IPTPB1/415-466/12-6/ASZ - Określenie skutków podatkowych otrzymania z Urzędu Marszałkowskiego dopłat do ulgowych przewozów pasażerskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-466/12-6/ASZ Określenie skutków podatkowych otrzymania z Urzędu Marszałkowskiego dopłat do ulgowych przewozów pasażerskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 24 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.) i z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania z Urzędu Marszałkowskiego dopłat do ulgowych przewozów pasażerskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania z Urzędu Marszałkowskiego dopłat do ulgowych przewozów pasażerskich.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w m.in. art. 14b § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749), w związku z czym pismem z dnia 13 września 2012 r., Nr IPTPB1/415-466/12-2/ASZ, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 13 września 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 17 września 2012 r., następnie w dniu 24 września 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 21 września 2012 r.).

Następnie, pismem z dnia 29 października 2012 r., Nr IPTPB1/415-466/12-4/ASZ Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy ponownie wystąpił o uzupełnienie wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 29 października 2012 r., skutecznie doręczono w dniu 2 listopada 2012 r. Natomiast w dniu 9 listopada 2012 r. wpłynęło uzupełnienie ww. wniosku (data nadania - 8 listopada 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi książkę przychodów i rozchodów. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym prowadzi odpowiednią dokumentację.

Firma Wnioskodawcy zajmuje się regularnym przewozem osób i w związku z prowadzoną działalnością otrzymuje dopłaty do ulgowych przewozów pasażerskich z Urzędu Marszałkowskiego na podstawie podpisanej umowy.

Wyżej wymienione dopłaty są dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymaną z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca przekazuje je na pokrycie kosztów niezwiązanych z prowadzoną działalnością, np. na budowę domu.

Rozliczenie dotacji następuje w sposób następujący:

* dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - otrzymana dotacja traktowana jest jako kwota brutto - rejestrowana w ewidencji VAT za dany miesiąc,

* jednocześnie, Wnioskodawca nie wyksięgowuje równowartości dotacji netto z podatkowej księgi przychodów i rozchodów - dotyczy strony kosztów - gdyż wydatki związane z prowadzoną działalnością w zakresie usług przewozowych nie są finansowane z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, będące dopłatą do świadczonych usług.

Zgodnie z ustawą, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki bezpośrednio pokryte z dotacji.

Wnioskodawca otrzymuje środki raz w miesiącu, po wcześniejszym wysłaniu do Urzędu Marszałkowskiego specyfikacji sprzedaży biletów ulgowych w rozbiciu na poszczególne ulgi od roku 2007 do dnia dzisiejszego. W umowie nie ma wskazanej celowości wydatkowania dotacji, jak również Wnioskodawca nie sporządza żadnej dokumentacji (sprawozdania) z jej wydatkowania (rozliczenia) do organu przekazującego powyższe środki finansowe.

Uzupełniając wniosek, Wnioskodawca w piśmie, które wpłynęło 9 listopada 2012 r. podał, iż przedmiotem umowy z Urzędem Marszałkowskim jest określenie zakresu oraz zasad refundacji kosztów finansowania uprawnień do ulgowych przejazdów autobusowych osób uprawnionych, realizowanych przez przewoźnika, zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.). Kwota dopłaty do biletów ulgowych jest dotacją z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych. Dopłaty przekazywane przez samorządy województw przewoźnikom autobusowym z tytułu zwrotu ponoszonych przez nich kosztów w związku z honorowaniem uprawnień pasażerów do przejazdów ulgowych, na podstawie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, stanowią pomoc publiczną. Zarząd Województwa jest organem Samorządu Województwa uprawnionym i zobowiązanym, na podstawie ww. ustawy, do przekazywania przewoźnikom dopłat, o których mowa w § 1 niniejszej umowy, w ramach środków przekazywanych na ten cel przez budżet państwa.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż koszty ponosi bez względu na fakt, czy przewożone osoby posiadają bilety miesięczne (ulgowe), czy też jednorazowe zwykłe, gdyż rozkład jazdy realizuje bez względu na ww., a tym samym koszty ponosi w tej samej wysokości.

Wniosek o przekazanie dopłat zawierający zbiorcze zestawienie kwot dopłat z podziałem na obowiązujące ulgi ustawowe wraz z wydrukiem z kasy rejestrującej obejmującej ewidencję sprzedanych biletów ulgowych jednorazowych i biletów imiennych miesięcznych ulgowych oraz wydrukowane z programu do sprzedaży biletów - zestawienie kwot dopłat wynikających ze sprzedaży biletów ulgowych na poszczególne linie komunikacyjne lub trasy posiadanych zezwoleń, wymienione w wykazie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym jest przekazywany do dnia 15 każdego miesiąca (liczy się data wpływu wniosku do kancelarii ogólnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa).

Dodał, iż sprzedaż biletów ulgowych ewidencjonowana jest w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, na podstawie raportu miesięcznego z kasy fiskalnej i rozliczana w miesiącu jej wystąpienia. Natomiast wniosek do Urzędu Marszałkowskiego stanowi jedynie specyfikację przekazywaną zgodnie z wymogami Urzędu.

Wnioskodawca wskazał, iż dotacje otrzymuje w związku z prowadzoną działalnością, tym samym są z nią związane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opisane zdarzenie rodzi skutki finansowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku, gdy Wnioskodawca nie wykorzystuje dotacji na pokrycie kosztów działalności gospodarczej którą prowadzi.

2.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do wyksięgowania równowartości netto dotacji z podatkowej księgi przychodów i rozchodów w miesiącu otrzymania.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo rozlicza dotację i nie musi wyksięgowywać z kosztów równowartości otrzymanej dotacji netto, gdyż nie finansuje ona bezpośrednio kosztów związanych z prowadzoną działalnością.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 września 2012 r. Wnioskodawca dodał, iż według ustawy otrzymane dotacje do sprzedaży biletów ulgowych z budżetu województwa korzystają ze zwolnienia, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty wydatków sfinansowanych z otrzymanych dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zatem, dotacje otrzymywane do sprzedawanych biletów ulgowych, które nie są związane z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych stanowią przychód z działalności gospodarczej.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się regularnym przewozem osób i w związku z prowadzoną działalnością otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego dopłaty do ulgowych przewozów pasażerskich. Otrzymane dopłaty są dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymaną z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca wskazał, iż otrzymaną dotację, będącą dopłatą do świadczonych usług przekazuje na pokrycie kosztów niezwiązanych z prowadzoną działalnością, tj. np. na budowę domu.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż przedmiotem umowy z Urzędem Marszałkowskim jest określenie zakresu oraz zasad refundacji kosztów finansowania uprawnień do ulgowych przejazdów autobusowych osób uprawnionych, realizowanych przez przewoźnika, zgodnie z postanowieniami ustawy o uprawnieniach ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Kwota dopłaty do biletów ulgowych jest dotacją z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych. Dopłaty przekazywane przez samorządy województw przewoźnikom autobusowym z tytułu zwrotu ponoszonych przez nich kosztów w związku z honorowaniem uprawnień pasażerów do przejazdów ulgowych, na podstawie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, stanowią pomoc publiczną. Wnioskodawca ponosi koszty bez względu na fakt, czy przewożone osoby posiadają bilety miesięczne (ulgowe), czy też jednorazowe zwykłe, gdyż rozkład jazdy realizuje bez względu na ww., a tym samym koszty ponosi w tej samej wysokości. Sprzedaż biletów ulgowych ewidencjonowana jest w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, na podstawie raportu miesięcznego z kasy fiskalnej i rozliczana w miesiącu jej wystąpienia. Natomiast wniosek do Urzędu Marszałkowskiego stanowi jedynie specyfikację przekazywaną zgodnie z wymogami urzędu.

Wnioskodawca wskazał, iż dotacje otrzymuje w związku z prowadzoną działalnością, tym samym są z nią związane.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę z Urzędu Marszałkowskiego dotacje do sprzedaży biletów ulgowych, korzystają ze zwolnienia, zgodnie z treścią powołanego art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

Odnosząc się natomiast do kosztów uzyskania przychodów stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Podkreślić jednak należy, iż nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Zatem, co do zasady, każdy wydatek spełniający warunki wynikające z art. 22 ust. 1 tej ustawy, może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie znajduje się on w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonym w art. 23 ww. ustawy. Za koszt taki nie sposób jednakże uznać wydatków przeznaczonych na cele osobiste (budowę domu) Wnioskodawcy. Tym samym wydatki przeznaczone na ww. cel, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym nie podlegają one ujęciu w prowadzonej dla celów ewidencyjnych podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jeżeli zatem wydatki te ujęto w księdze, jako stanowiące koszt podatkowy, to koniecznym jest w tym zakresie dokonanie stosownej korekty.

Dodatkowo należy wskazać, iż w przypadku wydatków przeznaczonych na bieżącą działalność firmy, zastosowanie znajdzie natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem, do wydatków pokrytych otrzymaną dotacją, zwolnioną od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 tej ustawy, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 23 ust. 1 pkt 56. W konsekwencji, koszty i wydatki związane z prowadzoną działalnością w zakresie usług przewozowych, sfinansowane z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowiącej dopłatę do świadczonych usług, nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 powołanej ustawy stanowić kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki te nie podlegają również ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Reasumując, otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego dopłata do ulgowych przewozów pasażerskich w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Jeżeli zatem, Wnioskodawca zaliczył do kosztów uzyskania przychodów wydatki, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią kosztów podatkowych, ponieważ zostały sfinansowane, pokryte dotacją, powinien te wydatki z tych kosztów wyksięgować. W takiej sytuacji w dacie otrzymania dotacji należy dokonać stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów w wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego dofinansowania. Jednocześnie należy dokonać odpowiedniej adnotacji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie "Uwagi". Natomiast w przypadku, gdy wydatki sfinansowane dotacją ponoszone były już po otrzymaniu tej dotacji, nie powinny być w ogóle ewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Natomiast nie rozstrzyga charakteru zawartej umowy w sprawie zasad refundacji kosztów finansowania ulgowych przejazdów autobusowych osób uprawionych oraz zasad wydatkowania otrzymanej dotacji. Tut. Organ podatkowy nie jest uprawniony do rozstrzygania czy przedmiotowe dofinansowanie może być przeznaczone na cele prywatne właściciela, tj. np. na budowę domu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl