IPTPB1/415-513/12-4/DS - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z organizacją staży i szkoleń praktycznych dla pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych, w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-513/12-4/DS Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z organizacją staży i szkoleń praktycznych dla pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych, w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2012 r. (data wpływu 13 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją staży dla pracowników naukowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2012 r. do Izby Skarbowej w Lublinie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją staży dla pracowników naukowych.

Pismem z dnia 21 sierpnia 2012 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Lublinie, na podstawie art. 170 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), przekazał ww. pismo do tut. Organu (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.).

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, 2 i 3 oraz w art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym, pismem z dnia 29 października 2012 r., Nr IPTPB1/415-513/12-2/DS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 listopada 2012 r., natomiast w dniu 13 listopada 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 12 listopada 2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym uzupełnieniu wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt "..." w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest finansowany ze środków UE na lata 2007-2013 w wysokości 85% i z budżetu państwa - 15%. Środki pieniężne przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy w formie zaliczki i refundacji przez Bank oraz Urząd Marszałkowski. Celem projektu jest upowszechnienie zwiększenia wiedzy między nauką i biznesem w wymiarze technologicznym, procesowym i marketingowym, ukierunkowanym na innowacyjność poprzez organizację staży i szkoleń praktycznych dla 40 pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych (zwanych stażystami) z województwa... w przedsiębiorstwach (zwanych przyjmującym na staż), do końca 2012 r.

W ramach zadania 1 "Staże", projekt zakłada organizację sześciomiesięcznego stażu w wymiarze średnio 60 godzin miesięcznie. Każdy staż ma charakter indywidualny, określony i zatwierdzony w programie stażu. Staż odbywa się w miejscach prowadzenia działalności przedsiębiorstwa pod nadzorem pracowników tej firmy, w ramach ustalonych zasad i godzin pracy. Staż ten odbywa się na podstawie trójstronnej "umowy o staż" zawartej pomiędzy projektodawcą a stażystą i przyjmującym na staż, określającej merytoryczne formy realizacji stażu (zasady i miejsce odbywania stażu). Zgodnie z regulaminem odbywania staży oraz z zawartą "umową o staż", stażyści nie mogli wykonywać pracy bezpośrednio związanej z działalnością firmy, tym samym nie pracowali na rzecz przedsiębiorstwa, w którym odbywają staż, a jedynie mieli za zadanie wzbogacić swój warsztat naukowo-dydaktyczny.

Świadczenie o nazwie "stypendium/dodatek stażowy" otrzymuje stażysta w miesięcznych okresach rozliczeniowych na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy o dzieło. Zgodnie z tą umową, stażysta (Wykonawca) zobowiązuje się wykonać dzieło polegające na przygotowaniu dwóch raportów cząstkowych (po 3 i 6 miesiącach) oraz raportu końcowego, tj. ekspertyzy uwzględniającej rekomendację w formie artykułu w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas odbywania 6 miesięcznego stażu w przedsiębiorstwie. Termin wykonania dzieła został określony na czas odbywania stażu.

Świadczenie za wykonanie dzieła wypłacane jest na podstawie comiesięcznej sprawozdawczości - rachunek, lista obecności i miesięczna karta czasu pracy. Zgodnie z zapisem we wniosku o dofinansowanie projektu "Dodatek stażowy stanowi dochód" - od kwoty dodatku potrącane były wszystkie należne zaliczki (został potrącony i odprowadzony podatek dochodowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien dokonać potrąceń zaliczki na podatek dochodowy od świadczenia (stypendium/dodatku stażowego), wypłacanego na podstawie umowy o dzieło w ramach realizacji projektu "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia wypłacane dla uczestników (stażystów) projektu w ramach realizacji projektu "...", nie są traktowane jako pomoc dla uczestników projektu, a mają charakter wykonania dzieł - dwa raporty cząstkowe (po 3 i 6 miesiącach) oraz ekspertyza - autorski artykuł naukowy i nie są zwolnione z podatku dochodowego.

Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż świadczenie wypłacane uczestnikom projektu "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, winny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też dodatki stażowe wypłacane uczestnikom stażu, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, stanowią przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Artykuł 10 ust. 1 ww. ustawy określa źródła przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednym ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2 jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 8 cyt. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W związku z powyższym, użycie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt "..." w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest finansowany ze środków UE na lata 2007-2013 w wysokości 85% i z budżetu państwa - 15%. Środki pieniężne przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy w formie zaliczki i refundacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Urząd Marszałkowski.

W ramach zadania 1 "Staże", projekt zakłada organizację sześciomiesięcznego stażu w wymiarze średnio 60 godzin miesięcznie. Każdy staż ma charakter indywidualny, określony i zatwierdzony w programie stażu i odbywa się na podstawie trójstronnej "umowy o staż", zawartej pomiędzy projektodawcą a stażystą i przyjmującym na staż, określającej merytoryczne formy realizacji stażu (zasady i miejsce odbywania stażu).

Świadczenie o nazwie "stypendium/dodatek stażowy" otrzymuje stażysta w miesięcznych okresach rozliczeniowych na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy o dzieło. Zgodnie z tą umową, stażysta (Wykonawca) zobowiązuje się wykonać dzieło polegające na przygotowaniu dwóch raportów cząstkowych oraz raportu końcowego, tj. ekspertyzy. Termin wykonania dzieła został określony na czas odbywania stażu.

Świadczenie za wykonanie dzieła wypłacane jest na podstawie comiesięcznej sprawozdawczości - rachunek, lista obecności i miesięczna karta czasu pracy.

Z powyższego wynika, iż umowa o dzieło, zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a stażystą (Wykonawcą), stanowi uszczegółowienie warunków pierwotnej, trójstronnej "umowy o staż". W "umowie o staż" określona jest jedynie strona merytoryczna, natomiast umowa o dzieło, którą Wnioskodawca zawiera ze stażystą uściśla zasady odbywania tego stażu, określając obowiązki stażysty, tj. sporządzenie raportów i ekspertyzy, stanowi też podstawę wypłaty świadczenia o nazwie "stypendium/dodatek stażowy".

Należy więc stwierdzić, iż umowa o dzieło ma swoje źródło w trójstronnej "umowie o staż".

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie uczestnikami projektu są pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Biorąc powyższe pod uwagę, stypendia/dodatki stażowe wypłacane pracownikom naukowym i naukowo-dydaktycznym w ramach realizacji projektu "...", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w związku z zawartą umową o staż, stanowią przychód z innych źródeł, zwolniony od opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychodów, których źródłem jest umowa o dzieło jest niewłaściwe. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca jako płatnik, nie jest obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od ww. stypendiów/dodatków stażowych.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonego do wniosku ORD-IN pisma Urzędu Marszałkowskiego, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl