IPTPB2/415-185/11-2/ASZ - Możliwość skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z odpłatnym zbyciem lokalu mieszkalnego oraz możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup zbywanego lokalu oraz wartości rynkowej nieruchomości ustalonej przez naczelnika urzędu skarbowego dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB2/415-185/11-2/ASZ Możliwość skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z odpłatnym zbyciem lokalu mieszkalnego oraz możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup zbywanego lokalu oraz wartości rynkowej nieruchomości ustalonej przez naczelnika urzędu skarbowego dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od kredytu zaciągniętego na kupno zbywanego mieszkania, a także możliwości uznania za koszt uzyskania przychodu wartości nieruchomości przyjętej dla potrzeb określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od kredytu zaciągniętego na kupno zbywanego mieszkania, a także możliwości uznania za koszt uzyskania przychodu wartości nieruchomości przyjętej dla potrzeb określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 18 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego na podstawie aktu notarialnego za kwotę 70.000,00 zł.

Na zakup mieszkania zaciągnął kredyt budowlano-hipoteczny w kwocie 85.800,00 zł. Mieszkanie wymagało gruntownego remontu. W mieszkaniu tym Wnioskodawca nie był zameldowany. Był zameldowany u dziadka.

W dniu 26 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński. Żona została zameldowana na pobyt stały w dniu 15 maja 2008 r. w lokalu mieszkalnym nabytym w dniu 18 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca pozostawał ze swoją żoną we wspólności małżeńskiej do dnia 24 września 2008 r., kiedy to została ustanowiona rozdzielność majątkowa.

Żona Wnioskodawcy zameldowana była na pobyt stały od dnia 15 maja 2008 r. do dnia 15 grudnia 2010 r.

W dniu 16 grudnia 2010 r. Wnioskodawca sprzedał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nabytego w dniu 18 kwietnia 2007 r. za kwotę 214.000,00 zł.

W dniu 29 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym oświadczenie o uldze meldunkowej, która w opinii Wnioskodawcy przysługiwała Jemu i Jego żonie.

Dochód uzyskany ze sprzedaży mieszkania Wnioskodawca wraz z żoną chce przeznaczyć na cele mieszkaniowe.

Za mieszkanie, które Wnioskodawca nabył w dniu 18 kwietnia 2007 r. zapłacił 70.000,00 zł i uiścił podatek od sprzedaży według stawki 2%, tj. 1.400,00 zł. Urząd Skarbowy uznał, iż cena ta odbiega od ceny rynkowej i ustalił cenę mieszkania na kwotę 100.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej.

2.

Czy odsetki od kredytu zaciągniętego na kupno sprzedawanego mieszkania są kosztem uzyskania przychodu oraz czy kosztem tym jest wartość spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oszacowana przez Urząd Skarbowy dla potrzeb określenia prawidłowej wysokości podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania Nr 1, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje, czy w przypadku małżeństwa wymagany jest meldunek dla obojga czy tylko na jednego z małżonków. W ocenie Wnioskodawcy ww. ustawa wskazuje, że ulga ma zastosowanie łącznie dla obojga małżonków. Dla poparcia swojego stanowiska przedstawia orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych: w Gliwicach (sygn. akt I SA/Gl 111/11 z dnia 20 kwietnia 2010 r.), w Gdańsku (sygn. akt I SA/Gd 437/10 z dnia 8 września 2010 r.) oraz w Bydgoszczy (sygn. akt I SA/Bd 12/09 z dnia 10 lutego 2010 r.), z których wynika, że ulga meldunkowa ma zastosowanie łącznie dla obojga małżonków. Mimo, że zameldowanie ma tylko jedno z małżonków, zwolnienie od podatku z odpłatnego zbycia ma zastosowanie również dla drugiego z małżonków.

Wnioskodawca uważa, że podlega zwolnieniu podatkowemu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, chociaż nie był zameldowany w tym mieszkaniu, alby była w nim zameldowana jego żona.

Natomiast w ocenie Wnioskodawcy, odnośnie pytania Nr 2, odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego przez Wnioskodawcę na kupno zbywanego mieszkania są kosztem uzyskania przychodu. Wnioskodawca nigdy ich nie odliczał i nie pomniejszał dochodu w zeznaniach rocznych o te odsetki.

Ponadto Wnioskodawca uważa, iż kosztem uzyskania przychodu nie jest cena mieszkania, którą faktycznie zapłacił i która jest podana w akcie notarialnym, tj. 70.000,00 zł, ale cena ustalona przez Urząd Skarbowy jako cena rynkowa, od której Urząd zażądał dodatkowego podatku, który został przez Wnioskodawcę zapłacony.

Zdaniem Wnioskodawcy, kosztem uzyskania przychodu od sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego jest cena rynkowa, tj. 100.000,00 zł, którą uznał Urząd Skarbowy decyzją z dnia 5 września 2007 r. i od której Wnioskodawca zapłacił podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 18 kwietnia 2007 r. nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Nie był w ogóle zameldowany w tym mieszkaniu. Jedynie żona Wnioskodawcy była tam zameldowana przez okres co najmniej dwunastu miesięcy na pobyt stały.

W dniu 16 listopada 2010 r. Wnioskodawca sprzedał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Tym samym dokonując oceny skutków sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w powyższym brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z kolei zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c wskazanej ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, uważa się udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy lub praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zatem, definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości ustawodawca precyzuje poprzez bezpośrednie wskazanie, iż koszty takie stanowią udokumentowane koszty nabycia powiększone o nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości. Co do zasady, ustawodawca nie określa więc szczegółowo katalogu wydatków, które mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości. Koszty nabycia powinny być rozumiane szeroko i oprócz kwoty wydatkowanej na zakup nieruchomości powinny obejmować w szczególności wydatki związane z nabyciem tej nieruchomości, np. opłaty związane ze sporządzeniem aktu notarialnego czy podatek od czynności cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powołane powyżej uregulowania należy stwierdzić, iż poniesione przez Wnioskodawcę koszty związane z kredytem bankowym, zaciągniętym na nabycie zbywanej nieruchomości, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, bowiem są to wydatki związane z pozyskaniem środków pieniężnych na nabycie nieruchomości. Wydatki związane z kredytem bankowym nie mogą być także potraktowane jako nakłady, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy, poczynione w trakcie posiadania zbywanej nieruchomości, gdyż w żaden sposób nie wpływają na podwyższenie wartości samej nieruchomości.

W kwestii pytania dotyczącego możliwości uznania za koszty nabycia zbywanej nieruchomości wartości rynkowej wynikającej z decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych, należy wskazać, iż ustawodawca wyraźnie wskazał w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, ww. ustawy stanowią m.in. udokumentowane koszty nabycia.

W przedmiotowej sprawie, konieczne jest podkreślenie, że podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych stanowi, przy umowie sprzedaży nieruchomości - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Opisane we wniosku podwyższenie przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, wartości nabytej nieruchomości do wysokości wartości rynkowej oraz dokonana przez Wnioskodawcę dopłata podatku od czynności cywilnoprawnych jest związane z zasadami naliczania (wymiaru) podatku od czynności cywilnoprawnych i dotyczy wyłącznie tego podatku.

Zatem, dokonane decyzją z dnia 6 września 2007 r. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podwyższenie wartości zakupionej nieruchomości do wysokości wartości rynkowej dla potrzeb określenia (wymiaru) wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych, nie stanowi określenia przez organ podatkowy wartości rynkowej nieruchomości sprzedanej w roku 2010, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, dla Wnioskodawcy udokumentowanym kosztem nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy, (będącym jednocześnie kosztem rzeczywiście poniesionym przy zakupie tego prawa), jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie (akcie notarialnym nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego), czyli jak podaje Wnioskodawca kwota 70.000,00 zł.

Natomiast w odniesieniu do pytania dotyczącego możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej, wyjaśnia się, że zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a-d na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsce zamieszkania podatnika - art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Oznacza to, iż w razie zbycia lokalu stanowiącego współwłasność obojga małżonków, każdy z małżonków jako odrębny podatnik uzyskuje dochód w wysokości połowy wartości prawa, a zatem kwestię zastosowania zwolnienia należy rozpatrywać odrębnie w stosunku do każdego z małżonków. Tym samym 12 miesięczny okres zameldowania na pobyt stały należy liczyć odrębnie dla każdego z małżonków.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 powyższej ustawy uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przypadku uzyskania tego rodzaju przychodu w 2010 r. najpóźniej do 2 maja 2011 r.

Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie spełnia wymaganego przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunku dwunastomiesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej.

Należy podkreślić, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 w związku z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest jednoznaczny w wykładni gramatycznej. Ustawodawca kreując przedmiotowe zwolnienie w postaci ulgi meldunkowej w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, bezsprzecznie w swej treści zawarł sformułowanie "jeżeli podatnik był zameldowany (...) na pobyt stały". Wymóg dwunastomiesięcznego zameldowania, na pobyt stały odnosi się do podatnika. W myśl art. 1 ww. ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna. Każdy z małżonków jest odrębnym podatnikiem. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy - małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. Zasadą ustawową jest zatem, iż małżonkowie są podatnikami każdy z osobna, w szczególnych przypadkach ustawa zezwala na łączne opodatkowanie małżonków, nie powoduje to jednak, że małżonkowie stają się jednym podatnikiem, gdyż podatnikiem nadal pozostaje osoba fizyczna.

Rozpatrując kwestię zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, istotne znaczenie ma okoliczność, że podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu jest odrębnie każdy z małżonków, a nie małżonkowie łącznie. Tym samym każdy z małżonków może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tzw. ulgi meldunkowej, jeżeli spełnia warunki do jej zastosowania. Oznacza to, że w celu zastosowania zwolnienia, każdy z małżonków musi być zameldowany przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia oraz w terminie określonym w ustawie, każdy z małżonków musi złożyć stosowne oświadczenie w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Brak zameldowania na pobyt stały pozbawia podatnika możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Potwierdzeniem zasadności przedstawionego powyżej stanowiska jest właśnie art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który określa, iż zwolnienie ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Przepis art. 21 ust. 22 cyt. ustawy, stanowi integralną część przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 wobec tego musi być interpretowany ściśle z art. 21 ust. 1 pkt 126. Jak już wyżej wskazano z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 wynika, jakie dwa łącznie warunki musi spełniać podatnik by przysługiwało mu prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

Natomiast z treści art. 21 ust. 22 ww. ustawy w sposób jednoznaczny wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 cyt. ustawy ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Nie można jednak z tego przepisu wywodzić, że zameldowanie jednego z małżonków na pobyt stały w zbywanym lokalu mieszkalnym umożliwia drugiemu w sposób solidarny skorzystanie z ulgi meldunkowej. Aby zatem móc skorzystać z ulgi, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, zameldowany na pobyt stały ma być w zbywanym lokalu "podatnik", czyli bezwzględnie każdy z małżonków.

Należy również zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe są odstępstwem od konstytucyjnych zasad równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowo uregulowanych w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejem, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na podatniku obowiązki wynikające z zastosowania ulgi należy dokonać ścisłej literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienia.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie spełnia wymaganego przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunku dwunastomiesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy co oznacza, że nie przysługuje mu prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej.

Ponadto, Wnioskodawca nie może uznać za koszt uzyskania przychodów odsetek od kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na zakup mieszkania, jak również nie może być takim kosztem określona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych wartość rynkowa tej nieruchomości. Kosztem nabycia będzie natomiast cena nabycia wynikająca z aktu notarialnego, potwierdzająca rzeczywiście poniesione koszty nabycia.

Końcowo - odnosząc się do powołanych tez wyroków Sądów Administracyjnych - wskazać należy, iż dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników podjętych w określonym stanie faktycznym i są wiążące tylko w tych sprawach. Dlatego, stosownie do art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego interpretację indywidualną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl