IPTPB1/4511-185/15-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/4511-185/15-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2015 r. (data wpływu 30 marca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2015 r. (data wpływu 30 czerwca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613), w związku z czym pismem z dnia 17 czerwca 2015 r., Nr IPTPB1/4511-185/15-2/MR, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 17 czerwca 2015 r. (data doręczenia 22 czerwca 2015 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 29 czerwca 2015 r. (data wpływu 30 czerwca 2015 r.), nadanym za pośrednictwem Poczty... dnia 29 czerwca 2015 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przygotowuje Regulamin Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy. Fundusz ten stanowi Własny Fundusz Stypendialny Wnioskodawcy w rozumieniu art. 104 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) oraz § 92 ust. 3 Statutu Wnioskodawcy. Przepis § 92 ust. 3 Statutu Wnioskodawcy stanowi: "Uniwersytet może utworzyć własny fundusz stypendialny dla studentów, doktorantów i pracowników. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane niezależnie od innych stypendiów."

Fundusz Stypendialny Rektora Wnioskodawcy przeznaczony jest na stypendia dla studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które mogą być przyznawane i wypłacane w szczególności:

1.

studentom lub doktorantom uczestniczącym w programach naukowo-badawczych albo dydaktycznych o zasięgu krajowym lub międzynarodowym;

2.

studentom przyjętym na pierwszy rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego, którzy są laureatami olimpiady międzynarodowej albo laureatami lub finalistami olimpiady przedmiotowej o zasięgu ogólnopolskim, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, jeżeli profil olimpiady jest zgodny z obszarem wiedzy, do którego jest przyporządkowany kierunek studiów;

3.

studentom uprawnionym do otrzymywania stypendium Rektora dla najlepszych studentów, które nie może zostać wypłacone z funduszu pomocy materialnej;

4.

doktorantom uprawnionym do otrzymywania stypendium dla najlepszych doktorantów, które nie może zostać wypłacone z funduszu pomocy materialnej;

5.

studentom lub doktorantom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji losowej.

Stypendium z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy może być przyznane studentom i doktorantom cudzoziemcom. Stypendium z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy przyznawane jest w zależności od posiadanych środków. Rektor Wnioskodawcy lub upoważniony Prorektor właściwy ds. studenckich określa wysokość stypendium (okres, na jaki zostaje przyznane). Stypendium z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy przyznawane jest w uzgodnieniu odpowiednio z uczelnianym organem wykonawczym samorządu studentów lub z uczelnianym organem wykonawczym samorządu doktorantów.

W piśmie z dnia 29 czerwca 2015 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano, że:

1. Stypendia będą przyznawane na podstawie zatwierdzonego Regulaminu Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy w kwocie, która może przekraczać 3 800 zł w roku podatkowym. Wysokość stypendium będzie określał Rektor Wnioskodawcy lub Prorektor właściwy ds. studenckich.

2. Stypendia z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy będą mogły być przyznawane w formie jednorazowej, semestralnej, rocznej, w zależności od posiadanych środków.

3. Stypendia będą wypłacane miesięcznie, jak i jednorazowo.

4. Wnioskodawca nie będzie pobierał zaliczki na podatek dochodowy i wystawiał PIT-8C, ponieważ stypendia z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy będą przyznawane z własnych środków Wnioskodawcy na podstawie art. 104 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Tym samym, spełnione zostały przesłanki z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkujące uznanie przedmiotowych stypendiów za wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

5. Fundusz Stypendialny Rektora Wnioskodawcy może być tworzony z

:

a.

odpisu w ciężar kosztów działalności dydaktycznej, w wysokości nie większej niż 20% planowanego zysku na dany rok;

b.

wpłat osób fizycznych i prawnych przeznaczonych na ten fundusz.Środki, z których można utworzyć fundusz, zostały wymienione w § 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1533).

6. Stypendia z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy będą wypłacane po otrzymaniu interpretacji podatkowej.

7. Fundusz Stypendialny Rektora Wnioskodawcy zostanie utworzony po otrzymaniu interpretacji podatkowej i zatwierdzeniu Regulaminu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy.

8. Fundusz Stypendialny Rektora Wnioskodawcy stanowi Własny Fundusz Stypendialny Wnioskodawcy w rozumieniu art. 104 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) oraz § 92 ust. 3 Statutu KUL.

9. Na zasadach określonych w Regulaminie Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy może być przyznane stypendium dla studentów i doktorantów cudzoziemców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy z tytułu wypłat stypendiów z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobierania zaliczki na podatek dochodowy, a co za tym idzie wystawiania informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), Fundusz Stypendialny Rektora Wnioskodawcy zostanie utworzony zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz § 92 ust. 3 Statutu Wnioskodawcy. Środki, z których można utworzyć fundusz zostały wymienione w § 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. z 2011 r. poz. 1533).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawa o szkolnictwie wyższym.

W związku z faktem, że stypendia mają być przez Wnioskodawcę wypłacane Jego studentom i uczestnikom studiów doktoranckich na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym ze środków własnych uczelni, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zostały spełnione przesłanki wskazane w niniejszym przepisie, warunkujące uznanie przedmiotowych stypendiów za wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, stypendia przyznawane przez Niego z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy będą wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wypłat stypendiów z Funduszu Stypendialnego Rektora Wnioskodawcy i w konsekwencji do wystawiania PIT-8C.

Na poparcie stanowiska Wnioskodawca wskazał interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 maja 2008 r., Nr ITPB2/415-175/08/MK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 stycznia 2012 r., Nr IBPBII/1/415-903/11/BJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 316, z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, że pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też pomoc materialna wypłacona uczniom stanowi przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 40 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawa o szkolnictwie wyższym.

Z treści zacytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnieniem w nim uregulowanym, po spełnieniu wszystkich przesłanek w nim wskazanych, objęte są świadczenia mające charakter pomocy materialnej m.in. dla studentów i uczestników studiów doktoranckich. Wskazany przepis nie zawiera ograniczenia kwotowego wypłacanych świadczeń, a więc z powyższego zwolnienia świadczenia te korzystają w pełnej wysokości.

Zwolnienie z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej na podstawie przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

* pomoc materialna musi być przyznana m.in. na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym,

* beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,

* źródłem ich pochodzenia może być tylko: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne szkół i uczelni.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, omawiane zwolnienie uzależnione jest od wysokości rocznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest kwota 3 800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.), uczelnia może utworzyć, ze środków innych niż określone w art. 94 ust. 1 i 6, własny fundusz stypendialny na stypendia dla pracowników i studentów oraz doktorantów. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane, jeżeli statut uczelni tak stanowi, niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 173 ust. 1 oraz w art. 199 ust. 1. W myśl art. 104 ust. 2 powołanej ustawy, stypendia, o których mowa w ust. 1, są przyznawane studentom i doktorantom w uzgodnieniu odpowiednio z uczelnianym organem wykonawczym samorządu studenckiego wskazanym w regulaminie samorządu studenckiego lub z uczelnianym organem wykonawczym samorządu doktorantów wskazanym w regulaminie samorządu doktorantów.

Własny fundusz stypendialny, o którym mowa w art. 104 ust. 1 ww. ustawy, może być tworzony w uczelni publicznej - na podstawie § 13 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1533) - w formie odpisu w ciężar kosztów działalności dydaktycznej. Ponadto, tworzy się go również z wpłat osób fizycznych i prawnych przeznaczonych na ten fundusz (§ 13 ust. 5).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przygotowuje Regulamin Funduszu Stypendialnego, który stanowi Własny Fundusz Stypendialny. Fundusz Stypendialny przeznaczony jest na stypendia dla studentów i doktorantów Wnioskodawcy (może być przyznany również studentom i doktorantom cudzoziemcom). Stypendia będą przyznawane na podstawie zatwierdzonego Regulaminu Funduszu Stypendialnego w kwocie, która może przekraczać 3 800 zł w roku podatkowym. Stypendia z Funduszu Stypendialnego będą mogły być przyznawane w formie jednorazowej, semestralnej, rocznej, w zależności od posiadanych środków. Stypendia będą wypłacane miesięcznie, jak i jednorazowo. Stypendia z Funduszu Stypendialnego będą przyznawane z własnych środków Wnioskodawcy na podstawie art. 104 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz wskazane powyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że stypendia wypłacane ze środków pochodzących z własnego funduszu stypendialnego Wnioskodawcy, będącymi świadczeniami pomocy materialnej przyznawanymi na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca, wypłacając ww. świadczenia nie jest obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w momencie ich przekazywania. Ponadto, Wnioskodawca w związku z wypłatą przedmiotowych świadczeń nie jest obowiązany do wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C). Obowiązek sporządzenia takiej informacji, wynikający z art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie dochodów objętych zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy.

Tutejszy Organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl