IPTPB1/415-439/14-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-439/14-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) udziela pomocy swoim podopiecznym (dzieciom niepełnosprawnym) w formie zakupu: materiałów budowlanych, które służą dostosowaniu pomieszczeń do ich potrzeb osobistych wg niepełnosprawności (tekst jedn.: budowy podjazdu, rozbudowy, przebudowy domu, łazienki i innych pomieszczeń tak, aby można było przemieszczać się wózkiem inwalidzkim po domu), sprzętu medycznego, materiałów medycznych, artykułów higienicznych i żywnościowych, usług medycznych, usług rehabilitacji domowej, usług opieki wyręczającej, dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, pokrywania kosztów dojazdu na turnusy rehabilitacyjne i leczenie.

Podopieczni nie otrzymują pomocy w formie świadczenia pieniężnego. Faktury i rachunki z ww. tytułu są wystawiane na Stowarzyszenie i przez Nie opłacone. Koszty dojazdu na turnusy i leczenie są zwracane na podstawie biletów i ewidencji przebiegu pojazdu z załączonymi fakturami paliwa.

Stowarzyszenie udziela ww. świadczeń w ramach pomocy społecznej dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin, korzystając ze stosownych zapisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która reguluje kwestie pomocy społecznej. Z przepisów tej ustawy wynika, że pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są oni w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Z powołanej normy wynika, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. W celach statutowych Stowarzyszenia istnieje zapis o pomocy społecznej, a w regulaminie przyznawania pomocy ustalone są kryteria jej udzielania: osobom niepełnosprawnym - dzieciom nieuleczalnie chorym i ich rodzinom.

" § 9. Celem Ochotniczej Straży Pożarnej jest:

8.

pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;

9.

działalność charytatywna;

10.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych."

" § 10. Zadania i cele wymienione w § 9 Ochotnicza Straż Pożarna realizuje przez:

18.

organizowanie wsparcia dla rodzin w trudnej sytuacji oraz pomocy i opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych, w tym prowadzenie domów opieki i domów dziennego pobytu;

19.

organizowanie akcji charytatywnych, festynów, aukcji, koncertów i wystaw."

W Stowarzyszeniu funkcjonuje procedura przyznawania pomocy społecznej. Decyzję o przyznaniu pomocy społecznej podejmuje komisja powołana przez Zarząd Stowarzyszenia, na podstawie wniosku rodzica lub prawnego opiekuna niepełnosprawnego chorego dziecka oraz oświadczenia o sytuacji materialnej rodziny, która nie pozwala rodzicom na pokrycie wnioskowanych kosztów. Przyznanie pomocy społecznej rozpatrywane jest w każdym przypadku indywidualnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie jest zobowiązane do wystawiania informacji PIT-8C dla swoich podopiecznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że ma On w swoim statucie zapis o świadczeniu pomocy społecznej, to w związku z tym uważa, że świadczenia udzielane w ramach pomocy społecznej, zgodnie ze statutem przewidującym tego typu działalność i jasno określającym kryteria komu ta pomoc przysługuje, korzystają ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie powinien wystawiać swoim przyszłym podopiecznym informacji PIT-8C.

Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane stanowisko jest zgodne z interpretacją wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Nr IBPBII/1/415-817/12/BJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania.

W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłem przychodów są "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "pomocy społecznej". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy, pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi" (art. 25 ust. 1 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika więc, że również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Wobec tego decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji nieodpłatnych świadczeń przez daną organizację, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu organizacji. W sytuacji, gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego a statut organizacji nie przewiduje udzielania pomocy społecznej oraz nie istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami "z innych źródeł" podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem i nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, udziela pomocy swoim podopiecznym w formie zakupu: materiałów budowlanych, które służą dostosowaniu pomieszczeń do ich potrzeb osobistych wg niepełnosprawności, sprzętu medycznego, materiałów medycznych artykułów higienicznych i żywnościowych, usług medycznych, usług rehabilitacji domowej, usług opieki wyręczającej, dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, pokrywania kosztów dojazdu na turnusy rehabilitacyjne i leczenie.

Wnioskodawca udziela ww. świadczeń w ramach pomocy społecznej dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin, korzystając ze stosownych zapisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która reguluje kwestie pomocy społecznej. W celach statutowych Stowarzyszenia istnieje zapis o pomocy społecznej, a w regulaminie przyznawania pomocy ustalone są kryteria jej udzielania: osobom niepełnosprawnym - dzieciom nieuleczalnie chorym i ich rodzinom.

W rozumieniu powyżej powołanych przepisów, opisana we wniosku pomoc, udzielona przez Wnioskodawcę swoim podopiecznym będzie stanowić dla nich przychód "z innych źródeł".

Mając zatem na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że pomoc udzielana przez Wnioskodawcę swoim podopiecznym w ramach wykonywania statutowych celów Stowarzyszenia z zakresu realizacji zadań w ramach pomocy społecznej będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i nie będzie On zobowiązany do wystawiania swoim podopiecznym - osobom otrzymującym ww. pomoc informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT - 8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl