IPTPB1/415-749/12-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-749/12-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją staży dla pracowników naukowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. do Izby Skarbowej w Łodzi wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją staży dla pracowników naukowych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 oraz w art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym, pismem z dnia 5 marca 2013 r., Nr IPTPB1/415-749/12-2/DS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 11 marca 2013 r., natomiast w dniu 13 marca 2013 r. (data nadania 12 marca 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje na podstawie umowy o dofinansowanie projekt"...", współfinansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany w ramach działania 8.2, Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu z udziałem środków, o których mowa w art. 2 pkt 5 oraz art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W ramach tego projektu pomiędzy przedsiębiorstwami, Wnioskodawcą a uczestnikami stażu (pracownikami naukowymi, naukowo-dydaktycznymi Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej), została podpisana trójstronna umowa o staż. Stażysta podpisuje także deklarację udziału w projekcie. Celem staży w ramach poddziałania 8.2.1 jest umacnianie współpracy sfery przedsiębiorstw ze sferą nauki przez transfer wiedzy, wzmocnienie współpracy PWSZ i przedsiębiorstw dla uzyskania wzrostu gospodarczego regionu oraz zdobycie doświadczenia zawodowego zgodnego z prowadzonymi badaniami, a w szczególności dla podniesienia jakości kształcenia na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy.

Przedmiotem umowy jest odbywanie stażu przez pracownika naukowego, naukowo-dydaktycznego zatrudnionego w PWSZ u przyjmującego staż (przedsiębiorcy), w celu wzrostu współpracy uczelni PWSZ (jednostki naukowej) i przedsiębiorstw poprzez odbycie stażu w przedsiębiorstwach oraz wypracowanie trwałej współpracy sfery nauki i biznesu poprzez organizację staży i szkoleń praktycznych.

Umowa zawarta jest na 6 miesięcy. W ramach umowy będzie wypłacany dodatek stażowy po zakończeniu stażu przez uczestnika. Dodatek stażowy ma na celu pokrycie wszelkich kosztów związanych z realizacją stażu, takich jak: koszty dojazdu, ewentualnego zakwaterowania, wyżywienia, zakup materiałów niezbędnych do realizacji stażu. Dodatek stażowy nie zastępuje wynagrodzenia, które stażysta otrzymuje w jednostce, w której jest zatrudniony.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 marca 2013 r. Wnioskodawca dodał, iż jest podmiotem, który dokonuje wypłat dodatków stażowych uczestnikom stażu (pracownikom naukowym, naukowo-dydaktycznym) - którzy są beneficjentami ostatecznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w opisanym przypadku dodatki stażowe będą przychodem od wypłacanych stypendiów na podstawie art. 35 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w opisanym przypadku dodatki stażowe będą przychodem ze stosunku pracy na podstawie art. 35 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku przeformułował postawione pierwotnie pytania:

Czy w opisanym przypadku dodatki stażowe wypłacane przez Wnioskodawcę ze środków europejskich będą korzystać ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek oraz sporządzenia imiennych informacji.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez pojęcie środków europejskich rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4. Do środków europejskich zalicza się zatem środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego funduszu społecznego). Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu, czyli osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach Projektu.

Uwzględniając stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołane powyżej przepisy prawa Wnioskodawca stwierdził, że w sytuacji gdy dodatki stażowe są otrzymywane przez uczestników Projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w powołanej wyżej ustawie o finansach publicznych, to korzystają one ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie, które wynika z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy ostatecznych odbiorców świadczenia (w tym przypadku uczestników stażu - pracowników naukowych, naukowo-dydaktycznych), w związku z czym Wnioskodawca uważa, że nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz do sporządzania imiennych informacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też dodatki stażowe wypłacane uczestnikom stażu, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, stanowią przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Artykuł 10 ust. 1 ww. ustawy określa źródła przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W związku z powyższym, użycie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt"...", współfinansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 8.2, Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W ramach tego projektu pomiędzy przedsiębiorstwami, Wnioskodawcą a uczestnikami stażu (pracownikami naukowymi, naukowo-dydaktycznymi Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej), została zawarta trójstronna umowa o staż, na 6 miesięcy. Uczestnicy stażu podpisali deklarację udziału w projekcie. Po zakończeniu stażu Wnioskodawca wypłaci stażystom (beneficjentom ostatecznym) dodatek stażowy. Dodatek stażowy ma na celu pokrycie wszelkich kosztów związanych z realizacją stażu, takich jak: koszty dojazdu, ewentualnego zakwaterowania, wyżywienia, zakup materiałów niezbędnych do realizacji stażu. Dodatek stażowy nie zastępuje wynagrodzenia, które stażysta otrzymuje w jednostce, w której jest zatrudniony.

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie uczestnikami projektu są pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że dodatki stażowe wypłacane pracownikom naukowym i naukowo-dydaktycznym w ramach realizacji projektu "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w związku z zawartą umową o staż, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią przychód z innych źródeł, który korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca jako płatnik, nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od ww. dodatków stażowych oraz do sporządzania informacji o wysokości przychodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl