IPTPB1/415-726/12-4/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-726/12-4/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 lutego 2013 r., Nr IPTPB1/415-726/12-2/DS, Nr IPTPP4/443-803/12-2/ALN, na podstawie art. 169 § 1 i § 2, w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 22 lutego 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 1 marca 2013 r., następnie w dniu 6 marca 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 5 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, rozliczającą podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 6 czerwca 2012 r. zawarła umowę z Ministrem Gospodarki w celu realizacji zadań wynikających z"Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032". Wnioskodawczyni otrzyma dotację celową na pokrycie kosztów badań po prawidłowym i całkowitym zrealizowaniu zadania pt."...".

W piśmie z dnia 4 marca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż efektem przeprowadzonych analiz jest opracowanie zawierające wyniki badań. Efekty projektu nie są przeznaczone wyłącznie na Jej wewnętrzne potrzeby. Zgodnie z zawartą umową, autorskie prawa majątkowe do opracowania zawierającego wyniki badań zostały nieodpłatnie przeniesione na zasadzie wyłączności na Ministra Gospodarki z chwilą podpisania protokołu odbioru. Efektem wykonanej usługi jest ogólnodostępna wiedza rozpowszechniana, udostępniana bezpłatnie.

Założeniem Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 jest opracowanie bazy danych stężenia włókien azbestu na terenie całego kraju, z której informacje będą nieodpłatnie udostępniane przez Ministra Gospodarki. Towary i usługi zakupione w trakcie zadania badawczego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie badań i analiz latoratoryjnych (PKD 71.20.B pozostałe badania i analizy techniczne). Dla potrzeb działalności gospodarczej prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów. Zadanie zgodnie z umową zostało zakończone 31 października 2012 r. Dotacja została przekazana przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawczyni w dniu 15 listopada 2012 r. Umowa zawiera ograniczenia dotyczące wydatkowania środków uzyskanych z dotacji celowej (§ 6 pkt 4 umowy: "Środki finansowe przekazane przez Zlecającego na realizację Zadania nie mogą być użyte przez Wykonawcę na zakup przedmiotów majątkowych zaliczanych do środków trwałych, pokrycie kosztów budowy i rozbudowy zaplecza laboratoryjnego i doświadczalnego, a także na inne roboty i usługi o charakterze inwestycyjnym oraz na wypłacanie nagród".

W związku z realizacją zadania poniesiono następujące koszty: koszty wynagrodzenia zatrudnionych na umowę o dzieło ekspertów, koszty odczynników laboratoryjnych, koszty przejazdów oraz noclegów, koszty materiałów biurowych. W ramach dotacji celowej zostało rozliczone również wynagrodzenie Wnioskodawczyni (osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działaność gospodarczą) na podstawie noty księgowej. Wnioskodawczyni wystawiła notę księgową obciążającą Ministra Gospodarki kosztami realizacji zleconego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja celowa na pokrycie kosztów realizacji zadania jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a koszty poniesione w związku z realizacją zadania stanowią koszt uzyskania przychodu, oraz czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni - osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskane na podstawie noty księgowej za czynności związane z realizacją zadania, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy umowa podpisana pomiędzy Ministrem Gospodarki a Wnioskodawczynią, dotycząca realizacji zadania badawczego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy Wnioskodawczyni ma prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego.

W piśmie z dnia 4 marca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni przeformułowała pierwotnie zadane pytania:

1.

Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja celowa na pokrycie kosztów realizacji zadania jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni - osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskane na podstawie noty księgowej za czynności związane z realizacją zadania, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy koszty poniesione w związku z realizacją zadania badawczego stanowią koszt uzyskania przychodu.

3.

Czy czynności wynikające z umowy podpisanej pomiędzy Ministrem Gospodarki a Wnioskodawczynią dotyczące realizacji zadania badawczego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

4.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone numerami 1 i 2, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytań Nr 3 i Nr 4, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni przedstawionym w uzupełnieniu wniosku:

1.

Dotacja celowa stanowi przychód firmy, jednocześnie podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 129), również wynagrodzenie Wnioskodawczyni uzyskane na podstawie noty księgowej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Koszty poniesione w związku z realizacją zadania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źrodeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

* dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),

* płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy).

W dniu 14 lipca 2009 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032". Główne cele Programu będą realizowane sukcesywnie do 2032 r.:

* usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest,

* minimalizacja negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych obecnością azbestu na terytorium kraju,

* likwidacja szkodliwego oddziaływania azbestu na środowisko.

Program tworzy nowe możliwości m.in.:

* składowanie odpadów azbestowych na składowiskach podziemnych,

* wdrażanie nowych technologii umożliwiających unicestwianie włókien azbestu,

* pozostawianie w ziemi - w dopuszczonych prawem przypadkach - wyrobów azbestowych wycofanych z użytkowania.

Ponadto Program przewiduje:

* do 2012 r. przeprowadzenie pełnej i rzetelnej inwentaryzacji oraz ustalenie rozmieszczenia terytorialnego azbestu i wyrobów zawierających azbest,

* utworzenie i uruchomienie elektronicznego Systemu Informacji Przestrzennej do monitoringu usuwania wyrobów zawierających azbest,

* podjęcie prac legislacyjnych umożliwiających egzekwowanie obowiązków nałożonych na podmioty fizyczne i prawne oraz zasilanie danymi elektronicznego systemu monitorowania realizacji Programu,

* zwiększenie zaangażowania administracji samorządowej, szczególnie gmin.

Źródłami finansowania usuwania azbestu są środki budżetu państwa pozostające w dyspozycji Ministra Gospodarki, środki własne właścicieli obiektów budowlanych, środki własne inwestorów prywatnych, środki funduszy ochrony środowiska, środki pomocowe Unii Europejskiej, środki własne jednostek samorządowych oraz kredyty. W ramach środków budżetu państwa pozostających w dyspozycji Ministra Gospodarki planowane jest finansowanie zadań wspierających realizację Programu w latach 2009-2032.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ww. ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymała dotację celową, przyznaną na podstawie umowy zawartej z Ministrem Gospodarki w celu realizacji zadań wynikających z"Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032", na pokrycie kosztów badań pod nazwą"...".

Zadanie zostało zakończone 31 października 2012 r. Dotacja została przekazana przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawczyni w dniu 15 listopada 2012 r. W ramach dotacji celowej zostało rozliczone również wynagrodzenie Wnioskodawczyni (osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą) na podstawie noty księgowej. Wnioskodawczyni wystawiła notę księgową obciążającą Ministra Gospodarki kosztami realizacji zleconego zadania.

Mając na względzie cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż otrzymane środki w formie dotacji celowej z budżetu państwa, przeznaczone na pokrycie kosztów poniesionych przez Wnioskodawczynię w związku z realizacją przedmiotowego zadania, a także Jej wynagrodzenie uzyskane na podstawie noty księgowej za czynności związane z realizacją tego zadania, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy.

Natomiast odnośnie kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zauważyć należy, iż stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie zaś z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż wskazane w uzupełnieniu wniosku koszty poniesione przez Wnioskodawczynię w związku z realizacją zadania badawczego na wynagrodzenia zatrudnionych na umowę o dzieło ekspertów, koszty odczynników laboratoryjnych, koszty przejazdów oraz noclegów, koszty materiałów biurowych, pokryte z dotacji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl