IPTPB1/415-91/12-4/MD - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów naukowych i wyjazdowych wypłacanych na rzecz doktorantów i doktorów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz określenie związanych z tą wypłatą obowiązków płatnika podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-91/12-4/MD Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendiów naukowych i wyjazdowych wypłacanych na rzecz doktorantów i doktorów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz określenie związanych z tą wypłatą obowiązków płatnika podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów naukowych i wyjazdowych doktorantom i młodym doktorom w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2012 r. do Lubelskiego Urzędu Skarbowego w wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych doktorantom i młodym doktorom w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. Nr PP I/077-1/12 Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie, na podstawie art. 15 § 1, art. 14b § 6, art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2011 r. - zmieniającym rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2011 r. Nr 58, poz. 298), przekazał ww. pismo do rozpatrzenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 3 lutego 2012 r.).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym, pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r., Nr IPTPB1/415-91/12-2/MD, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 24 kwietnia 2012 r., natomiast w dniu 30 kwietnia 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 27 kwietnia 2012 r.) uzupełniono ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uniwersytet) przyznaje 50 uczestnikom stacjonarnych studiów doktoranckich, posiadających status osób nieaktywnych zawodowo, w tym uczących się lub kształcących oraz 50 młodym doktorom, tj. osobom, które nie ukończyły 35 roku życia, zatrudnionym na Uniwersytecie na podstawie umowy o pracę, posiadającym stopień doktora nie dłużej niż 5 lat stypendia w rozumieniu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. Nr 190, poz. 1405), finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1. Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Stypendia są wypłacane z budżetu projektu "Najlepsze praktyki" w strategicznej transformacji Uniwersytetu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego przez cały okres pobytu za granicą, tj. 6 miesięcy (w przypadku uczestników studiów doktoranckich) i 3 miesięcy (w przypadku młodych doktorów) w wysokości maksymalnie 8.000,00 zł brutto na miesiąc.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 16 lutego 2011 r. została zawarta pomiędzy Uniwersytetem - jako "Beneficjentem" i Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego - jako "Instytucją Pośredniczącą", umowa o dofinansowanie projektu pn. "Najlepsze praktyki" w strategicznej transformacji Wnioskodawcy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa ta jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu: Kapitał Ludzki; Priorytet: 4 Szkolnictwo wyższe i nauka; Działanie: 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy; Poddziałanie: 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego Uczelni.

W ramach tego Poddziałania dofinansowane mogą zostać projekty rozwoju Uczelni, obejmujące m.in.

* podnoszenie kompetencji kadry akademickiej w celu podwyższania jakości nauczania, organizowanie staży i szkoleń w wiodących zagranicznych i krajowych ośrodkach akademickich i naukowo - badawczych dla kadry dydaktycznej Uczelni przydatnych dla prowadzenia pracy dydaktycznej (w tym staże dla doktorantów i staże postdoktorskie),

* stypendia dla doktorantów, młodych doktorów (postdoców) i profesorów wizytujących, zatrudnionych w instytucjach szkolnictwa wyższego w dziedzinach szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarki.

W celu realizacji wyżej wskazanej umowy, zostały opracowane na Uniwerystecie zasady i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla doktorantów i młodych doktorów:

* Regulamin Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich "Odpowiedzialność społeczna w innowacyjnej gospodarce". Regulamin ten określa tryb i warunki rekrutacji na MISD oraz wysokość stypendium naukowego dla doktorantów.

* Regulamin organizacji staży naukowo - dydaktycznych dla doktorantów i młodych doktorów w ramach projektu "Najlepsze praktyki". Regulamin ten określa zasady i warunki udziału doktorantów i młodych doktorów w stażach naukowo - dydaktycznych oraz wysokość stypendium wyjazdowego. Zgodnie z zapisami regulaminu, pojęcie "stypendium wyjazdowego" dotyczy stypendium w rozumieniu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. Nr 190, poz. 1405). Postanowienia regulaminu dotyczą stypendiów na wyjazdy doktorantów oraz pracowników naukowo - dydaktycznych Uczelni na staże w zagranicznych ośrodkach akademickich i/lub naukowo - badawczych, spełniających kryteria UNESCO 2009 odpowiedzialnej społecznie Uczelni. Celem stażu jest zwiększenie mobilności młodej kadry dydaktycznej w kluczowych obszarach działalności Uczelni, mających wpływ na gospodarkę opartą na wiedzy i rynek pracy oraz wzmocnienie szans dostępu do oferty dla stażystów - opiekunów dzieci do lat 7.

Doktoranci (uczestnicy studiów doktoranckich na Uniwersytecie, posiadający status osób nieaktywnych zawodowo) mogą otrzymać w ramach projektu wsparcie swego rozwoju naukowo - dydaktycznego poprzez uzyskanie stypendiów naukowych i wyjazdowych.

Młodzi doktorzy (osoby, które nie ukończyły 35 roku życia, zatrudnione na Uniwersytecie, posiadające stopień doktora nie dłużej niż 5 lat) mogą otrzymać w ramach projektu wsparcie swego rozwoju naukowo-dydaktycznego poprzez uzyskanie stypendiów wyjazdowych.

Stypendia naukowe są wypłacane z góry, do 10 dnia danego miesiąca, przez 9 miesięcy każdego roku akademickiego przez cały okres studiów MISD. Stypendia wyjazdowe są przyznawane przez Komisję MCOS powołaną przez Prorektora ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą. Regulamin organizacji staży naukowo - dydaktycznych (...) określa maksymalne kwoty poszczególnych rodzajów stypendiów, przy czym w budżecie projektu została ustalona górna pula środków na ten cel. Doktoranci i młodzi doktorzy posiadają status uczestników projektu. Wypłata stypendiów rozpoczęła się od października 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do stypendiów przyznawanych uczestnikom Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich "Odpowiedzialność społeczna w innowacyjnej gospodarce", przyznawanych w związku z umową zawartą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - ma zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym brak jest podstaw do naliczenia i odprowadzenia przez Uniwersytet, jako płatnika, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2.

Czy do stypendiów przyznawanych doktorantom Uniwersytetu i młodym doktorom zatrudnionym na Uniwersytecie na staże naukowo - dydaktyczne w zagranicznych ośrodkach akademickich i/lub naukowo-badawczych, spełniających kryteria UNESCO 2009 odpowiedzialnej społecznie Uczelni, przyznawanych w związku z umową zawartą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - ma zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym brak jest podstaw do naliczenia i odprowadzenia przez Uniwersytet, jako płatnika, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, do stypendiów wskazanych powyżej ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym brak jest podstaw do naliczenia i odprowadzenia przez Uniwersytet, jako płatnika, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wszystkie stypendia stanowią środki finansowe przekazane uczestnikom projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 3 ust. 2a powołanej ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako "Beneficjent", w dniu 16 lutego 2011 r. zawarł z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jako "Instytucją Pośredniczącą", umowę o dofinansowanie projektu pn. "Najlepsze praktyki" w strategicznej transformacji Wnioskodawcy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa ta jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu: Kapitał Ludzki; Priorytet: 4 Szkolnictwo wyższe i nauka; Działanie: 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego Uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy; Poddziałanie: 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego Uczelni. Doktoranci (uczestnicy studiów doktoranckich na Uniwersytecie, posiadający status osób nieaktywnych zawodowo) mogą otrzymać w ramach projektu wsparcie swego rozwoju naukowo - dydaktycznego poprzez uzyskanie stypendiów naukowych, i wyjazdowych. Młodzi doktorzy (osoby, które nie ukończyły 35 roku życia, zatrudnione na Uniwersytecie, posiadające stopień doktora nie dłużej niż 5 lat) mogą otrzymać w ramach projektu wsparcie swego rozwoju naukowo - dydaktycznego poprzez uzyskanie stypendiów wyjazdowych. Doktoranci i młodzi doktorzy posiadają status uczestników projektu. Stypendia naukowe są wypłacane z góry, do 10 dnia danego miesiąca, przez 9 miesięcy każdego roku akademickiego przez cały okres studiów.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca, jako płatnik, nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów naukowych i wyjazdowych przyznawanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków europejskich, gdyż korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonego do wniosku regulaminu, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl