IPTPB1/415-698/12-2/AG - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę w trybie art. 23(1) Kodeksu pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-698/12-2/AG Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę w trybie art. 23(1) Kodeksu pracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 15 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę w trybie art. 231 Kodeksu pracy - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę w trybie art. 231 § 1 Kodeksu pracy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym jest zobowiązany do poboru i odprowadzenia pobranych zaliczek na podatek, zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również do sporządzenia rocznej deklaracji, stosownie do art. 38 ust. 1a ww. ustawy.

Z dniem 14 marca 2012 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przejęła część pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę, na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisaną sytuacją w rocznej deklaracji PIT - 4R za 2012 r. Wnioskodawca winien uwzględnić podatników przejętych przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością........., jak również kwotę należnych zaliczek za tych pracowników oraz należną za nich kwotę do wpłaty za poszczególne miesiące roku podatkowego 2012 przed przejęciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik - według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną - według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, w przypadku gdy płatnik nie posiada siedziby.

Wnioskodawca dopełnił obowiązku nałożonego przez ustawę pobierając i przekazując pobrane zaliczki do Urzędu Skarbowego z wynagrodzeń pracowników (również z wynagrodzeń pracowników przejętych z dniem 14 marca 2012 r., za okres przed przejęciem).

Jednocześnie, na podstawie art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca jest zobowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika, roczną deklarację PIT - 4R. W deklaracji należy zawrzeć informację o łącznej sumie wypłat z tytułów zobowiązujących płatników do pobrania zaliczki.

W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w rocznej deklaracji podatkowej za 2012 r., należy uwzględnić w liczbie podatników, również pracowników przejętych z dniem 14 marca 2012 r. przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością...., jak również kwotę należnych zaliczek za tych pracowników oraz należną za nich kwotę wpłaty za poszczególne miesiące roku 2012 za okres przed przejęciem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) stanowi, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Według art. 38 ust. 1a powyższej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż część jego pracowników z dniem 14 marca 2012 r. została przejęta, w trybie art. 231 Kodeksu pracy, przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Powyższy przepis wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Przyjmuje on konstrukcję automatyczne wejścia w stosunek pracy drugiego pracodawcy, przejmującego zakład pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż również obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, deklaracji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone m.in. przepisami art. 32, art. 38 i art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym uznać należy, iż podmiot, który przejął pracowników jest obowiązany do wystawienia m.in. deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, PIT-4R, obejmującej cały rok podatkowy, tj. zarówno okres zatrudnienia pracowników w przejętym zakładzie pracy, jak i u obecnego pracodawcy (pracodawcy przejmującego) i to nawet wtedy, gdy nie ma miejsca sukcesja generalna wynikająca z przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz cytowane wyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Wnioskodawca, po zakończeniu roku podatkowego, nie będzie obowiązany do uwzględnienia w rocznej deklaracji PIT-4R pracowników przejętych przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 231 Kodeksu pracy oraz kwot należnych zaliczek tych pracowników, a także należnych od tych pracowników kwot wypłat za poszczególne miesiące 2012 r. przed ich przejęciem przez ww. Spółkę. Powyższe obowiązki, na podstawie art. 231 Kodeksu pracy przechodzą bowiem na nowego pracodawcę, o ile nie zachodzą okoliczności wymienione w przepisach art. 93-93c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.).

Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy i nie wywiera skutków prawnych dla Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która przejęła pracowników Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl