IPTPB1/415-757/13-4/KO - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z wynajmu pokoi gościnnych w gospodarstwie rolnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-757/13-4/KO Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z wynajmu pokoi gościnnych w gospodarstwie rolnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku (data wpływu 11 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów z wynajmu pokoi gościnnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów z wynajmu pokoi gościnnych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 17 lutego 2014 r., Nr IPTPB1/415-757/13-2/KO na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 17 lutego 2014 r. (data doręczenia 20 lutego 2014 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 27 lutego 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wynajmuje pokoje gościnne w gospodarstwie rolnym w gminie L., wieś P., dla gości i ludzi przebywających na terenie Gminy przez okres kliku dni zatrudnionych przez Wójta Gminy lub inne urzędy państwowe i instytucje, potrzebujących odpoczynku i noclegów w gospodarstwie. Wnioskodawca zaznacza, że spełnia wszystkie pięć warunków potrzebnych do zwolnienia z podatku:

* posiada pięć pokoi,

* budynek jest mieszkalny,

* teren jest wiejski, gmina wiejska,

* gospodarstwo rolne o pow. 1,2726 ha przeliczeniowych,

* goście są przyjmowani tylko na wypoczynek.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo agroturystyczne, które produkuje zdrową żywność - wszystkie warzywa, owoce, drób, jaja ekologiczne. Produkowane są również przetwory, konfitury według przedwojennego przepisu bez smażenia i pasteryzacji. Na zimę gromadzone są surowe owoce oraz inne przetwory z użyciem ekologicznych produktów. W gospodarstwie znajduje się też miejsce na wypoczynek i zabawę dla dzieci: basen, piaskownica, boisko, wydzielony plac zabaw.

Wnioskodawca stwierdził, że jest bardzo trudno o prawdziwych turystów z dziećmi, również zagranicznych, mimo pobliskiego, oddalonego o 2 km Zamku, przepięknego kościoła gotyckiego i romańskiego, krytego basenu oraz pierwszego basenu o wymiarach olimpijskich, wybudowanego w Gminie L., pięknych lasów Stobrawskich, jak również świeżowybudowanej przystani i szlaku polichromii. Wnioskodawca ma nadzieję, że teren Gminy jeszcze bardziej się rozwinie i będzie można gościć różnych gości, nie powstydzić się własnego gospodarstwa i gościnności.

Wnioskodawca zaznaczył, że Jego gospodarstwo bardzo ucierpiało w powodzi w lipcu 1997 r., podczas której została doszczętnie zniszczona i zalana rodzinna firma. Największą stratą po powodzi była jednak śmierć właściciela - wujka. Wnioskodawca nie otrzymał żadnego wsparcia, ani finansowego ani psychologicznego, czy duchowego. Z problemami i odbudową gospodarstwa boryka się do dziś.

Wnioskodawca chciałby stworzyć, odbudować dodatkowe pomieszczenia na parterze budynku, dla rodzin z chorymi dziećmi lub osób niepełnosprawnych. W rozbudowie gospodarstwa bardzo pomogłaby pomoc państwa, albo dotacja unijna. Gościnność, spokój i warunki mogłyby zapewnić właściwy odpoczynek dla takich ludzi, lecz w chwili obecnej to są tylko marzenia, ponieważ wszystko wymaga dużo nakładów pracy i pieniędzy, których ciągle brak.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Wnioskodawcę obejmuje zwolnienie z podatku dochodowego wynikającego z wynajmu pokoi gościnnych na wsi odpoczywającym po pracy ludziom zatrudnionym okresowo na kilka dni w różnych firmach na terenie, z chwilą gdzie brakuje letników, a pokoje stoją wolne.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, spełnia On wszystkie pięć warunków do zwolnienia z podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanego z agroturystyką i wypoczynkiem. Spełniając warunki zwolnienia z podatku, chce jednak wykorzystać pokoje dla zminimalizowania kosztów utrzymania oraz uzyskania standardów działalności agroturystycznej na wsi, gdyż z samej agroturystyki jest niemożliwe utrzymanie się, polepszenie standardu i dogodzenie turystom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechność opodatkowania, której wyrazem jest treść art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). W myśl tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza,

* pkt 6 - najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (z pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl ust. 2 art. 9a tej ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie natomiast do art. 9a ust. 6 tejże ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, tj. m.in. z najmu, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza pięciu.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych skorzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:

* najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych;

* budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym;

* przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku;

* liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.

Należy również podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na terenie wiejskim, w gospodarstwie rolnym, Wnioskodawca posiada budynek mieszkalny, w którym zamierza wynajmować pięć pokoi, osobom które będą wypoczywały w wynajmowanych pokojach gościnnych po pracy, świadczonej na rzecz firm z okolicy zamieszkania Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, pomimo, że Wnioskodawca będzie wynajmować pięć pokojów w budynku mieszkalnym, który położony jest na terenie wiejskim, w gospodarstwie rolnym, nie został spełniony warunek wynajmowania pokoi osobom przebywającym na wypoczynku, konieczny dla zastosowania omawianego zwolnienia. Nie mamy tu bowiem do czynienia z przebywaniem pracowników firm na wypoczynku w rozumieniu przepisu przewidującego zwolnienie podatkowe.

Użyte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie "pobyt na wypoczynku" dotyczy bowiem pobytów urlopowych, weekendowych itp. Pobyt wypoczynkowy jest pobytem czasowym, akcydentalnym, nie ma charakteru stałego. Zwolnienie nie dotyczy wynajmowania pokoi na stałe, czy też robotnikom sezonowym lub studentom. Nie dotyczy zatem również sytuacji opisanej we wniosku - wynajmu pokoi, który de facto nie jest związany z wypoczynkiem pracowników a z wykonywaną przez nich pracą.

Wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy zawartym we wniosku, wypoczynek w znaczeniu tego przepisu nie oznacza "wypoczynku po pracy".

Podsumowując, dochód z tytułu wynajmu pokoi gościnnych w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, w celu zakwaterowania pracowników firm - wobec niespełnienia wszystkich warunków zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy tego przepisu. Wobec tego Wnioskodawca winien zakwalifikować uzyskiwane dochody do odpowiedniego źródła przychodów i opodatkować je w zależności od wybranej formy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl