IPTPB1/415-725/12-3/DS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-725/12-3/DS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą przez Spółdzielnię Mieszkaniową wkładu mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia przez Spółdzielnię Mieszkaniową wkładu mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokatorka - członek Spółdzielni, w dniu 10 sierpnia 1988 r. uzyskała przydział na lokal mieszkalny na warunkach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.

* Koszt budowy lokalu - 3.417.632 zł, po denominacji 341,76 zł (100%)

* Wniesiony wkład w 1988 r. - 341.760 zł, po denominacji 34,18 zł (10%)

* Spłacony kredyt - 1.367.056 zł, po denominacji 136,70 zł (40%)

* Umorzenie kredytu - 1.708.816 zł, po denominacji 170,88 zł (50%).

Wobec powyższego, na poczet wniesionego przez lokatorkę wkładu zaliczono wniesiony wkład w 1988 r. w kwocie 34,18 zł oraz spłacony kredyt w kwocie 136,70 zł.

Lokatorka, w związku z Uchwałą Rady Nadzorczej, została wykluczona ze Spółdzielni, jej prawo do lokalu wygasło. Lokal mieszkalny 29 listopada 2011 r. przekazała do dyspozycji Spółdzielni. Spółdzielnia zbyła lokal w drodze przetargu za kwotę 72.500,00 zł. Byłej lokatorce została wypłacona wartość rynkowa lokalu, po potrąceniu m.in. nominalnej kwoty umorzenia kredytu - 170,88 zł, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zwrócona kwota stanowi urealnioną wartość wniesionego wkładu w 1988 r. oraz urealnioną wartość spłaconego kredytu. W związku z tym, nie występuje różnica pomiędzy wypłaconą wartością rynkową lokalu, a wniesionymi środkami w postaci wkładu mieszkaniowego i kredytu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy różnica pomiędzy uiszczonym w 1988 r. wkładem mieszkaniowym po denominacji, a wypłaconą w 2012 r. kwotą w wysokości rynkowej wartości lokalu, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wystawienia PIT-8C.

2.

Czy użyte w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie - zwalnia się"przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni" z"przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wartości rynkowej lokalu w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni" jest tożsame.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacona obecnie wartość rynkowa lokalu jest równa co do wartości urealnionemu, wniesionemu w 1988 r., wkładowi i spłaconemu kredytowi. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymany przychód jest zwolniony w całości z opodatkowania, bowiem w tym przypadku nie dochodzi do przysporzenia majątkowego, a na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia PIT-8C.

W ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych w art. 11 ustawodawca nie używa"wypłaca osobie uprawnionej wkład" tylko"wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu". W poprzednio obowiązującej ustawie ustawodawca mówił o zwaloryzowanym wkładzie.

Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko tym, że nie można przy rozstrzygnięciu tego zagadnienia brać tylko pod uwagę stanowiska, że wypłata wartości rynkowej lokalu do wysokości wniesionego wkładu do Spółdzielni z 1988 r. (wartość nominalna), będzie przychodem zwolnionym z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pozostała kwota stanowiąca nadwyżkę pomiędzy uzyskanym przychodem z tytułu wypłacenia wartości rynkowej lokalu, a wniesionym wkładem stanowić będzie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, nie wnikając w kwestie, co oznacza sformułowanie:"do wysokości wniesionych wkładów", jak również, jakie były intencje ustawodawcy, który wprowadził nowelę ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych obowiązującą od 31 lipca 2007 r. i wprowadzając w niej"wartość rynkową lokalu" jako podstawę do rozliczenia się z członkiem zwalniającym lokal, zajmowany do tej pory na podstawie lokatorskiego prawa.

Wnioskodawca nie kwestionuje, iż katalog przychodów zawartych w art. 20 ust. 1 jest otwarty, a o przykładowym charakterze tego katalogu świadczy użycie zwrotu"w szczególności", jednakże nie może to stanowić jedynej przesłanki do uznania za dochód zwrotu wartości rynkowej lokalu po wygaśnięciu lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Bowiem w tym przypadku nie dochodzi do przysporzenia majątkowego, gdyż zwracana obecnie wartość odpowiada wniesionemu wkładowi w 1988 r., a więc zachodzi okoliczność zawarta w art. 21 ust. 1 pkt 50 powołanej ustawy. Zawarte w tym przepisie sformułowanie "do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów", nie może być utożsamiane z wartością nominalną, co jest zdaniem Wnioskodawcy naruszeniem prawa.

Na potwierdzenie swojego stanowiska przywołano wyrok, jaki zapadł przed WSA w Krakowie w dniu 21 grudnia 2009 r., gdzie Sąd wyraził następujący pogląd:

1.

przepis art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że przychody otrzymane w związku ze zwrotem wkładu do spółki osobowej są wolne od podatku do wysokości wniesionych wkładów.

2.

sformułowanie"do wysokości wniesionych wkładów" należy rozumieć nie jako odniesienie się do wartości początkowej wkładu, ale odniesienie do jego wielkości, dlatego też powyższe zwolnienie obejmuje - co do zasady - cały zwracany wkład.

Wnioskodawca zaznaczył, że w drodze analogii kwestia opodatkowania wypłacanych wkładów, jak i udziałów w momencie wystąpienia ze spółki osobowej jej wspólników, była przedmiotem wielu orzeczeń sądowych (np. WSA w Krakowie z dnia 18 marca 2008 r., WSA w Warszawie z dnia 30 stycznia 2009 r., WSA w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2009 r.).

Kwestię nabycia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz warunków rozliczenia z osobą zdającą lokal po wygaśnięciu lokatorskiego prawa reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych i bez analizy jej art. 11 ust. 2 (zdanie 1) o treści:"W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu". Art. 11 ust. 2 (zdanie 2) ww. ustawy przewiduje, że z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1. Należy również zwrócić w szczególności uwagę, że zwrot wkładu, a raczej kwot uzyskanych ze sprzedaży lokalu po dokonaniu odpowiednich potrąceń następuje pod warunkiem opróżnienia lokalu przez osoby, które zajmowały go dotąd na podstawie lokatorskiego prawa do lokalu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W dalszej części własnego stanowiska, Wnioskodawca poddaje w wątpliwość, czy były członek Spółdzielni uzyska dodatkowe korzyści, w sytuacji, gdy utracił mieszkanie, a otrzymał wartość wniesionego wkładu w postaci rynkowej wartości lokalu. Powołuje również interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2008 r., Nr DD3/033/5/IMD/08/94, z której wynika, że"Powołane wyżej przepisy dotyczące przekształceń własnościowych w spółdzielniach mieszkaniowych określają zasady powodujące, że członkowie spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego oraz najemcy lokali spółdzielczych, nabywają własność zajmowanych lokali mieszkalnych. A zatem, jeżeli przeniesienie własności lokalu odbywa się zgodnie z ww. zasadami, to nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy. W konsekwencji, przedmiotowa czynność nie rodzi obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W tym przypadku, jeżeli członek spłaciłby kwotę 170,88 zł umorzenia w nominale i zawarł stosowną umowę przeniesienia własności nie osiągnąłby przysporzenia majątkowego pomimo, że lokal został wyceniony na 72.500,00 zł. Jednak, jeżeli zdał lokal do Spółdzielni, który następnie został sprzedany za 72.500,00 zł i Spółdzielnia potrąciła mu kwotę 170,88 zł, to różnica między wartością rynkową lokalu, a wpłaconym w 1988 r. wkładem po denominacji, rodzi obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jak zauważył Wnioskodawca, intencją ustawodawcy wprowadzającego nowelę ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w 2007 r. było urealnienie wartości wniesionych wkładów do wartości rynkowej lokali, dlatego została wprowadzona możliwość przekształceń lokali ze spółdzielczym prawem do lokalu w odrębną własność, jak również wprowadzenie rozliczenia z osobami zdającymi lokal w oparciu o wartość rynkową lokalu, a nie w oparciu o zwaloryzowany wkład.

Z powyższym stanowiskiem Wnioskodawcy zgodne jest również stanowisko WSA w Bydgoszczy z dnia 22 marca 2011 r., którego nie zaskarżył Minister Finansów do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 tej ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Kwestię wniesienia wkładu mieszkaniowego oraz jego zwrotu regulują przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. (...).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Z przepisu art. 11 ust. 11 ww. ustawy wynika, iż spółdzielnia może podjąć uchwałę o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego z następujących przyczyn:

1.

jeżeli członek pomimo pisemnego upomnienia nadal używa lokal niezgodnie z jego przeznaczeniem lub zaniedbuje obowiązki, dopuszczając do powstania szkód, lub niszczy urządzenia przeznaczone do wspólnego korzystania przez mieszkańców albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali, lub

2.

jeżeli członek jest w zwłoce z uiszczeniem opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, za 6 miesięcy.

Przepis art. 11 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia, z zastrzeżeniem art. 15, ogłasza nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu, zgodnie z postanowieniami statutu, przetarg na ustanowienie odrębnej własności tego lokalu, zawiadamiając o przetargu w sposób określony w statucie oraz przez publikację ogłoszenia w prasie lokalnej. Pierwszeństwo w nabyciu lokalu mają członkowie, którzy nie mają zaspokojonych potrzeb mieszkaniowych i zgłoszą gotowość zawarcia umowy o ustanowienie i przeniesienie odrębnej własności tego lokalu. W przypadku zgłoszenia się kilku uprawnionych, pierwszeństwo ma najdłużej oczekujący. Warunkiem przeniesienia odrębnej własności lokalu na takiego członka jest wpłata wartości rynkowej lokalu.

Zgodnie z art. 11 ust. 21, ww. ustawy w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię, zgodnie z postanowieniami statutu. Przy czym z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu (art. 11 ust. 22 ww. ustawy).

Warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu (art. 11 ust. 24 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na poczet wniesionego przez lokatorkę wkładu mieszkaniowego zaliczono wniesiony wkład w 1988 r. w kwocie 34,18 zł (po denominacji) oraz spłacony kredyt w kwocie 136,70 zł (po denominacji). Lokatorka, w związku z Uchwałą Rady Nadzorczej, została wykluczona ze Spółdzielni, jej prawo do lokalu wygasło. Spółdzielnia zbyła lokal w drodze przetargu za kwotę 72.500,00 zł. Byłej lokatorce została wypłacona wartość rynkowa lokalu, po potrąceniu m.in. nominalnej kwoty umorzenia kredytu - 170,88 zł, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zwrócona kwota stanowi urealnioną wartość wniesionego wkładu w 1988 r. oraz urealnioną wartość spłaconego kredytu. W związku z tym, nie wystąpiła różnica pomiędzy wypłaconą wartością rynkową lokalu a wniesionymi środkami w postaci wkładu mieszkaniowego i kredytu.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż w myśl wyżej powołanego art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazane w nim przedmiotowe zwolnienie ogranicza się tylko i wyłącznie do wniesionych do spółdzielni wkładów. Jeżeli wartość ich ulega zwiększeniu do wartości rynkowej, wówczas zwolnienie obejmuje wyłącznie tę część wypłaconej kwoty, która odpowiada kwocie wniesionego wkładu. Należy więc rozróżnić te dwie wartości, tzn. wkład mieszkaniowy wniesiony do spółdzielni w wartości nominalnej i wkład w wartości rynkowej, bowiem, jak wynika z powyższego, nie są to wartości (i pojęcia) tożsame.

Z tego też względu, różnica pomiędzy uzyskanym przychodem przez byłego lokatora, a nominalną wartością wniesionego wkładu (po denominacji) oraz wartością spłaconego kredytu zaliczonego na poczet tego wkładu, stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a zarazem wykazaniu przez Wnioskodawcę w informacji o wysokości przychodów PIT-8C, zgodnie z art. 42a tej ustawy, podlega zatem cała kwota zwróconego wkładu (wraz ze spłaconym kredytem), po wyłączeniu kwoty zwolnionej z opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 50 cyt. ustawy.

Stosownie bowiem do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W odniesieniu do stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej analizy art. 11 znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w tym oceny przez tut. Organ warunków rozliczenia z osobą zdającą lokal po wygaśnięciu lokatorskiego prawa, a w szczególności intencji ustawodawcy odnośnie wprowadzenia tego przepisu, należy stwierdzić, iż ww. zagadnienia nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej, ponieważ nie są uregulowane przepisami prawa podatkowego, w związku z czym Minister Finansów nie jest organem właściwym do wydania interpretacji w tym zakresie.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Ponadto należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę wyroki sądów administracyjnych dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i w stanach faktycznych innych niż wskazany przez Wnioskodawcę. Zatem, nie mogą one być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane wyroki sądów administracyjnych, nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl