IPTPB1/415-620/12-4/KO - Przyłączenie do sieci kanalizacyjnej po obniżonej cenie jako świadczenie częściowo nieodpłatne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-620/12-4/KO Przyłączenie do sieci kanalizacyjnej po obniżonej cenie jako świadczenie częściowo nieodpłatne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z usługą podłączenia do sieci kanalizacyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 18 grudnia 2012 r., Nr IPTPP1/443-804/12-2/AK, IPTPB1/415-620/12-2/ASZ, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 18 grudnia 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 20 grudnia 2012 r., następnie w dniu 31 grudnia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 27 grudnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako spółka prawa handlowego, realizuje zadanie własne Gminy, polegające na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków na terenie miasta. Właścicielem całej sieci jest Miasto i Spółka, zaś Wnioskodawca korzysta z sieci na podstawie umowy dzierżawy.

Wnioskodawca jest spółką komunalną (100% udziałów ma Gmina). Spółka prowadzi działalność na podstawie zezwolenia - Decyzji Prezydenta Miasta z dnia 1 stycznia 2003 r. i świadczy usługi wodno-kanalizacyjne dla ok. 40 tys. odbiorców. Dążąc do zwiększenia ilości osób korzystających z miejskiej sieci kanalizacyjnej (i z usług Spółki), Zarząd Spółki podjął decyzję o przystąpieniu do programu, który uruchomił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej NFOŚiGW) pod nazwą"Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego". Przygotowany przez NFOŚiGW program ma na celu poprawę stanu wód powierzchniowych i podziemnych przez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych. NFOŚiGW przyjął, że w trakcie wdrażania programu dofinansowane zostanie do 90% kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację inwestycji. Kwota dofinansowania podzielona została w równym stopniu na formę bezzwrotną (dotację), jak i preferencyjną 3,5% pożyczkę. Wnioskodawca zamierza skorzystać z dofinansowania wyłącznie w formie dotacji. Wsparciem finansowym objęte będzie zagospodarowanie ścieków bytowo-gospodarczych powstających w gospodarstwach domowych, w gospodarstwach agroturystycznych oraz w obiektach użyteczności publicznej. W ramach programu finansowane będzie m.in. wykonanie podłączeń budynków do kanalizacji sanitarnej w systemie kanalizacji grawitacyjnej, ciśnieniowej, podciśnieniowej.

W zakresie budowy podłączeń do sieci kanalizacyjnej program dotyczy obszarów, na których istnieje możliwość podłączenia się do istniejącego lub będącego w trakcie realizacji zbiorczego systemu kanalizacyjnego. Program precyzuje dokładnie na co mają być wykorzystane środki pozyskane z dotacji i z pożyczki z NFOŚiGW. Koszty poniesione w trakcje realizacji przedsięwzięcia określonego we wniosku aplikacyjnym i umowie mogą zostać uznane za kwalifikowane wyłącznie, kiedy zostaną poniesione na: dostawy i zakup urządzeń (przez urządzenia należy rozumieć wszystkie te elementy, które decydują o efekcie ekologicznym zakładanym w dofinansowywanym przedsięwzięciu), przygotowanie terenu, roboty demontażowe i rozbiórkowe obiektów kolidujących z planowanymi urządzeniami i rurociągami, roboty ziemne i budowlano-montażowe, montaż urządzeń, przywrócenie terenu do stanu pierwotnego, rozruch urządzeń i instalacji, instalacje doprowadzające media do obiektów technologicznych, podłączenia budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego, przełożenie sieci i obiektów sieciowych, kolidujących z planowanymi urządzeniami i rurociągami, wykonanie dokumentacji projektowej, koszty usług niezbędnych do realizacji inwestycji, tj. koszty nadzoru inwestorskiego, odbiorów technicznych i obsługi geodezyjnej oraz badań hydrogeologicznych.

Według założeń programu, Beneficjentami są podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, natomiast Odbiorcami Pomocy - właściciele posesji (zwani dalej klientem), do których wykonano podłączenia do kanalizacji sanitarnej.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę dotacji z NFOŚiGW na realizację tego programu, uzyskując w ten sposób środki pieniężne. Program realizowany będzie przez Wnioskodawcę sukcesywnie. W związku z powyższym, beneficjentem bezzwrotnej dotacji z NFOŚiGW będzie Wnioskodawca. Przedsięwzięcie zostanie dofinansowane z NFOŚiGW do wysokości 45% kosztów kwalifikowanych w formie bezzwrotnej dotacji. Transze dotacji będą przekazywane przez NFOŚiGW sukcesywnie, na podstawie przedłożonych faktur z wykonanych robót, jako częściowy zwrot poniesionych wydatków za wykonane roboty.

Z uwagi na czas związany z zawarciem umowy z NFOŚiGW, realizacja budowy podłączeń będzie następować na zlecenie klienta. Po zakończeniu prac budowlanych i po podłączeniu klienta do kanalizacji sanitarnej, instalacja wykonana w ramach przedsięwzięcia zostanie przekazana na jego własność. Jednocześnie Wnioskodawca wystawi dla niego fakturę VAT o wartości netto 100% poniesionych kosztów z tytułu wybudowania podłączenia. Z chwilą otrzymania dotacji przez Wnioskodawcę na dane podłączenie z NFOŚiGW (tekst jedn.: wpływu środków na rachunek bankowy), Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą do pierwotnie wystawionej faktury VAT klientowi, dokonując korekty o wartość wynikającą z otrzymanej kwoty dotacji.

Wnioskodawca przez realizację programu planuje zwiększyć ilość klientów korzystających z Jego usług, czego efektem będzie zwiększenie sprzedaży usług i jednocześnie przychodów.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 27 grudnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż otrzymana dotacja z NFOŚiGW dotyczyć będzie konkretnej usługi i spowoduje obniżenie jej ceny. Ma ona zatem związek ze sprzedażą, ponieważ budowa podłączeń na rzecz klientów stanowi odpłatne świadczenia usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzyskaną dotację należy rozumieć więc jako dopłatę do ceny usługi. W związku z tym Wnioskodawca ma obowiązek wykazania VAT należnego od jej wartości w terminach wpływu transz dotacji na Jego rachunek bankowy.

Następnie Wnioskodawca dodał, iż jako beneficjent programu NFOŚiGW, otrzyma dotację i sprzeda usługę podłączenia po niższej cenie, obniżonej o wartość otrzymanej dotacji dla konkretnego odbiorcy. Nabywcami świadczonych usług będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej - właściciele nieruchomości, którzy dzięki środkom pozyskanym przez Wnioskodawcę z NFOŚiGW uzyskają korzystniejsze warunki finansowania podłączenia do miejskiej sieci kanalizacyjnej. Poprzez udzielany rabat, dzięki otrzymanym środkom finansowym z NFOŚiGW (dotacji), Wnioskodawca ma możliwość zaoferowania klientom niższej ceny za usługę podłączenia do sieci kanalizacyjnej i tym samym pozyskania nowych klientów - stałych odbiorców podstawowych swoich usług, tj. odbiorców wody i dostawców ścieków, co niewątpliwie przyczyni się do wzrostu przychodów w przyszłości. Udzielenie rabatu klientowi polegać będzie na wystawieniu faktury korygującej do pierwotnie wystawionej faktury VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest płatnikiem tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana dotacja z NFOŚiGW korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

2.

Czy korektę przychodów wynikającą z wystawionej klientowi faktury korygującej, w związku z otrzymaną dotacją na to podłączenie należy dokonać w dacie jej wystawienia, czy może powinny zostać skorygowane przychody za okres, w którym była ujęta faktura VAT obejmująca 100% nakładów na budowę podłączenia kanalizacyjnego.

3.

Czy wydatki, które Wnioskodawca poniesie na budowę podłączeń będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym cd osób prawnych w dacie odsprzedaży klientowi, tj. w dacie wystawienia faktury VAT na 100% poniesionych nakładów.

4.

Czy istnieje konieczność naliczenia i wykazania VAT należnego od wartości otrzymanej dotacji.

5.

Czy u klienta, z powodu zmniejszenia kwoty należności za wybudowane podłączenie na podstawie faktury korygującej, wystawionej w wyniku otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji z NFOŚiGW na to podłączenie powstanie przychód z"innych źródeł" i Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia klientowi deklaracji PIT-8C.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. Wnioskodawca przeformułował ww. pytanie Nr 5 w następujący sposób:

Czy u klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, której wykonano usługę podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej po cenie niższej, w wyniku udzielonego rabatu o kwotę wynikającą z otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji z NFOŚiGW na to podłączenie, powstanie przychód z"innych źródeł" i Wnioskodawca będzie zobowiązany na mocy art. 39 ust. 3 i art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do sporządzenia informacji PIT-8C.

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 5. Informuje się jednocześnie, iż w dniu 7 stycznia 2013 r. wydane zostały interpretacje indywidualne w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania Nr 1-3): Nr IPTPB3/423-357/12-2/PM, IPTPB3/423-357/12-3/PM, IPTPB3/423-357/12-4/PM. W dniu 4 stycznia 2013 r. wydane zostało rozstrzygnięcie Nr IPTPP1/443-804/12-4/AK w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie Nr 4).

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r., jako beneficjent programu otrzyma dotację z NFOŚiGW. Dzięki tym środkom ma możliwość sprzedać usługę podłączenia do sieci klientowi po niższej cenie, tj. obniżonej w wystawionej fakturze korygującej o wartość wynikającą z otrzymanej dotacji. Środków z dotacji"fizycznie" nie otrzymają indywidualni klienci, ale dzięki temu dofinansowaniu będą mieli tańszą usługę podłączenia do sieci. Będzie to, według Wnioskodawcy, stanowiło formę udzielonego rabatu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody uznaje się przychody z innych źródeł. Artykuł 20 tej ustawy zawiera natomiast katalog przychodów, które uważa się za przychody z innych źródeł. Wśród wymienionych nie występuje przychód powstały na skutek udzielonego rabatu.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie po stronie osób fizycznych (klientów) nie wystąpi przychód z "innych źródeł" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu i Wnioskodawca nie będzie - na mocy art. 39 ust. 3 i art. 42a ww. ustawy - zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy, źródłami przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie "w szczególności" świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł są takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie własne Gminy, polegające na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków na terenie miasta. Właścicielem całej sieci jest Miasto i Spółka, zaś Wnioskodawca korzysta z sieci na podstawie umowy dzierżawy. Dążąc do zwiększenia ilości osób korzystających z miejskiej sieci kanalizacyjnej (i z usług Wnioskodawcy), Zarząd podjął decyzję o przystąpieniu do programu, który uruchomił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej NFOŚiGW) pod nazwą"Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego". NFOŚiGW przyjął, że w trakcie wdrażania programu dofinansowane zostanie do 90% kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację inwestycji. Kwota dofinansowania podzielona została w równym stopniu na formę bezzwrotną (dotację), jak i preferencyjną 3,5% pożyczkę. Wnioskodawca zamierza skorzystać z dofinansowania wyłącznie w formie dotacji. Wsparciem finansowym objęte będzie zagospodarowanie ścieków bytowo-gospodarczych powstających w gospodarstwach domowych, w gospodarstwach agroturystycznych oraz w obiektach użyteczności publicznej. W ramach programu finansowane będzie m.in. wykonanie podłączeń budynków do kanalizacji sanitarnej w systemie kanalizacji grawitacyjnej, ciśnieniowej, podciśnieniowej.

Według założeń programu, Beneficjentami są podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, natomiast Odbiorcami Pomocy - właściciele posesji (zwani dalej klientem), do których wykonano podłączenia do kanalizacji sanitarnej.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę dotacji z NFOŚiGW na realizację tego programu, uzyskując w ten sposób środki pieniężne. Program realizowany będzie przez Wnioskodawcę sukcesywnie. W związku z powyższym, beneficjentem bezzwrotnej dotacji z NFOŚiGW będzie Wnioskodawca. Przedsięwzięcie zostanie dofinansowane z NFOŚiGW do wysokości 45% kosztów kwalifikowanych w formie bezzwrotnej dotacji. Transze dotacji będą przekazywane przez NFOŚiGW sukcesywnie, na podstawie przedłożonych faktur z wykonanych robót, jako częściowy zwrot poniesionych wydatków za wykonane roboty.

Z uwagi na czas związany z zawarciem umowy z NFOŚiGW, realizacja budowy podłączeń będzie następować na zlecenie klienta. Po zakończeniu prac budowlanych i po podłączeniu klienta do kanalizacji sanitarnej, instalacja wykonana w ramach przedsięwzięcia zostanie przekazana na jego własność. Jednocześnie Wnioskodawca wystawi dla niego fakturę VAT o wartości netto 100% poniesionych kosztów z tytułu wybudowania podłączenia. Z chwilą otrzymania dotacji przez Wnioskodawcę na dane podłączenie z NFOŚiGW (tekst jedn.: wpływu środków na rachunek bankowy), Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą do pierwotnie wystawionej faktury VAT klientowi, dokonując korekty o wartość wynikającą z otrzymanej kwoty dotacji.

Wnioskodawca jako beneficjent programu NFOŚiGW otrzyma dotację i sprzeda usługę podłączenia po niższej cenie, obniżonej o wartość otrzymanej dotacji dla konkretnego odbiorcy. Nabywcami świadczonych usług będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej - właściciele nieruchomości, którzy dzięki środkom pozyskanym przez Wnioskodawcę z NFOŚiGW uzyskają korzystniejsze warunki finansowania podłączenia do miejskiej sieci kanalizacyjnej.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Stosownie do art. 400b ust. 1 ww. ustawy, celem działania Narodowego Funduszu jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 1 i 4-6.

Zgodnie z art. 411 ust. 8 cyt. ustawy, Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji, pożyczek oraz przekazują środki finansowe na podstawie umów cywilnoprawnych.

W przedmiotowej sprawie dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na pokrycie kosztów usług podłączenia kanalizacyjnego mieszkańców otrzyma Wnioskodawca. Indywidualni odbiorcy, czyli osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach programu NFOŚiGW, nie otrzymają więc dotacji. We wniosku wskazano, iż wsparcie w formie dotacji realizowane jest jako dopłata do ceny konkretnych świadczeń wykonywanych przez stronę umowy z Funduszem (Wnioskodawcę) na rzecz indywidualnych mieszkańców. Wnioskodawca wystawi dla niego fakturę VAT o wartości netto 100% poniesionych kosztów z tytułu wybudowania podłączenia. Z chwilą otrzymania dotacji przez Wnioskodawcę na dane podłączenie z NFOŚiGW (tekst jedn.: wpływu środków na rachunek bankowy), Wnioskodawca wystawi fakturę korygującą do pierwotnie wystawionej faktury VAT klientowi, dokonując korekty o wartość wynikającą z otrzymanej kwoty dotacji.

W takiej sytuacji, skoro osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, to tym samym otrzyma od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania części kosztów usługi związanej z budową przyłączy kanalizacyjnych.

Fakt wystawienia uczestnikom programu (indywidualnym odbiorcom) faktury VAT, na której wartość usługi zafakturowanej (usługi podłączenia indywidualnego do sieci kanalizacyjnej) będzie pomniejszona o kwotę przyznanej bezzwrotnej, świadczy o tym, że Wnioskodawca przekazuje w ten sposób poszczególnym właścicielom domów częściowo nieodpłatne świadczenie.

Zatem, odbiorcy indywidualni jako uczestnicy programu, czyli osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach programu, nie otrzymują dotacji, z tytułu której świadczona usługa podłączenia jest tańsza.

Otrzymane przez uczestników programu częściowo nieodpłatne świadczenie, stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu. Gdyby bowiem nie byli uczestnikami programu ponosiliby pełną kwotę odpłatności za przyłączenie do sieci (wartość usługi - odpłatność za usługę obniżana jest bowiem w związku z przystąpieniem do programu). W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu zwolnień brak jest przepisu, na podstawie którego opisane we wniosku świadczenie można byłoby zwolnić z opodatkowania, dlatego też świadczenie wskazane we wniosku u każdego uczestnika podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym, na Wnioskodawcy będzie ciążyć obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C na dotowaną część usługi, stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl