IPTPB1/415-643/12-2/KO - Obowiązki płatnika w związku z wypłatą stypendiów przyznawanych doktorantom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-643/12-2/KO Obowiązki płatnika w związku z wypłatą stypendiów przyznawanych doktorantom.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów przyznawanych doktorantom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów przyznawanych doktorantom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest beneficjentem realizującym projekt "x". Realizacja projektu odbywa się w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL), Priorytet VIII, Działanie 8.2., Poddziałanie 8.2.1. i współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Finansowanie projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85% oraz z budżetu państwa w wysokości 15%, a całkowity budżet projektu zamyka się kwotą 3.852.175,05 zł.

Celem głównym projektu jest poprawa innowacyjności i zwiększenie konkurencyjności Województwa przez inwestowanie w młode kadry naukowe. Realizując to zadanie Wnioskodawca przyznał 45 doktorantom stypendia doktoranckie w wysokości 3.650 zł miesięcznie wypłacane w okresie od maja 2012 r. do grudnia 2013 r.

Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, pobrał od wypłaconych stypendiów podatek dochodowy w wysokości 18% i odprowadził w formie zaliczki do Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, a jednocześnie podmiot realizujący zadania określone w projekcie, wypłacając stypendia doktoranckie ma prawo w odniesieniu do tych wypłat zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym od tych wypłat nie odprowadzać miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując jako płatnik wypłat stypendiów doktoranckich winien zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 i w związku z tym wstrzymać się od obliczania, pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie do Urzędu Skarbowego.

Stanowisko takie wynika z faktu, iż środki finansowe przeznaczone na wypłaty stypendiów stanowią pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Również doktoranci jako grupa docelowa, którym Wnioskodawca dokonuje wypłat pobierając zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, są wskazani w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest finansowany w ramach Europejskiego Funduszy Społecznego, stanowiącego jeden z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie uczestnikami projektu są doktoranci, do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Zgodnie zaś z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego), wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest beneficjentem realizującym projekt "x". Realizacja projektu odbywa się w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL), Priorytet VIII, Działanie 8.2., Poddziałanie 8.2.1. i współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Finansowanie projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 85% oraz z budżetu państwa w wysokości 15%.

Celem głównym projektu jest poprawa innowacyjności i zwiększenie konkurencyjności Województwa przez inwestowanie w młode kadry naukowe. Realizując to zadanie Wnioskodawca przyznał 45 doktorantom stypendia doktoranckie na okres od maja 2012 r. do grudnia 2013 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że do stypendiów wypłacanych w ramach projektu "x", którego realizacja odbywa się w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL), Priorytet VIII, Działanie 8.2., Poddziałanie 8.2.1., ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby te są bowiem uczestnikami projektu, a ww. stypendia stanowią dla nich pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, tj. Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem, w związku z wypłatą stypendiów korzystających ze zwolnienia przedmiotowego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak również obowiązek wystawiania jakichkolwiek informacji podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl