadczonej na podstawie umowy o pracę, a zatem pochodzą od pracodawcy, wynikają ze stosunku pracy, a nie z postanowień jednostronnej deklaracji podmiotu międzynarodowego lub umowy zawartej przez ten podmiot z organami rządu polskiego bądź z upoważnień zawartych w tych dokumentach dla podmiotów rozdzielających środki bezzwrotnej pomocy.

W świetle powyższego nie można uznać, iż to osoby zatrudnione w Urzędzie Miasta w ramach projektu "..." bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wykonują one jedynie określone czynności w związku z programem realizowanym przez pracodawcę. Taką zaś sytuację ustawodawca wprost wyłączył ze zwolnienia, w końcowej części art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiąc, iż nie ma ono zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Tym samym w niniejszej sprawie została wyczerpana także przesłanka negatywna, ponieważ dochód osób zatrudnionych w Urzędzie Miasta w ramach projektu "..." został uzyskany na podstawie umowy o pracę zawartej z podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu. Do podmiotów objętym przedmiotowym zwolnieniem nie zaliczają się osoby będące pracownikami bezpośredniego wykonawcy.

Nadmienić należy, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Przy czym w myśl art. 21 ust. 32 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 136, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1.

Mając na uwadze przywołane przepisy dochody otrzymywane przez osoby zatrudnione w Urzędzie Miasta w ramach projektu "..." z tytułu umowy o pracę nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. W związku z powyższym Urząd Miasta, jako płatnik podatku dochodowego, zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma obowiązek pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń osób zatrudnionych w urzędzie w ramach projektu finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl