IPTPB1/415-8/11-2/DS - Podatnicy prowadzący PKPiR.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-8/11-2/DS Podatnicy prowadzący PKPiR.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej - wychowanie przedszkolne według zasad ogólnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie: opodatkowania działalności gospodarczej - wychowanie przedszkolne według zasad ogólnych oraz zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej na prowadzenie przedszkola niepublicznego,

* podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego prowadzonej działalności gospodarczej - wychowanie przedszkolne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 kwietnia 2011 r. Prezydent Miasta wydał na wniosek Zainteresowanej, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Zgłoszony przedmiot działalności to "wychowanie przedszkolne" - PKD 85.10.Z. Planowany termin rozpoczęcia działalności gospodarczej - 11 kwietnia 2011 r. Aktualnie, w wynajętym lokalu, w którym będzie prowadzone przedszkole niepubliczne dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat, Wnioskodawczyni rozpoczyna prace remontowo-adaptacyjne.

W złożonym wniosku EDG-1, Wnioskodawczyni zadeklarowała prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów dla celów rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, niepubliczne przedszkola będą otrzymywały z budżetu gminy dotacje w określonej wysokości, w przeliczeniu na każdego ucznia (przedszkolaka).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prowadzona działalność - wychowanie przedszkolne PKD 85.10.Z - podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według zasad obowiązujących dla działalności gospodarczej na podstawie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów.

2.

Czy dotacje otrzymane z budżetu gminy z przeznaczeniem na prowadzenie przedszkola niepublicznego, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy prowadzona działalność wychowania przedszkolnego PKWiU 85.10.10 podlega zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

1.

Wychowanie przedszkolne jest działalnością gospodarczą, ponieważ ujęte jest w Polskiej Klasyfikacji Działalności, w związku z tym obowiązującymi są zasady opodatkowania, jak dla działalności gospodarczej.

2.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, zwolnione są z podatku dochodowego.

Zainteresowana w uzupełnieniu własnego stanowiska dodatkowo wyjaśnia, iż jest zobowiązana do prowadzenia dwóch odrębnych ewidencji. Pierwsza - prowadzona (według wzoru zalecanego przez gminę), przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej posłuży do rozliczania w gminie uzyskanych dotacji z wykazaniem poniesionych wydatków. Druga ewidencja - podatkowa księga przychodów i rozchodów, prowadzona przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.

Wnioskodawczyni nadmienia, że przychodem z działalności będą wpłaty rodziców za świadczone usługi wychowania przedszkolnego. Do kosztów natomiast, zaliczy koszty działalności niewykazane w pierwszej ewidencji - rozliczającej wydatki finansowane z kwot uzyskanych dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się - w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych działalności gospodarczej - wychowanie przedszkolne - według zasad ogólnych - za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie zaś art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo, jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie zaś z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o ww. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni będzie prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Działalności w grupie 85.10.Z pod nazwą "Wychowanie przedszkolne".

W świetle definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zawartej w ww. ustawie, prowadzenie niepublicznego przedszkola jest rodzajem aktywności określonej, jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Ponadto, biorąc pod uwagę art. 5b ust. 1 cyt. ustawy, przy wykonywaniu powyższej działalności, Wnioskodawczyni będzie ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich, działalność gospodarczą będzie prowadzić w miejscu i czasie ustalonym przez siebie, a także ponosić będzie ryzyko gospodarcze związane z prowadzeniem ww. działalności.

Z powyższego wynika zatem, iż prowadzenie przez Wnioskodawczynię działalności - wychowanie przedszkolne PKD 85.10.Z, będzie miało znamiona działalności gospodarczej i będzie stanowiło źródło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Reasumując, w świetle opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, iż dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu przedszkola niepublicznego będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawczyni może w celu ewidencji podatkowej, prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem treści przytoczonego powyżej art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować dochody według zasad ogólnych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, upoważniony jest wyłącznie do wydawania pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Interpretacja indywidualna jest wyjaśnieniem przepisów prawnych wymienionych we wniosku o wydanie interpretacji i wyjaśnia wnioskującemu ich treść i zakres stosowania.

Rolą postępowania w sprawie wydawania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez tut. Organ, nie może być ustalenie obowiązku prowadzenia ewidencji według wzoru zalecanego przez gminę, służącej do rozliczania dotacji.

Dodać również należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie są kolejne kwestie poruszane przez Wnioskodawczynię w "uzupełnieniu własnego stanowiska" (wpłaty od rodziców jako przychód z działalności gospodarczej oraz zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów kosztów działalności nie wykazanych w ewidencji prowadzonej według wzoru zalecanego przez gminę), ponieważ wykraczają poza stanowisko dotyczące dwóch ww. zagadnień, będących przedmiotem niniejszego pisma, a ponadto zamieszczone zostały we wniosku jedynie informacyjnie.

Tut. Organ informuje, że w kwestii dotyczącej pytania nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne interpretacje.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl